Dr Z route 66

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Besvar
Brugeravatar
Kladen
Johnny B. Goode
Indlæg: 124
Tilmeldt: 9 years ago
Kontakt:

Dr Z route 66

Indlæg af Kladen »

Hey gear freaks

Jeg har nu igennem længere tid gasset efter en NMV forstærker, rettere sagt marshall jtm/jmp. Så kom jeg af vanvare til, at kigge nogle klip med en gut der spillede på hans Dr Z Route 66 og den lød da stjerne godt :) Eneste problem var, at det var "in bedroom" mode og jeg kan ikke rigtig finde nogle klip, hvor den virkelig får med grovfilen. Jeg har hørt og prøvet marshall jmp's og er vild med det punch de har, men kunne ikke lige fornemme hvor meget goddaw der er i sådan en Dr Z

Er der nogen her der har prøvet omtalte forstærker? Hvor meget power er der i den ? Jeg spiller i et højlydt 6 mands bluesrock orkester, så der skal alligevel lidt muskler til ;)
Og endelig hvor langt er den fra en jtm45 rent lyd/design mæssigt? Er vild med lyden af en jtm45, men får nok aldrig råd til en vintage en af slagsen og er ikke vild med marshall's reissue.

\m/ Klaus

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Dr Z route 66

Indlæg af Sasha »

Kladen skrev: Hey gear freaks

Jeg har nu igennem længere tid gasset efter en NMV forstærker, rettere sagt marshall jtm/jmp. Så kom jeg af vanvare til, at kigge nogle klip med en gut der spillede på hans Dr Z Route 66 og den lød da stjerne godt :) Eneste problem var, at det var "in bedroom" mode og jeg kan ikke rigtig finde nogle klip, hvor den virkelig får med grovfilen. Jeg har hørt og prøvet marshall jmp's og er vild med det punch de har, men kunne ikke lige fornemme hvor meget goddaw der er i sådan en Dr Z

Er der nogen her der har prøvet omtalte forstærker? Hvor meget power er der i den ? Jeg spiller i et højlydt 6 mands bluesrock orkester, så der skal alligevel lidt muskler til ;)
Og endelig hvor langt er den fra en jtm45 rent lyd/design mæssigt? Er vild med lyden af en jtm45, men får nok aldrig råd til en vintage en af slagsen og er ikke vild med marshall's reissue.

\m/ Klaus

Jamen, siden Dr. Z lægger cirka 470 volt på sådan et par KT66´ere, er der da sikkert rigeligt "goddaw" i sådan en Route 66, hvis der med "goddaw" menes, at den kan spille højt...

To KT66-rør i udgangstrinnet er så nok også stort set det eneste, sådan én har til fælles med en Marshall JTM45. Og i disse ydmyge ører lyder de to ting da også milevidt fra hinanden. Bevares, en Route 66 er da en fin forstærker. Men den lyder ikke ret meget som en Marshall, hvis du spørger mig. At den har KT66´ere er kun én - og ifølge min opfattelse næppe den vigtigste - detalje ud af mange, som bestemmer, hvordan den lyder. Det samme gælder for Marshall JTM45.

Jeg vil nærmere mene, at dét faktum, at den har et EF86, der lyder og opfører sig helt anderledes end de gængse triode-rør á la ECC83, som indgangsrør har langt mere at sige for dens karakter. Og at signalet derfra går gennem en Fender-agtig tonekontrol-del, videre gennem en Vox-agtig fasesplitter for derpå at blive moset gennem et ultralineært udgangstrin (didn´t really work wonders for Fender in the late 70´s...) uden modkobling...   ja, så er man næsten så langt fra en JTM45, som man kan komme, hvis man stadig vil bygge en forstærker med to KT66 i udgangstrinnet.

FWIW er jeg nu heller ikke selv den helt store KT66-fanatiker. Bevares, de hører absolut til i en JTM45 og lignende. Men jeg var engang med til at teste forskellige udgangsrør i en 50 watts Park (100% = Marshall). Og konklusionen var - i hvert fald i mine ører - ret klar, at hvis man vil have en Marshall til at lyde som en Marshall, er det EL34, der gælder. Dette rør indtager - igen ifølge min ydmyge opfattelse - lidt en særstatus i kraft af sin lidt lidt specielle opførsel, når det begynder at forvrænge (det er her, de forskellige rørtyper for alvor åbenbarer deres forskellige personligheder), idet det har sådan en meget karakteristisk måde at "skrue lidt ned for diskanten og lidt op for mellemtonen", som ingen andre af de relevante alternativer (f.eks. 6L6, KT66, KT88 m.fl.) udviser. Denne adfærd er  en vigtig ingrediens i dét, som jeg i hvert fald forbinder med den klassiske Marshall-overdrive. Alle de andre nævnte rør forholder sig mere lineære, når de forvrænger, hvilket i en direkte sammenligning får dem til at have en "lysere" eller mere "bright" karakter. Det er som om, at forvrængningen "tager ved" højere oppe i frekvensområdet.

Så når en JTM45 på godt og ondt lyder, som den nu gør, er det mindst lige så meget fordi "alt før udgangstrinnet" i den er voiced temmelig mørkt, sådan at dette fungerer ret godt med f.eks. et KT66 (eller et 6L6 i dens nære slægtning Fender´s 5F6A Bassman). Samtidig forvrænger et EL34 simpelthen tidligere på volume-skalaen, da man ud af dette rørs datablad sort på hvidt kan læse, at et EL34 skal fodres med mindre signal end "konkurrenterne" for at levere sin fulde udgangseffekt. Dette er dog så lidt et "optisk bedrag", da det blot handler om, at man skal skrue mindre op for forstærkeren, før den yder sin fulde udgangseffekt. Det betyder ikke, at den forvrænger ved en lavere lydstyrke. Til gengæld kan man jo så uden yderligere tricks for better or worse presse et sæt EL34´ere længere ud i forvrængning...

Nå, det blev vist lidt OT. Håber, det går alligevel. Men altså: Er det fordi, man synes, at en Route 66 er en fed forstærker, som lyder p....godt, skal man selvfølgelig købe sig sådan én. Er det derimod fordi, at man gerne vil have sig en Marshall JTM45 - ja, så ville jeg personligt ikke købe mig en Route 66.

FWIW gik Marshall-freak´en her jo i mange år rundt og mente, at hans liv - på baggrund af at have prøvet nogle gamle originaler - aldrig ville blive fuldendt, før han ejede en Marshall JTM45. I dag, hvor jeg jo heldigvis er blevet ældre og klogere, ved jeg, at det er et lidt andet sted i Marshall´s univers, jeg bor ;) Men det afhænger selvfølgelig også af (udover trivialiteter som smag og behag...), hvad man læsser ind ad hoveddøren: Jeg er en singlecoil-kinda guy, som hader "prutten" og "mudren" i bunden. Så bl.a. derfor foretrækker jeg mine Marshalls med den mest "mellemtonede" variant, jeg har kunnet fifle mig frem til, når det kommer til at strikke en forforstærker sammen af klasiske, Marshall-typiske detaljer og generelt en forstærker, som forbliver ret "defineret/ikke mudret", når den forvrænger. I modsætning til dette er der mange folk, som spiller på f.eks. Gibson "mellemtone-dåser", der sværger til Marshall-varianter, som er mindre mellemtone-dominerede, men som til gengæld har mere bund.

Ak ja, det er ikke nemt. Men nu må jeg hellere stoppe, før tråden kører helt OT...   ;) :cool: :angel:

Brugeravatar
Kladen
Johnny B. Goode
Indlæg: 124
Tilmeldt: 9 years ago
Kontakt:

RE: Dr Z route 66

Indlæg af Kladen »

Wow...

Af hjertet tak :) jeg skyder en hvid pil efter RT66 og holder fast i jagten på en aldrende marshall :)
Jeg ved ikke om det gør sig gældende for min jcm 900 mkIII, men den ændrer karakter i retningen af det du beskriver, alt afhængigt af, hvor man befinder sig på volume potten <4-5 har den en tendens til, at virke en smule scooped, dette er dog aftaget siden skiftet fra g12t 75 til g12h 30.

Når volumen så rammer så rammer >7 så er det som om den kommer i tanke om, hvordan den egentlig "bør" lyde og opføre sig :) Men det kan altså være pga el34 rørene der begynder at arbejde?

Snake Boots
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 437
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Dr Z route 66

Indlæg af Snake Boots »

Jeg har ikke nogen synderlig erfaring med DR Z forstærkere, men vil også opfordre til at modstå fristelser på vejen og spare op til the real deal, hvad det så end er for dig. 

Lasse H
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 505
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

RE: Dr Z route 66

Indlæg af Lasse H »

Snake Boots skrev: Jeg har ikke nogen synderlig erfaring med DR Z forstærkere, men vil også opfordre til at modstå fristelser på vejen og spare op til the real deal, hvad det så end er for dig. 
Det er sikkert også billigere i dette tilfælde :-)

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Dr Z route 66

Indlæg af Sasha »

Narh, det synes jeg faktisk ikke er helt fair at sige. Hvis der er én ting, som jeg respekterer den gode Dr. Z for, så er det, at han producerer vel- og håndbyggede forstærkere, som han insisterer på at sælge til priser, der faktisk ikke er helt ublu. Mange andre såkaldte "boutique" firmaer kunne med rette lære en ting eller to her...

Baseret på en meget hurtig rundsøgning af brugtpriser på Dr. Z Route 66, vil jeg gætte på, at man nok kunne købe sig 4-5 af disse for det samme, som en gammel JTM45 realistisk kunne forventes at koste.
Last edited by Sasha 9 years ago, edited 1 time in total.

Lasse H
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 505
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

RE: Dr Z route 66

Indlæg af Lasse H »

Jow, men nu ved jeg jo, at Klaus har interesse i en plain old marshall... jeg giver mig dog, det vil koste omtrent det samme. 

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Dr Z route 66

Indlæg af Sasha »

Lasse H skrev: Jow, men nu ved jeg jo, at Klaus har interesse i en plain old marshall... jeg giver mig dog, det vil koste omtrent det samme. 
Ja, dét rygte har jeg også hørt... :)

Så jeg tror også, at jeg personligt i den konkrete sag ville gå efter en "plain old Marshall", hvilket nu absolut heller ikke er nogen tosset ting. Og jeg er enig i, at sådan én med lidt søgen og held nok burde kunne findes til nogenlunde samme pris som en Route 66. Er der i øvrigt ikke ligefrem noget med, at du har sådan én til salg, Lasse? ;)
Last edited by Sasha 9 years ago, edited 1 time in total.

Lasse H
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 505
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

RE: Dr Z route 66

Indlæg af Lasse H »

Øhm... det ved Klaus også alt om... :-) Det var mere eller mindre ham det plantede ideén i mit hoved; ansporede den om ikke andet. Så i en vildfarelse har jeg haft den til salg, men jeg må nok erkende, at den beslutning hurtigt indhentede mig igen. Så den står her altså endnu.

Dybest set har jeg flere end jeg har brug for, men når jeg tænder op i den for at tage temperaturen på forholdet, så er det som et barn, der fortæller sin far, at det altså ikke er klar til at flytte hjemmefra endnu :-) den lyder bare godt.

Hvis jeg selv skulle kigge efter en igen (note to self: hvilket du ikke skal!), ville jeg være fuldstændig ligeglad med, om den havde PCB eller var håndloddet eller om den var fra '70 eller '75. Jeg synes personligt ikke om elefant tolex'en, men er man ligeglad med det, kunne de være yngre endnu. Det største problem er at finde dem billige nok efter min mening :-)

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Dr Z route 66

Indlæg af Sasha »

Lasse H skrev: Øhm... det ved Klaus også alt om... :-) Det var mere eller mindre ham det plantede ideén i mit hoved; ansporede den om ikke andet. Så i en vildfarelse har jeg haft den til salg, men jeg må nok erkende, at den beslutning hurtigt indhentede mig igen. Så den står her altså endnu.

Dybest set har jeg flere end jeg har brug for, men når jeg tænder op i den for at tage temperaturen på forholdet, så er det som et barn, der fortæller sin far, at det altså ikke er klar til at flytte hjemmefra endnu :-) den lyder bare godt.

Hvis jeg selv skulle kigge efter en igen (note to self: hvilket du ikke skal!), ville jeg være fuldstændig ligeglad med, om den havde PCB eller var håndloddet eller om den var fra '70 eller '75. Jeg synes personligt ikke om elefant tolex'en, men er man ligeglad med det, kunne de være yngre endnu. Det største problem er at finde dem billige nok efter min mening :-)
Jah, er man ligeglad med "elefanter" og lignende, kunne f.eks. denne med en passende mængde TLC nok blive en rigtig fed forstærker til en rimelig pris:

http://www.ebay.de/itm/Marshall-JMP-MK2 ... 27ffa3d6d4

Brugeravatar
Kladen
Johnny B. Goode
Indlæg: 124
Tilmeldt: 9 years ago
Kontakt:

RE: Dr Z route 66

Indlæg af Kladen »

Der er sgu spændende ting på eBay, men er nok mere til at købe en jeg kan se og prøve først :)
Et lille spørgsmål omkring jmp slp. Jeg har lagt mærke til, at trafoen længst til højre, set bagfra, på nyere slp ser anderledes ud. De ligner dem der sidder i jcm 800+900. Er det noget man skal være opmærksom på? Og i såfald hvad er forskellen?

Skovgaard
Johnny B. Goode
Indlæg: 138
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Dr Z route 66

Indlæg af Skovgaard »

Jeg vil gerne stemme i med de resterende herrer, der siger "køb the real deal". Jeg faldt selv i Marshall-gryden ved et besøg hos Kuli fra dette forum, og jeg skulle forbi både en Laney Supergroup og en Selmer Treble N' Bass før jeg måtte indse, at sjælefreden ikke ville indfinde sig før den ægte vare var i hus. Så jeg spinkede og sparrede, og nu er jeg den lykkelige (og frelste) ejer af et styks drengedrøm Marshall JMP (non-master). Så hvad enten det er Fender, Marshall eller noget tredje, du drømmer om, skal du gå efterr det. Undervejs kan man godt "gå i cirkler rundt om grøden" og prøve alternativer, men det er og bliver alternativer i min optik :-)

Go for it!

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Dr Z route 66

Indlæg af Sasha »

Kladen skrev: Der er sgu spændende ting på eBay, men er nok mere til at købe en jeg kan se og prøve først :)
Et lille spørgsmål omkring jmp slp. Jeg har lagt mærke til, at trafoen længst til højre, set bagfra, på nyere slp ser anderledes ud. De ligner dem der sidder i jcm 800+900. Er det noget man skal være opmærksom på? Og i såfald hvad er forskellen?
Tænker du på forskellen mellem liggende og stående nettransformator? Det betyder i sig selv ingenting.

Og så skal man jo måske ikke sige pas til en god gammel Marshall, bare fordi den lyder af tis, første gang man prøver den. Hvis ellers skelettet er det rette, har jeg endnu til gode at møde én, som ikke kunne blive fed.
Last edited by Sasha 9 years ago, edited 1 time in total.

fkh
Himmelhund
Indlæg: 18
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Dr Z route 66

Indlæg af fkh »

Hvis du kan leve med "elefant-skin" og et manglende logo , så har jeg en helt original Super Lead fra 1976
pris : 8500,-kr
den bor på amager .

F.

Brugeravatar
Kladen
Johnny B. Goode
Indlæg: 124
Tilmeldt: 9 years ago
Kontakt:

RE: Dr Z route 66

Indlæg af Kladen »

fkh skrev: Hvis du kan leve med "elefant-skin" og et manglende logo , så har jeg en helt original Super Lead fra 1976
pris : 8500,-kr
den bor på amager .

F.
Det lyder ikke helt dumt, men når vi snakker kbh, så skal vi hen i august, hvor jeg har ferie, men har jeg ikke fundet en inden, så fanger jeg dig lige, hvis du altså stadig har den :)

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen