ensretter rør

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Besvar
Brugeravatar
SeniorFisker
Johnny B. Goode
Indlæg: 134
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

ensretter rør

Indlæg af SeniorFisker »

Hej

Jeg har en lille 18 w. tweed klon ala- fender tweed
der sidder et Ruby Tubes 5AR4C som ensretter

er der nogle af de her som kan bruges til erstatning ?
Sovtek 5Y3 wgta

5U4GB

mvh
SeniorFisker

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: ensretter rør

Indlæg af Sasha »

Sandsynligvis. Men jeg ville nok lige holde et øje med div. spændinger og kondensator-værdier i forbindelse med udskiftningen. Af de to nævnte alternativer vil 5U4GB bevare mest af forstærkerens nuværende karakter. Men igen: Man skal være opmærksom på, at dette rør trækker 50% mere glødestrøm i forhold til et GZ34. Så man KAN komme ud for, at nettransformatoren ikke er dimensioneret til at kunne trække det. Men ellers koster et nyt GZ34 jo altså ikke enorme summer. Jeg ville vælge Sovtek's bud på sagen, som de så for at gøre forvirringen total, kalder for 5AR4 (den amerikanske betegnelse for GZ34)
Last edited by Sasha 8 years ago, edited 1 time in total.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
SeniorFisker
Johnny B. Goode
Indlæg: 134
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: ensretter rør

Indlæg af SeniorFisker »

Sasha skrev: Sandsynligvis. Men jeg ville nok lige holde et øje med div. spændinger og kondensator-værdier i forbindelse med udskiftningen. Af de to nævnte alternativer vil 5U4GB bevare mest af forstærkerens nuværende karakter. Men igen: Man skal være opmærksom på, at dette rør trækker 50% mere glødestrøm i forhold til et GZ34. Så man KAN komme ud for, at nettransformatoren ikke er dimensioneret til at kunne trække det. Men ellers koster et nyt GZ34 jo altså ikke enorme summer. Jeg ville vælge Sovtek's bud på sagen, som de så for at gøre forvirringen total, kalder for 5AR4 (den amerikanske betegnelse for GZ34)
Tak for info, det er bare for at have et extra rør med hvis det der er i skulle finde på at gå i stykker.
Så hvis et af dem jeg havde i kassen kunne bruges var der jo ingen grund til at købe et nyt.
Jeg satser på Sovtek som reserve

Jeg ved ikke hvordan transformeren er dimensioneret, det er en af Woodstock Guitars kloner 'Tweed Tone'

SeniorFisker

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: ensretter rør

Indlæg af Sasha »

SeniorFisker skrev:
Sasha skrev: Sandsynligvis. Men jeg ville nok lige holde et øje med div. spændinger og kondensator-værdier i forbindelse med udskiftningen. Af de to nævnte alternativer vil 5U4GB bevare mest af forstærkerens nuværende karakter. Men igen: Man skal være opmærksom på, at dette rør trækker 50% mere glødestrøm i forhold til et GZ34. Så man KAN komme ud for, at nettransformatoren ikke er dimensioneret til at kunne trække det. Men ellers koster et nyt GZ34 jo altså ikke enorme summer. Jeg ville vælge Sovtek's bud på sagen, som de så for at gøre forvirringen total, kalder for 5AR4 (den amerikanske betegnelse for GZ34)
Tak for info, det er bare for at have et extra rør med hvis det der er i skulle finde på at gå i stykker.
Så hvis et af dem jeg havde i kassen kunne bruges var der jo ingen grund til at købe et nyt.
Jeg satser på Sovtek som reserve

Jeg ved ikke hvordan transformeren er dimensioneret, det er en af Woodstock Guitars kloner 'Tweed Tone'

SeniorFisker
Well, hvis man skal være nøjeregnende, er det nu nok i virkeligheden én eller anden kinesers "mere eller mindre-klon" af en ældre Fender... ;)

Uden at kunne prale af at have efterprøvet det i praksis, ville jeg nu ikke tage det som en selvfølge, at transformatorerne i disse forstærkere var dimensioneret mere end lige til øllet. Så jeg ville personligt ikke give mig til at eksperimentere med et ensretterrør, der trækker 50% højere glødestrøm. Det kunne i sidste ende godt risikere at blive dyrere end måske 150 kroner for et GZ34.

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen