Rickenbacker truss rods. (Update.)

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Besvar
Brugeravatar
Morten_Lyse
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 497
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Rickenbacker truss rods. (Update.)

Indlæg af Morten_Lyse »

Hej med-slingers.


Mit forhold til Rickenbacker er lidt tve-ægget. Når jeg ikke har én, savner jeg dem, og når jeg har en, ærgrer jeg mig over ikke at bruge den nok. Jeg har tidligere haft en 360 og en 620. Fantastiske guitarer, men jeg har altså solgt dem begge igen. Jeg fik dog hen over vinteren gasset sådan op, at jeg slog til på 4Sounds tilbud med 360 Fireglo til 9999,- Det var, kort fortalt, en drømmeguitar til en drømmepris. (Ud røg så til gengæld en Gibson LPR8 Honeyburst.. :'( )
Ud over Rickenbackers lyd, som jeg synes at kunne bruge til stort set alt, synes jeg designet er herligt deres eget og hardware, pickups osv. ligeså. En stor ting i mit hjerte har dog været deres spilbarhed og håndværket. - De får altså ting fra Fender og Gibson til at fremstå som grovsnedkererede brændeskure..!

Min stolthed over nyerhvervelsen har dog lidt et knæk eller to, og jeg har nu brug for hjælp. Da jeg fik den, satte jeg nye strenge på og lavede setuppet, som jeg ville have det. Men hele vejen igennem har den "fretted out" når man bøjer tonerne på særligt den lyse "E" fra 15. bånd og opad. - Altså, jeg kan naturligvis hæve broen til en ubrugeligt høj action, men det var sgu ikke lige meningen på så fornem en guitar. Den burde, MINDST kunne blive ligeså lav som mine strats og les pauls, da Rickenbacker bruger en meget flad 16" radius på gribebrædtet. Udover det, måtte jeg lave lidt om, så jeg lige kunne sænke halspickuppen et par mm. mere og ved stolen virker "højdeskruerne" lidt til den lange side.. Jeg har også haft en irriterende raslelyd, som jeg ved gud ikke har kunne finde. I aften, har jeg dog fået barberet geden, tror jeg.

Raslelyden var truss rod'ene. For Rickenbacker bruger 2. Ideen er, at man kan lave helt flad hals på "treble" siden og så have lidt relief på "bass" siden. Ideen er sådan set go'.. Men her er mit problem. Halsen skulle justeres. Det var sådan set roden til alle mine spilbarheds-problemer. "Bass-rod'en" var helt løs, og raslede. Og "treblerod'en" skulle også strammes lidt mere, da jeg havde over 0,5mm 'relief' ved 7. bånd. Jeg har strammet temmelig meget, synes jeg og treble-siden er nu nede på ca. 0,2mm relief der er mit normale mål, når jeg justerer på en hals. Men. Selv om møtrikken på bass-rod'en er helt løs er der helt og aldeles 0,0mm relief på den tykke E streng. Og det er jo DER man har brug for det..! Konklusionen er desværre til at græde over. Nemlig at min hals "twister" en lille smule. Den kommer til at spille fremragende, og de "problemer" jeg har haft bliver 100% lagt i graven. Men altså, alene det at man ved, det ikke er perfekt, er jo træls..

Spørgsmålet er, hvad hulen gør man ved det..? Strammer man E og A strengene godt op med løs truss-rod og så lader dem trække svinet i facon eller hvordan..?

De bedste hilsner
Morten Lyse
Last edited by Morten_Lyse 8 years ago, edited 1 time in total.

mos
Still Got The Blues
Indlæg: 246
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Rickenbacker truss rods.

Indlæg af mos »

Det er muligt st håndværket er godt, men hvad nytter det når det ikke virker? :-)
Er der ikke stadig noget garanti på sådan en fætter ? for det ligner da til forveksling en reklamation.
One chord is fine. Two chords is pushing it. Three chords and you´re into jazz`

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Rickenbacker truss rods.

Indlæg af Sasha »

Ja, det er fa´ens, når man står med sådan et problem...

Nu har jeg jo en Stratocaster - ja, ja, jeg er ganske klar over, at det er et stykke simpelt grovsmede-mekanik i denne sammenhæng - som engang for mange år siden led den tort at få skiftet bånd hos en temmelig berømt dansk guitarbygger på Randers-kanten, der lige syntes, at han som en lille "ekstra gave" - altså uden forudgående aftale - ville forsyne omtalte guitar med jumbo-bånd, en ekstra stor gribebånds-radius OG ikke mindst noget, der i en meget høflig udlægning læner sig overordentligt kælent op ad et "back bow" på halsen. Så denne ellers så elskede guitar kan kun sådan lige netop med lodder og trisser justeres op. Men ét af disse lodder og trisser, der har gjort, at den ikke endnu har fået "den helt store tur" med nye bånd med veltilpassede tanger osv. osv, er, hvis man forud for en justering strenger den op med et sæt tykke strenge - 0.012´ere eller noget i den stil - stemmer den lidt højt f.eks. omkring F# og så lader den stå i en uges tid, så kan det lige netop skrabe an. Så det har indtil videre udsat "den helt store tur", som jo heller ikke er gratis, på endnu ubestemt tid.

Jeg siger ikke, at dette er løsningen på dit problem. Og måske er Mos´ råd i virkeligheden nok det bedste. Men jeg ved også, at man jo godt kan gå hen og få sådan et vist personligt tilhørsforhold til den slags brædder, som måske aldrig bliver helt det samme med "én magen til". Så hvis det er dette scenarium, vi er ude i, var det måske værd at prøve?
Last edited by Sasha 9 years ago, edited 1 time in total.

mos
Still Got The Blues
Indlæg: 246
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Rickenbacker truss rods.

Indlæg af mos »

0g der er også mulighed for at bruge Sasha metode med lidt tilføjelser som kan trække lidt i den rigtige retning, hvis man tør?
Kom godt med - eksempelvis - palisander olie på gribebrættet, varm det godt med en føntørre i hele gribebrættets længe i ca 30 min, herefter ligger man sin guitar på et bord, sørger for noget understøtning under hovedet, så tager man en træklods og placerer ved enten 5,6 eller 7 bånd og en skruetvinge spændes mellem bord og træklods, så spændes der til :-) sådan en hals kan virkelig tåle meget før den knækker :-) så lader man den stå et døgns tid sætter strenge på og stemmer den, man kan så sætte en ca 2cm tyk træklods i spænd mellem strenge og gribebrættets 5,6 eller 7 bånd og ladde det hele stå en uges tid, jeg har selv gjort det med rimelig succes, men man skal lige skrive sig bag øret at man leger med muligheden for at varme så meget på sagerne at limen mellem hals og gribebræt bliver opløst, og det er ikke så godt :-) man har også mulighed for at trække halsen skæv.
Om det så er anstrengelserne værd når man tænker på at halsen med tiden sandsynligvis vil forsøge at komme tilbage til udgangspunktet :-) skal jeg lade være usagt her :-)
One chord is fine. Two chords is pushing it. Three chords and you´re into jazz`

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Rickenbacker truss rods.

Indlæg af Sasha »

Du skal da også altid være så vild... ;) :D :D

Brugeravatar
Guitarfix
Himmelhund
Indlæg: 12
Tilmeldt: 9 years ago
Geografisk sted: Nordsjælland
Kontakt:

RE: Rickenbacker truss rods.

Indlæg af Guitarfix »

I mine øjne er der ingen tvivl.

Lad være med at begynde på alle mulige tricks. Guitaren er stadig under garanti, så tilbage til 4sound med den.

Hvis den er som du har beskrevet, så bør det ikke være nogen tvivl om at det er en garantisag.

Held og lykke med det.
<a href="http://www.guitarfix.dk">www.guitarfix.dk</a>
Reparation og Service

Abaddon
Smoke On The Water
Indlæg: 58
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Rickenbacker truss rods.

Indlæg af Abaddon »

Jeg synes det lyder  som om du griber det galt an. To trussrods hvor den ene er helt løs og den anden spændt voldsomt hårdt op er et virkelig dårligt udgangspunkt for at lave et godt setup. Prøv i stedet at slække dem begge to helt og så stram dem begge to op lidt ad gangen til halsen er helt flad og de to trussrods så vidt muligt er spændt ca lige hårdt. Herfra kan du så lave små justeringer ved at slække den ene og spænde den anden en smule til du lander der hvor du gerne vil have det...

Brugeravatar
Morten_Lyse
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 497
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Rickenbacker truss rods.

Indlæg af Morten_Lyse »

Hej igen..

Efter at have givet tingene et par måneder, indleverede jeg guitaren hos 4sound, ca. midt-juli. Ret hurtigt fik jeg en melding fra deres guitarværksted, at de havde returneret min guitar til importøren, og i dag fik jeg så et svar. Guitaren ville blive returneret til Rickenbacker, da reparationen ville være så omfattende, (halsen skulle tages ud...), at man ikke udfører det off-factory. (Det betyder nok også, at Rickenbacker ikke reparerer det in-factory. Det er nok nemmere for dem, bare at lave en ny..?)

Ser I, problemet er, at 4sound ikke kunne skaffe en anden, magen til. De kunne tilbyde en 360 i MapleGlo eller MidnightBlue, men når nu netop en 360 i fireburst var "drømmen," så ryger barnet lidt ud med badevandet, hvis jeg accepterede én, der var en anden farve. Jeg blev også tilbudt en 330 i FireGlo, men igen. Det var en 360 i FireGlo, jeg ville have. Alternativt, kunne jeg få alle pengene tilbage.

Lad det være sagt, så alle har hørt og forstået det: Sådan skal det lyde 4sound, thumbs up. Rickenbacker er nogen bæster, for de har en produktion i en bestemt størrelse. De leveres ud på det amerikanske marked, og er der noget i overskud, eksporteres det til Europa. - Leveringstiden på en ny guitar, bestilt i Europa derfor ca. 2 år. Ved jeg..!

Men jeg var temmelig trist. Fint nok at få pengene, men jeg ville jo hellere have ejerglæden. Min guitar er lækker lækker, bortset fra skævheden i halsen. Så tanken om, at den ville ryge i en pappresser i Californien var ubærlig. Guitaren kan justeres, så det hverken er at høre eller mærke, men måler man tingene ud med søgerblade, mangler der ca. 1/2 mililmeter i, at halsen kan blive helt lige under de tynde strenge. - men som sagt, den kan sættes op til at spille fremragende. Som jeg ser det, vurderer Rickenbacker, at sidder halsen skævt, skal problemet løses dér hvor det er. = Skrotguitar. Min vurdering er, at en reparation kunne udføres af en guitarbygger ved, at man rykker båndene af, planer gribebrædtet, nye bånd og saddel og lakerer gribebrædtet igen. Det vil naturligvis være en kompensering, men jo den løsning man ville vælge, hvis man stod med en (ældre) guitar, hvor det ikke var en reklamationssag. - Den tid den sorg, nu kan jeg lige slide et sæt bånd op først, og så tager jeg hovedpinen til den tid..

Så jeg foreslog et afslag i prisen, og så tager jeg guitaren "as is." 4Sound kontrollerede med importøren og vi har lavet en aftale der "giver luft i budgettet" til den reparation, jeg tidligere skitserede." - Jeg er glad, og glæder mig meget til at få "propellen" hjem igen...

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen