Splitte guitarsignal til to AC30

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Splitte guitarsignal til to AC30

Indlæg af Sasha »

Ze Tee-mazzter speaketh ze truzzz...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Splitte guitarsignal til to AC30

Indlæg af Smittefar »

I to er fandeme mærkelige
Modded guitars were crap right out of the factory

Brugeravatar
Pluto
Gearfreak roadie
Indlæg: 1644
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Splitte guitarsignal til to AC30

Indlæg af Pluto »

Da jeg i sin tid eksperimenterede med 2 ac 30 samtidig brugte jeg en Lehle P-split tror jeg den hedder. Der er sådan en knap i hvor man kan vende fasen. Den kører ikke i stereo ,men det har heller aldrig intresseret mig. Og jeg er vild med Freddie Mercury selvom det måske kan blive lidt for pompøst eller hvad man siger.
Fedt band i det hele taget.
Last edited by Pluto 8 years ago, edited 1 time in total.
Sorte strater lyder bare bedst..

PeterMJ
Himmelhund
Indlæg: 9
Tilmeldt: 8 years ago
Kontakt:

RE: Splitte guitarsignal til to AC30

Indlæg af PeterMJ »

Hej Søren

Jeg ved ikke om mit besyv kommer tids nok, men om ikke andet, vil jeg da gerne give det et skud :)

Lige præcis Brian Mays lyd og setup er noget, jeg har brugt al for lang tid på at nørde i, så det er naturligvis blevet et af mine yndlingssamtale-emner ;)

First things first:
Lige en præcisering ift. dit første post. Hans setup består ganske rigtigt af 3 amps, der kører wet-dry-wet, men de er så vidt jeg ved ikke doublede. Der sker generelt sjove ting, når rørene i en AC30 giver gas...
 Han har istedet en G-Major kørende med en fast chorus, som er pannet ud i wet-forstærkerne. Det vil også sige, at man kan komme ret tæt på med netop 2 AC30'ere, som du selv foreslår med en klassisk chorus. 
Der hvor det bliver rigtig sjovt med effekterne er når man kaster sig ud i netop delay-himlen (Brighton Rock Solo) eller med harmonizere...!

Rent praktisk kommer man tosse-tæt på med en treble booster i normal-kanalen på en AC30, der er skruet helt op på Master men helt ned på alle andre kanaler. Der findes mange forskellige, og der findes ikke 1 rigtig formel, da hr May selv har varieret i løbet af årene (lige fra Dallas Rangemaster->Cornish->Fryer->Knight Audio)

Hvad angår valget af AC30, lyder de gamle (generelt set - AC30-historien er en helt anden snak) rigtigt fedt, men koster knaster, og har ikke altid pålideligheden på deres side. De nye CC- og C-serier er fine som amps, men siger ikke rigtig "bum". Jeg har personligt bedst erfaringer med de engelsk-byggede (Marshall-) Vox-forstærkere, som kom ud i slutningen af sidste årtusinde. Hvad angår højttalerne, er der gået temmelig meget marketing i snakken om Blue Bulldogs vs. Greenbacks eksempelvis. Brian bruger generelt en blanding af begge dele...

Den simple løsning er som ovenfor Funkyvalle at bruge en ren simulator-løsning såsom en computer/lydkort-løsning eller Digitechs Brian May Red Special, men det er ikke sådan RIGTIG sjovt..! :)
Den lidt mere "ligetil" løsning er som følger:

1- At finde en treble booster til hver guitarist.
2- At finde en Vox AC30 til hver guitarist
3- Mic'e dem begge op og så lade lydmanden lægge chorus på bagefter til højre og venstre og lave en "simuleret" Wet-Dry-Wet løsning.
4- Parkere AC30'erne i hver deres kælderrum langt væk fra alle mennesker i hele verden (de spiller BLØDENDE højt...!)
5- Fyre den af

Skulle punkt 4 ikke være det nemmeste i hele verden, kan det også anbefales at smide en powersoak imellem amps og højttalere (Marshall Powerbrake, THD Hot Plate eller lignende...)


Hvor spiller I musicalen henne - og hvornår? 

Med venlig hilsen
Peter

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Splitte guitarsignal til to AC30

Indlæg af Smittefar »

Fedt indlæg
Modded guitars were crap right out of the factory

PeterMJ
Himmelhund
Indlæg: 9
Tilmeldt: 8 years ago
Kontakt:

RE: Splitte guitarsignal til to AC30

Indlæg af PeterMJ »

Smittefar skrev: Fedt indlæg

Tusind tak!

Brugeravatar
sørendybdal
Gearfreak lærling
Indlæg: 701
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Splitte guitarsignal til to AC30

Indlæg af sørendybdal »

Nå, der kommer lige en lille update. Nu er jeg færdig med at lave nodearrangementer, og øvningen kører på skinner - så er der lidt overskud til at nørde guitarsetup. Jeg har lånt 3 (nyere) AC30´ere på et andet gymnasium i bytte for 2 Fender Hotrod Deluxe og en Supersonic - det er jo meget fedt. Og én af guitaristerne har en AC15 derhjemme, viste det sig, så det bliver et rendyrket Vox-setup. Jeg prøvede det af i løbet af ugen og har ramt en rimeligt velfungerende lyd med crunch på normal-kanalen, der gøres 'clean' ved at skrue ned på ca. 8 på guitaren, og så en drivepedal til at give det sidste los (hhv. en OCD og en Blues Driver). Det bliver preamp-forvrængning, da lyden stadigvæk er pinligt clean, når mastervolumen står på 'nu lukker Arbejdstilsynet skolen'-niveau, og vi ikke har en bunker, vi kan spærre forstærkerne inde i (de kommer til at stå under scenen og spille bagud). Planen er så at spænde en chorus foran én af forstærkerne (efter splittet), så det bliver et wet-dry-setup og så panorere skidtet ud. Åh ja, og det karakteristiske treble boost har jeg forsøgt at efterligne med en equalizer først i kæden, der er boostet på 3.2 og 6.4 kHz - det giver da noget til lyden i mine ører og fjerner 'ulden' fra forstærkeren.
Der kommer billeder (og måske en video), når vi får det endeligt sat op i slutningen af næste uge.

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Splitte guitarsignal til to AC30

Indlæg af Smittefar »

Fedt - det er noget andet end min skoletids transistorforstærkere
Modded guitars were crap right out of the factory

Snake Boots
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 437
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Splitte guitarsignal til to AC30

Indlæg af Snake Boots »

Hatten af for dit engagement!

Brugeravatar
sørendybdal
Gearfreak lærling
Indlæg: 701
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Splitte guitarsignal til to AC30

Indlæg af sørendybdal »

Nå, jeg lovede jo et billede af projektet. Det kom til at se sådan ud i færdig tilstand:

Billede

Den ene guitarist spillede gennem de to til venstre, den anden gennem de to til højre. Begge sæt blev sat op som wet/dry, med chorus og delay i effektloopet på den yderste forstærker, og panoreret L/R i PA´et. Og så lavede lydmanden vist en finte med at 'forsinke' den ene forstærker en smule i forhold til den anden for at få større bredde.

Herlighederne kan også høres i denne video fra gymnasiets Facebookside. Det er undertegnede, der leger roadie og tænder for skidtet, mens det er de to guitarister, der spiller. :-)

https://www.facebook.com/video.php?v=1057797660911823&set=vb.182208018470796&type=2&theater

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen