Rumklang til twin reverb reissue

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Besvar
Brugeravatar
Førslev
Still Got The Blues
Indlæg: 347
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Rumklang til twin reverb reissue

Indlæg af Førslev »

har købt mig en brugt twin reverb reissue. Den er generelt i rigtig pæn stand men rumklangen summer en del når den er i brug.

Jeg har testet at det ikke er rørene den er gal med (ved udskiftning).

Jeg overvejer helt at skift kabel og rumklangsmodul ud da det er billigere end at sende den til et tjek og det er ret lige til.

Jeg vil dog være sikker på at jeg får et modul der passer til forstærkeren. Jeg synes ikke jeg kan finde noget konkret information nogen steder så nu spørger jeg jer kloge hoveder herinde: 

1. vil dette modul passe i min '65 twin reverb ri? 
https://www.amplifiedparts.com/products/P-RMOD-4AB3C1B

2. Burde jeg prøve noget andet af først? (Jeg vil ikke ud i noget der kan slå mig ihjel da min viden om indmad i rørforstærkere er begrænset er dette en vigtig pointe)

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Rumklang til twin reverb reissue

Indlæg af Sasha »

Førslev skrev: har købt mig en brugt twin reverb reissue. Den er generelt i rigtig pæn stand men rumklangen summer en del når den er i brug.

Jeg har testet at det ikke er rørene den er gal med (ved udskiftning).

Jeg overvejer helt at skift kabel og rumklangsmodul ud da det er billigere end at sende den til et tjek og det er ret lige til.

Jeg vil dog være sikker på at jeg får et modul der passer til forstærkeren. Jeg synes ikke jeg kan finde noget konkret information nogen steder så nu spørger jeg jer kloge hoveder herinde: 

1. vil dette modul passe i min '65 twin reverb ri? 
https://www.amplifiedparts.com/products/P-RMOD-4AB3C1B

2. Burde jeg prøve noget andet af først? (Jeg vil ikke ud i noget der kan slå mig ihjel da min viden om indmad i rørforstærkere er begrænset er dette en vigtig pointe)
Ja, det burde være den rigtige type. Jeg tror dog, at jeg personligt ville vælge at købe den på denne side af Atlanten. F.eks:

http://www.banzaimusic.com/MOD-4AB3C1B.html

Du kunne evt. starte med at sikre dig, at kabler og stikforbindelser er i orden. Der er tale om meget små og meget højimpedante signaler. Så der skal dælme ikke meget halvsløj forbindelse ét eller andet sted (f.eks. i et irret stik) til, før man får brum, støj og resten af  den tyrkiske musik gavmildt smidt i nakken.
Last edited by Sasha 9 years ago, edited 1 time in total.

Brugeravatar
Førslev
Still Got The Blues
Indlæg: 347
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Rumklang til twin reverb reissue

Indlæg af Førslev »

Tak. 

Jeg synes jeg har ledt og ledt efter et europæisk sted at købe den, men fedt at du fandt et sted til mig. 

Jeg starter med at skifte kabel (åbenlyst at gøre først). Jeg har renset ind- og ud gange med kontaktrens og hvad der ellers hører til men giver det lige en ekstra tur før jeg bestiller løsdele hjem :)

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Rumklang til twin reverb reissue

Indlæg af Sasha »

Selv tak.

Det kan tit betale sig lige som det første at tjekke, om Banzaimusic har sagerne. De har dælme mange fine ting, de gode tyskere. Ofte også til noget nær den bedste pris.

Brugeravatar
Førslev
Still Got The Blues
Indlæg: 347
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Rumklang til twin reverb reissue

Indlæg af Førslev »

Kan jeg pille modulet fra og på den måde vurdere om det er rumklangsmodulet eller noget inde i forstærkeren den er gal med uden at brænde ting og sager af når jeg tænder forstærkeren?

Min logik siger mig at hvis det er modulet og jeg piller kablerne ud (af forstærkeren) så vil der ikke komme brum hvis jeg skruer op for rumklangen, men hvis det er i selve forstærkeren den er gal vil der komme brum alligevel.

Om min logik så holder er en helt anden sag.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Rumklang til twin reverb reissue

Indlæg af Sasha »

Du kan godt pille fjeder-enheden fra, uden at der sker noget ved det.

Men vi er nok nødt til lige at "udvide logikken lidt", hvis vi skal forstå problemet. For i selve forstærkeren gemmer der sig ligesom to "afdelinger" af elektronik - en "send-del", som sidder før fjeder-enheden, og en "return-del", der sidder efter.

Så trækker du stikkene ud, og det stadig brummer på samme måde, kan du nok frikende fjeder-enheden og rette fokus på return-delen. Men forsvinder brummet, ved du jo reelt ikke, om brummet stammer fra selve fjeder-enheden eller fra send-trinnets rør/elektronik.

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen