Ny forstærker

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Besvar
Stevi
Gearfreak lærling
Indlæg: 648
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Ny forstærker

Indlæg af Stevi »

Jeg har ligget lidt stille med musikken det sidste års tid, og jeg har solgt mine forstærkere. Jeg står nu og skal anskaffe mig en ny (brugt) forstærker, men jeg er lidt i tvivl om hvilken vej jeg skal gå.

Er en Blues Junior i orden, eller er den spild af penge? Og det samme med en AC15C1? Er de bare pap, og skal jeg hellere smide nogle flere gysser og købe noget federe? Som er hvad?

Jeg har tidligere haft en Matchless Chieftain og en Bad Cat Cub 2, som jeg var glad for begge to, men det behøver ikke nødvendigvis være i den prisklasse. Jeg kan sagtens 'nøjes' med en Blues Jr. eller en Hot Rod Deluxe. Jeg synes bare at 4000 kr. for en HRD er mange penge, hvis det bare er noget skrammel!

Jeg har ikke noget egentligt budget, andet end at det gerne må blive så billigt som muligt :D
See you in heaven if you make the list

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Ny forstærker

Indlæg af Smittefar »

Hvad skal det kunne spille op - Det lyder ikke som om, der er krav om flere kanaler.

Hvad med lydideal Blues Jr. og AC15 er jo ikke helt det samme?
Modded guitars were crap right out of the factory

Snake Boots
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 437
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Ny forstærker

Indlæg af Snake Boots »

Hjemmebrug, til at øve med band, til baggearsjobs eller til jobs med større PA+monitor?

Pop/alround, rock, død, roots/blues?
Last edited by Snake Boots 8 years ago, edited 1 time in total.

Brugeravatar
Kladen
Johnny B. Goode
Indlæg: 124
Tilmeldt: 9 years ago
Kontakt:

RE: Ny forstærker

Indlæg af Kladen »

Hvis vi snakker i 3-4000kr området, synes jeg du skulle give Laneys Lionheart et lyt. Der er en 4x10 20 watter på dba for tiden og jeg synes klart den er bedre end både blues jr og ac15. Eneste anke er at den er tung som fanden ;)

Ellers kan vel være heldig at falde over en koch studiotone til den pris :)

Jeg har selv en lionheart 1x12 og den lyder sgu meget fedt og har fede features. Bl.a kabinet i krydsfiner og kommer med en celestion heritage g12h 30, hvis det ellers er noget der kan gøre en vild i varmen :)

Stevi
Gearfreak lærling
Indlæg: 648
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Ny forstærker

Indlæg af Stevi »

Tak for forslagene foreløbigt!

Krav: så simpel som muligt, jeg får min drive fra pedaler, så en drivekanal er spild af features.
Den skal kunne følge med i øvelokalet i en trio. Vi spiller ikke voldhøjt, så udgangseffekten er ikke så væsentlig - jeg havde en Blackstar som kunne køre 5 watt, og det var fint. Jeg tænker dog at 1x12" er et minimum for at det ikke bliver for blodfattigt.

Lydideal: tjah, jeg er glad for Radiohead og R.E.M. Det skriger jo nærmest Vox, men jeg har haft masser af Vox-agtige EL84-ting. Måske er tiden inde til at prøve noget nyt. Måske Deluxe Reverb - den er fed, synes jeg, men er den meget bedre end Bjr eller HRD?
See you in heaven if you make the list

Brugeravatar
Kladen
Johnny B. Goode
Indlæg: 124
Tilmeldt: 9 years ago
Kontakt:

RE: Ny forstærker

Indlæg af Kladen »

Hvis du er tæt på Skanderborg, så må du gerne prøve min laney.
Ang blues jr vs deluxe reverb, så hælder jeg klart til deluxe reverb.

Stevi
Gearfreak lærling
Indlæg: 648
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Ny forstærker

Indlæg af Stevi »

Kladen skrev: Hvis du er tæt på Skanderborg, så må du gerne prøve min laney.
Ang blues jr vs deluxe reverb, så hælder jeg klart til deluxe reverb.
Jeg bor i København, og det har nok lidt lange udsigter til at jeg kommer til det midtjyske... Men tak! Jeg regner med at Lionheart er ovre i Vox-land, er det korrekt opfattet? Jeg har været på Vox-lyden i mange år, så jeg skal måske prøve noget nyt. Deluxe Reverb har jeg længe ønsket mig, jeg synes faktisk bare den er for dyr (altså re-issuen), især hvis man tænker på hvor dårlig kritik den får på byggekvaliteten.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Ny forstærker

Indlæg af Sasha »

Stevi skrev:
Kladen skrev: Hvis du er tæt på Skanderborg, så må du gerne prøve min laney.
Ang blues jr vs deluxe reverb, så hælder jeg klart til deluxe reverb.
Jeg bor i København, og det har nok lidt lange udsigter til at jeg kommer til det midtjyske... Men tak! Jeg regner med at Lionheart er ovre i Vox-land, er det korrekt opfattet? Jeg har været på Vox-lyden i mange år, så jeg skal måske prøve noget nyt. Deluxe Reverb har jeg længe ønsket mig, jeg synes faktisk bare den er for dyr (altså re-issuen), især hvis man tænker på hvor dårlig kritik den får på byggekvaliteten.
Jamen, jeg skal da så også gerne give den kritik for lydkvaliteten i forhold til ældre eksemplarer, hvis det kan bidrage til at gøre dit valg nemmere  ;)

Jeg er dog ikke sikker på, at jeg ville vælge en Blues Junior som alternativ heller...

Kuli
Still Got The Blues
Indlæg: 201
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Ny forstærker

Indlæg af Kuli »

Jeg overvejer at sælge min Carlsbro Top 50 combo, hvis det har interesse?

https://www.google.com/search?sourceid= ... 7.5039j0j7

Brugeravatar
Kladen
Johnny B. Goode
Indlæg: 124
Tilmeldt: 9 years ago
Kontakt:

RE: Ny forstærker

Indlæg af Kladen »

Stevi skrev:
Kladen skrev: Hvis du er tæt på Skanderborg, så må du gerne prøve min laney.
Ang blues jr vs deluxe reverb, så hælder jeg klart til deluxe reverb.
Jeg bor i København, og det har nok lidt lange udsigter til at jeg kommer til det midtjyske... Men tak! Jeg regner med at Lionheart er ovre i Vox-land, er det korrekt opfattet? Jeg har været på Vox-lyden i mange år, så jeg skal måske prøve noget nyt. Deluxe Reverb har jeg længe ønsket mig, jeg synes faktisk bare den er for dyr (altså re-issuen), især hvis man tænker på hvor dårlig kritik den får på byggekvaliteten.
Den er i vox land hvis du partout vil have den til det, men med brightswitchen, eq sektion der rent faktisk gør noget, plus at man kan bruge overdrive kanalen som en sekundær clean, hvis gain er sat lav giver faktisk en del forskellige muligheder :)

Mener akustikken fører dem, så med mindre du er blevet allergisk overfor el84, så swing ind og gi den et lyt en dag :)

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Ny forstærker

Indlæg af Smittefar »

Har du været omkring Reinau? Jeg ved godt, det springer budgettet for en Blues Jr. et par gange eller tre, men hold nu kæft, hvor er det nogle dejlige dynamiske forstærkere.
Modded guitars were crap right out of the factory

Telemaster
Gearfreak roadie
Indlæg: 1717
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Ny forstærker

Indlæg af Telemaster »

Jeg har spillet på en vintage blackface Fender Bassman i over 10 år, men for nylig købt hele to Fender Blues Jr. Det er ikke sådan, at jeg ligefrem overvejer at sælge min Bassman, men for fanden, hvor er Blues Jr en fin, lille forstærker. Den er vanvittigt nem at have med at gøre, kan transporteres på cykel i en snæver vending, koster ingen penge og lyder godt. Man kan helt sikkert nørde og feinschmecke sig til forstærkere, der lyder federe, men den her løser altså bare opgaven. Lige nu har jeg en stående i Jylland og en i København, bare fordi de er så billige. Prøv lige sådan en, inden du smider mindst det dobbelte for en af dem, folk på internettet elsker. Den ene af mine har fået skiftet speakeren til en Greenback og rørene til et eller andet, der skulle være bedre end de originale. De lyder fedt begge to. 

Hvis vi kan få det til at passe, kan du komme forbi Sjokoladefabriken en dag og prøve den ene.
So many assholes, so few bullets

Stevi
Gearfreak lærling
Indlæg: 648
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Ny forstærker

Indlæg af Stevi »

Telemaster skrev: Jeg har spillet på en vintage blackface Fender Bassman i over 10 år, men for nylig købt hele to Fender Blues Jr. Det er ikke sådan, at jeg ligefrem overvejer at sælge min Bassman, men for fanden, hvor er Blues Jr en fin, lille forstærker. Den er vanvittigt nem at have med at gøre, kan transporteres på cykel i en snæver vending, koster ingen penge og lyder godt. Man kan helt sikkert nørde og feinschmecke sig til forstærkere, der lyder federe, men den her løser altså bare opgaven. Lige nu har jeg en stående i Jylland og en i København, bare fordi de er så billige. Prøv lige sådan en, inden du smider mindst det dobbelte for en af dem, folk på internettet elsker. Den ene af mine har fået skiftet speakeren til en Greenback og rørene til et eller andet, der skulle være bedre end de originale. De lyder fedt begge to. 

Hvis vi kan få det til at passe, kan du komme forbi Sjokoladefabriken en dag og prøve den ene.
Det er lige sådan noget jeg vil høre. Der skal noget til at dræbe min indre grejnørd, så det er godt at høre at en connaisseur som Møller lever godt med en BJr!

Jacob
Gearfreak lærling
Indlæg: 725
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Ny forstærker

Indlæg af Jacob »

Telemaster skrev: Jeg har spillet på en vintage blackface Fender Bassman i over 10 år, men for nylig købt hele to Fender Blues Jr. Det er ikke sådan, at jeg ligefrem overvejer at sælge min Bassman, men for fanden, hvor er Blues Jr en fin, lille forstærker. Den er vanvittigt nem at have med at gøre, kan transporteres på cykel i en snæver vending, koster ingen penge og lyder godt. Man kan helt sikkert nørde og feinschmecke sig til forstærkere, der lyder federe, men den her løser altså bare opgaven. Lige nu har jeg en stående i Jylland og en i København, bare fordi de er så billige. Prøv lige sådan en, inden du smider mindst det dobbelte for en af dem, folk på internettet elsker. Den ene af mine har fået skiftet speakeren til en Greenback og rørene til et eller andet, der skulle være bedre end de originale. De lyder fedt begge to. 

Hvis vi kan få det til at passe, kan du komme forbi Sjokoladefabriken en dag og prøve den ene.
Den får et +1 herfra - det er helt sikkert ikke den fedeste forstærker penge kan købe, men pris, vægt o.a. taget i betragtning, gør den altså svær at slå, IMO.

Snake Boots
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 437
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Ny forstærker

Indlæg af Snake Boots »

Prøv en masse forskellige forstærkere og køb den, som lyder godt. Ikke en magen til, men præcis den som lyder godt. Der kan altså være stor forskel på hvordan to på papiret ens forstærkere lyder. Istedet for at købe en som lyder ringe/middelmådigt for så at fikse den op, vil min anbefaling være, bare at købe en, du synes lyder helt rigtigt fra start. Man kan sikkert modde og skifte sig til meget, men man kan også modde sig fattig - og resultatet er altid usikkert.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Ny forstærker

Indlæg af Sasha »

Jacob skrev: det er helt sikkert ikke den fedeste forstærker penge kan købe
Idet jeg mener, at Jacob har helt ret i denne betragtning omkring Blues Junior, og jeg samtidig samtidig er helt enig i Snake Boots´ synspunkt omkring afprøvning, vil jeg med et øje på, hvad der tidligere er nævnt som klanglige referencer, lige kippe med flaget for, at Vox Nighttrain måske godt med fordel kunne indgå som en delmængde af de forstærkere, man valgte at afprøve i forbindelse med sin søgning.

Stevi
Gearfreak lærling
Indlæg: 648
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Ny forstærker

Indlæg af Stevi »

Endnu en gang tak for inputs!

Er der nogen der kender VHT? Jeg kigger på sådan en Special 6 på den blå. Den er billig og Fender Champ-agtig og får god kritik på nettet.
See you in heaven if you make the list

Brugeravatar
Kladen
Johnny B. Goode
Indlæg: 124
Tilmeldt: 9 years ago
Kontakt:

RE: Ny forstærker

Indlæg af Kladen »

Jeg puster lige lidt liv i den her tråd... Fik erhvervet mig en Night Train top med tilhørende kabinet i en byttehandel og nøøøj den er sgu skæg :)
Ville egentlig bare lige teste, hvor højt den kunne spille uden at knække vanvittigt, men endte sgu med at bruge den under hele øveren i aften. En boost en ts808 og en delayla xl så kørte det derudaf :) vekslede mellem en les paul og en tele og begge fungerede glimrende :)
Plus den fylder/vejer ikke mere end tobak for en skilling :)

Helt klart et +1 til Night Train herfra :)

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen