Bradley DualQuad 2x12 combo (flash)

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Besvar
Brugeravatar
Odgaard
Gearfreak roadie
Indlæg: 1580
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Bradley DualQuad 2x12 combo (flash)

Indlæg af Odgaard »

Ohøj

Tilbage i halvfemserne stod denne Bradley DualQuad i vinduet hos Centrum Musik i Randers. Forstærkeren kostede svimlende 12.000,- men nu var Centrum Musik heller ikke kendt for landets laveste priser. Dengang syntes jeg i hvert fald, forstærkeren var helt fantastisk.

Det korte af det lange er, at jeg på trods af fuldstændig ændrede lydidealer og et klart ønske om enkle forstærkere slog til, da jeg faldt over forstærkeren på dba (og prisen var faldet en god del siden de glade teenageår).

Billede

Der er tale om en forstærker bygget i Skotland engang i halvfemserne. Firmaet holdt vist kun nogle ganske få år.

Der er to kanaler med fire voicings (i mangel af bedre udtryk), så man kan vælge clean, crunch, lead og bradlead på hver kanal.
Kanal A lyder mest 'amerikansk' og B mest 'britisk' i forvrængningen.

Billede

Og de mange knapper på fronten er slet ikke nok. Bag på kan man bl.a. vælge Pentode/Triode og ikke mindst den - for mig - meget specielle valgmulighed af poweramprør.

Der sidder (set fra venstre): EL34, 6L6, 6L6, EL34. Gemt inde bagved er fire preamprør (jeg har ikke haft dem ude for at se, hvad der gemmer sig).

Man kan så slå hvert par til og fra. Men er det mon så for at kunne gå fra 100 watt til 50 eller for at give forskellige lydmuligheder eller noget tredje? Man kan vel ikke bare sådan slå to 6L6 og to EL34 sammen til 100 watt lige som fire af samme slags, eller kan man?

Den kommer med to Eminencehøjtalere og vejer alt i alt meget mere, end hvad godt er.

Det kedelige:
Efter forstærkeren har været tændt og spillet på nogle få minutter, forsvinder lyden langsomt for så at vende tilbage (igen langsomt) cirka et minut senere. Sådan kan den virke et kort stykke tid for så at miste lyden og vende tilbage.

Det er ikke kabel eller guitars skyld.

I morgen følger en lille update med den lidt særprægede footswitch (hvilken teaser!) :)
Last edited by Odgaard 8 years ago, edited 1 time in total.

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Bradley DualQuad 2x12 combo (flash)

Indlæg af Smittefar »

Det er ikke nogen specielt køn forstærker. Men den kan godt nok mange ting :)

Kommer der lydklip, når du engang får den til at virke.

Hvad slipper man så i dag for en defekt forstærker af helt ukendt mærke?
Modded guitars were crap right out of the factory

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Bradley DualQuad 2x12 combo (flash)

Indlæg af Sasha »

Odgaard skrev:
Man kan så slå hvert par til og fra. Men er det mon så for at kunne gå fra 100 watt til 50 eller for at give forskellige lydmuligheder eller noget tredje? Man kan vel ikke bare sådan slå to 6L6 og to EL34 sammen til 100 watt lige som fire af samme slags, eller kan man?
Jo, det kan du i princippet sagtens. Om det så er en klanglig fordel at gøre det, skal jeg ikke kunne sige. Men med mindre der er lavet yderligere lirum-larum, og rørene blot kører helt parallelt, vil 6L6´erne ikke bidrage lige så meget til sammenskudsfesten som EL34´erne, da 6L6 skal fodres med et kraftigere input for at yde det samme. Men der kan meget vel være truffet foranstaltninger i retning af at udligne dette...

Brugeravatar
Odgaard
Gearfreak roadie
Indlæg: 1580
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Bradley DualQuad 2x12 combo (flash)

Indlæg af Odgaard »

Smittefar skrev: Det er ikke nogen specielt køn forstærker. Men den kan godt nok mange ting :)

Kommer der lydklip, når du engang får den til at virke.

Hvad slipper man så i dag for en defekt forstærker af helt ukendt mærke?
Ja køn er den bestemt ikke. Men til gengæld er den realistisk med hensyn til sin høje vægt og kommer derfor med metalhåndtag ala et 4x12 kabinet [emoji2]

Jeg skal forsøge at optage noget med den, når/hvis den engang kommer til at fungere igen.

Og det leder hen til prisen. Den har ikke ligefrem holdt sin pris. Jeg har ikke givet mere, end hvad et billigt 2x12 kabinet koster. Så hvis forstærkeren skal skrottes, går det også.

Nu får den af arbejds/familiemæssige årsager lov til at stå lidt, før jeg åbner til printpladerne.
Last edited by Odgaard 8 years ago, edited 1 time in total.

Brugeravatar
Odgaard
Gearfreak roadie
Indlæg: 1580
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Bradley DualQuad 2x12 combo (flash)

Indlæg af Odgaard »

Hermed den fjollede footswitch : :)

Fjollet, fordi jeg frygter, stikket bliver svært at udskifte, hvis noget går i stykker. Derudover er det bare en fint fungerende og robust metalkasse med otte switches.

Billede


Jeg tror, første test ift. lydproblemerne bliver at køre forstærkeren med kun 'Par A' og dernæst 'Par B' af poweramprørene. Jeg har også nogle andre, fungerende preamprør liggende, der skal testes med.
Last edited by Odgaard 8 years ago, edited 1 time in total.

Brugeravatar
Odgaard
Gearfreak roadie
Indlæg: 1580
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Bradley DualQuad 2x12 combo (flash)

Indlæg af Odgaard »

Nå men det er i hvert fald ikke preamprørene, den er gal med. Til gengæld er de originale no-name preamprør lidt flade i det.

Jeg smider lydklip af fejlen og billede af indmaden op, når der bliver tid.

Brugeravatar
Odgaard
Gearfreak roadie
Indlæg: 1580
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Bradley DualQuad 2x12 combo (flash)

Indlæg af Odgaard »

Update:
Nu med optagelse af hvordan lyden forsvinder og kommer tilbage. det er samtidigt en optagelse af, hvordan jeg ikke kan huske et riff :)

Lydudfald på Bradley DualQuad

Fejlen kommer, selv om preamprørene er skiftet, når begge typer poweramprør er på, og hvis jeg kører med kun en ene eller anden type poweramprør.

Derudover lidt billeder af indmaden. Jeg har ikke kunnet finde synlige tegn på elektronik, der er brændt af eller lignende (men jeg er ikke ekspert).


Billede
Billede
Billede
Billede
Last edited by Odgaard 8 years ago, edited 1 time in total.

Swampthing
Gearfreak roadie
Indlæg: 1456
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Bradley DualQuad 2x12 combo (flash)

Indlæg af Swampthing »

Er det guitaren direkte i forstærkeren?
Jeg havde også lydudfald i sidste uge, men det var en strømforsyning til en pedal, der stod af. Og så midt i et set på scenen!


Sent from my Hal9000 using Tapatalk

Brugeravatar
Odgaard
Gearfreak roadie
Indlæg: 1580
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Bradley DualQuad 2x12 combo (flash)

Indlæg af Odgaard »

Nå ja, det er guitar direkte i forstærker, optaget med en mobiltelefon.

Derudover tror jeg, de lidt flanger-agtige lyde, som kommer efter lydudfaldet, er noget telefonen selv har fundet på. Jeg hørte det i hvert fald ikke i gerningsøjeblikket.

Brugeravatar
Odgaard
Gearfreak roadie
Indlæg: 1580
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Bradley DualQuad 2x12 combo (flash)

Indlæg af Odgaard »

Well there's your problem.... Ville mekanikeren sikkert sige. Den øverste lodning til højre af de fire i kvadraten. Tydeligt knæk eller 'etellerandet' rundt om dens højre side.

Nogle idéer ud over at få en fagmand på opgaven?

https://www.dropbox.com/s/1o3npn7f548ty ... .jpeg?dl=0
Last edited by Odgaard 8 years ago, edited 1 time in total.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Bradley DualQuad 2x12 combo (flash)

Indlæg af Sasha »

Odgaard skrev: Well there's your problem.... Ville mekanikeren sikkert sige. Den øverste lodning til højre af de fire i kvadraten. Tydeligt knæk eller 'etellerandet' rundt om dens højre side.

Nogle idéer ud over at få en fagmand på opgaven?

https://www.dropbox.com/s/1o3npn7f548ty ... .jpeg?dl=0
Et indlysende forslag ville vel være at "fikse" denne lodning. Måske kan det klares ved blot lige at varme den op en gang. Men ellers må man jo "lappe sammen" efter bedste beskub. Hvad gemmer der sig på den anden side af printpladen ved denne lodning?

Brugeravatar
Odgaard
Gearfreak roadie
Indlæg: 1580
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Bradley DualQuad 2x12 combo (flash)

Indlæg af Odgaard »

Ifølge drmaawenz her fra, er det ensretterbroen, der gemmer sig på den anden side. Han skyder også på, at det, der ligner et knæk eller lignende ved førnævnte lodning, kan være et easy fix af en fejl i printet.

Jeg har varmet de fire lodninger op igen og konkluderet, at lydudfaldet i hvert fald stadig trives i bedste velgående :)

En mulighed er selvfølgelig, at jeg bare ikke har gjort mit arbejde godt nok. Men jeg synes nu, lodningerne kom til at se helt ok ud.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Bradley DualQuad 2x12 combo (flash)

Indlæg af Sasha »

Odgaard skrev: Well there's your problem.... Ville mekanikeren sikkert sige. Den øverste lodning til højre af de fire i kvadraten...
Det kunne tænkes, at mekanikeren tager fejl.
Last edited by Sasha 8 years ago, edited 1 time in total.

Brugeravatar
Odgaard
Gearfreak roadie
Indlæg: 1580
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Bradley DualQuad 2x12 combo (flash)

Indlæg af Odgaard »

Den mulighed er der selvfølgelig også.
Lige meget hvad tror jeg, der skal en mere elektronikkyndig end mig til.

Frost
Smoke On The Water
Indlæg: 83
Tilmeldt: 11 years ago
Kontakt:

RE: Bradley DualQuad 2x12 combo (flash)

Indlæg af Frost »

Jeg ville for en starter rense lodningerne af med isopropylalkohol, så flushresterne bliver fjernet. Dermed bliver det nemmere at få et overblik over lodningernes kvalitet eller mangel på samme, og man får bedre mulighed for at se, om nogle af komponenterne har belastet loddeøerne i et sådan omfang, at de har løsnet sig fra printpladen. Et fænomen ofte set i forbindelse med potentiometre og stik.

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen