Splitte guitarsignal til to AC30

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Brugeravatar
sørendybdal
Gearfreak lærling
Indlæg: 701
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Splitte guitarsignal til to AC30

Indlæg af sørendybdal »

Jeg går og grubler lidt over en idé til vores musical på gymnasiet her i efteråret. Vi skal lave "We will rock you", og det ville være så ærgerligt at forsøge at lave stadionrock-guitarlyd igennem to Fender Hotrods (én til hver guitarist). Så jeg vil forsøge at låne mig frem til fire AC30´ere (hvis jeg kan), og så give dem to hver. Brian May kører jo noget wet-dry-wet med tre forstærkere (som er doblet op, dvs. seks), men så vidt jeg har forstået, bruger han mest stereoperspektivet til ping-pong delay i sin guitarsolo, og det har vi ikke brug for.

Jeg kan forestille mig disse muligheder, splittet enten med 'slukket Boss-pedal-løsningen' (Jeg har selv en DD-5 og en CH-1, og skolen har vist en CE-5) eller med en ABY-splitter (hvis lydmanden kan medbringe et par af dem):
1. Guitar 1 panoreret C + L og guitar 2 panoreret C + R - samme signal i begge forstærkere
2. Begge guitarer panoreret L + R - samme signal i begge forstærkere
3. Wet-dry med samme panorering som i nr. 1. Har en AC30 i øvrigt et effektloop? Kunne godt forestille mig, at de to guitarister kom slæbende med lidt delay og deslige, og i Brian Mays ånd er det min plan, at forvrængningen skal komme fra forstærkeren og styres med volumeknappen.

Er der i øvrigt risiko for faseproblemer, når jeg kobler to af samme slags forstærker sammen? Hvis der er, er splitter-løsningen vel den bedste, da splitteren vel som regel kan vende fasen på den ene?

Nå, kom med nogle kommentarer. Jeg har aldrig prøvet sådan et forstærkersetup før, så jeg er sgu lidt spændt på det.
Fuck 4/4 - det er EM-år i år!

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Splitte guitarsignal til to AC30

Indlæg af Sasha »

sørendybdal skrev: Jeg går og grubler lidt over en idé til vores musical på gymnasiet her i efteråret. Vi skal lave "We will rock you", og det ville være så ærgerligt at forsøge at lave stadionrock-guitarlyd igennem to Fender Hotrods (én til hver guitarist). Så jeg vil forsøge at låne mig frem til fire AC30´ere (hvis jeg kan), og så give dem to hver. Brian May kører jo noget wet-dry-wet med tre forstærkere (som er doblet op, dvs. seks), men så vidt jeg har forstået, bruger han mest stereoperspektivet til ping-pong delay i sin guitarsolo, og det har vi ikke brug for.

Jeg kan forestille mig disse muligheder, splittet enten med 'slukket Boss-pedal-løsningen' (Jeg har selv en DD-5 og en CH-1, og skolen har vist en CE-5) eller med en ABY-splitter (hvis lydmanden kan medbringe et par af dem):
1. Guitar 1 panoreret C + L og guitar 2 panoreret C + R - samme signal i begge forstærkere
2. Begge guitarer panoreret L + R - samme signal i begge forstærkere
3. Wet-dry med samme panorering som i nr. 1. Har en AC30 i øvrigt et effektloop? Kunne godt forestille mig, at de to guitarister kom slæbende med lidt delay og deslige, og i Brian Mays ånd er det min plan, at forvrængningen skal komme fra forstærkeren og styres med volumeknappen.

Er der i øvrigt risiko for faseproblemer, når jeg kobler to af samme slags forstærker sammen? Hvis der er, er splitter-løsningen vel den bedste, da splitteren vel som regel kan vende fasen på den ene?

Nå, kom med nogle kommentarer. Jeg har aldrig prøvet sådan et forstærkersetup før, så jeg er sgu lidt spændt på det.
Jeg ville gerne se dén gymnasie-musical, hvori fire Vox AC30´ere får lov til at blive skruet helt op. Jeg skal afstå fra at byde på, hvilken af de nævnte løsninger, der lyder bedst - blot sige, at i en større band-sammenhæng roder stereo typisk mere, end det gavner. Men mon ikke også lydmanden måske også kunne tænkes i givet fald at have en idé om, hvordan han ville bære sig ad med at forsøge at integrere denne tilsyneladende guitarmur i det større lydbillede?

Nu tvivler jeg, som antydet ovenfor, på, at I kommer til at gennemføre sagen med fire AC30´ere, der er skruet helt op til Brian May-agtig forvrængning (husk at hans treble-booster er en vigtig del af lyden, hvis det skal være autentisk). Men nej: En klassisk Vox AC30 har ikke et effektloop. Idet forvrængningen i alt overvejende grad stammer fra udgangstrinnet, ville det nu heller ikke hjælpe det helt store...

Vær opmærksom på, at nogle af kanalerne på en klassisk AC30´er er indbyrdes i modfase. Så dit spørgsmål om faseproblemer er ikke helt så let at svare på. Men forudsat at du kører i samme kanal på dem alle (Jeg skulle mene, at mr. May brugte "normal" kanalen på sine forstærkere), burde du ikke løbe ind i problemer på dén konto. Men det er nok i virkeligheden lettest at lytte sig frem til i det konkrete tilfælde.

Mit bud er, at du nok i virkeligheden nærmere kommer til at bekymre dig om, med hvilken pedal du kan lave en lyd, der ligner May´s lidt, foruden at få de involverede guitarister til at spille mest muligt som Brian May. Men jeg skulle da elske at "stand corrected" på dette punkt... ;)
Last edited by Sasha 8 years ago, edited 1 time in total.

Snake Boots
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 437
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Splitte guitarsignal til to AC30

Indlæg af Snake Boots »

"...at forvrængningen skal komme fra forstærkeren og styres med volumeknappen."

Det kommer aldrig til at ske i en gymnasiemusical. En cranket AC-30 vil få publikum til at udvandre. Og sikker også mange af de medvirkende. Jeg tror dog, at ideen med to amps i noget wet-dry konfiguration er rigtig god i forhold til at få en wall of sound.
Last edited by Snake Boots 8 years ago, edited 1 time in total.

Brugeravatar
Kladen
Johnny B. Goode
Indlæg: 124
Tilmeldt: 9 years ago
Kontakt:

RE: Splitte guitarsignal til to AC30

Indlæg af Kladen »

Ved godt den ikke er helt videnskabeligt korrekt, men meget sjovt i forhold til, hvor højt en forstærker spiller ved fuld blæs ;)

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Splitte guitarsignal til to AC30

Indlæg af Sasha »

Kladen skrev: Ved godt den ikke er helt videnskabeligt korrekt, men meget sjovt i forhold til, hvor højt en forstærker spiller ved fuld blæs ;)
Hvis en 100 Watts Marshall Superlead-stack spiller lavere end både en AC30 og en Fender Hotrod Deluxe, er der enten noget galt med Marshall'en eller med målemetoden...
Last edited by Sasha 8 years ago, edited 1 time in total.

Brugeravatar
Kladen
Johnny B. Goode
Indlæg: 124
Tilmeldt: 9 years ago
Kontakt:

RE: Splitte guitarsignal til to AC30

Indlæg af Kladen »

Sasha skrev:
Kladen skrev: Ved godt den ikke er helt videnskabeligt korrekt, men meget sjovt i forhold til, hvor højt en forstærker spiller ved fuld blæs ;)
Hvis en 100 Watts Marshall Superlead-stack spiller lavere end både en AC30 og en Fender Hotrod Deluxe, er der enten noget galt med Marshall'en eller med målemetoden...
Jeg kan heller ikke få det til at stemme overens... Selv hvis der sidder nogle meget ineffektive enheder i det kabinet, så kommer det aldrig til at passe. Skrev jo også at det ikke var videnskabelig korrekt, men mere sjov.

Men for at afspore samtalen, hvor mange dB bør sådan en 1959 slp slynge fra sig?

Brugeravatar
sørendybdal
Gearfreak lærling
Indlæg: 701
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Splitte guitarsignal til to AC30

Indlæg af sørendybdal »

Snake Boots skrev: "...at forvrængningen skal komme fra forstærkeren og styres med volumeknappen."

Det kommer aldrig til at ske i en gymnasiemusical. En cranket AC-30 vil få publikum til at udvandre. Og sikker også mange af de medvirkende. Jeg tror dog, at ideen med to amps i noget wet-dry konfiguration er rigtig god i forhold til at få en wall of sound.
Hehe, den med lydstyrken og udvandringen har jeg også tænkt lidt over. Min idé er ikke at bruge normal-kanalen i cranket tilstand, som Brian May gør, men den forvrængede kanal. Alternativt vil jeg sætte en Tubescreamer, en OCD eller lignende i tændt tilstand i kæden. Og så plejer vi ikke at stille forstærkerne på scenen, men at køre med noget in ear-lignende (i praksis hørebøffer). Sidst stod de ude i gangen mellem festsalen og hallen, i år bliver det nok nærmere bagved eller under scenen med nogle skillevægge eller noget.

Snake Boots
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 437
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Splitte guitarsignal til to AC30

Indlæg af Snake Boots »

sørendybdal skrev:
Snake Boots skrev: "...at forvrængningen skal komme fra forstærkeren og styres med volumeknappen."

Det kommer aldrig til at ske i en gymnasiemusical. En cranket AC-30 vil få publikum til at udvandre. Og sikker også mange af de medvirkende. Jeg tror dog, at ideen med to amps i noget wet-dry konfiguration er rigtig god i forhold til at få en wall of sound.
Hehe, den med lydstyrken og udvandringen har jeg også tænkt lidt over. Min idé er ikke at bruge normal-kanalen i cranket tilstand, som Brian May gør, men den forvrængede kanal. Alternativt vil jeg sætte en Tubescreamer, en OCD eller lignende i tændt tilstand i kæden. Og så plejer vi ikke at stille forstærkerne på scenen, men at køre med noget in ear-lignende (i praksis hørebøffer). Sidst stod de ude i gangen mellem festsalen og hallen, i år bliver det nok nærmere bagved eller under scenen med nogle skillevægge eller noget.
Hvis de står et sted, hvor de er isoleret fra omgivelserne, kan det måske godt fungere. Forresten, en AC-30 har mig bekendt ikke nogen forvrængerkanal.

Brugeravatar
VilhelmNielsen
Gearfreak groupie
Indlæg: 809
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Splitte guitarsignal til to AC30

Indlæg af VilhelmNielsen »

Nej, nogle af dem har en top boost kanal. Og i nyere tid har de vist også en master volume.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Splitte guitarsignal til to AC30

Indlæg af Sasha »

Men hvis man begynder at forlade sig på mastervolumen, drive-kanaler (ingen af delene forefindes på en klassisk AC30'er), er det måske tvivlsomt, om man kommer voldsomt meget tættere på Brian May's lyd (som i allerhøjeste grad stammer fra udgangsrørenes forvrængning) ved at indforskrive fire AC30'ere, end man ville kunne med så mange andre forstærkere?
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
FunkyValle
Gearfreak lærling
Indlæg: 647
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Splitte guitarsignal til to AC30

Indlæg af FunkyValle »

Når nu forstærkere alligevel står gemt væk, hvorfor så ikke gå efter en digital løsning.
Tænker noget med et lydkort og computer og så noget amp-simulering?
Derved kan du få simuleret alle de AC30 på fuld volume, du har lyst til, og I kan få fuld stadionlyd i PA'et.
Der findes rigtig gode ampsimulatorer til diverse programmer, du kunne bruge...
Tror aldrig gear-rejsen ender....


Brugeravatar
sørendybdal
Gearfreak lærling
Indlæg: 701
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Splitte guitarsignal til to AC30

Indlæg af sørendybdal »

Hov, Premier Guitar's gennemgang af Brian May´s rig er for resten ret underholdende:

[video=youtube][/video]
Fuck 4/4 - det er EM-år i år!

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Splitte guitarsignal til to AC30

Indlæg af Smittefar »

Det var faktisk ganske god underholdning :P

FUCK hvor ville jeg dog gerne spille nogle koncerter, hvor man bare kunne skrue helt op for ALT og så bare smadre det ud igennem et par celestion blues.
Modded guitars were crap right out of the factory

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Splitte guitarsignal til to AC30

Indlæg af Sasha »

sørendybdal skrev: Hov, Premier Guitar's gennemgang af Brian May´s rig er for resten ret underholdende:

[video=youtube][/video]
Joh, og sjovt nok konkluderer den, at den altoverskyggende "hemmelighed" bag Brian May's lyd er...    Ta-dah: Brian May!  Now, wouldn't you believe that ?   ;)

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Splitte guitarsignal til to AC30

Indlæg af Smittefar »

Jeg synes, det var ret sjovt, at de brugte dummykabinetterne til at transportere deres reservehøjttalere.



Og at han bruger G-Majors
Modded guitars were crap right out of the factory

Brugeravatar
Pluto
Gearfreak roadie
Indlæg: 1644
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Splitte guitarsignal til to AC30

Indlæg af Pluto »

Han bruger sgu Chorus også. Fed .-) Man kan kun elske ham og hans stil. Jeg gør
Sorte strater lyder bare bedst..

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Splitte guitarsignal til to AC30

Indlæg af Sasha »

Pluto skrev: Han bruger sgu Chorus også. Fed .-)
Nu var 80'erne vel også Brian May's storhedstid?

:D

Men jo, han har én af de ting, som jeg sætter meget højt hos guitarister - personlighed! Én af de få guitarister, hvor man blot skal høre to toner, så er man ikke i tvivl om, at det er ham. At han så også virker som en helt igennem flink fyr med begge ben på jorden, gør jo ikke tingene værre. Jeg skal så til gengæld have frontfiguren i hans gamle orkester i nøje afstemte doser for ikke at få samme søsyge fornemmelse, som når man skubber til en budding... ;)

Brugeravatar
FunkyValle
Gearfreak lærling
Indlæg: 647
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Splitte guitarsignal til to AC30

Indlæg af FunkyValle »

Sasha skrev:
Pluto skrev: Han bruger sgu Chorus også. Fed .-)
Nu var 80'erne vel også Brian May's storhedstid?

:D

Men jo, han har én af de ting, som jeg sætter meget højt hos guitarister - personlighed! Én af de få guitarister, hvor man blot skal høre to toner, så er man ikke i tvivl om, at det er ham. At han så også virker som en helt igennem flink fyr med begge ben på jorden, gør jo ikke tingene værre. Jeg skal så til gengæld have frontfiguren i hans gamle orkester i nøje afstemte doser for ikke at få samme søsyge fornemmelse, som når man skubber til en budding... ;)
Er det her den nye eller den originale frontfigur der serverer din budding?

Telemaster
Gearfreak roadie
Indlæg: 1717
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Splitte guitarsignal til to AC30

Indlæg af Telemaster »

Jep. Freddie Mercury kan jeg næsten overhovedet ikke holde ud. Om den nye er bedre, interesserer mig meget lidt :-)
So many assholes, so few bullets

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen