Fjollet 12ax7 mod til ts-tubescreamer

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Besvar
Brugeravatar
Odgaard
Gearfreak roadie
Indlæg: 1580
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Fjollet 12ax7 mod til ts-tubescreamer

Indlæg af Odgaard »

Jeg fik det her link, og sådan noget skal I da ikke snydes for.

http://screamertube.blogspot.dk/

Billede
Det er jo rent fjol med 12 volt. Men jeg synes stadig, det er hyggeligt, nogen gider :D
Last edited by Odgaard 8 years ago, edited 1 time in total.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Fjollet 12ax7 mod til ts-tubescreamer

Indlæg af Sasha »

Odgaard skrev: Det er jo rent fjol med 12 volt.
Ja. Men et noget alternativt "approach" til, hvordan de så også bruger røret - som to katodefølgere? Dét havde nok ikke lige været min første tanke. Men måske det virker? I don´t know - har ikke prøvet eller hørt noget lignende...

Brugeravatar
Morten_Lyse
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 497
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Fjollet 12ax7 mod til ts-tubescreamer

Indlæg af Morten_Lyse »

Jah. - Om røret der gør noget godt, må hørerne der ører jo afgøre.

Off-topic

Som nogen måske kan huske, slog jeg for nogen tid ud med armene, og proklamerede et korstog, hvori jeg skulle bevise at alle former for halvleder-komponenter er "a passing fancy," og at rør-forvrængning  ER og BLIVER den eneste sande lære.

... Jeg har arbejdet, enddog temmelig meget, med et Matchless HotBox-baseret design. Altså 2x12ax7 på højspænding osv. osv. - Ret beset er forskellen på en forforstærker og en booster/overdrive noget flydende. Og i hotbox'ens tilfælde er tonekontrollerne taget direkte ud af et AC-30 agtigt kredsløb. Det betyder, at pedalen laver noget forvrængning og tonekontrollerne gør dét, de nu engang gør. I en guitarforstærker er sådan nogle fyre alt andet en "flat-EQ" "lineære" og hvad man ellers kunne sige. Både Fender og Vox opererer med et ret kraftigt dyk i mellemtonen, og det er så også tilfældet i hotbox'en. (Marshall og Fender Tweed's har et meget mindre udtalt mellemtone-dyk.) Alt i alt var pedalen ikke særlig transparent og jeg det jeg i første omgang hørte, var ikke særlig fedt.


Efter en del fiflen rundt med komponentværdier, endte jeg dog med noget, som lød temmelig godt..! Men grunden til, at det lød godt, var, at jeg var gået i kødet på tubescreamerkredsløbet for én gang for alle at forstå, hvorfor det opfører sig som det gør.

Det ledte min opmærksomhed hen på tubescreamerens tone-kontrol og -filtre. Ser I, en standard tubescreamer bruger et filter, der skærer bund af fra 720Hz INDEN forvrængningen, og et andet filter, der skærer top af fra 720Hz EFTER forvrængningen. Tonekontrollen er forbundet, så den ved minimumsindstillingen skærer af (igen) fra 3250Hz, og skruet helt op, flader den bare virkningen af 720Hz hi-cut filteret ud over 3250hz.  - De faste filter udgør et godt kompromis, men jeg har på mine screamere aldrig brugt tonekontrollen, da jeg ikke synes den er særligt brugbar.

Jeg makkede viderer i hotbox'en og forsøgte at implementere disse tubescreamer-filtre i designet. Og suprise-suprise. - Den kom til at lyde meget som en tubescreamer.. - Ved lav gain lød den helt vildt fedt, men efterhånden som gainen blev skruet op, tabte den ligesom fokus, blev mere rodet og.. tjah.. Efter yderligere fiflen med komponenter stod det mig klart at der ikke var en "one size fits all." - Jeg ville gerne ende med en meget transperant overdrive, der lå i forlængelse af min forstærkers lyd, og som lod guitaren skinne klart igennem.

Så altså, predrive-bass-cut og post-drive-treble-cut skal indstilles i forhold til, hvor meget gain man skruer på. Ved hver enkelt gain-indstilling er der "et sæt indstillinger af bass-cut og treble-cut, som får resultatet til at lyde transparent og naturligt."

Jeg søgte lidt rundt på nettet, for det er jeg nok ikke den eneste i verden der er nået frem til. Og jeg endte ved et diagram over Paul Cochranes "Timmy overdrive." Her er tubescreamerens originale tonekontrol skrottet, bass- og treble-cut er gjort variable fra fuld bass/treble til "lige godt og vel tubescreamer-cut" og gainkontrollen er ændret så man i praksis kan lave helt rent boost også. Jeg tilpassede nogen ting for smags skyld og byggede et par af mine overdrives (som var baseret på tubescreamere) om. Og hold da op de lyder godt. Ikke alles kop te, vil jeg tro, men de kan simpelthen alt. Og det tager tid at finde de rigtige indstillinger, men som sagt, det er hulme godt, når man gør. Som Søren Alwan i en mail til mig skrev havde han det også sådan med overdrives at "det der lyder godt den ene dag, kan dagen efter få mig til at tænke "hvad fa'en tænkte jeg på?"" Så det kan være én indstilling den ene dag, og en anden den anden..

Mit korstog for rør, og mod transistorer, op-amps og dioder er dog havareret ret grundigt..

Mvh;
Morten Lyse

Loomer
Gearfreak roadie
Indlæg: 1118
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Fjollet 12ax7 mod til ts-tubescreamer

Indlæg af Loomer »

Det der vil for evigt bare hedde "Tube Screamer med Sidevogn" i min verden.

Men sjovt nok projekt, da.

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen