Er mit potmeter dødt?

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Er mit potmeter dødt?

Indlæg af Smittefar »

Jeg tror muligvis, jeg har slået mit potmeter ihjel i forbindelse med, at jeg har loddet mine nye pickupper i.

Billede
I går eftermiddags gav jeg mig til at måle på det. Den røde ledning kommer fra pickuppen og går til yderbenet, midterbenet går til signal out på guitaren.

Når jeg måler modstanden mellem yderben og stel måler jeg 7.6 kOhm, men når jeg (med potmeteret skruet helt op) måler mellem midterben og stel, så måler jeg 0.5 MOhm (svarende til modstanden gennem potmeteret gætter jeg på).  Jeg tænker, at der ikke er kontakt mellem yderbenet og kulbanen?

Det blev så mere speget, da jeg ville måle det rigtig efter. Jeg målte mellem yderben og stel - 7.6 kOhm; Yderben og midterben - 1 Ohm; Midterben og stel 0.5 MOhm - Giver ikke rigtig mening. Jeg målte efter et par gange, og specielt målingen mellem midterben og stel sprang lidt op og ned. Lige pludselig målte jeg så 7.6 kOhm mellem midterben og stel, og så prøvede jeg at sætte guitaren til forstærker - og søreme, om der ikke var lyd igennem.

Men Ak, da jeg kom hjem i går aftes, var der igen ikke lyd i pickuppen. 

Er det potmeteret, der er dødt?

Kan man redde det?

Hvad er det nu for nogen man skal købe, og hvor gør man det bedst?
Modded guitars were crap right out of the factory

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Er mit potmeter dødt?

Indlæg af Smittefar »

Jeg har kigget lidt på det, og jeg kan se Thomann sælger PRS potmetre til den nætte sum af €33 per styk.

Det får jo en til at overveje, om man skulle have noget andet. Mange anbefaler RS superpots - De koster så £10 per styk, og så er man måske nok nødt til at skifte alle fire for at få samme vandring og stramhed i potten?
Modded guitars were crap right out of the factory

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Er mit potmeter dødt?

Indlæg af Sasha »

Kender ikke PRS's potmetre. Men jeg har personligt relativt gode erfaringer med Göldo-potmetre, som bl.a. Thomann sælger. Som altid, hvis man ikke skal op at give flere hundrede kroner for et potmeter, køber jeg dog typisk 2-3 stykker for at finde ét, som holder sig indenfor 10% af specificeret modstand. Men den statistik er væsentligt bedre, end f.eks. CTS, hvor man tit skal lede længe for at finde et potmeter, der holder sig indenfor de lovede 20%. Og sjovt nok er det næsten altid til den lave side, de afviger. "Stramheden" for Göldo-potmetre er, hvad jeg vil kalde "normal". Er man til meget "letløbende" potmetre, er Bourns måske et bedre bud. Skal de være strammere, er det Alpha, man skal ty til.

I øvrigt er jeg jo en stor tilhænger af lineære potmetre til volume. Har man flere volumekontroller på sin guitar, er det dog en god idé at skifte dem alle til lineære, hvis man skifter ét, så karakteristikken bliver ens på alle potmetre.
Last edited by Sasha 8 years ago, edited 1 time in total.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Jacob
Gearfreak lærling
Indlæg: 725
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Er mit potmeter dødt?

Indlæg af Jacob »

Sasha skrev: Kender ikke PRS's potmetre. Men jeg har personligt relativt gode erfaringer med Göldo-potmetre, som bl.a. Thomann sælger. Som altid, hvis man ikke skal op at give flere hundrede kroner for et potmeter, køber jeg dog typisk 2-3 stykker for at finde ét, som holder sig indenfor 10% af specificeret modstand. Men den statistik er væsentligt bedre, end f.eks. CTS, hvor man tit skal lede længe for at finde et potmeter, der holder sig indenfor de lovede 20%. Og sjovt nok er det næsten altid til den lave side, de afviger. "Stramheden" for Göldo-potmetre er, hvad jeg vil kalde "normal". Er man til meget "letløbende" potmetre, er Bourns måske et bedre bud. Skal de være strammere, er det Alpha, man skal ty til.

I øvrigt er jeg jo en stor tilhænger af lineære potmetre til volume. Har man flere volumekontroller på sin guitar, er det dog en god idé at skifte dem alle til lineære, hvis man skifter ét, så karakteristikken bliver ens på alle potmetre.
Nu stiller jeg et (lidt) dumt spørgsmål: Hvad er fordelen ved et lineært potmeter fremfor et logaritmisk? Er det blot for at gøre  potmetrets vandring mere "jævn" så den største effekt af potmetret ikke ligger i den sidste 1/4-del, som det ofte gør?

Jeg er ikke superstærk i forskellen mellem log. og lin.-potmetre, men det er eneste forskel jeg lige kan forestille mig?

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Er mit potmeter dødt?

Indlæg af Sasha »

Ja, det er faktisk en meget præcis beskrivelse af virkningen.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Er mit potmeter dødt?

Indlæg af Smittefar »

Og så er derfolk, der eksperimenterer med en mellemting mellem de to
Modded guitars were crap right out of the factory

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Er mit potmeter dødt?

Indlæg af Smittefar »

Men kan man i øvrigt konkludere, at potmeteret er dødt og ikke står til at redde.
Modded guitars were crap right out of the factory

Abaddon
Smoke On The Water
Indlæg: 58
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Er mit potmeter dødt?

Indlæg af Abaddon »

Det er svært at måle den slags mens potmeteret sidder forbundet til pickup, guitarens stel, omskiftere, andre potmetre osv, det påvirker alt sammen dine målinger og gør det svært at vurdere hvad målingerne egentlig indikerer. Hvis du vil være sikker bliver du IMO nødt til at lodde det ud og måle det igennem uden for kredsløbet. Se sådan på det, at hvis det er dødt skal du alligevel have det ud for at skifte det... men det er immervæk sjældent at man ligefrem dræber et potmeter ved at lodde på det, jeg ville personligt sætte mine penge på at det er noget andet i guitarens kredsløb der er årsagen.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Er mit potmeter dødt?

Indlæg af Sasha »

Hvis du på nogen måde kan måle 0,5 MOhm mellem midterben og stel, er forbindelsen til pickuppen i hvert fald afbrudt ét eller andet sted. Og da du måler de 7-8 kOhm mellem potmeterets to yderben, tyder det på, at yderbenet - potmeterets "input", om man vil - har ganske fin forbindelse til pickuppen. Ergo må den afbrudte forbindelse ligge EFTER potmeterets "input" og dermed i selve potmeteret. Jeg ville godt turde sætte en pose mellemfine ærter på højkant på, at en udskiftning til et sundt potmeter løser dit problem.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Er mit potmeter dødt?

Indlæg af Smittefar »

Det er jeg glad for at høre. Det var også den slutning, jeg selv var nået frem til. Jeg har bestilt et PRS pot og et enkelt Göldo - de koster jo nærmest ingenting. Så kan man da i hvert fald se, om jeg gættede rigtigt på, hvilket der ville passe.

Der er præmonteret en 180 pF kondensator mellem yderbenet og midterbenet på sådan et nyt PRS pot. Jeg tænker, det er noget treble bleed, og det sad der ikke før, så jeg tror egentlig bare, jeg piller det af, med mindre nogen råber at jeg skal lade det sidde.

En helt anden ting. På mit arbejde lodder jeg udelukkende med blyfri loddetin, og mit hjemmeelektroniksetup er virkelig ringe, så jeg plejer faktisk bare at tage guitaren med på arbejde. Men burde man egentlig ikke kunne antage at alle nyere serieproducerede guitarer er loddet med blyfrit loddetin? Det betyder selvfølgelig noget højere temperatur, end hvis det var med blyholdig tin, og det kan godt være, det er sådan jeg har slået potmeteret ihjel .... Det fik jeg ikke rigtig formuleret som et spørgsmål, men I må gerne skrive, hvad I tænker alligevel :)
Modded guitars were crap right out of the factory

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Er mit potmeter dødt?

Indlæg af Sasha »

Smittefar skrev: Det er jeg glad for at høre. Det var også den slutning, jeg selv var nået frem til. Jeg har bestilt et PRS pot og et enkelt Göldo - de koster jo nærmest ingenting. Så kan man da i hvert fald se, om jeg gættede rigtigt på, hvilket der ville passe.

Der er præmonteret en 180 pF kondensator mellem yderbenet og midterbenet på sådan et nyt PRS pot. Jeg tænker, det er noget treble bleed, og det sad der ikke før, så jeg tror egentlig bare, jeg piller det af, med mindre nogen råber at jeg skal lade det sidde.

En helt anden ting. På mit arbejde lodder jeg udelukkende med blyfri loddetin, og mit hjemmeelektroniksetup er virkelig ringe, så jeg plejer faktisk bare at tage guitaren med på arbejde. Men burde man egentlig ikke kunne antage at alle nyere serieproducerede guitarer er loddet med blyfrit loddetin? Det betyder selvfølgelig noget højere temperatur, end hvis det var med blyholdig tin, og det kan godt være, det er sådan jeg har slået potmeteret ihjel .... Det fik jeg ikke rigtig formuleret som et spørgsmål, men I må gerne skrive, hvad I tænker alligevel :)
Jeg skal afstå fra at byde på, hvorfor eller hvordan dit potmeter er dødt. "Svejser-lodning" er helt generelt næppe livsbefordrende for noget elektronik. Men på den anden side: Jeg har set potmetre dø "for no obvious reason"...

Jeg tror også, at jeg ville udelade den dér treble-bleed-tingest i første omgang.

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Er mit potmeter dødt?

Indlæg af Smittefar »

Hmm.. Er det urimeligt at sende et 500k til €33 tilbage, når det kun måler 400kOhm
Modded guitars were crap right out of the factory

Brugeravatar
Odgaard
Gearfreak roadie
Indlæg: 1580
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Er mit potmeter dødt?

Indlæg af Odgaard »

Smittefar skrev: Hmm.. Er det urimeligt at sende et 500k til €33 tilbage, når det kun måler 400kOhm
Det var alligevel noget af en procentvis mangel.

Hvad lover de omkring margin?

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Er mit potmeter dødt?

Indlæg af Sasha »

Smittefar skrev: Hmm.. Er det urimeligt at sende et 500k til €33 tilbage, når det kun måler 400kOhm
Om det er rimeligt, skal jeg undlade at gøre mig til dommer over - blot konstatere, at det er meget typisk, at den typiske tolerance på 20% bliver udnyttet til grænsen, sådan som det er tilfældet her. Med forbehold for at jeg ikke har prøvet svinedyre potmetre såsom Allessandro og lignende, vil jeg sige, at det er min bonde-erfaring, at der ikke er ret meget sammenhæng mellem pris og tolerance i potmetre. Og heller ikke nødvendigvis mellem pris og kvalitet. Men prøv da at se, om du kan få dem til at "æde den"...

Hvordan måler det billige potmeter?
Last edited by Sasha 8 years ago, edited 1 time in total.

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Er mit potmeter dødt?

Indlæg af Smittefar »

Göldoen måler noget bedre - Den måler så vidt jeg lige husker (de ligger på arbejde) 480k

Det originale PRS potmeter, der sad i guitaren målte i øvrigt 495k, så i min naivitet troede jeg, at PRS bare holdt specs på en fed måde. Det gjorde de så ikke.
Modded guitars were crap right out of the factory

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Er mit potmeter dødt?

Indlæg af Smittefar »

Har skrevet til Thomann har intet hørt endnu - Nu har jeg sat det nye PRS pot i, fordi jeg skal bruge guitaren ret snart - I fredags måtte jeg have en Gibson guitar med på job : :P : )

Jeg kunne i øvrigt konstatere, at diagnosen var korrekt - det var umuligt at få kontakt til yderbenet på potmeteret, efter jeg havde loddet det ud af guitaren.
Modded guitars were crap right out of the factory

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Er mit potmeter dødt?

Indlæg af Sasha »

Smittefar skrev: Har skrevet til Thomann har intet hørt endnu - Nu har jeg sat det nye PRS pot i, fordi jeg skal bruge guitaren ret snart - I fredags måtte jeg have en Gibson guitar med på job : :P : )

Jeg kunne i øvrigt konstatere, at diagnosen var korrekt - det var umuligt at få kontakt til yderbenet på potmeteret, efter jeg havde loddet det ud af guitaren.
Jamen, du sender bare en pose frosne ærter. Så er det i orden... ;)

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Er mit potmeter dødt?

Indlæg af Smittefar »

:D
Modded guitars were crap right out of the factory

Lund
Still Got The Blues
Indlæg: 231
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Er mit potmeter dødt?

Indlæg af Lund »

Jeg ville ihvertfald ikke bruge et 400K til 33euro... det er simpelthen for ringe til den pris!

Generelt vil jeg sige som Søren... det er utroligt at det er så svært at lave et potmeter der måler det det "burde".

På f.eks. en Strat er det rimeligt kritisk at ikke få sat et pot i der måler f.eks. 200K i stedet for 250... jeg foretrækker personligt hellere 300K.... Jeg tjekker dem altid og nogen er smidt ud....

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Er mit potmeter dødt?

Indlæg af Smittefar »

Thomann har ikke rigtig svaret endnu, men nu har jeg loddet det i, så jeg kan ikke returnere. I gamle dage ville Thomanns kunne service være sådan, at man bare fik et nyt, men de er faldet af på den, så nu må vi se.

Jeg synes egentlig ikke jeg bemærkede noget ved lyden. Som jeg har forstået skulle et for for lille pot gøre lyden mørk og ulden. Det synes jeg ikke, man kan sige om det.
Modded guitars were crap right out of the factory

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen