Erfaring med 1x8" og 2x8" eller alternativer - fender Champ?

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Besvar
Brugeravatar
Odgaard
Gearfreak roadie
Indlæg: 1580
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Erfaring med 1x8" og 2x8" eller alternativer - fender Champ?

Indlæg af Odgaard »

Ohøj nørder

Jeg købte for nylig en Fender Champ klon. 4 watt, én volumeknap og en 8" Jensen højtaler.

Det er jeg blevet ganske glad for. Men ansporet af at det hjemmebyggede kabinet ikke er noget at råbe hurra for, overvejer jeg at lave det om til en top og købe et kabinet til højtaleren... eller højtalerne, eller en anden højtaler :)

Derfor: hvad har I af erfaringer med 8" højtalere til sådan en fætter - eller større højtalere for den sags skyld?

Eneste grund jeg tænkte på 2x8" er, at Tubetown laver dem.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Erfaring med 1x8" og 2x8" eller alternativer - fender Champ?

Indlæg af Sasha »

Odgaard skrev: Ohøj nørder

Jeg købte for nylig en Fender Champ klon. 4 watt, én volumeknap og en 8" Jensen højtaler.

Det er jeg blevet ganske glad for. Men ansporet af at det hjemmebyggede kabinet ikke er noget at råbe hurra for, overvejer jeg at lave det om til en top og købe et kabinet til højtaleren... eller højtalerne, eller en anden højtaler :)

Derfor: hvad har I af erfaringer med 8" højtalere til sådan en fætter - eller større højtalere for den sags skyld?

Eneste grund jeg tænkte på 2x8" er, at Tubetown laver dem.
Min - særdeles begrænsede - erfaring er, at sådan en Champ lyder langt mere "stor og voksen" - som en "rigtig" forstærker og ikke et stykke øve-halløj - hvis man hører den gennem en 12" enhed istedet for en 8". Jeg har ingen erfaring med at anvende flere 8" enheder. Men jeg har det f.eks. med 10" enheder, at man skal have fire, før det for alvor begynder at lyde af noget...

Brugeravatar
Odgaard
Gearfreak roadie
Indlæg: 1580
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Erfaring med 1x8" og 2x8" eller alternativer - fender Champ?

Indlæg af Odgaard »

Jeg kan godt sætte mig ind i 'øve-halløj' beskrivelsen. Første skridt bliver i hvert fald at teste den med et 1x12" kabinet på fredag. Måske blegner nuværende setup hurtigt :)

Brugeravatar
Kladen
Johnny B. Goode
Indlæg: 124
Tilmeldt: 9 years ago
Kontakt:

RE: Erfaring med 1x8" og 2x8" eller alternativer - fender Champ?

Indlæg af Kladen »

Sådan en champ igennem en 1x12 er fedt. Igennem 4x12 rigtig fedt :)
Jeg ville nok foretrække enten at bygge et 1x12 kabinet og bygge forstærkeren ind i. Eller gøre som du selv er inde på, som top og kabinet :)

Snake Boots
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 437
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Erfaring med 1x8" og 2x8" eller alternativer - fender Champ?

Indlæg af Snake Boots »

Jeg synes helt klart, du skal gå efter en eller flere 12" højtalere. 8'ere er mere en niche-ting. Til 'almindelig brug' lyder en 12" langt dybere og bredere i lyden.. bare bedre. Meget mere krop end 8" og også 10" højtalere. Jeg er enig med Sasha i, at selv med 10'ere skal man op i en hel del, før det er noget ved.

Jeg har haft en hel del forstærkere med flere 10" højtalere, men efterhånden har jeg faktisk - og desværre - ikke den helt store fidus til 10'ere. Især ikke sammen med fenderguitarer. Det bliver bare meget let for toppet og harsk i den øvre mellemtone, hvor en 12'er er langt mere balanceret og bred i lyden. Med en Les Paul el.lign. kan 10'ere fungere bedre, idet sådan en humbuckerdjævel kan være noget mørk og mudret. 

Der er selvf. masser af undtagelser og til indspilning er det ofte noget andet yada yada.
Last edited by Snake Boots 8 years ago, edited 1 time in total.

Brugeravatar
Odgaard
Gearfreak roadie
Indlæg: 1580
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Erfaring med 1x8" og 2x8" eller alternativer - fender Champ?

Indlæg af Odgaard »

Update:

1x8" blegnede fuldstændig i forhold til 1x12". Så er næste skridt så, om jeg vil have et open back eller portet kabinet. Jeg har allerede et closed back og med flere toppe, giver det ikke mening at bygge en 1x12" combo.
Last edited by Odgaard 8 years ago, edited 1 time in total.

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen