Rørforstærker hjælp - Søren Alwan:)

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Besvar
the19thbear
Himmelhund
Indlæg: 2
Tilmeldt: 8 years ago
Kontakt:

Rørforstærker hjælp - Søren Alwan:)

Indlæg af the19thbear »

En på lydmaskinen fik sagt at Søren Alwan var guruen til rørforstærkere.
Her er mit problem :)

Jeg fandt denne her på et loppemarked
efter lidt hjælp fra andre fandt jeg ud af at det viste sig at være en Teisco checkmate 20.
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
På fronten er der:
3 inputs
Treble pot
Bass pot
Volume pot
Reverb pot
Tremolo depth
Tremolo speed
En 3vejs switch med en lille lampe på hver side. Den ene rød, den anden grøn. Ingen af lysene virker.
I midt positionen er der næsten ingen lyd, men den "rigtige" lyd - se nedenunder i tekst.

I hvilken som helst af de andre settings (højre/venstre) er der lyd.

Det lader til at denne switch er off/on/standby, men virker bare underligt hvis off er midterpositionen?!?

Midterposition er måske det rigtige "on". For der lyder tremolo helt rigtig. Der skal dog skrues HELT op for volume før det overhovedet kan køre en hovedtlf. Så der er nok et rør der ikke helt fungerer som det skal?!?!
Det undrer mig så bare at der er lyd i de to andre positioner, som er meget højere....

Jeg fandt tremolo on/off switch og det virker med fodpedal.

Der er ikke to jackstik - et hver til rumklang og et til tremolo. Der er kun til tremolo. Der er et hul/stik til reverb, men ingen ledninger loddet på (nok nogen der har gjort det senere).

Hmmm ved simpelthen ikke om jeg rigtig tør rode med den når det er rør. Ville gerne kunne lytte på signalvejen til/fra rumklang imens den er tændt men det er vel ikke så sikkert at gøre? Tænkte at tage hovedtlf og så krokodillenæb på stikket. En til stel og så en til at "probe med".

Og det er stadig mystisk med den der 3vejs switch og at der er signal igennen fint, i midt, men meget lavt, og alt for højt i yderpositioner.

De andre checkmate modeller har en 3vejs knap som gør dette (højre hjørne):
Billede


Tror bare hurtigt det kan koste en tekniker 1000kr eller mere at fixe den. Og det er ikke lige noget jeg har, og den kan jo nok ikke sælges for det samme... Meh!

Tak :)



Bas/diskant/volumen/tremolo depth/tremolo speed virker. Tremoloen er dog meget blød og tager ikke så meget fat. (nok gamle komponenter). Rumklangen virker ikke.
Jeg prøvede at bytte rundt på 12ax7erne, men dette gjorde ingen forskel (ville på den måde tjekke for defekte rør). Prøvede også at flytte 12au7 rundt til der hvor 12ax7erne sad, men ingen forskel.
Dette gjorde jeg inden jeg havde diagrammet. Tænkte at rørene måske sad forkert i fra starten. Det lader til at alle rør virker.

Det her er kun "toppen". Jeg har ingen højtaler, men har sat et par dårlige skralde-hovedtlf i output fra amp, og bare skruet MEGET ned.

Jeg kan godt læse et diagram, men ikke forstå alle funktioner. Jeg kan se hvor input/output siderne er.
Hvor strømforsyning er etc, men kan ikke se hvor bas/diskant/tremolo områderne er i kredsløbet. Dette ville være godt, for at kunne fejlsøge, og ihvertfald kunne sige at disse områder lader til at virker.

Problemet er at det er en rør ting. Jeg er generelt bange for at rode med rør-ting pga de høje spændinger. Hvordan ville jeg skulle aflade denne rørtop?

Jeg har tjekket at rørene sidder hvor de skal.

Det andet jeg har tænkt mig at gøre, er at skifte de store kondensatorer ud. De 2 store grå der sidder ved siden af transformeren på det første billede. Derefter de 3 store grå der sidder ved siden af transformeren i det sidste billede.
Gir det ikke meget god mening?
Er der nogle af de andre kondesatorer der har brug for at blive skiftet/er af den type som går i stykker med tiden?

Nogle tanker/ideer/råd?
Og så lige et sidste spørgsmål:
Er det kun forstærkere med vol og gain som man kan få til at overstyre?
Jeg kan nemlig ikke lure om denne forstærker har indbygget distortion. Hvis den ikke har hvordan får man det? (udover at sætte en distortion pedal til selvfølgelig). Kan man sætte en boosterpedal mellem guitar/forstærker og overstyre rørene eller hvordan?

Tusind tak!
Last edited by the19thbear 8 years ago, edited 1 time in total.

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Rørforstærker hjælp - Søren Alwan:)

Indlæg af Smittefar »

Yes - det var mig (Kristian) Velkommen til :)
Modded guitars were crap right out of the factory

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Rørforstærker hjælp - Søren Alwan:)

Indlæg af Sasha »

Ja, man kan så undre sig over det ævl, som folk tilsyneladende skriver på Lydmaskinen...

Det korte af det lange er, at jeg kan hverken diagnosticere din forstærker eller fortælle dig, hvad du skal gøre ved den, pr. korrespondance. Jeg forstår heller ikke helt, hvorfor man køber sådan en gammel Teisco-forstærker, der garanteret "trænger" på næsten enhver tænkelig forled, hvis man ikke enten selv kan fikse den (og det kan du ikke, hvis du er i tvivl om noget så grundlæggende som den livsvigtige afladning af kondensatorer - brug f.eks. en 100K/2Watts modstand mellem plus på den relevante kondensator og stel) eller har råd til at betale sig fra det. Og ifølge min umiddelbare vurdering kan det ikke gøres for under 1000 kroner alene for stumperne. Gå som "grund-setting" ud fra, at samtlige rør trænger til udskiftning (ellers skulle det være den første gamle Teisco, jeg har set, hvor dette ikke var tilfældet) og tag det som en positiv overraskelse, hvis dette ikke er tilfældet. Og 7189-rørene er sjældne og dyre, da de ikke har været lavet i mange år.

Jeg kan absolut heller ikke anbefale fremgangsmåden med en hovedtelefon - ikke engang, hvis der er tale om et par hovedtelefoner med den rette impedans. Hvis du ikke har mulighed for at spille over måske 0,5 watt, kan du ikke bruge det til ret meget. Så du skal have fat i en højttaler, før  du kan komme videre. Også gerne en belastningsmodstand, som kan klare forstærkerens fulde effekt (og gerne det dobbelte) til, når du skal måsle på sagerne.

Det er selvfølgelig meget fint at udskifte ALT, der engang har haft elektrolytvæske i sig. Men de dér gamle signal-kondensatorer, som Teisco brugte, er notorisk berygtede for at "lække" DC-spænding igennem. Så du skal nok også berede dig på at skifte de fleste - hvis ikke alle - af disse.

Jeg skal afstå fra at forsøge at gennemskue omskifteren uden at have set den i virkeligheden. Der ER noget med, at standby-funktionen på Teisco er lavet temmelig "funky" for at sige det mildt. Man ville nok være bedre hjulpet med en "almindelig" standby-kontakt, der afbryder højspændingen. Men på billederne ser det ud som om, at der er monteret en nyere "Power" kontakt på bagsiden?

Edit: Hvis du studerer diagrammet, kan du se, at forstærkerens "standby-funktion" virker ved at kortslutte højttaler-signalet til stel. Næppe den bedste måde at lave dén slags på! Jeg kunne gætte (!!!) på, at selve power-funktionen på din erstattet med kontakten på bagsiden, og man så blot kortslutter højttalerudgangen, når du sætter drejekontakten i midterstillingen.

Man får som regel den fedeste forvrængning ved at skrue så højt op for en forstærker, at dens udgangsrør forvrænger. Om det så sker ved at skrue højt op for den "normale" volumekontrol eller ved at skrue helt op for en given mastervolume og derpå så højt op for "gain", at det begynder at "tygge" i udgangsrørene. Skruer man højt op for gain, men ikke ret højt op for en given mastervolume, forvrænger det ganske vist. Men det er en anden form for forvrængning, som i mine ører er langt mere u-dynamisk og ikke lyder så godt som "den rigtige" forvrængning fra udgangsrørene, der så til gengæld har den "ulempe", at det jo ifølge sagens natur bliver lidt højt. 

Og ja, man sagtens sætte en boost-pedal mellem guitar og forstærker for at presse mere forvrængning ud af forstærkeren. Men man skal dælme ikke gøre det, hvis man kun har et par hovedtelefoner sat til. Husk på, at et forstærkers angivne udgangseffekt er den rene effekt. Vil man presse udgangstrinnet helt ud i forvrængning, kan udgangseffekten være op imod den dobbelte. Og kurveformen er da ikke ligefrem "højttaler-venlig". Husk også, at en meget effektiv måde at aflive en rørforstærkerpå, er at sende signal gennem den, når der ikke er tilsluttet en højttaler.

Edit: Disse Teisco-forstærkere har også en rumklangsenhed, der mildest talt er temmelig utraditionel. Læg mærke til, at der ingen transformator er til rumklangen. Hvis jeg husker rigtigt, at det noget med, at der er et piezo-element involveret i driver-delen. Et faktum er det i hvert fald at rumklangen i disse gamle Teisco´er "altid" er i stykker, og at man som regel kun kan få den til at virke igen, hvis man kan finde en original gammel japansk Teisco-rumklangsenhed fra starten af 60´erne, som virker. Så kan man jo selv regne lidt på sandsynligheden for dette...
Last edited by Sasha 8 years ago, edited 1 time in total.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Rørforstærker hjælp - Søren Alwan:)

Indlæg af Sasha »

Jeg tror, at hvis det var MIN forstærker, ville jeg erkende, at sådan en gammel Teisco næppe udgør den helt værdi - hverken monetært eller samlermæssigt. Så i stedet for at poste måske en hel del penge i at forsøge at renovere den, ville jeg bruge de stumper (primært transformatorerne samt kassen) fra den, som kunne genbruges, til at bygge en dødsimpel, lille forstærker uden rumklang og sager.

Nu har man lidt dét problem, at nettransformatoren garanteret giver for høj spænding, til at man kan bruge et par EL84´ere i udgangstrinnet. Men måske noget med et par JJ 6V6´ere, som burde kunne klare de ca. 400-410 volt, som Teisco plejer at lægge på 7189´erne. Og så en helt simpel forforstærker med måske bare en volume og en tone-kontrol. Evt. en mastervolume, hvis man er til den slags. Det ville nok kunne gøres ret billigt (i hvert fald under en "tusse). Og jeg tror, at nytteværdien af sådan én ville være langt højere i sidste ende...

Jeg har faktisk været der, selv om jeg dengang valgte at få lavet en ny nettransformator, som gjorde det muligt at bruge EL84´ere:

https://picasaweb.google.com/117055294410182563619/LittleRedRooster

Jeg synes, at den blev rigtig fin. Faktisk ville jeg sagtens turde at stille den op ved siden af mangen en "boutique" forstærker i 15 watts klassen. Og ejermanden er da også stadig meget glad for den her en del år senere. Han lavede så et fint combo-kabinet til den:

https://picasaweb.google.com/102073059333616537913/LittleRedRooster
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

the19thbear
Himmelhund
Indlæg: 2
Tilmeldt: 8 years ago
Kontakt:

RE: Rørforstærker hjælp - Søren Alwan:)

Indlæg af the19thbear »

Tak for hjælpen!Jamen det tager jeg som om jeg bare skal kyle den ud så. Fint at vide. Og jeg synes aldrig det er dumt at købe dimser på loppemarked som man ikke ved om virker, når det er for under en hund. Men sådan er vi så forskellige. 
Og skal lige sige at hovedtlf kun var til test brug. Havde aldrig tænkt mig generelt at spille over hovedtlf ;)
Jeg tør ikke begive mig ud i diy med rør men tak for infoen og det ser pænt ud! :)
Den ryger ud så. minus trafoer de er fine at ha til andre diy ting. Og pot knapper var ret flotte også :)
Last edited by the19thbear 8 years ago, edited 1 time in total.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Rørforstærker hjælp - Søren Alwan:)

Indlæg af Sasha »

the19thbear skrev: Tak for hjælpen!Jamen det tager jeg som om jeg bare skal kyle den ud så. Fint at vide. Og jeg synes aldrig det er dumt at købe dimser på loppemarked som man ikke ved om virker, når det er for under en hund. Men sådan er vi så forskellige. 
Og skal lige sige at hovedtlf kun var til test brug. Havde aldrig tænkt mig generelt at spille over hovedtlf ;)
Jeg tør ikke begive mig ud i diy med rør men tak for infoen og det ser pænt ud! :)
Den ryger ud så. minus trafoer de er fine at ha til andre diy ting. Og pot knapper var ret flotte også :)
Selv tak.

Nu ved jeg ikke helt hvilke andre ting, du ville kunne bruge de involverede transformatorer til, end en rørforstærker? Så jeg tror nok, at jeg personligt også ville gemme ting som chassis, rørsokler, loddeterminaler samt måske potmetre mm. Men jeg skal ikke bestemme, hvad du skal gøre med din forstærker.
Last edited by Sasha 8 years ago, edited 1 time in total.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Rørforstærker hjælp - Søren Alwan:)

Indlæg af Sasha »

Men hvis du alligevel blot har tænkt dig at junke den, var det da næsten lige før, at jeg skulle købe den af dig og lave den ovennævnte forretningsgang ved lejlighed? Men så får jeg jo nok brug for transformatorerne også...  ;)

Edit: Stavespasser.
Last edited by Sasha 8 years ago, edited 1 time in total.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen