Ny lektion på min youtube kanal

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Besvar
Spooky_tom
Himmelhund
Indlæg: 8
Tilmeldt: 9 years ago
Kontakt:

Ny lektion på min youtube kanal

Indlæg af Spooky_tom »

Hej gear freaks.

Er ny bruger herinde, så hvis opslaget er havnet forkerte sted så bare slet eller flyt det. Men har lavet en ny lektion på min Youtube kanal- "sweep for begyndere del 2", og skulle nogle af jer have lyst til at se den, skal I da være velkomne:-)

/ Thomas V.

https://www.youtube.com/watch?v=2zGp3UC6C94

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Ny lektion på min youtube kanal

Indlæg af Smittefar »

Hej Thomas,

Velkommen til - jeg har tilladt mig at flytte tråden til guitarforum. Som altid en spændende video - Jeg er så småt begyndt at overbevise mig selv om, at jeg gerne vil lære at sweepe en dag, og dine videoer er sgu gode.
Modded guitars were crap right out of the factory

Spooky_tom
Himmelhund
Indlæg: 8
Tilmeldt: 9 years ago
Kontakt:

RE: Ny lektion på min youtube kanal

Indlæg af Spooky_tom »

Mange tak:-)

Sig til hvis der er andre emner jeg skal ytre mig om:-)

Brugeravatar
FunkyValle
Gearfreak lærling
Indlæg: 647
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Ny lektion på min youtube kanal

Indlæg af FunkyValle »

Jeg synes, du skal ytre dig om alle de emner, du overhovedet kan finde relevante for vores Gear-freak forum. ;)
Tror aldrig gear-rejsen ender....

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Ny lektion på min youtube kanal

Indlæg af Smittefar »

jeg synes, din kommentar om, at der er forskel på, hvad vi tror, vi gør, og hvad vi faktisk gør er meget interessant.

Troy Grady snakker også om det ind i mellem - at specielt i instruktionsvideoer, er der himmelvid forskel på, hvordan ting bliver spillet hurtigt og laaaangsomt for illustrationens skyld.

Jeg ved det fra mig selv - I virkeligheden ville jeg gerne kunne sige, at jeg spiller med en relativt afslappet stil med primært håndledsbevægelser af plektret, men jeg ved også, at når det skal gå rigtig stærkt, så skifter jeg over til en helt stiv albuebevægelse tremolo picking bevægelse.

Det betyder jo også en del, når man øver laaaangsomt og langsomt sætter tempoet op - Man skal virkelig være opmærksom på, at det er de samme bevægelser, man øver når man øver laaaaangsomt.

Jeg håber at kunne lave en video i løbet af ugen (eller næste uge) om mine seneste opdagelser inden for Troy Gradys (www.troygrady.com) verden af downward, upward og two-way pick slanting. Jeg fokuserer specielt på, hvordan jeg har kunnet bruge det i mit eget spil.
Modded guitars were crap right out of the factory

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Ny lektion på min youtube kanal

Indlæg af Sasha »

Det er faktisk en ganske artig teknik-video. Så bare læg fra land, Skipper!
Last edited by Sasha 9 years ago, edited 1 time in total.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Spooky_tom
Himmelhund
Indlæg: 8
Tilmeldt: 9 years ago
Kontakt:

RE: Ny lektion på min youtube kanal

Indlæg af Spooky_tom »

Rart at høre at I kan lide det. Her er del 3.


Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Ny lektion på min youtube kanal

Indlæg af Smittefar »

Det går sgu stærkt - jeg er ikke engang helt færdig med at se del II :)
Modded guitars were crap right out of the factory

Spooky_tom
Himmelhund
Indlæg: 8
Tilmeldt: 9 years ago
Kontakt:

RE: Ny lektion på min youtube kanal

Indlæg af Spooky_tom »

Jeg filmede det hele i en køre. Meningen var én video, men det blev for langt så inddelte det i to istedet. Del 3 er mere et par eksempler end de andre to.

Lund
Still Got The Blues
Indlæg: 231
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Ny lektion på min youtube kanal

Indlæg af Lund »

Hej Thomas

Velkommen til, lækkert med lidt videolektioner... uanset om det lige er ens musikstil kan inspiration jo altid bruges!

Du spurgte efter emner....

Jeg kunne godt tænke mig at se en video/lektion om Eric Johnson... sådan lidt overall... han har en ret speciel tilgang til akkorder (jeg er ikke kyndig i noder og den slags) triads mener jeg de hedder - bruger han meget - og hans voicings er rigtigt spændende IMO. Jeg synes også at noget af hans solospil/stil er interessant, og brug af harmonics mm.

Det er ikke fordi jeg er interesseret i at lyde som ham, men jeg synes der er masser af udfordring hvis man vil prøve noget "anderledes" (anderledes for mig i hvert fald - der kommer fra en blues og lidt rock tilgang).

Jeg ved at Troy Grady virkeligt går i dybden på en helt nørdet måde (ment godt) men jeg synes en mere "praktisk tilgang" som viser et par eksempler der er til at gå til kunne være fedt... jeg har kun fundet en side med lidt på (på engelsk) og en dansk video vil da være super.

Jeg kan rigtig godt lide EJ når han sidder og "leger" imellem forklaringerne på f.eks. hans gamle hotlicks videoer... eller numre som soulful terrain mm (også der hans lyd var på topppen IMO). Vekslet mellem akkorder og solo
fungerer rigtig godt.

eller bare lav hvad du selv synes;o) Fedt med lidt videoer i hvert fald.

Mvh Michael

Spooky_tom
Himmelhund
Indlæg: 8
Tilmeldt: 9 years ago
Kontakt:

RE: Ny lektion på min youtube kanal

Indlæg af Spooky_tom »

Hej Michael.

Jeg har aldrig rigtig dyrket Eric Johnson, så det er begrænset hvad jeg kan bidrage med på den front. Men som du selv nævner har Troy Grady lavet en virkelig fyldestgørende analyse af hans spillestil. Tjek hans "Masters of mechanics" serie eller bare det seminar han har der hedder "cascade".

/Thomas

Lund
Still Got The Blues
Indlæg: 231
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Ny lektion på min youtube kanal

Indlæg af Lund »

ja det er rigtigt - jeg synes bare ikke det er noget jeg kan bruge (Troys videoer) det er som du skriver mest af alt en analyse - og en fantastisk en af slagsen - bare ikke rigtigt det jeg søger.

Det var også bare et emneforslag, i virkeligheden synes jeg bare du skal lave hvad du selv synes der er mest spændende - det er jo lysten der driver værket og det kommer der sikkert også den bedste og mest interessante video ud af :)

Michael

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Ny lektion på min youtube kanal

Indlæg af Smittefar »

Så fik jeg sgu også set video 3

Jeg synes, det er rigtig sjovt, at du tager Final Countdown - Den har jeg også spillet i rigtig mange år - men jeg har altid Alternate picked den. Da jeg så så Troy Gradys videoer tænkte jeg faktisk, det kunne være en spændende solo at bruge downward pick slanting og lidt sweeps i.

Der er en sjov forskel på economy picking (som du laver) og downward pick slanting dogmet (som jeg forsøger mig med), nemlig at når de skifter arpeggio, så har de omvendt picking, så i DWPS rammer man 1-slaget med et upstroke.

Her er mit take (jeg har heller ikke skrevet krøllen ind) på hvordan man spiller det med dogmatisk downward pickslanting - her har jeg så lavet en repetitiv øvelse ud af det, så man bare spiller det frem og tilbage :)

Billede
Til sidst har jeg skrevet to takter, hvor jeg i den første kun spiller selve positionsskiftene. Det er der faktisk også en ret fed øvelse i. Det fungerer naturligvis rigtig godt som en to-strengssweep øvelse, men her har jeg skrevet den som en Downward pick slanting øvelse - og det er faktisk også rasende effektivt at spille. Den sidste takt er mest for at skrive første takt af Final Countdown soloen ned - Jeg synes, det er en 32-del og ikke noget triolværk, men mon ikke det er ligemeget om det er det ene eller det andet ved de hastigheder :)

Jeg har faktisk også optaget en video af, at jeg spiller de der ting. Og som man vil kunne se på videoen, så volder det mig stort besvær at komme ud af min alternate picking comfort zone. Flere steder i DWPS versionen kommer jeg til at lave to nedslag efter hinanden i stedet for ned-op, som det burde være.

Jeg har faktisk også optaget en video med close up af, hvordan jeg gør - Den er ikke helt færdig, men nu uploader jeg den til YT alligevel :)

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Ny lektion på min youtube kanal

Indlæg af Smittefar »

Så kom videoen op - jeg nåede aldrig rigtig at gennemarbejde den, men jeg håber, det giver mening alligevel

[video=youtube][/video]
Modded guitars were crap right out of the factory

Spooky_tom
Himmelhund
Indlæg: 8
Tilmeldt: 9 years ago
Kontakt:

RE: Ny lektion på min youtube kanal

Indlæg af Spooky_tom »

Sjovt at se hvordan andre gør det.
Er der en speciel grund til at du på hver 4 pulsslag i takten, den arp med pos.skift, spiller ddud til Udud og ikke dduu til ddud etc?

Og udfra videoen er det svært at vurdere hvor meget "slant" du bruger, men det ser ikke ud til at være meget. Har du prøvet på dine opadslag, dine "u" at trække plekteret mere væk fra guitaren istedet for langs strengene? A´la Eric Johnson.
Last edited by Spooky_tom 9 years ago, edited 1 time in total.

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Ny lektion på min youtube kanal

Indlæg af Smittefar »

udud hænger sammen med, at det så vidt jeg kan se følger downward pick slanting dogmet bedre end dduu, som i højere fra er sweeping/economy picking.

Jeg har også konstateret, at jeg nærmest ikke pick slanter overhovedet. Men jeg har også kunnet se på nogen af Troy Gradys videoer, at nogen upward pick slantere, der også laver two-way pick slanting, kan slippe afsted næsten uden slant. Det er den kategori, jeg føler, jeg hører til i.

Jeg er begyndt at øve at være mere bevidst om mit pickslant, og jeg har lavet et par simple øvelser, der træner både downward, upward og two-way pick slant hver for sig.

Og i den sammenhæng trækker jeg også mere væk fra guitaren ved hhv. Op og nedslag. Men jeg kan godt mærke det er nyt for mig. Det kommer til at vare lidt, før det kommer helt under huden.
Modded guitars were crap right out of the factory

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Ny lektion på min youtube kanal

Indlæg af Smittefar »

I øvrigt - mens jeg får bikset min egen næste video sammen

Så har jeg et stort ønske til noget, jeg gerne vil høre dig snakke lidt om.

Hvordan bruger du sweep picking/arpeggios i dit eget spil. Jeg kan et par mønstre, der sidder rimelig stramt - Men jeg synes aldrig, det virker naturligt at spille dem, og hvis jeg endelig gør, så bliver det nemt til, at jeg bare står og spiller det samme mønster frem og tilbage, og det bliver sgu hurtigt meget kedeligt at høre på.

Hvordan tænker du det? Hvordan har du øvet det, så det blev en naturlig del af dit spil/improvisation?
Modded guitars were crap right out of the factory

Spooky_tom
Himmelhund
Indlæg: 8
Tilmeldt: 9 years ago
Kontakt:

RE: Ny lektion på min youtube kanal

Indlæg af Spooky_tom »

Jeg er selv en Downward pick slanter, men laver two way pick slanting når jeg descender (hvad hedder det egentligt på dansk?). Når jeg ascender gør jeg typisk det Troy Grady kalder "sweiper". Jeg har i flere år godt kunne fornemme det, men har prøvet at rette op på det, da jeg har anset det for "dårlig" teknik. Men da det så gik op for mig at både Paul Gilbert, Vinnie Moore, Michael Angelo Batio, Al di Meola etc gør nøjagtig det samme var det en lettelsens dag:-)

Det er et godt spørgsmål/emne med sweep picking/arp i improvisation. Skal lige fundere over hvad jeg egentligt selv gør, men kunne godt finde på at lave min næste video om det:-) Når jeg en gang får lidt tid.

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Ny lektion på min youtube kanal

Indlæg af Smittefar »

Det ville være fedt

Alt det der Troy Grady hejs har virkelig fået mig til at fokusere på at forstå, hvad jeg egentlig gør - Og det er sgu egentlig ret interessant at opdage.

Jeg er die-hard alternate picker, min hånd skal køre i takt til beatet, ellers bliver jeg rundtosset :)  Men det kan man heldigvis også, og det hjælper stadig at være opmærksom på sit slant - tror jeg.

Jeg kan spille den her 'rundgang', som er two-way pick slanting
Billede

væsentligt hurtigere, end jeg kan spille den her Downward Pickslanting figur.
Billede
Og det er på trods af, at begge dele er helt straight alternate picking - Tilsyneladende har min hånd brug for at vende pickslantet ind i mellem. Ellers bliver det anstrengt - Men det er et par af de ting, jeg øver på pt (og som der også er lidt video på vej af)

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen