Harmony pickup shoegaze forsøg

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Brugeravatar
udepost
Gearfreak lærling
Indlæg: 600
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Harmony pickup shoegaze forsøg

Indlæg af udepost »

I mit forsøg på at finde nogle nye lyde, er jeg faldet over denne video i denne tråd: http://mmguitarbar.com/category/jazzmas ... nd-tricks/ hvor der er placeret en pickup bag broen på en jazzmaster. (Der er en video lige efter billedet af en sunburst blacktop JM med 4 pickupper)

Jeg synes det lyder ret interessant, så jeg har prøvet det her til morgen med min Harmony. Indtil videre er der bare loddet et kabel på pickuppen, så jeg bruger 2 amps, og mixer signalet på den måde. Det lyder fedt, men jeg vil gerne bare bruge 1 amp, så kan jeg lodde pickuppen på et potentiometer og så lodde direkte på outputjack'et? Planen er at jeg vil kunne mixe/blende signalet fra den nye pickup ind sammen med resten af guitaren, uanset hvilken pickup der vælges.

Og, tonen bag broen er ca. 1/2 til 1-1/2 tone højere end resten af guitaren. Nogen der har erfaring med hvad der sker med større afstand til vib systemet, som med eksv en jaguar eller en jazzmaster?

/Søren


Billede

Rasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Harmony pickup shoegaze forsøg

Indlæg af Rasmus »

Det lyder sku' rimelig ringe på det der klip hva? ;)  

Lund
Still Got The Blues
Indlæg: 231
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Harmony pickup shoegaze forsøg

Indlæg af Lund »

udepost skrev: Det lyder fedt, men jeg vil gerne bare bruge 1 amp, så kan jeg lodde pickuppen på et potentiometer og så lodde direkte på outputjack'et? 
 

Jeg vil tro at du skal have en off on switch (SPDT switch med tre ben.... de kan fås for en slik), og så et 250 eller 500 k Potentiometer...

Uden en off on switch er pickuppen og potentiometeret med i kredsløbet hele tiden... og det er måske ikke ønskværdigt i forhold til den måde guitaren lyder på de eksisterende pickupper?

Fed ide i øvrigt!

Mvh Michael

Snake Boots
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 437
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Harmony pickup shoegaze forsøg

Indlæg af Snake Boots »

Ha ha, det er sgu da præcis den utrolig irriterende lyd, alle andre prøver at befri deres hollowbody/archtop-guitarer for :-) Spændende projekt. Især hvordan det kan bruges i musik!

Rasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Harmony pickup shoegaze forsøg

Indlæg af Rasmus »

Snake Boots skrev: Ha ha, det er sgu da præcis den utrolig irriterende lyd, alle andre prøver at befri deres hollowbody/archtop-guitarer for :-) Spændende projekt. Især hvordan det kan bruges i musik!
Mine jazzmasters har ihvertfald rigeligt "zing" med Mastery Bridge. 

Kender flere, inklusiv mig selv som perioder vikler strengene bag ved broen ind i en klud. 

Efter sangerinden/kunstneren i studiet sagde. "Øhhhm, der er altså en eller anden tone der ligger et eller andet sted og roder...hmm daaaaaaah... Jeg tror det er et f.... Hvad er det?!???..."

Men synes det er en glimrende idé! 

Brugeravatar
udepost
Gearfreak lærling
Indlæg: 600
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Harmony pickup shoegaze forsøg

Indlæg af udepost »

Lund: Kan man ikke bare lodde det parallelt over resten af systemet? Det skulle gerne være sådan, at når volumen er skruet helt ned på pickup 3, så er det kun det 'normale' system. Jeg aner ingenting om kredsløb, så jeg gætter bare. :)

Der er i øvrigt 2 videoer mere her, med med en lipstick pickup. Det er ham brugeren der hedder 'Puisheen'. Jeg tror han har den koblet til rythm kredsløbet, og bruger så on/off switch og volume og tone.

http://mmguitarbar.tumblr.com/tagged/deepseadiver

/Søren

Brugeravatar
udepost
Gearfreak lærling
Indlæg: 600
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Harmony pickup shoegaze forsøg

Indlæg af udepost »

Rasmus: Ja det er et F, og det skal være der :) Det skal selvfølgelig være en strategisk effekt, men jeg har allerede prøvet det til nogle forskellige ting, og det fungerer fedt. Især på Neil Young's Old Man :)

/Søren

Lund
Still Got The Blues
Indlæg: 231
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Harmony pickup shoegaze forsøg

Indlæg af Lund »

hmmm... jeg tror ikke du bare kan skrue ned... og så er den helt ude af systemet.

Men, jeg skal ikke kloge mig for meget.... du må nok Google det lidt.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Harmony pickup shoegaze forsøg

Indlæg af Sasha »

Lund skrev: hmmm... jeg tror ikke du bare kan skrue ned... og så er den helt ude af systemet.

Men, jeg skal ikke kloge mig for meget.... du må nok Google det lidt.
Nej, hvis du bare lodder det sammen som beskrevet, vil volumekontrollen for den sidste pickup også skrue ned for de "normale" pickupper - ligesom på en Les Paul, når pickup-omskifteren står i midterstilling. Jeg tror, at jeg nærmere ville spekulere lidt i noget med en "blend" kontrol...

Jeg synes nu ikke, at jeg kan høre den store forskel på lyden i klippet og så dén lyd, der plejer at komme ud af en Jazzmaster?
Last edited by Sasha 9 years ago, edited 1 time in total.

Brugeravatar
udepost
Gearfreak lærling
Indlæg: 600
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Harmony pickup shoegaze forsøg

Indlæg af udepost »

Hvad hvis jeg bare vil ha en On/Off switch til st starte med. Hvordan gøres det så?

Lund
Still Got The Blues
Indlæg: 231
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Harmony pickup shoegaze forsøg

Indlæg af Lund »

så burde det jo være ret simpelt:

ny pickup:

en ledning til stel

en ledning der er "hot/signal" til off on switch (midterste ben) og så en ledning (et af de to tilbageværende ben) videre til output på din pickupvælger.... hvis din ekstra pickup er på "on" på switchen, så er den on lige meget hvilken indstilling du vælger at sætte den alm. pickupvælger på - så er den ekstra pickup med i spil.

Du kan også smide hotledningen direkte på dit output Jack... så kører den jo rent igennem uden volume og tonekontrol indblanding...

Lund
Still Got The Blues
Indlæg: 231
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Harmony pickup shoegaze forsøg

Indlæg af Lund »

Lund skrev: så burde det jo være ret simpelt:

ny pickup:

en ledning til stel

en ledning der er "hot/signal" til off on switch (midterste ben) og så en ledning (et af de to tilbageværende ben) videre til output på din pickupvælger.... hvis din ekstra pickup er på "on" på switchen, så er den on lige meget hvilken indstilling du vælger at sætte den alm. pickupvælger på - så er den ekstra pickup med i spil.

Du kan også smide hotledningen igennem switch on off og videre direkte på dit output Jack... så kører den jo rent igennem uden volume og tonekontrol indblanding...

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Harmony pickup shoegaze forsøg

Indlæg af Sasha »

Lund skrev:
Lund skrev: Du kan også smide hotledningen igennem switch on off og videre direkte på dit output Jack... så kører den jo rent igennem uden volume og tonekontrol indblanding...
Narh, det er nu altså ikke helt sandt. Gør du sådan, vil tone- og volumekontrollerstadig også skrue ned for den nye pickup. 

Brugeravatar
udepost
Gearfreak lærling
Indlæg: 600
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Harmony pickup shoegaze forsøg

Indlæg af udepost »

Tak. Det skal bare være On/omff uafhængigt af resten. Hvad hedder sådan en switch?

Lund
Still Got The Blues
Indlæg: 231
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Harmony pickup shoegaze forsøg

Indlæg af Lund »

Søren har ret... jeg sad og tænkte på min strat hvor jeg har lavet sådan en "neck always on" switch.

Der påvirkes neck ikke af tone og volume kontrollerne, men det er fordi de udelukkende er sat til bridgepickuppen... pånær når jeg vælger neck og bridge - hvor neck påvirkes af bridgepickups kontroller.

På den der harmony er den vel lavet så der en tone og en volume til hver pickup?

Anyway hvis du lodder den som jeg sagde (off on switch og videre til pickupvælger out) så har du så volume og tonekontroller delt med eksisterende pickup... det gør måske heller ikke noget?

Lund
Still Got The Blues
Indlæg: 231
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Harmony pickup shoegaze forsøg

Indlæg af Lund »

udepost skrev: Tak. Det skal bare være On/omff uafhængigt af resten. Hvad hedder sådan en switch?
vil du kunne køre den ekstra pickup helt alene uden de andre er med?

skal den køre uden om de eksisterende volume og tonekontroller eller må de være med?

det er ret afgørende... også for hvor "kompliceret" det er.

Brugeravatar
udepost
Gearfreak lærling
Indlæg: 600
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Harmony pickup shoegaze forsøg

Indlæg af udepost »

Uden om vol og tone. Sådan så jeg kan skrue ned for de normale pickupper, men beholde fuld signal på den nye. Så ja, den nye skal kunne køre alene

Lund
Still Got The Blues
Indlæg: 231
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Harmony pickup shoegaze forsøg

Indlæg af Lund »

men den nye og de gamle pickupper skal også kunne virke sammen som en mulighed?
Last edited by Lund 9 years ago, edited 1 time in total.

Brugeravatar
udepost
Gearfreak lærling
Indlæg: 600
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Harmony pickup shoegaze forsøg

Indlæg af udepost »

Ja. Alt skal virke som det plejer, men den nye skal kunne kobles med en switch. Og når den er koblet ind, skal kontrollerne kun virke på de 2 gamle
Last edited by udepost 9 years ago, edited 1 time in total.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Harmony pickup shoegaze forsøg

Indlæg af Sasha »

udepost skrev: Ja. Alt skal virke som det plejer, men den nye skal kunne kobles med en switch. Og når den er koblet ind, skal kontrollerne kun virke på de 2 gamle
"Løsningen" på din forespørgsel er at lave tingene i stil med som pickupperne er forbundet på f.eks. en Jazz Bass, hvor volumepotmeteret er forbundet "omvendt", sådan at input-signalet går til volumepotmeterets midterben, og udgangssignalet tages fra det yderben, som ikke er stelforbundet. Så kan man så vælge, om man vil have to volumepotmetre for henholdsvis de originale pickupper og for den nye, eller om man vil bevare et volumepotmeter for de oprindelige pickupper og så koble den nye pickup ind via en kontakt, der forbinder denne til guitarens udgang.

Denne måde at lave tingene på er dog heller ikke uden ulemper, idet det vil påvirke lyden af de originale pickupper, når der skrues ned for volumen. Men hvor meget og hvor godt eller skidt dette virker i praksis, skal jeg ikke kunne sige.

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen