Fender Twin 65 reissue

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Besvar
Lars E
Himmelhund
Indlæg: 10
Tilmeldt: 8 years ago
Kontakt:

Fender Twin 65 reissue

Indlæg af Lars E »

Hej,

Jeg har fulgt med på sidelinjen i et par år og har fulgt en masse tråde og glæder mig gang på gang over alt den viden og nørderi der er på denne side.
Først skal jeg måske lige præsentere mig selv: Jeg har spillet guitar siden slutningen af 1980'erne og spiller i øjeblikket i et balle band hvor der udelukket spilles kopi musik der får folk på dansegulvet (pop/rock). Jeg har spillet alt fra grunge til pop til folk (også poppet grunge) i mange forskellige bands. Mine primære guitarer er en Fender tele 72 thinline (jpn reissue) som jeg købte fra ny i 1993, en Gibson Les Paul Standart fra 2008, en bastard tele samlet af mange gode dele bl.a. Bare Knuckles piledriver pickups. Derudover spiller jeg på en Martin 00016RGT og en Guild JF30. Pedaler har jeg rigtig mange af, og hygger mig gevaldigt med at lave pedalboards, men ender næsten altid med kun at bruge den samme overdrivepedal og en clean solo boost. 
Forstærkere har jeg også haft mange af, bl.a. marshall, Sovtek, Orange, Vox AC30 med greenbacks, Vox AC15 med greenbacks og en Vox AC30 med blue bulldogs. Den sidste kørte jeg lidt sur i, da jeg gerne vil have en forstærker med meget clean headroom og så lave alt andet fra pedaler.

Og nu til mit egentlige spørgsmål: Jeg købte for nyligt en Fender Twin 65 reissue 40'th anniversary. Jeg er rigtig glad for lyden og tror at jeg er kommet tæt på mit ideal. Men hold nu kæft hvor spiller den højt. Jeg syntes at den lyder rigtig godt med volume på over 3½. Men det er ved at være lidt for meget for bandet, de kan knap nok følge med de stakler. Desuden syntes jeg, at hvis jeg indstiller volumen til det ønskede, og så derefter skruer lidt på treble, mid og bass, så øges volume yderligere. Er det normalt for denne forstærker? 

Jeg har overvejet en attenuator til forstærkeren, men gider ikke at poste penge i noget som jeg ikke ved om det vil hjælpe på problemet.

Jeg håber at der er nogle kloge hoveder der kan svare på mit spørgsmål (og har fundet frem til spørgsmålet efter den lange indledning).

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Fender Twin 65 reissue

Indlæg af Sasha »

Allerførst velkommen til.

Nu har jeg læst dit indlæg et par gange. Og jeg bliver til stadighed ved med at falde over, at jeg synes, at du modsiger dig selv: Du vil på den éne side gerne have en forstærker med meget clean headroom. Og på den anden side er du generet af, at din forstærker har for meget clean headroom, og du derfor skal skrue for højt op for den for tilsyneladende at opnå "den rigtige grad af clean", eller hvordan skal jeg forstå dit ønske?

Men jeg kan da i det mindste svare på, at det er helt efter bogen, at tonekontrollerne påvirker volumen. Faktisk burde du kunne lukke helt af for lyden ved at skrue helt ned for samtlige tonekontroller, selv om der samtidig er skruet op for volumen.

Jeg skal ikke kunne sige, om én eller anden attenuator er det rette for dig. Men det er da bestemt en mulighed - især hvis du blot skal dæmpe en anelse. Jo mere, man dæmper gennem en attenuator, jo mere påvirkes lyden generelt i negativ retning. Men måske kunne du prøve at låne én, før du investerer? (Husk dog, at den skal kunne køre i 4 ohm)

Men måske var den "rigtige" løsning en lidt mindre forstærker? Jeg tænker i retning af en 2x6L6-bestykket forstærker. Måske endda en 2x6V6-bestykket...
Last edited by Sasha 8 years ago, edited 1 time in total.

Lars E
Himmelhund
Indlæg: 10
Tilmeldt: 8 years ago
Kontakt:

RE: Fender Twin 65 reissue

Indlæg af Lars E »

Sasha skrev: Allerførst velkommen til.

Nu har jeg læst dit indlæg et par gange. Og jeg bliver til stadighed ved med at falde over, at jeg synes, at du modsiger dig selv: Du vil på den éne side gerne have en forstærker med meget clean headroom. Og på den anden side er du generet af, at din forstærker har for meget clean headroom, og du derfor skal skrue for højt op for den for tilsyneladende at opnå "den rigtige grad af clean", eller hvordan skal jeg forstå dit ønske?

Men jeg kan da i det mindste svare på, at det er helt efter bogen, at tonekontrollerne påvirker volumen. Faktisk burde du kunne lukke helt af for lyden ved at skrue helt ned for samtlige tonekontroller, selv om der samtidig er skruet op for volumen.

Jeg skal ikke kunne sige, om én eller anden attenuator er det rette for dig. Men det er da bestemt en mulighed - især hvis du blot skal dæmpe en anelse. Jo mere, man dæmper gennem en attenuator, jo mere påvirkes lyden generelt i negativ retning. Men måske kunne du prøve at låne én, før du investerer? (Husk dog, at den skal kunne køre i 4 ohm)

Men måske var den "rigtige" løsning en lidt mindre forstærker? Jeg tænker i retning af en 2x6L6-bestykket forstærker. Måske endda en 2x6V6-bestykket...
Tak for svaret. 
Jeg kan godt se at jeg måske modsiger mig selv. Men det tror jeg at mange guitarister kan nikke lidt genkendende til. I hvert fald er jeg i min evindelige jagt på "den gode lyd" og "lige det jeg mangler i min lyd" gået lidt meget "all in" på denne Twin. Kald det uvidenhed, forelskelse, manglende tid til at lave research / prøve forstærkere eller noget andet. Sådanne køb er vidst ikke unormale på brugtmarkedet:-) 
Nå, men jeg er nu glad for forstærkeren og syntes at den lyder fedt. Jeg er også mere rolig nu, hvor du har forklaret at det er helt normalt at tonekontrollerne påvirker volumen. Det har jeg bare ikke oplevet før. 
Jeg ved heller ikke om en attenuator er en løsning, jeg vil bruge. Det må tiden vise. Det at den spiller høj er nu heller ikke så meget mit problem, som der er mine bandmedlemmers. Måske problemet er størst live, når vi spiller i små lokaler.

Sidst men ikke mindst tror jeg bare at jeg skal lade være med at tænke så meget over disse ting, og bare spille guitar i stedet.

Snake Boots
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 437
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Fender Twin 65 reissue

Indlæg af Snake Boots »

Hvis du ikke gør det i forvejen, så prøv lige flg.:
- skrue guitarvolumen ned på en 6 stykker (ud af 10) og evt. en anelse ned for tonekapperne på guitaren. 
- skrue twin'en op på et højere tal på volumeknappen end du normalt ville, måske 5-6 stykker. 

Hvordan lyder det?

Nu ved jeg ikke hvad du spiller med af pedaler. Du kan med fordel indledningsvis afprøve det ovenstående HELT uden pedaler i kæden (heller ikke hvor de er slukket), altså guitar->ledning->forstærker. Nogle pedaler har det nemlig med at lyde uldent/dynet, når man skruer ned på guitaren - andre lyder rigtig godt. 

Jeg har flere blackface/silverface-forstærkere, og det var en stor åbenbaring, da jeg fandt ud af at skrue forstærkeren op og ned på guitaren. Selvom lyden måske stadig er ren (ikke-forvrænget), er lyden bare mere balanceret og mindre irriterende/skarp. Når jeg er ude at spille, står forstærkerens volumen-knap som regel på et sted mellem 8 og 10. Og jeg spiller altså ikke synderligt forvrænget, men sådan halvejs rent. Det er kun ganske få og korte momenter på en aften, hvor jeg har skruet helt op for guitaren.
Last edited by Snake Boots 8 years ago, edited 1 time in total.

Lars E
Himmelhund
Indlæg: 10
Tilmeldt: 8 years ago
Kontakt:

RE: Fender Twin 65 reissue

Indlæg af Lars E »

Tak for råd Snake Boots.
Jeg bruger guitarrens volume lidt i den retning som du beskriver. Nok mest omkring 8/10. Men jeg vil prøve at eksperimentere lidt mere med det. Samt se på mængden af pedaler osv.

Brugeravatar
Kladen
Johnny B. Goode
Indlæg: 124
Tilmeldt: 9 years ago
Kontakt:

RE: Fender Twin 65 reissue

Indlæg af Kladen »

@ Søren
Kan man fjerne to udgangsrør på en twin? Ligesom på en gammel 100 watt marshall?

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Fender Twin 65 reissue

Indlæg af Sasha »

Kladen skrev: @ Søren
Kan man fjerne to udgangsrør på en twin? Ligesom på en gammel 100 watt marshall?
Selvfølgelig kan man fjerne dem. Men jeg vil ikke anbefale det, da man jo så laver et impedansmæssigt rod i sagerne, idet du jo på det fleste Fender-forstærkere ikke har mulighed for at genoprette balancen i sagerne, fordi de kun kan arbejde ved én impedans - en tilfældet med en Twin 4 Ohm. Så skal man jo pludselig ud at have sig et par nye højttalere for at få det til at gå op. Og så er der måske ikke så meget fidus i det længere..?

Man kunne måske til nød slippe afsted med at ændre højttalernes forbindelse, så de sad i serie og derved fik en samlet impedans på 16 ohm (vi ville gerne have 8 ohm, hvis vi pillede to rør ud). Det er trods bedre end 4 ohm. Men helt godt bliver det aldrig. Og som én der netop sidder og kigger på et sæt ellers så fine gamle Tesla EL34´ere, der indtil for et par måneder siden var NOS, men nu er totalt døde, fordi ejermanden ikke havde helt styr på det dér med impedanser, og hvordan man lige regner frem og tilbage, når man piller rør ud og sætter flere kabinetter til osv. osv. - ja, så vil jeg altså ikke gøre mig til fortaler for, at man begynder at lave rod i disse sager. Så det korte af det lange er nok, at man skal lade være med det.
Last edited by Sasha 8 years ago, edited 1 time in total.

Lars E
Himmelhund
Indlæg: 10
Tilmeldt: 8 years ago
Kontakt:

RE: Fender Twin 65 reissue

Indlæg af Lars E »

Hej Gear-Freak,

Nu har jeg efterhånden spillet med forstærkeren i et par måneder og fundet ud af, at den lyder bedst med volumen på 4. Det er bare dræbende højt og ødelægger dynamikken i bandet. Så jeg har købt en jet city jettenuator. Det virker umiddelbart fint. Det er et lille tab af tone eller hvad man nu kalder det, men det kan accepteres. 

Mit problem er nu at højttalerkablet fra de to 12" enheder er i den korte ende og kan faktisk ikke nå, så attenuatoren kan stå ovenpå forstærkeren, hvilket ville være den mest praktiske løsning. Lige nu står den på en papkasse bag ved forstærkeren.

Kan i anbefale et nyt højttaler kabel og skal det kabel mellem udgangen på forstærkeren og attenuatoren også være højtalerkabel eller almindelig instrument kabel. Jeg har rigeligt med switchcraft stik liggende til at samle det med. 

mvh Lars E

Brugeravatar
Odgaard
Gearfreak roadie
Indlæg: 1580
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Fender Twin 65 reissue

Indlæg af Odgaard »

Begge kabler skal i hvert fald være højtalerkabel.

Rasser
Still Got The Blues
Indlæg: 369
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Fender Twin 65 reissue

Indlæg af Rasser »

Det vigtigste er næsten at få et kabel, der har en fornuftig tykkelse: 2x2.5 vil jeg anbefale. Højttalerkabel selvfølgelig.


Sent from my iPhone 5 using Tapatalk
Last edited by Rasser 8 years ago, edited 1 time in total.

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen