pickup skift støj problem

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Besvar
Brugeravatar
udepost
Gearfreak lærling
Indlæg: 600
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

pickup skift støj problem

Indlæg af udepost »

Jeg har sat sådan en gammel dearmond pickup i min jaguar, men den støjer voldsomt når jeg rører ved pickuppens metalchassis. Det er lavere hvis jeg også rører strengene eller et andet metal sted, men ikke meget. jeg har lavet stel nede ved de 3 kontakter. Min harmony der har samme pickup i, virker det lige modsat. Der forsvinder støjen når man rører chassiet. Hvad er galt?


Billede
Last edited by udepost 8 years ago, edited 1 time in total.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: pickup skift støj problem

Indlæg af Sasha »

udepost skrev: Jeg har sat sådan en gammel dearmond pickup i min jaguar, men den støjer voldsomt når jeg rører ved pickuppens metalchassis. Det er lavere hvis jeg også rører strengene eller et andet metal sted, men ikke meget. jeg har lavet stel nede ved de 3 kontakter. Min harmony der har samme pickup i, virker det lige modsat. Der forsvinder støjen når man rører chassiet. Hvad er galt?


Billede
Har du prøvet at bytte om på de to ledninger fra pickuppen og set, om det hjælper noget?

Det kan så være, at du også bliver nødt til at bytte om på ledningerne fra den anden pickup, da du ellers kan rende ind i noget fase-knald, når de begge er aktiveret.
Last edited by Sasha 8 years ago, edited 1 time in total.

Brugeravatar
udepost
Gearfreak lærling
Indlæg: 600
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: pickup skift støj problem

Indlæg af udepost »

Ja, det er præcis det jeg nu også har fundet ud af. Jeg har vendt bridgepickuppen, så det har løst støj problemet. Jeg har prøvet at lytte forskel afhængig af hvordan jeg vender den ifht midtposistion, men giver vel ikke nogen fasemæssig forskel gør det? Jeg synes midterpositionen er markant lavere nu end tidligere. Måske skal jeg prøve at lodde neck om

/Søren

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: pickup skift støj problem

Indlæg af Sasha »

udepost skrev: Ja, det er præcis det jeg nu også har fundet ud af. Jeg har vendt bridgepickuppen, så det har løst støj problemet. Jeg har prøvet at lytte forskel afhængig af hvordan jeg vender den ifht midtposistion, men giver vel ikke nogen fasemæssig forskel gør det? Jeg synes midterpositionen er markant lavere nu end tidligere. Måske skal jeg prøve at lodde neck om

/Søren
Jo, det giver en forskel, når du aktiverer begge pickupper. Hvis du lægger to signaler i modfase sammen, vil de "ophæve" hinanden (deraf det lavere niveau, som du oplever). Grunden til, at det ikke sker helt, er, at signalerne fra de to pickupper ikke er ens. Så lidt slipper der trods alt ud...

Brugeravatar
udepost
Gearfreak lærling
Indlæg: 600
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: pickup skift støj problem

Indlæg af udepost »

Tak. Men er det nok at vende pickuppen for at ophæve modfasen? Eller skal der loddes om på neck?

/Søren

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: pickup skift støj problem

Indlæg af Sasha »

udepost skrev: Tak. Men er det nok at vende pickuppen for at ophæve modfasen? Eller skal der loddes om på neck?

/Søren
Lad os lige starte med at slå fast, at når vi taler om at "vende" her, så er det i elektrisk forstand - altså ved at bytte om på de to ledninger fra pickuppen. At vende pickuppen rent fysisk betyder ingenting i denne sammenhæng.

Men ud fra hvad du beskriver, lader det til, at den nye pickup har den éne ledning forbundet til stel (i modsætning til f.eks. en almindelig Strat-pickup eller lignende). Denne ledning er vi så nødt til at have forbundet til guitarens stel. Ellers opfører tingene sig netop, som du startede med at beskrive - det brummer, når man rører ved stel. Så den nye pickup "dikterer" altså nærmest slagets gang, da den kun kan forbindes på én måde, hvis tingene skal virke uden støj.

Derfor er du så nødt til at forbinde hals-pickuppens to ledninger i henhold til dette "diktat" - altså sådan at de to pickupper er i fase, når du har dem begge aktiveret. Og er lyden i "midterpositionen" svag og tynd, peger det altså i retning af, at du netop har dem forbundet i modfase. Da vi så ikke kan vende fasen på den nye pickup uden at løbe ind i støjproblemer, er der jo så næsten kun den mulighed tilbage at vende fasen (ved at bytte om på de to tilledninger) på halspickuppen (hvis man ikke er interesseret i den tynde modfase-lyd).

Brugeravatar
udepost
Gearfreak lærling
Indlæg: 600
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: pickup skift støj problem

Indlæg af udepost »

Det virker! tak :-)

/Søren

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: pickup skift støj problem

Indlæg af Sasha »

No probs!

Når bare enden er god... ;)

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen