Harmony pickup shoegaze forsøg

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert

Rasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Harmony pickup shoegaze forsøg

Indlæg af Rasmus »

Du vil få markant mindre top hvis du skifter fra 1meg til 250k på begge

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Harmony pickup shoegaze forsøg

Indlæg af Sasha »

Men det kan også godt tænkes, at problemet med, at "hovedpickupperne" bliver svagere, når BTB-pickuppen mixes ind, bliver mindre, hvis du bruger et potmeter med en lavere værdi - f.eks. 250 kiloOhm.

Hvilken karakteristik har dit tone-potmeter? Lineært eller logaritmisk?

Brugeravatar
udepost
Gearfreak lærling
Indlæg: 600
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Harmony pickup shoegaze forsøg

Indlæg af udepost »

BTB volume er 1MEG lineært. Det normale vol og tone er 1MEG Audiotaper? Det er vel logaritmisk?

Men diskanttabet er vel kun når jeg begynder at skrue ned er det ikke?

Den harmony jeg prøvede med sidste år havde 1MEG volume, og 250K tone. Og der synes jeg forskellen ved blend var mindre

/Søren

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Harmony pickup shoegaze forsøg

Indlæg af Sasha »

udepost skrev: BTB volume er 1MEG lineært. Det normale vol og tone er 1MEG Audiotaper? Det er vel logaritmisk?

Men diskanttabet er vel kun når jeg begynder at skrue ned er det ikke?

Den harmony jeg prøvede med sidste år havde 1MEG volume, og 250K tone. Og der synes jeg forskellen ved blend var mindre

/Søren
Ja, audio taper = logaritmisk.

FWIW foretrækker jeg personligt (i modsætning til det meste af verden, lader det til) lineære potmetre til volumen i guitarer og logaritmiske ditto til tone.

Hvis du sammenligner den samme pickup sluttet til f.eks. henholdsvis et 250 kiloohms potmeter og et 1 megaohms, vil 250K have mindre top end 1M, når begge pickupper står på "10" - grundlyden om du vil. Til gengæld vil 1 megaohms potmeteret have et mere udtalt diskanttab i takt med, at du skruer ned for det i forhold til 250K-potmeteret.

Tone-potmetrene har ikke nær så meget at sige i denne sammenhæng som volumepotmetrene.

Rasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Harmony pickup shoegaze forsøg

Indlæg af Rasmus »

På min jazzmaster har jeg kørt med 1meg vol og 250K tone. Esben kører 500k på begge. 

Nu er jeg tilbage på 1 meg begge steder. Så skruer jeg bare ned på tonen hvis det lyder for harskt.

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen