Flash: Iba-paul

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Brugeravatar
Odgaard
Gearfreak roadie
Indlæg: 1580
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Flash: Iba-paul

Indlæg af Odgaard »

Ohøj

jeg faldt over den her i sidste uge, og I skal da ikke snydes :) Jeg har indtil videre renset gribebrædt, poleret bånd, justeret strenge- og pickuphøjde. Serienummer på neck plate peger enten på en Ibanez fra august 77 eller Fuji-gen fra 88-89... men vi er ude i internetkilder, og jeg har ikke gravet voldsomt meget i det endnu. Neck plate, bridge og tailpiece er stemplet med 'Made in Japan'.

Hvis nogen kan datere eller sige noget mere om, hvad jeg har med at gøre, skal de være velkomne :)

Der er, som man kan se, on/off switch til hver pickup - og to switches, som jeg endnu ikke helt fatter, hvad gør.


Billede

Halsen siger Ibanez Deluxe 59'er - som jeg forstår internettet, var det en billig Les Paul kopi. En tidligere ejer har fjernet lakken fra bagsiden og måske gjort halsen lidt smallere. Det synes jeg i hvert fald finishen godt kunne tyde på. Tuners virker ganske glimrende.

Billede

Det er finértop og bolt on neck.

Neck pickup - en eller anden Dimarzio. Den lyder (jeg bryder mig ikke om ordet men bliver nok nødt til at bruge det alligevel) cremet. Det bliver især godt, når der kommer lidt forvrængning på.

Billede

Bridge pickup - en Ibanez Super 70 (åbenbart produceret af Maxon). Internettet fortæller, den blev lavet med Alnico 8 magneter. Den lyder umiddelbart ldit kedelig med clean lyd men lægger vildt op til klassisk 70er-rock, når der kommer fovrængning på. Men altså, clean har heller aldrig interesseret  :) Den virker lidt mere 'endimensionel' i lyden end neckpickuppen (hvis den beskrivelse giver mening).

Billede

Hvis nogen kan komme med et bud på, hvad de to switches mellem volume og tonekontrollerne gør, skal man være velkommen. Indtil videre konkluderer jeg, at nogle settings lyder helt vildt elendigt, mens andre lyder godt :)

Billede

Halsen er lidt for smal til halslommen, så jeg skal have lavet en kile, der passer, og som kan gøre den lidt mere stabil. Derefter må vi se, hvad der skal ske med den.


Edit: Og jeg fatter så heller ikke, hvorfor to af billederne ikke vil vises :)
Last edited by Odgaard 8 years ago, edited 1 time in total.

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Flash: Iba-paul

Indlæg af Smittefar »

Funky - tillykke med den
Modded guitars were crap right out of the factory

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Flash: Iba-paul

Indlæg af Sasha »

Smittefar skrev: Funky - tillykke med den
Yes, quite...  :)

De to små kontakter kan jo være alverdens ting. Men et par hæderlige bud kunne måske være coil split eller serie/parallel-forbindelse af spolerne i pickupperne. Du har ikke tilfældigvis et detaljeret nærbillede af indmaden omkring de to omskiftere?

Brugeravatar
Barf
Gearfreak roadie
Indlæg: 1350
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Flash: Iba-paul

Indlæg af Barf »

Spændende projekt, tillykke med den. Jeg vil med tilbageholdt åndedræt vente på afsløringen af, hvad de to små switches gør! :)


Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Flash: Iba-paul

Indlæg af Sasha »

Odgaard skrev: Bare rolig, Barf. Du får allerede en opdagering her:

https://www.dropbox.com/s/0lnp2btndz8nt ... 2.JPG?dl=0
Hmm... 

Dét bliver man jo ikke umiddelbart voldsomt meget klogere af. Men et meget (!!!) forsigtigt bud kunne være, at hvis den tråd, som går på tværs gennem samtlige midterben på kontakterne, er forbundet til stel, så kunne der godt være tale om et par coil-split-kontakter...

Brugeravatar
Odgaard
Gearfreak roadie
Indlæg: 1580
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Flash: Iba-paul

Indlæg af Odgaard »

Hmm nu skal jeg lige være sikker på, jeg har frembragt det rigtige. Seneste billede er de to omskiftere, der sidder i stedet for den almindelige toggle switch til pickup valg. Finder lige close up af de to switches mellem potentiometrene.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Flash: Iba-paul

Indlæg af Sasha »

Ja, det er altid en god begyndelse at starte med at se på de rigtige kontakter... ;)

Brugeravatar
Odgaard
Gearfreak roadie
Indlæg: 1580
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Flash: Iba-paul

Indlæg af Odgaard »

Nu med nærbillede af de to kontakter mellem potentiometrene.

https://www.dropbox.com/s/0lnp2btndz8nt ... 2.JPG?dl=0

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Flash: Iba-paul

Indlæg af Sasha »

Er det ikke samme foto?

I så fald gælder det ovenstående bud stadig... :P

Brugeravatar
Odgaard
Gearfreak roadie
Indlæg: 1580
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Flash: Iba-paul

Indlæg af Odgaard »

Sasha skrev: Er det ikke samme foto?

I så fald gælder det ovenstående bud stadig... [emoji14]
Ha! Jo. Prøver igen:

https://www.dropbox.com/s/md7rq2a7fuvg6 ... 2.jpg?dl=0

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Flash: Iba-paul

Indlæg af Sasha »

Uuuhh...  den bliver dælme ikke nem at knække ud fra dét foto alene. Jeg er bange for, at jeg nok lige skulle have om ikke næsen så i hvert fald et skarpt blik i selskab med et multimeter i den i et par minutter, før jeg ville turde komme med et bud.

Brugeravatar
Barf
Gearfreak roadie
Indlæg: 1350
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Flash: Iba-paul

Indlæg af Barf »

Så konklusionen er, at jeg stadig holder vejret ;)

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Flash: Iba-paul

Indlæg af Sasha »

Damn! Jeg får jo ikke lavet noget, når DR K sender temaaften om månelanding, og jeg ikke kan lade disse fotos ligge... ;)  

Måske kunne den "øverste" omskifter (jeg går ud fra, at det er den tættest på halsen) godt være en fasevender af en art. Holder denne tese stik, burde den ikke gøre noget, hvis du kun har én pickup aktiveret. Men med begge pickupper slået til, burde den éne position så være "tynd" og "phased" (i mangel af bedre ord) i lyden. Hvordan stemmer dét overens med virkeligheden?

Nu kan jeg ikke se alle forbindelser. Men jeg gætter på, at den originale (?) Ibanez Super 70-pickup er en "two wire" sag, mens Dimarzio-fætteren nok er en "four wire", right? I så fald vil jeg gætte (!!!) på, at den anden omskifter enten er en coil-split eller måske mere sandsynlig en serie/parallel-omskifter til Dimarzio-pickuppen. Hvis der er hold i denne idé, skulle denne omskifter så altså ikke gøre noget, når du kun har Ibanez-pickuppen aktiveret.

Alt dette ER som sagt kun løse gætterier baseret på, hvad jeg kan se. Jeg skulle gerne tage et kig på det i virkeligheden...
Last edited by Sasha 8 years ago, edited 1 time in total.

Brugeravatar
Odgaard
Gearfreak roadie
Indlæg: 1580
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Flash: Iba-paul

Indlæg af Odgaard »

Jeg tror, du er på helt rette spor.

Og helt korrekt mht. pickuppernes wire.


Jeg tjekker det igen i aften. 

Og for øvrigt: Hvis dit gætteri er korrekt, kan jeg konkludere, at fasevendingen lyder utrolig ring' i mine ører. Er det noget med, man skal lytte til Peter Green for at finde en, der bruger det i praksis?

Barf: Det er ok at trække vejret en enkelt gang igen :)

Swampthing
Gearfreak roadie
Indlæg: 1456
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Flash: Iba-paul

Indlæg af Swampthing »

Jeg havde en 70'er Ibanez.
Der var en trevejsswitch til hver pickup on/off/fasevending. Der var også switches til coilsplit og aktiv/passiv pickup.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Last edited by Swampthing 8 years ago, edited 1 time in total.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Flash: Iba-paul

Indlæg af Sasha »

Odgaard skrev: Og for øvrigt: Hvis dit gætteri er korrekt, kan jeg konkludere, at fasevendingen lyder utrolig ring' i mine ører. Er det noget med, man skal lytte til Peter Green for at finde en, der bruger det i praksis?

Hvis vi skal blive helt pernitne omkring det, så er Peter Green´s form for modfase skabt på en lidt anden måde (ved at vende magneten i den éne pickup). Og de kloge skændes så selvfølgelig lidt om, hvor ens eller forskelligt de to typer for modfase lyder. Jeg skal ikke påstå at have forsket ret meget i sagen - heller ikke, at de to ting lyder ens. Jeg kan dog kun sige, at samtlige former for modfase mellem pickupper, som jeg har prøvet, ufravigeligt har lydt af tyndt tis.

Det hævdes, at Brian May har en indstilling på sin guitar - der så til gengæld har sine pickupper serieforbundne (de to pickupper på en Les Paul er parallelforbundne, når du vælger midterstillingen) - som lyder godt i modfase. I wouldn´t know. Men det er da fedt for ham, hvis det passer...

Brugeravatar
Odgaard
Gearfreak roadie
Indlæg: 1580
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Flash: Iba-paul

Indlæg af Odgaard »

Tyndt tis? Jo, den indstilling har guitaren. Den har heldigvis også andre :)
Last edited by Odgaard 8 years ago, edited 1 time in total.

Brugeravatar
Pluto
Gearfreak roadie
Indlæg: 1644
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Flash: Iba-paul

Indlæg af Pluto »

Tillykke med guitaren. Angående det dersens modfase halløj så syntes jeg det gør midter positionen brugbar på en les paul. Jeg syntes aldrig rigtig jeg har kunnet bruge midt til noget, før jeg fik smidt Bare Knuckle Pg Blues i min pølle.Og både Green og Moore brugte det jo rigtig meget og rigtig godt hvis i spørger mig.
Sorte strater lyder bare bedst..

Brugeravatar
Odgaard
Gearfreak roadie
Indlæg: 1580
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Flash: Iba-paul

Indlæg af Odgaard »

Lille opdatering:

Da jeg købte guitaren advarede sælger mig om, at halsen måske godt kunne rykke sig, fordi den er smallere end halslommen. Jeg har ikke selv kunnet få den til det ved normal brug, men derfor kan man da godt hygge sig lidt med det.

Et stykke mahogni, sandpapir og til sidst udskæring i den rigtige form.

Billede

Kilen fik lidt lim og blev presset på plads.

Billede

Jeg er nu egentligt blevet helt tilfreds med den guitar.
Last edited by Odgaard 8 years ago, edited 1 time in total.

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen