Hot Topic - What's in the mail?

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Besvar
Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Hot Topic - What's in the mail?

Indlæg af Sasha »

Hvis jeg ellers har forstået konceptet korrekt, har du vel både skærmen samt én af inderlederne forbundet til stel, omend skærmen kun er forbundet i den éne ende. Men for kapaciteten betyder dét jo ikke noget. Så pludselig har du udover kapaciteten mellem plus-lederen og stel også kapaciteten mellem plus- og minus-inderlerne, som vel typisk er snoet sammen i sådan et kabel..?
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

IkkeMig
Gearfreak guitartech
Indlæg: 2656
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Hot Topic - What's in the mail?

Indlæg af IkkeMig »

Men kapaciteten mellem to ledere er vel typisk lavere end mellem en leder og en skærm, også med snoede ledere? Men jeg skal ærligt indrømme, at jeg ikke ved, hvad det betyder i praksis med en skærm, der kun er forbundet i den ene ende. (Og skolebøgernes indhold på området er ved at være langt væk).

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Hot Topic - What's in the mail?

Indlæg af Sasha »

Jo-jo. Men i og med, at skærmen jo stadig er forbundet til stel, har du vel stadig kapacietetn mellem plus og skærm? Så jeg kan altså ikke få den ekstra, stelforbundne inderleder til - hvis man udelukkende ser på dét med kapaciteten - at gøre andet end at bidrage med mere kapacietet. Men jeg skal heller ikke prale af at have forsket i det i praksis. Det var blot min umiddelbare tanke, at det da umuligt kunne være en positiv ting set ud fra en kapacitetsmæssigt synspunkt...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

IkkeMig
Gearfreak guitartech
Indlæg: 2656
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Hot Topic - What's in the mail?

Indlæg af IkkeMig »

Det har du ret i - kapaciteten må ved samme kabel blive større, jeg tror bare ikke, at forskellen er ret stor.

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Sv: Hot Topic - What's in the mail?

Indlæg af Smittefar »

Jeg har semibalancerede/skærmede kabler på mit board. Det lød som en udmærket idé til at filtrere lidt støj fra. Jeg har ikke bemærket ekstra diskanttab, men jeg har jo heller aldrig prøvet at skifte alle patch kablerne til normale. I dag tror jeg ikke jeg ville gøre det igen. Det er lidt for besværligt, og jeg er ikke sikker på, den positive forskel (hvis den findes) er stor nok til at forsvare besværet.

Sendt fra tilfældig opkobling til det der net.
Modded guitars were crap right out of the factory

kraen
Indlæg: 1272
Tilmeldt: 55 years ago
Kontakt:

Re: Sv: Hot Topic - What's in the mail?

Indlæg af kraen »

[quote="Smittefar"]Jeg har semibalancerede/skærmede kabler på mit board. Det lød som en udmærket idé til at filtrere lidt støj fra. Jeg har ikke bemærket ekstra diskanttab, men jeg har jo heller aldrig prøvet at skifte alle patch kablerne til normale. I dag tror jeg ikke jeg ville gøre det igen. Det er lidt for besværligt, og jeg er ikke sikker på, den positive forskel (hvis den findes) er stor nok til at forsvare besværet.

Sendt fra tilfældig opkobling til det der net.[/quote]

Mine erfaringer er også totalt uvidenskabelige og kan også indeholde en snert af en placeboeffekt.
Det er besværligt, og der er ikke nogle af de "store", der trækker kablerne på den måde. Her snakker jeg f.eks. om David Phillips fra LA Sound Design, som laver systemer for store navne (Lukather, Steve Stevens, Mike Landau og mangle flere).

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Hot Topic - What's in the mail?

Indlæg af Sasha »

Narh, det får uvægerligt en anelse karakter af "fiks idé" i mine ører...

:-)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Hot Topic - What's in the mail?

Indlæg af Sasha »

[quote="Turtle"]Det har du ret i - kapaciteten må ved samme kabel blive større, jeg tror bare ikke, at forskellen er ret stor.[/quote]

Jeg kan kun sige, at jeg engang - i mangel af bedre - prøvede at bruge et stykke mikrofonledning som guitarkabel (jeg tror dog, at jeg brugte begge inderledere som "hot"). Det var jeg ret hurtigt færdig med... :-)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Sv: Hot Topic - What's in the mail?

Indlæg af Smittefar »

[quote="kraen"] ... og der er ikke nogle af de "store", der trækker kablerne på den måde. Her snakker jeg f.eks. om David Phillips fra LA Sound Design, som laver systemer for store navne (Lukather, Steve Stevens, Mike Landau og mangle flere).[/quote]
Jeg synes at huske at Skrydstrup snakkede om det engang.


Sendt fra tilfældig opkobling til det der net.
Modded guitars were crap right out of the factory

IkkeMig
Gearfreak guitartech
Indlæg: 2656
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Hot Topic - What's in the mail?

Indlæg af IkkeMig »

[quote="Sasha"][quote="Turtle"]Det har du ret i - kapaciteten må ved samme kabel blive større, jeg tror bare ikke, at forskellen er ret stor.[/quote]

Jeg kan kun sige, at jeg engang - i mangel af bedre - prøvede at bruge et stykke mikrofonledning som guitarkabel (jeg tror dog, at jeg brugte begge inderledere som "hot"). Det var jeg ret hurtigt færdig med... :-)[/quote]

Det vil jo så også give den dobbelte kapacitet, da hver leder har den samme i forhold til skærmen, hvis den ene er stel kan dens kapacitet ignoreres, da den har samme potentiale som skærmen...

Brugeravatar
munch_30
Still Got The Blues
Indlæg: 288
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Sv: Hot Topic - What's in the mail?

Indlæg af munch_30 »

[quote="Smittefar"][quote="kraen"] ... og der er ikke nogle af de "store", der trækker kablerne på den måde. Her snakker jeg f.eks. om David Phillips fra LA Sound Design, som laver systemer for store navne (Lukather, Steve Stevens, Mike Landau og mangle flere).[/quote]
Jeg synes at huske at Skrydstrup snakkede om det engang.


Sendt fra tilfældig opkobling til det der net.[/quote]

Som jeg husker det, så snakker og anvender bl.a. Cornish og Friedman f.eks. også det princip.

Om det så kaldes semi-balanceret, quasi-balanceret, pseudo-balanceret eller noget tredje (f.eks. strawberry method) er for mig mere ligegyldigt. Om det virker f.eks. på nogle former for støj, finder jeg derimod interessant.

Og her efter at have fundet et par links:

Cornish: " ....We have found our system of semi-balanced wiring to be most effective in reducing the amount of radio frequency interference collected by the guitar cable when in an area of high field strength. ...."

Kilde: <!-- m --><a class="postlink" href="http://www.petecornish.co.uk/hdgtr_bass ... ss.html</a><!-- m -->

Friedman: <!-- m --><a class="postlink" href="http://www.rig-talk.com/forum/viewtopic ... /viewtopic ... 57&t=69121</a><!-- m -->
Kim

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Hot Topic - What's in the mail?

Indlæg af Sasha »

[quote="Turtle"][quote="Sasha"][quote="Turtle"]Det har du ret i - kapaciteten må ved samme kabel blive større, jeg tror bare ikke, at forskellen er ret stor.[/quote]

Jeg kan kun sige, at jeg engang - i mangel af bedre - prøvede at bruge et stykke mikrofonledning som guitarkabel (jeg tror dog, at jeg brugte begge inderledere som "hot"). Det var jeg ret hurtigt færdig med... :-)[/quote]

Det vil jo så også give den dobbelte kapacitet, da hver leder har den samme i forhold til skærmen, hvis den ene er stel kan dens kapacitet ignoreres, da den har samme potentiale som skærmen...[/quote]

Narh, helt ignoreres kan den vel næppe, idet den jo så blot "udgør den anden plade" i den dannede kondensator, ville jeg mene..?

Jeg skal dog på ingen måde hævde, at min (gamle) erfaring er repræsentativt for det konkrete tilfælde.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Sv: Hot Topic - What's in the mail?

Indlæg af Sasha »

[quote="Smittefar"]
Jeg synes at huske at Skrydstrup snakkede om det engang.
[/quote]

[quote="Sasha"]...det får uvægerligt en anelse karakter af "fiks idé" i mine ører...

:-)[/quote]
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

IkkeMig
Gearfreak guitartech
Indlæg: 2656
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Hot Topic - What's in the mail?

Indlæg af IkkeMig »

[quote="Sasha"]
Narh, helt ignoreres kan den vel næppe, idet den jo så blot "udgør den anden plade" i den dannede kondensator, ville jeg mene..?

Jeg skal dog på ingen måde hævde, at min (gamle) erfaring er repræsentativt for det konkrete tilfælde.[/quote]

Men igen er kapaciteten til en leder meget mindre end til en skærm, der jo er en større plade. Så kapaciteten vil måske ikke være dobbelt, men tæt på.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Hot Topic - What's in the mail?

Indlæg af Sasha »

Jah, jeg er enig så langt som til, at kapaciteten mellem to ledere er mindre end ditto mellem en leder og en skærm. Men jeg ved da, at man visse steder bevidst danner små "phoney" kondensatorer netop ved at sno to stykker ledning sammen. Så én eller anden kapacitet må der nu da nødvendigvis også være mellem to ledere, der er snoet sammen.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

IkkeMig
Gearfreak guitartech
Indlæg: 2656
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Hot Topic - What's in the mail?

Indlæg af IkkeMig »

[quote="Sasha"]Jah, jeg er enig så langt som til, at kapaciteten mellem to ledere er mindre end ditto mellem en leder og en skærm. Men jeg ved da, at man visse steder bevidst danner små "phoney" kondensatorer netop ved at sno to stykker ledning sammen. Så én eller anden kapacitet må der nu da nødvendigvis også være mellem to ledere, der er snoet sammen.[/quote]

Det er der også. Men kapaciteten er proportional med overfladearealet, og det er så meget større på en skærm en på en leder, at jeg valgte at negligere den. Så ja, der er en ekstra kapacitet mellem de to ledere, hvis den ene er stel, men den må være meget mindre end den ekstra kapacitet fra yderligere end leder til en skærm. Så jeg tror stadig, at du havde fået et bedre resultat med en stel i den anden leder (eller ved slet ikke at forbinde den...)

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Hot Topic - What's in the mail?

Indlæg af Sasha »

Jamen, det har du helt sikkert ret i. Men jeg har nok ikke vidst bedre dengang... :-)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Morten_Lyse
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 497
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Hot Topic - What's in the mail?

Indlæg af Morten_Lyse »

.... Og jeg vil da ikke mindst mene, st skal man lave sådan noget bras for at bekæmpe støj, så er der vist andre og væsentligt mere håndgribelige ting man bør kaste sin opmærksomhed på... Med ganske almindeligt, ordentligt skærmet instrumentkabel skal den ged altså være barberet!

Mvh,
Morten Lyse

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Hot Topic - What's in the mail?

Indlæg af Smittefar »

Det kommer da i høj grad an på, hvor ambitiøs man er. Jeg ved ikke om semi-skærmet afviser støj bedre eller værre, end et almindeligt godt instrumentkabel, men jeg hælder da til at tro, at der er en forskel. En eller anden burde sætte sig ned og måle, hvor stor denne forskel er (Det bliver ikke mig), og så bør man da vælge det, der er bedst.
Modded guitars were crap right out of the factory

IkkeMig
Gearfreak guitartech
Indlæg: 2656
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Hot Topic - What's in the mail?

Indlæg af IkkeMig »

[quote="Smittefar"]Det kommer da i høj grad an på, hvor ambitiøs man er. Jeg ved ikke om semi-skærmet afviser støj bedre eller værre, end et almindeligt godt instrumentkabel, men jeg hælder da til at tro, at der er en forskel. En eller anden burde sætte sig ned og måle, hvor stor denne forskel er (Det bliver ikke mig), og så bør man da vælge det, der er bedst.[/quote]

Problemet er nok, at det ene ikke nødvendigvis er bedre end det andet, jeg kunne forestille mig at det er ganske afhængigt af apparaternes ind- og udgange og den type støj, man bliver udsat for...

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen