Lücking pickupper

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Lücking pickupper

Indlæg af Smittefar »

Jeg har lige opdaget dette danske firma, der laver pickupper http://luckingpickups.dk/

De laver flere spændende ting, og de holder sig nogle virkeligt hæderlige priser (900 kroner for et sæt humbuckere - 800 kroner for et strat sæt)

Er der nogen, der har nogen erfaringer med dem og deres pickupper. 

Jeg satser på at besøge dem og lege med deres test guitar inden alt for længe, men det kunne jo være, der var nogen, der allerede havde førstehåndserfaringer.
Modded guitars were crap right out of the factory

Brugeravatar
Odgaard
Gearfreak roadie
Indlæg: 1580
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Lücking pickupper

Indlæg af Odgaard »

Ingen erfaringer her fra. Jeg har kun læst deres opslag på fjæsbogen.
Og så venter jeg på, de kommer med en P90 :)

Jeg glæder mig til en fyldig reportage fra din prøvetur :)

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Lücking pickupper

Indlæg af Smittefar »

De har tre forskellige p90er sæt på hjemmesiden http://luckingpickups.dk/product-catego ... g-diverse/

Jeg har foreløbig aftalt prøvetur hos dem den 12/9
Modded guitars were crap right out of the factory

Lund
Still Got The Blues
Indlæg: 231
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Lücking pickupper

Indlæg af Lund »

de virker seriøse og har som du siger rigtig gode priser.

desværre er det nok svært med erfaringer fra andre da de er så nye...

Den eneste negative ting jeg kan se er at du ikke kan trække på andres erfaringer/reviews, og at gensalgs værdien er meget lavere end f.eks. Duncan og Dimarzio hvor folk ved hvad de får.

Jeg har selv overvejet Lucking.

Mvh Michael

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Lücking pickupper

Indlæg af Sasha »

Ja, det ser da umiddelbart fint ud. Og priserne kan man absolut ikke klage sig over. Men nu er det jo altså svært at se på et foto, hvordan en pickup lyder. F.eks. undres jeg noget over, at de mener, at vejen til en sen-60´er Strat-pickup skulle gå via "overvikling"..??? Nu er jeg absolut ikke pickup-mager. Men umiddelbart ville min lægmandsbetragtning ud fra personlig bondeerfaring være, at dét var et skridt i den helt gale retning. Igen: Jeg har ikke hørt dem. Men jeg vil glæde mig til at høre, hvad andre siger til dem...

Edit: De lader til generelt at have en fascination af "overwinding" i hvert fald i deres Strat-pickupper. Det er så ikke lige en fascination, jeg deler i slet samme grad.

Bemærker mig også, at de bruger samme type tråd i alle deres Strat-pickupper, uanfægtet hvilken epoke de så end skulle afspejle. Hmm...
Last edited by Sasha 8 years ago, edited 1 time in total.

Brugeravatar
Odgaard
Gearfreak roadie
Indlæg: 1580
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Lücking pickupper

Indlæg af Odgaard »

Well then. Jeg må have kigget på dem, før P90ere kom på programmet.

Desto mere grund til en fyldig reportage :)

Lund
Still Got The Blues
Indlæg: 231
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Lücking pickupper

Indlæg af Lund »

Ang. wire type i stratpickupper, så brugte fender også selv 42 awg i alle årene.

HVis de sigter mod en highgain strat kunne lucking selvf. bruge 43.... men altså - måske synes de at 42 lyder bedre også der? Jeg synes ikke at lige det virker "mærkeligt".

De laver også custom pickupper (du bestemmer over eller under Wind, magnet type, scatterniveau, asymetrisk mm) der synes jeg at det er rigtig interessant i forhold til de "store" firmaer. Og prisen er den samme - men ingen retur ret.

Michael

Edit.... Sasha... du hentyder måske til om selve typen af tråden.... for der var der da vidst 2 forskellige (begge 42 i tykkelse), jeg ved ikke om det har en betydning for lyden eller det mere er "vi bruger hvad der er på markedet lige nu" sådan foregik det jo med meget udstyr dengang.
Last edited by Lund 8 years ago, edited 1 time in total.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Lücking pickupper

Indlæg af Sasha »

Lund skrev:
Michael

Edit.... Sasha... du hentyder måske til om selve typen af tråden.... for der var der da vidst 2 forskellige (begge 42 i tykkelse), jeg ved ikke om det har en betydning for lyden eller det mere er "vi bruger hvad der er på markedet lige nu" sådan foregik det jo med meget udstyr dengang.
Hej Michael.

Ja, det kan egentlig godt være, at selve tykkelsen af tråden faktisk er den samme hele vejen igennem. Men typen af tråden - nok især typen af isolering samt ikke mindst tykkelsen af denne (som har en stor betydning for kapaciteten mellem de enkelte vindinger i pickuppen og dermed diskantgengivelsen) - har i hvert fald været igennnem 2-3 forskellige typer i løbet af Stratocasterens historie. Og du har garanteret ret i, at det skal tages som et udtryk for, hvad der lige var ved hånden. Men man skal ikke have studeret ret mange gamle Fender-pickupper for at overbevise sig selv om rigtigheden af det ovenstående. F.eks. er jeg jo ret overbevist om, at det dér nærmest lilla tråd, som Fender brugte i slutningen af 60´erne/starten af 70´erne er den direkte vej til "Purple Haze"... ;)

Samtidig har jeg - i øvrigt i lighed med den gamle engelske pickup-guru David White - en ting med, at Leo Fender simpelthen ramte det optimale kompromis mellem output og dynamik helt perfekt fra starten. Og begynder man at "overwind´e" (moderne dansk er et herligt sprog), skal der dælme ikke gøre det ret meget, før det går ud over dynamikken, og det virker som om, at én eller anden lige står og vifter en let sommerdyne hen foran højttaleren, når virkelig klamper til med plektret. Det kan til nød lige gå an på den bagerste pickup for lige at kompensere for strengens mindre udsving helt henne ved stolen. Men som "grund-setting" for de to andre pickupper...   Narh, ikke i min guitar, tak!

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Lücking pickupper

Indlæg af Sasha »

Sasha skrev:
Lund skrev:
Michael

Edit.... Sasha... du hentyder måske til om selve typen af tråden.... for der var der da vidst 2 forskellige (begge 42 i tykkelse), jeg ved ikke om det har en betydning for lyden eller det mere er "vi bruger hvad der er på markedet lige nu" sådan foregik det jo med meget udstyr dengang.
Hej Michael.

Ja, det kan egentlig godt være, at selve tykkelsen af tråden faktisk er den samme hele vejen igennem. Men typen af tråden - nok især typen af isolering samt ikke mindst tykkelsen af denne (som har en stor betydning for kapaciteten mellem de enkelte vindinger i pickuppen og dermed diskantgengivelsen) - har i hvert fald været igennnem 2-3 forskellige typer i løbet af Stratocasterens historie. Og du har garanteret ret i, at det skal tages som et udtryk for, hvad der lige var ved hånden. Men man skal ikke have studeret ret mange gamle Fender-pickupper for at overbevise sig selv om rigtigheden af det ovenstående. F.eks. er jeg jo ret overbevist om, at det dér nærmest lilla tråd, som Fender brugte i slutningen af 60´erne/starten af 70´erne er den direkte vej til "Purple Haze"... ;)

Samtidig har jeg - i øvrigt i lighed med den gamle engelske pickup-guru David White - en ting med, at Leo Fender simpelthen ramte det optimale kompromis mellem output og dynamik helt perfekt fra starten. Og begynder man at "overwind´e" (moderne dansk er et herligt sprog), skal der dælme ikke gøre det ret meget, før det går ud over dynamikken, og det virker som om, at én eller anden lige står og vifter en let sommerdyne hen foran højttaleren, når man virkelig klamper til med plektret. Det kan til nød lige gå an på den bagerste pickup for lige at kompensere for strengens mindre udsving helt henne ved stolen. Men som "grund-setting" for de to andre pickupper...   Narh, ikke i min guitar, tak!

Brugeravatar
Pluto
Gearfreak roadie
Indlæg: 1644
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Lücking pickupper

Indlæg af Pluto »

Jeg har selv kigget på dem uden at købe noget endnu. Prisen er yderst rimelig især taget betragtning af den dyre pund og dollars for tiden. Et sæt Bare knuckle som jeg jo i princuppet elsker koster jo over 2500kr idag (humbuckere) Lollar og Seymour Duncan (grennie) koster en del over 3 k. Så ca. 900 kr for et sæt må siges at være fornuftigt ,men ved ikke om jeg tør tage chancen. er sikker på de godt kan lave et sæt Green/moore til mig (modfase) . så hvis der er nogen der hopper på lucking så skriv gerne en kommentar om oplevelsen.
Sorte strater lyder bare bedst..

SpritOrglet
Himmelhund
Indlæg: 23
Tilmeldt: 10 years ago
Kontakt:

RE: Lücking pickupper

Indlæg af SpritOrglet »

Uden at have kendskab til Lücking pickups, er det påfaldende, at et nyt firma lancere så mange forskellige pickupper fra start. Det er sjældent et tegn på, at her er noget nyt under solen. Jeg har som sagt ingen hands-on erfaring med deres produkter.  Så det må jo komme an på en prøve.
Last edited by SpritOrglet 8 years ago, edited 1 time in total.

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Lücking pickupper

Indlæg af Smittefar »

Ja, jeg tager i hvert fald chancen og kører derned. Og jeg køber nok også et sæt.

Bare det, at man har chancen for at høre og sammenligne forskellige pickupper før køb er meget værd for mig. Så kan jeg godt leve med, at det evt. ikke er den ultimative pickup.
Modded guitars were crap right out of the factory

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Lücking pickupper

Indlæg af Smittefar »

Jeg var dernede i dag. Søren Lücking er en ung knægt, så min forventning om en ældre herre med langt skæg blev gjort til skamme. Han er fyldt med energi og har skruet hænderne rigtigt på. Han havde flere hjemmebyggede eller voldmodificerede guitarer hjemme, og hans pickupeventyr handler nok mest af alt om et ønske om at eksperimentere og at lave noget folk er glade for.

Hans testguitar er en strat med ahorngribebræt. Meget langt fra min Les Paul agtige mahogniklump. Men man kunne da i hvert fald sagtens hære forskel på pickupperne. Jeg prøvede hans true vintage, vintage clear og AFD sæt. AFDerne blev dømt ude med det samme, de er for mudrede /bassede til min guitar. Jeg endte med en true vintage i forreste position og en vintage clear bagerst. Der er ikke stor forskel på de to sæt, men det var det, der gav mig den bedste fornemmelse. Sættet var meget bright i testguitaren, men stadig med fylde og punch. Glædermig til at prøve dem i min egen guitar
Modded guitars were crap right out of the factory

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Lücking pickupper

Indlæg af Smittefar »

Det gik op for mig, at denne sætning " hans pickupeventyr handler nok mest af alt om et ønske om at eksperimentere og at lave noget folk er glade for" kunne tolkes som at jeg ikke tror, han er seriøs omkring pickup winding. Det tror jeg faktisk helt bestemt han er. Han er ung, men hans setup virker sgu ret pro.

Jeg når ikke at få sat pickupperne i, før jeg er hjemme fra ferie en gang i næste uge.
Modded guitars were crap right out of the factory

Erling S
Himmelhund
Indlæg: 5
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Lücking pickupper

Indlæg af Erling S »

Jeg har købt et sæt Smooth Vibes til min Blade Tele ..... Og det kunne den godt lide.
De originale pickupper fejlede ikke noget - men trængte til lidt mere ... liv. Og det fik den så - har ikke fortrudt - superfin service

Erling


Sent from my iPad using Tapatalk

Brugeravatar
Pluto
Gearfreak roadie
Indlæg: 1644
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Lücking pickupper

Indlæg af Pluto »

Er der nogen der har hørt hans humbuckere i virkeligheden. jeg tænker mest på de såkaldte vintage output hb med alnico 4 magneter i. ?
Sorte strater lyder bare bedst..

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Lücking pickupper

Indlæg af Smittefar »

Ja, det har jeg. Jeg prøvede primært hans to vintage sæt. Jeg synes, de lød godt. Jeg kunne ikke høre den helt store forskel på true vintage og vintage clear, men jeg endte med den ene i bridge og den anden ved neck.
Modded guitars were crap right out of the factory

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Lücking pickupper

Indlæg af Smittefar »

Jeg vil forsøge at lave lydklip, før og efter, når jeg skifter.
Modded guitars were crap right out of the factory

Brugeravatar
Pluto
Gearfreak roadie
Indlæg: 1644
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Lücking pickupper

Indlæg af Pluto »

De må bare ikke minde om Gibsons custombuckers eller Burstbuckers for så står jeg af. De er alt for nasale IMO
Sorte strater lyder bare bedst..

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Lücking pickupper

Indlæg af Smittefar »

De minder i hvert fald ikke om burstbucker pro, det er meget lavere output og mere åbent i lyden
Modded guitars were crap right out of the factory

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen