Matchless Spitfire

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Besvar
Brugeravatar
thomasrytter
Still Got The Blues
Indlæg: 291
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Matchless Spitfire

Indlæg af thomasrytter »

Jeg har været så heldig at få sådan en fyr her ind af døren, men jeg ved ikke så meget om den:

Billede

Billede

Det drejer sig om en Matchless Spitfire Reverb 1x12 combo. Det er en absolut no-nonsense forstærker, og den lyder i mine ører super godt, uanset hvad man gør med den. Den er på 15 watt, men spiller rigtig godt op! I powerampen sidder der 2 x EL84, der er 3 x 12AX7 i preampen, samt 1 x 5AR4 rectifierrør. Den har så vidt jeg kan se retailet for $2172. Derudover kan jeg ikke rigtig finde noget info om modellen.

Er der nogle herinde der har erfaringer med / viden om denne forstærker, som ved hvad den har kostet i DK, osv?

Stevi
Gearfreak lærling
Indlæg: 648
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Matchless Spitfire

Indlæg af Stevi »

Du får lige samme svar hér som på Aage (uden at blive forstyrret af ligegyldige indlæg):

Jeg har ikke kunnet finde noget på Spitfiren, men i stedet på en Lightning: <a href="http://proguitar.de/ProGuitarPreisliste ... liste.html" rel="nofollow">http://proguitar.de/ProGuitarPreisliste ... te.html</a>, som på mange punkter minder meget om din amp. Som du kan se, koster den €2300 med reverb, dvs. ca. 17.000 kr. Den pris holder nok ikke på det danske marked, så hvis man da overhovedet kan få en forhandler til at tage sådan én hjem, er vi nok et stykke på den anden side af 20.000. Hos Worldguitars.co.uk koster Lightningen £2249, hvilket er endnu dyrere. Dengang Aage solgte Matchless lå en DC-30 vist nok på 33.000. Mit skud er at Spitfiren har ligget på en 22.000 stykker.

Det er en blæret amp du har fået dig dér, og den spiller garanteret væsentligt højere end de 15 watt den er rated til. Matchless har bare 'det dér' ubestemmelige i deres lyd, men det har du jo allerede fundet ud af. Hvad smider du foran?

Et godt råd er altid at køre Master på max, så får du den fedeste lyd. Preamp-forvrængning er ikke det den forstærker er bygget til, og det er synd at begrænse det dynamiske spektrum ved at skrue ned for Master.
See you in heaven if you make the list

Brugeravatar
thomasrytter
Still Got The Blues
Indlæg: 291
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Matchless Spitfire

Indlæg af thomasrytter »

Hej Stevi.

Mange tak for tippet. Jeg har efterfølgende lige siddet og nørklet lidt videre med forstærkeren, for satan den spiller højt
Der er temmelig lidt info på nettet om modellen, men jeg tror også godt at man kan sammenligne den med en Lightning?

Indtil videre har jeg kun spillet på den hjemme i stuen, og jeg kan nikke genkendende til at den liver flot op, når den får lidt volume at arbejde med. Den spiller højt, er rig på overtoner, og ja, så er lyden skarp og glasklar og umiskendeligt Matchless. Meget dynamisk og detaljeret. Når jeg sidder hjemme med den og tweaker, er det lige før det er for meget af det gode, men jeg glæder mig til at høre den i bandsammenhæng!

Tippet med at lukke godt op for mastervolumen, fremfor at presse preampen, er et hit, det åbner virkelig lyden godt op.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Matchless Spitfire

Indlæg af Sasha »

Der er nu pokkers til forskel på kredsløbet i en Lightning og en Spitfire...

Men hvad er det mere præcist, du gerne vil vide?
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
thomasrytter
Still Got The Blues
Indlæg: 291
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Matchless Spitfire

Indlæg af thomasrytter »

Allerede der er jeg så blevet klogere! :)

Jeg ved faktisk ikke rigtig noget om modellen, og jeg bliver ikke specielt meget klogere ved at søge på nettet, så det jeg leder efter er vel generelt erfaringer, tips og tricks med denne type forstærker. Jeg byttede mig til den, uden at få manualer, kvitteringer eller andet med, jeg kunne bare umiddelbart godt lide lyden (og har et eller andet sted altid sendt lidt lange øjne efter Matchless forstærkere generelt, så jeg tænkte at jeg ville prøve den af). Så jeg prøver vel i bund og grund bare at blive klogere på hvad det er for en fyr, jeg har fået ind.

Jeg ved at jeg synes den lyder godt, at den virker til at være godt skruet sammen, og at jeg kan lide at spille på den. Alt andet der kan gøre mig klogere på den, er meget velkomment! :)

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Matchless Spitfire

Indlæg af Sasha »

Nu må jeg tage dét forbehold, at jeg ikke kender modellen med rumklang. Men ellers er det jo en død-simpel forstærker: Hvis vi starter bagfra, har du et helt "textbook" 2xEL84 udgangstrin, som det findes med små variationer i et hav af forstærkere - Vox AC15, Marshall 18&20 watt o.m.a. Matchless har dog altid "lånt" (for nu at sige det pænt) mest af Vox. Og dette er sådan set - og det gælder i øvrigt også for Lightning´en - blot et Vox AC15-udgangstrin. Strømforsyningen er så forsynet med et GZ34 ensretter-rør, som i forbindelse med den anvendte transformator giver en lidt højere driftsspænding på rørene end med f.eks. et EZ81, som mange andre forstærkere i denne klasse anvender.

Forforstærkeren fås næppe meget enklere: De to halvdele af et ECC83-rør koblet i parallel, hvilket giver en særlig karakter, som jeg personligt godt kan lide. Det lyder lidt som de tidlige store rør med oktal-sokler (vel i dette tilfælde nærmest et 6SL7) - og der sker også nogle impedansmæssige ting, som bidrager til denne karakter. FWIW har jeg ofte selv brugt dette i forstærkere, som jeg har bygget. Mellem for- og effektforstærker er såmænd blot en helt simpel volume- og tone-kontrol, der i princippet er fuldstændigt magen til dem, der sidder i din guitar. Dog sidder der en Matchless-typisk "bright cap" over volumepotmeteret, som gør tonen mere bright, jo længere du skruer ned for volumen. Det kan sagten være kilden til den megen "glas", du beskriver. Jeg tror, at jeg personligt ville leve lykkeligere uden denne...

Og så er det jo interessant, at Matcless i deres 15 watts modeller konsekvent benytter sig af, hvad der i de flestes øjne er en impedansmæssig fejltilpasning mellem forstærkerog højtaler. I mine ører lyder Matchless´ 15 watts forstærkere også langt bedre (især på overdrive), hvis man "genopretter" sagerne ved at sætte forstærkerens impedansomskifter et hak lavere end foreskrevet - f.eks. ved at sætte forstærkeren på 8 ohm, hvis man anvender et 16 ohms kabinet.

Havde du så istedet købt en Lightning, havde du istedet for den ultrasimple forforstærker, beskrevet ovenfor, fået forforstærkeren fra "topboost" kanalen på en Vox AC30 koblet til det samme udgangstrin...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Stevi
Gearfreak lærling
Indlæg: 648
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Matchless Spitfire

Indlæg af Stevi »

Der blev jeg også klogere :oops:
See you in heaven if you make the list

Brugeravatar
thomasrytter
Still Got The Blues
Indlæg: 291
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Matchless Spitfire

Indlæg af thomasrytter »

Tusind tak for et flot og sagligt indlæg. Det stemmer fint overens med min oplevelse, at forstærkeren lyder skarp ved lav volume, men at lyden "åbner sig op" ved højere volume. Er det et større indgreb at fjerne den omtalte "bright cap"?

I betragtning af at det er en 15 watts forstærker synes jeg, at jeg har lidt svært ved at få den til at "knække" naturligt. Er det i forstærkerens natur, eller er det rørene der spiller ind her?

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Matchless Spitfire

Indlæg af Sasha »

At fjerne den omtalte, lille kondensator indebærer enten to hurtige (af-)lodninger eller to resolutte klip med en skævbider - lidt afhængigt af temperament... :-)

Hvordan "omgås" du forstærkeren? Altså, hvis du sætter mastervolume på max. og så skruer op for "volume", indtil den er der, burde der da gerne vise sig noget lækkert overdrive på et tidspunkt. Det bliver selvfølgelig ganske højt, men det er vejen frem... :-) (med dét forbehold at rørene er i god stand. Trætte rør, som ikke forstærker, hvad de lover, giver selvsagt ikke samme "smæk for skillingen", som sunde rør)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
thomasrytter
Still Got The Blues
Indlæg: 291
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Matchless Spitfire

Indlæg af thomasrytter »

Jeg må lige nørkle lidt videre med den senere. Vil helt klart prøve mig lidt frem med mastervolumen - måske skal den bare lige ud af lejligheden hvor den kan få lidt havre uden at ryste puds ned af væggene hos underboen :)

Jeg vil klart foretrække den elegante løsning, frem for skævbideren - så den må lige forbi en elektronikkyndig på et tidspunkt - det må jeg nok hellere holde mig fra at kaste mig ud i ;)

Brugeravatar
mike_g
Himmelhund
Indlæg: 25
Tilmeldt: 13 years ago
Geografisk sted: Odense, DK
Kontakt:

Re: Matchless Spitfire

Indlæg af mike_g »

Fedt at læse om den "bright cap", da jeg har bøvl med lydmanden på jobs mht. skærerbrændersoli på min tele. Jeg spiller derfor med "dyne" på forstærkeren - altså tonen næsten skruet helt ned, hvor det begynder at blive meget ødelæggende og uinspirerende at spille med... Jeg skal vist også lige forbi en Matchless-kyndig elektronik-fætter for at høre forskellen.

En anden ting: Smittefar beskriver også min mik (Sennheiser e906) som harsk - det lyder ikke som en passende mik at bruge sammen med min "brightede" Matchless-forstærker. Skal jeg prøve med en SM57 eller andet?
Med venlig hilsen
Michael Geertsma

Fender CS Strat + GR-T
Orange Rockerverb 50 mkiii
Strymon - Wampler - Suhr - Xotic - Empress

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Matchless Spitfire

Indlæg af Sasha »

Tjah, og hvis ikke selve "bright-kondensatoren" - eller rettere sagt fraværet af den - giver nok i sig selv, skal man ikke være blind for, at overføringskondensatoren mellem indgangstrinnet og den resterende forstærker har en værdi, som også giver et bass-cut. Dette bass-cut er nødvendigt, hvis ikke forstærkeren skal lyde "mørk og mulm". Men der er jo ingen, der garanterer, at Matchless´ smag m.h.t, hvor "bas-kniven" skal sættes i, netop rammer ens egen 100%. Så selv om jeg klart ville starte ved den førnævnte "bright cap", er der absolut flere muligheder for at påvirke disse sager. Så er det da ihvertfald nævnt...

Ydermere kan man jo altid diskutere trivia så som rør og i det konkrete tilfælde ikke mindst højttaler. Hvis jeg ikke husker helt forkert, er sådan en Spitfire som standard udstyret med en Celestion Vintage 30, der jo heller ikke ligefrem er berømt for sin "bløde og nænsomme" tilgang til sagerne.

Jeg skal ikke prale af at kende den omtalte Sennheiser-mikrofon. Men jeg tror, at man skal starte med at holde skæg og snot adskilt. Selv den bedste mikrofon kan jo ikke rette op på sagen, hvis det grundlæggende handler om, at forstærkeren lyder for spidst. Så jeg tror nok, at jeg ville starte med at lytte på forstærkeren (og højttaleren) i sig selv, før jeg begav mig videre i kæden og gav mig til at vurdere, hvordan det så lyder gennem mikrofonen.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
mike_g
Himmelhund
Indlæg: 25
Tilmeldt: 13 years ago
Geografisk sted: Odense, DK
Kontakt:

Re: Matchless Spitfire

Indlæg af mike_g »

Det er en G12H ("Matchless customized") højttaler, som er blandt mine favoritter... (som lyder som en, ja, G12H...!) Hvis det nu var Heritage udgaven, ville den så være mindre spids?
Med venlig hilsen
Michael Geertsma

Fender CS Strat + GR-T
Orange Rockerverb 50 mkiii
Strymon - Wampler - Suhr - Xotic - Empress

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Matchless Spitfire

Indlæg af Sasha »

Nu skal jeg ikke prale at af vide, hvilken G12H-version, det er, Matchless propper i deres forstærkere (og det dér "customized" består vist mest af, at de har udsat den for lidt kunstig "tilspilning"). Og OK - der ER lidt (!!!) forskel på de forskellige G12H-versioner. Men jeg tror nu ikke, at det var dér, jeg i første omgang ville sætte ind...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
mike_g
Himmelhund
Indlæg: 25
Tilmeldt: 13 years ago
Geografisk sted: Odense, DK
Kontakt:

Re: Matchless Spitfire

Indlæg af mike_g »

Tænkte jeg nok. Tak for svarene!
Med venlig hilsen
Michael Geertsma

Fender CS Strat + GR-T
Orange Rockerverb 50 mkiii
Strymon - Wampler - Suhr - Xotic - Empress

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Matchless Spitfire

Indlæg af Sasha »

Åh, jeg be´r...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
mike_g
Himmelhund
Indlæg: 25
Tilmeldt: 13 years ago
Geografisk sted: Odense, DK
Kontakt:

Re: Matchless Spitfire

Indlæg af mike_g »

Har lige fået fjernet bright cap i dag og må sige "it does the trick" for mig hvad angår at spille tele og strat. Den helt glasklare sound er selvfølgelig ikke væk, men afdæmpet - på godt og ondt. Dvs. uden pedaler på, kan man måske savne den, men med pedaler på, er det blevet lige i øjet - glæder mig til hvad lydmanden siger på næste job...!! Jeg får nok sat en intern "bright cap" switch i, bare så jeg er helgarderet og har "begge verdener" til rådighed...

Tak for hjælpen!
Med venlig hilsen
Michael Geertsma

Fender CS Strat + GR-T
Orange Rockerverb 50 mkiii
Strymon - Wampler - Suhr - Xotic - Empress

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Matchless Spitfire

Indlæg af Sasha »

Du kunne jo også få det lavet som en push/pull-funktion på volume-potmeteret...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
mike_g
Himmelhund
Indlæg: 25
Tilmeldt: 13 years ago
Geografisk sted: Odense, DK
Kontakt:

Re: Matchless Spitfire

Indlæg af mike_g »

Fin idé. Så er den lige ved hånden... og ingen grimme kosmetiske indgreb. Havde jeg ikke lige tænkt over. Thanks!
Med venlig hilsen
Michael Geertsma

Fender CS Strat + GR-T
Orange Rockerverb 50 mkiii
Strymon - Wampler - Suhr - Xotic - Empress

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Matchless Spitfire

Indlæg af Sasha »

Selv tak. Du skal bare se dig for, når du vælger push/pull-potmeter, da de fleste typer, der findes, er noget frygteligt lalleværk, som det på ingen måde ville være smart at bruge i sådan en forstærker.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen