Tophat Club Royale dyb brummen...

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Besvar
Lasse H
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 505
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

Tophat Club Royale dyb brummen...

Indlæg af Lasse H »

Jeg står og er ved at skille mig af med min Tophat Club Royale. 

Den har på nogle tidspunkter haft noget dyb summen, som ikke afhang af, om guitaren var set til. Det var uafhængigt af volumenkontrollerne. Den dybe summen kunne ligesom "bevæge sig lidt" og kunne så gå væk igen. Det påvirkede ikke den øvrige lyd i forstærkeren. Den har ikke gjort det de sidste mange gange, jeg har haft gang i den, men jeg vil alligevel gerne lige have helt styr på det, inden jeg endeligt overlader den til en anden (for the record så er han informeret).

Nogle ideer til, hvad det mon kan være? (ud af de 117 mulige) 

Brugeravatar
Odgaard
Gearfreak roadie
Indlæg: 1580
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Tophat Club Royale dyb brummen...

Indlæg af Odgaard »

Du kunne i hvert fald nemt tjekke preamprørene.

Lasse H
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 505
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

RE: Tophat Club Royale dyb brummen...

Indlæg af Lasse H »

Er det ikke noget med, at når det ikke afhænger af volumenkontrollerne, så kan det ikke være et forforstærkerrør?

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Tophat Club Royale dyb brummen...

Indlæg af Sasha »

Lasse H skrev: Er det ikke noget med, at når det ikke afhænger af volumenkontrollerne, så kan det ikke være et forforstærkerrør?
Narh, så kan man nok kun udelukke den éne halvdel af det første forforstærkerrør. Umiddelbart tror jeg dog ikke, at det er forforstærkerrøret, den er gal med.

Men brum kan have 117 forskellige årsager. Du kan evt. prøve at "snuppe" forforstærkerrørene ét ad gangen og se, om det ændrer noget. Hvis du når til, hvor kun udgangsrørene (og ensretterrøret) er tilbage, og det stadig brummer (hvilket jeg har en fornemmelse af, vil være tilfældet), kan du jo i hvert fald udelukke forforstærkerrørene. Og fejlen skal da findes andetssteds.

Lasse H
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 505
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

RE: Tophat Club Royale dyb brummen...

Indlæg af Lasse H »

Som sagt brummer den ikke altid, men jeg kan selvfølgelig vente på, at den skulle gøre det igen, og så lave dén undersøgelse.

Lasse H
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 505
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

RE: Tophat Club Royale dyb brummen...

Indlæg af Lasse H »

I dag brummede den så lidt, hvis man egentlig kan kalde det det. Fortæller det noget om problemet, hvis jeg siger, at det er en pulserende brummen (lidt ala tremolo), og da jeg flyttede ganske lidt på forstærkeren for at se til rørene, så stoppede det. Jeg opdagede så, da det startede igen, at når jeg flyttede eller tiltede forstærkeren ganske lidt, så ophørte den pulserende brummen.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Tophat Club Royale dyb brummen...

Indlæg af Sasha »

Lasse H skrev: I dag brummede den så lidt, hvis man egentlig kan kalde det det. Fortæller det noget om problemet, hvis jeg siger, at det er en pulserende brummen (lidt ala tremolo), og da jeg flyttede ganske lidt på forstærkeren for at se til rørene, så stoppede det. Jeg opdagede så, da det startede igen, at når jeg flyttede eller tiltede forstærkeren ganske lidt, så ophørte den pulserende brummen.
Narh, jeg skal i hvert fald afstå fra at byde ind med en synderligt skudsikker diagnose. Men ét bud blandt de 117 mulige - og derfor statistisk set sikkert det forkerte - kunne være en løs forbindelse i en rørsokkel eller andetsteds, som gør, at det pågældende udgangsrør periodevist bliver afbrudt.

Brugeravatar
Kladen
Johnny B. Goode
Indlæg: 124
Tilmeldt: 9 years ago
Kontakt:

RE: Tophat Club Royale dyb brummen...

Indlæg af Kladen »

Nu kommer jeg med et lavpraktisk og sikkert dumt spørgsmål. Brummer den også hvis du tager den et andet sted hen end øvelokalet? Bare lige for at udelukke at der er noget andet elektrisk der kan drille :)

Lasse H
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 505
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

RE: Tophat Club Royale dyb brummen...

Indlæg af Lasse H »

Jeg kan ikke huske, jeg har hørt det andre steder. På den anden side er der ikke andet udstyr i øvelokalet, der gør noget lignende.
Last edited by Lasse H 9 years ago, edited 1 time in total.

Skovgaard
Johnny B. Goode
Indlæg: 138
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Tophat Club Royale dyb brummen...

Indlæg af Skovgaard »

Hej Lasse

Fandt du nogensinde årsagen til brummen? Jeg spørger fordi jeg har en Club Deluxe, der også er begyndt at brumme lidt usystematisk.

VH Søren

Lasse H
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 505
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

RE: Tophat Club Royale dyb brummen...

Indlæg af Lasse H »

Skovgaard skrev: Hej Lasse

Fandt du nogensinde årsagen til brummen? Jeg spørger fordi jeg har en Club Deluxe, der også er begyndt at brumme lidt usystematisk.

VH Søren
Ikke særligt definitivt. Jeg har haft en klog mand til at lytte på den, som med store forbehold for utilstrækkeligt grundlag, har peget på, at det kunne være to udgangsrør, der periodevis ikke trækker lige meget strøm eller et enretterrør, hvis to halvdele periodevist ikke trækker lige meget strøm over begge dioder.

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen