Headbone spørgsmål

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Besvar
Rasser
Still Got The Blues
Indlæg: 369
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Headbone spørgsmål

Indlæg af Rasser »

Jeg overvejer at udvide mit setup. Pt. kører jeg med en Suhr badger, som spiller med en god crunch. Når jeg vil spille clean skruer jeg ned på guitarens vol. Det fungerer egentlig OK, men der er ingen tvivl om, at jeg kan få en bedre clean med en forstærker, der ikke brækker sig. Jeg har tilfældigvis en Egnater tweaker 15, der har en udemærket "Fender-ish" indstilling, så jeg kunne godt tænke mig at have den med i setuppet som clean amp. 

For at det nu ikke skal blive alt for omfattende og tungt, havde jeg tænkt mig at bruge en Headbone til at skifte mellem de to forstærkere på samme kabinet. Det er der ikke noget problem i. Problemet opstår, da jeg læser manualen for headbonen igennem, hvori der står, at man ikke må bruge delay i loopet på forstærkere, der er koblet med headbone. (står på s. 8: http://www.tonebone.com/manual-headbone.pdf) Jeg vil rigtig gerne have delay i loop på min badger, da jeg ikke bryder mig om at få delay ind i en forvrænget forstærker. 

Hvor stor er faren for, at jeg brænder min Badger af, hvis jeg alligevel smider delayet i loopet, men sørger for, at det er klinget af inden jeg skifter mellem forstærkerne? Og er der en måde man kan komme uden om problemet, evt. noget med en ekstra load på forstærkeren?

Jeg forestiller mig at det kommer til at se sådan ud:

Guitar - pedaler - headbone - et output til suhr Badger med effekter i loop og et output til Tweaker med et par effekter foran forstærkeren. 

Jeg håber det giver mening.

Mvh.
Rasmus.
Last edited by Rasser 8 years ago, edited 1 time in total.

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Headbone spørgsmål

Indlæg af Smittefar »

Jeg er egentlig lidt lidt rystet over, at HeadBonen ikke kommer med en eller anden form for 10 ohms effektmodstand, som den kan afsætte evt. effekt fra den udkoblede top i. 

Som jeg forstår det (og jeg er ikke nogen autoritet på området), så hvis du fodrer en rørforstærker med signal mens, der ikke er nogen belastning på udgangen, så er der en god chance for, at udgangstransformatoren brænder af. Det er klart, at hvis man har et Delay, der står og klinger ud, mens man skifter amp, så er det en risiko. Jeg ville personligt ikke turde satse på, at "jeg altid lader delayet klinge ud, inden jeg skifter" - Den slags går altid galt i kampens hede.

Men jeg tænker, at du alligevel får det meste drive fra udgangsrørene på din badger, så måske er der ikke nogen særlig grund til at have din delay i loop - måske kunne den lige så godt sidde foran forstærkeren?

Burde man ikke relativt simpelt kunne bygge en 'Headbone' klon med en 10 ohm 150W belastning indbygget http://www.mouser.com/ProductDetail/Arc ... 2s7stcw%3d - sådan en koster 100 kroner.
Modded guitars were crap right out of the factory

Rasser
Still Got The Blues
Indlæg: 369
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Headbone spørgsmål

Indlæg af Rasser »

Jeg får ingen forvrængning fra udgangsrørene i min Badger. Dette er helt bevidst for at kunne hæve niveauet til solo og have rene delays og rumklang. Det skal siges, at jeg ikke er den helt store bruger af delay - det er bare lidt sovs til soloer, og jeg kommer ikke til at skifte mellem de to forstærkere i samme nummer, så jeg tror ikke, der er fare for, at der står delay og klinger af efter jeg har skiftet.

Det er muligt, at man godt kan bygge en klon, men det kan jeg ikke hitte ud af. Hvis nogen her kan, er jeg gerne aftager.

Mvh.
Rasmus.
Last edited by Rasser 8 years ago, edited 1 time in total.

Rasser
Still Got The Blues
Indlæg: 369
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Headbone spørgsmål

Indlæg af Rasser »

Nu bliver jeg alligevel lidt forvirret, for på produktsiden for headbone VT står følgende:

Use the Headbone VT to switch between two tube amplifiers. The Headbone will safely switch the amps and make sure the tube output stage always sees a load. 

Hvis dette er tilfældet, er der vel ingen is på koen?
Last edited by Rasser 8 years ago, edited 1 time in total.

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Headbone spørgsmål

Indlæg af Smittefar »

Jeg synes nu manualen er ret klar i spyttet

Effects such as echo or loop-playing devices, MUST BE CONNECTED BEFORE the Headbone so that their residual or sustaining sound can be disconnected from the input of the amplifiers. This means that you cannot use any type of echo device that prolongs a signal on the amplifier’s effects loop or after the Headbone in your signal chain. Failure to do so could cause the echo to continue to play through the standby amp which, in turn, would continue to amplify the signal without a load. This could cause the amp or the Headbone to malfunction. The Headbone’s internal resistor load is only designed to support the standby amplifiers residual output. The Headbone is NOT a load box. 

Hvis man kigger på deres billede af kredsløbet
Billede
Er der heller ikke noget, der bare ligner en effektmodstand. Den load som den udkoblede forstærker ser er kun lige nok til at håndtere det sus og støj, der jo er i (nogen) rørforstærkere.
Modded guitars were crap right out of the factory

Rasser
Still Got The Blues
Indlæg: 369
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Headbone spørgsmål

Indlæg af Rasser »

Nej, der er ikke meget at være i tvivl om, hvis man læser manualen ordentligt. Pokkers.

Jeg tror lige, jeg skal eksperimentere med at have delay foran forstærkeren. Måske kan det godt gå an uden det mudrer for meget. 
Last edited by Rasser 8 years ago, edited 1 time in total.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Headbone spørgsmål

Indlæg af Sasha »

Smittefar skrev:

Burde man ikke relativt simpelt kunne bygge en 'Headbone' klon med en 10 ohm 150W belastning indbygget http://www.mouser.com/ProductDetail/Arc ... 2s7stcw%3d - sådan en koster 100 kroner.
Joh. Og med en 18 watts forstærker som en Badger er en 150 watts modstand nok endda at skyde gråspurve med kanoner. F.eks. en 50 watts burde være alt rigeligt. Har man ikke brug for alverdens spidsfindigheder med MIDI, programmerbarhed og sager, ville det heller være nogen direkte vej til Nobels Forskerpris at "udvikle" en kasse med et par relæer i, sådan at man via fjernbetjening kunne skifte mellem hvilken forstærker, der er forbundet til højttaleren, og hvilken forstærker, som er forbundet til en belastningsmodstand, som mageligt kan klare diverse ekko-rester - ja, faktisk sagtens kunne klare forstærkerenes fulde effekt, hvis det skulle være.

IkkeMig
Gearfreak guitartech
Indlæg: 2656
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Headbone spørgsmål

Indlæg af IkkeMig »

Smittefar skrev: Er der heller ikke noget, der bare ligner en effektmodstand.
Jo, den hvide firkant lige over det andet a i "radial" ligner da en effektmodstand. Men vi snakker jo nok en 5 watts modstand eller noget i den dur, der netop er beregnet til at tage det sus o.l., der er i en forstærker, der ikke spiller...

Hvis det er sådan, den er konstrueret, så den udkoblede forstærker ser den load, så er den nemme løsning jo bare at købe sådan en dims og så skifte effektmodstanden til noget større...

Hvis man begiver sig ud i den slags skal man for øvrigt lige være opmærksom på, at ratings på store effektmodstande typisk er forudsat, at de er monteret på en passende køleplade...

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Headbone spørgsmål

Indlæg af Smittefar »

Det kan der absolut godt være noget om
Modded guitars were crap right out of the factory

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Headbone spørgsmål

Indlæg af Sasha »

Turtle skrev: ...

Hvis man begiver sig ud i den slags skal man for øvrigt lige være opmærksom på, at ratings på store effektmodstande typisk er forudsat, at de er monteret på en passende køleplade...
True.

Det ville have klædt et tidligere indlæg lige at præcisere dette... ;)

Rasser
Still Got The Blues
Indlæg: 369
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Headbone spørgsmål

Indlæg af Rasser »

Turtle skrev:
Smittefar skrev: Er der heller ikke noget, der bare ligner en effektmodstand.
Jo, den hvide firkant lige over det andet a i "radial" ligner da en effektmodstand. Men vi snakker jo nok en 5 watts modstand eller noget i den dur, der netop er beregnet til at tage det sus o.l., der er i en forstærker, der ikke spiller...

Hvis det er sådan, den er konstrueret, så den udkoblede forstærker ser den load, så er den nemme løsning jo bare at købe sådan en dims og så skifte effektmodstanden til noget større...

Hvis man begiver sig ud i den slags skal man for øvrigt lige være opmærksom på, at ratings på store effektmodstande typisk er forudsat, at de er monteret på en passende køleplade...
Vil det sige, man forholdsvist nemt kan modde den, så den kan klare delay i et loop? Jeg er ikke kyndig ud i elektronik, så jeres svar bliver nødt til at være skåret ret meget ud i pap.


Sent from my iPhone 5 using Tapatalk

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Headbone spørgsmål

Indlæg af Sasha »

Hmm...

Nu kan jeg jo kun tale for mig selv. Men jeg skulle i hvert fald nok lige have et kig på sagerne i "den virkelige verden", før jeg ville turde svare endeligt ja eller nej til dit spørgsmål.

IkkeMig
Gearfreak guitartech
Indlæg: 2656
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Headbone spørgsmål

Indlæg af IkkeMig »

Sasha skrev: Nu kan jeg jo kun tale for mig selv. Men jeg skulle i hvert fald nok lige have et kig på sagerne i "den virkelige verden", før jeg ville turde svare endeligt ja eller nej til dit spørgsmål.
Jeg har det på samme måde - de er jo ikke ligefrem konsistente i deres beskrivelse af dimsen i deres manual, så jeg skulle nok have en dims i hånden og et diagram inden jeg turde love noget.

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen