Load boxens betydning for DI lyd

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Besvar
Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Load boxens betydning for DI lyd

Indlæg af Smittefar »

Vi har et par gange skrevet lidt om, hvorfor forskellige attenuators bare ikke lyder godt, og af samme grund er Thomsens dybvandsbombe blevet 'opfundet'. En af hovedårsagerne er simpelthen, at en resistiv load bare ikke arbejder sammen med forstærkeren på samme måde som en højttaler.

Det illustrerer Pete Thorn så glimrende i den her video

[video=youtube][/video]

Efter 10 minutter (feel free to fast forward) starter han en sammenligning af forskellige load boxe - En rigtig højttaler, THD hotplate, Suhr Reactive Load og Torpedo Live.

Jeg synes faktisk, det er vildt så dårligt THD hotplate lyder i det selskab. De to reactive loads er væsentligt tættere på at få forstærkeren til at arbejde som om, der sad en rigtig højttaler på.
Modded guitars were crap right out of the factory

Skovgaard
Johnny B. Goode
Indlæg: 138
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Load boxens betydning for DI lyd

Indlæg af Skovgaard »

Kan Thomsen attenuatoren egentlig aflevere et line-signal?

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Load boxens betydning for DI lyd

Indlæg af Sasha »

Skovgaard skrev: Kan Thomsen attenuatoren egentlig aflevere et line-signal?
Jeg ved da, at der er bygget minimum ét eksemplar med et justerbart line out. Ellers er det nu en nem ting at "putte på" enhver attenuator. Men dette har aldrig været tænkt som et "recording compensated output" - altså noget, som foregiver at levere en lyd, der måske på en god dag kunne narre nogen til at tro, at det var lyden af en højttaler, man hører. Nu har jeg endnu ikke haft mulighed for at se ovenstående video. Men man skal nok være lidt varsom med at fælde dom over diverse attenuatores kvalitet alene på baggrund af, hvordan en optagelse af, hvordan det signal, der kommer ud af deres line output, lyder. Dét i sig selv siger ikke ret meget om, hvordan de fungerer som attenuatorer - altså "en dims, som får en tilsluttet højttaler til at spille svagere"

Det er i øvrigt ifølge min bedste overbevisning faktuelt forkert, hvis den ellers så gode Pete Thorn påstår, at THD Hotplate præsenterer forstærkeren for en ren ohms belastning.
Last edited by Sasha 8 years ago, edited 1 time in total.

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Load boxens betydning for DI lyd

Indlæg af Smittefar »

Jeg synes faktisk, han tester på en meget fin måde.

Han kører forstærker speaker out til en DI boks, der tapper et line signal fra højttalersignalet. Højttalersignalet føres så videre til de fire forskellige loads. DI signalet kører han så igennem den samme højttaler impulse response, og det er det signal, vi får lov at høre i videoen. Det er altså samme forstærker, samme DI boks, samme impuls response. Det eneste, der ændres er den måde forstærkeren belastes på.

Thomsen med DI out ville kunne bruges på nøjagtig samme måde.

Jeg aner ikke, hvordan en THD hotplate fungerer, men den falder tydeligt igennem her sammenlignet med de tre andre.
Modded guitars were crap right out of the factory

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Load boxens betydning for DI lyd

Indlæg af Sasha »

Smittefar skrev: Jeg synes faktisk, han tester på en meget fin måde.

Han kører forstærker speaker out til en DI boks, der tapper et line signal fra højttalersignalet. Højttalersignalet føres så videre til de fire forskellige loads. DI signalet kører han så igennem den samme højttaler impulse response, og det er det signal, vi får lov at høre i videoen. Det er altså samme forstærker, samme DI boks, samme impuls response. Det eneste, der ændres er den måde forstærkeren belastes på.

Thomsen med DI out ville kunne bruges på nøjagtig samme måde.

Jeg aner ikke, hvordan en THD hotplate fungerer, men den falder tydeligt igennem her sammenlignet med de tre andre.
Ja, så burde det jo være i orden. Det kunne være, at man skulle starte med at se videoen... ;)

Jeg er i øvrigt enig i, at THD Hotplate på mange punkter "har lidt problemer" (og ikke kun med lyden). Men jeg tror nu altså trods alt ikke, at de har puttet de spoler, som sidder i den, i blot til pynt for den, der måtte finde på at lette låget på den.
Last edited by Sasha 8 years ago, edited 1 time in total.

Skovgaard
Johnny B. Goode
Indlæg: 138
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Load boxens betydning for DI lyd

Indlæg af Skovgaard »

En vigtig pointe i forsøgsopstillingen er vel, at alle attenuators sættes som "max load"/100% dæmpning med netop det formål at belaste rørforstærkeren fuldt ud og lade computeren sørge for højtalersimuleringen. Og det er netop deres evne til dét, som Pete interesserer sig for, så man kan indspille lydløst. Eller? Så det er vel mere et fokus på hvordan de fungerer som load/belastning frem for som 'dæmper' af et højtalerkabinet.

Edit: Too slow :)  Vi er vist enige.
Last edited by Skovgaard 8 years ago, edited 1 time in total.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Load boxens betydning for DI lyd

Indlæg af Sasha »

Jo, det har du ret i.

Fik kun lige set selve lydklippene - ikke beskrivelsen af hans test-setup. Men som Smittefar glimrende redegør for, burde det jo være fint.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

JSThomsen
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 436
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Load boxens betydning for DI lyd

Indlæg af JSThomsen »

Som Søren skriver så er der lavet en af "dybvandsbomberne" med line out.
Men jeg må så også indrømme at jeg ikke lavede en udførlig sammenlignende test - så i forhold til andet ved jeg ikke hvor godt det blev   :blush:  
Dog har jeg hørt fra ham der fik den at han er tilfreds med den.

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen