At skære ned på mængden af grej (Forstærkerskift)

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Besvar
Brugeravatar
Førslev
Still Got The Blues
Indlæg: 347
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

At skære ned på mængden af grej (Forstærkerskift)

Indlæg af Førslev »

Jeg prøver lige her også.

Jeg ved at tanken om at skære ned på mængden af grej er at sidestille med sindssyge og bør være grund til øjeblikkelig indlæggelse på det lokale galehus, men det er ikke desto mindre en tanke jeg har haft mere og mere på det sidste.

Jeg har pt. 3 guitarforstærkere:

En '65 twin reverb reissue
en Reinau Tweed deluxe
og en blackstar ht-5 combo
 
Jeg bruger dem alle jævnligt til forskellige formål, men da jeg ikke har mulighed for at have dem i øvelokaler står de derhjemme og de fylder ret meget.

Jeg har overvejet at finde en ny forstærker som kan erstatte dem. Jeg er klar over at jeg ikke får noget der lyder præcist som de alle tre gør i en æske, men det er heller ikke det vigtigste. Der findes masser af god lyd derude så lidt variation gør ikke så meget.

Jeg har overvejet flere muligheder:

1) Suhr Bella
Clean simpel amp med 22/44W og 1x12" - Bygget til pedaler og har masser af headroom. Lækker forstærker, men meget simpel. Den har headroomet som er grunden til at jeg har en twin og den har størrelsen og muligheden for en lavere W indstilling hvilket er grunden til at jeg er så glad for min tweed deluxe og jeg kan godt lide simpliciteten. Den egner sig dog ikke så godt til hjemmestudiet/øvning da den er på min. 22w hvilket stadig er meget højt i en lejlighed.

2) Mesa/Boogie 5:50+ 112
To kanaler, en der er meget clean eller har god crunch og en der er ren/blueset eller over the top gainet. 5/25/50W switch på begge kanaler. Igen en fed amp men det modsatte af hvad jeg har for tiden ift. simplicitet. Den har mange knapper og en masse funktioner. Dens clean kanal kan give mig det min twin har ift headroom og med watt switchen kan jeg få den mindre effekt jeg er glad for hos min tweed og blackstar. De er ret alsidig, men dog meget moderne og anderledes end hvad jeg hidtil har arbejdet med. Til gengæld udfylder den mange af mine behov.

3) Rivera Chubster 40
Mange af de elementer der gør sig gældende for Mesaen gælder også for Riveraen. 2 Kanalaer, boost, God clean med rigeligt headroom, god crunch. Mere classisk i lyden, og mere henad hvad jeg har allerede, men uden muligheden for at vælge watteffekt og derfor ikke så egnet i hjemmestudiet/øveren som eksempelvis mesaen, men dog mere i retning af min nuværende lyd.

Jeg leder efter noget i formatet: Rørcombo, 1x12" og med nok kraft til at kunne spille en larmende trommeslager op uden at mangle clean headrom.

En række spørgsmål melder sig nu hos mig:
Har nogen af jer været ude i samme øvelse før?
Hvilke tanker gjorde i jer i så fald?
Hvordan kommer man over "angsten" at skifte det man kender ud med noget helt nyt?
Burde jeg kigge på andre amps jeg har overset?
Giver problemstillingen mening eller er jeg bindegal?

Brugeravatar
Odgaard
Gearfreak roadie
Indlæg: 1580
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

At skære ned på mængden af grej (Forstærkerskift)

Indlæg af Odgaard »

Bare en tanke (der smider mere gear ind). Hvad hvis du havde en attenuator? Så skulle du ikke bekymre dig om 'hjemmestudie/øveren' delen, lige meget hvilken amp, du har eller vælger.
Last edited by Odgaard 8 years ago, edited 1 time in total.

Brugeravatar
Førslev
Still Got The Blues
Indlæg: 347
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: At skære ned på mængden af grej (Forstærkerskift)

Indlæg af Førslev »

det er rigtigt. Det er en mulighed. Så er problemet "kun" at vælge fra om man vil. 

Jeg tror dog at tanken om skift også bunder en smule i lysten til at ryste posen (selvom man lidt frygter at ende med noget der er mindre godt end det man havde) og ønsket om noget mere transportabelt en en twin når det kommer til headroom. Vægten er ikke så slem men den fylder en del i en yaris nor pianisten også skal have sit grej med :)

Snake Boots
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 437
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: At skære ned på mængden af grej (Forstærkerskift)

Indlæg af Snake Boots »

Hvad som helst er for højt i en lejlighed, så måske det ikke skal være en parameter.

For alsidighed og transportvenlighed ville jeg gå efter top +  2x12" cab + evt. 1x12 cab til de helt små gigs + attenuator.

Problemet med en 30W 1x12 combo er bla. at stort set alle almindelige højtalere ikke kan klare mosten - i hvert fald ikke uden at forvrænge og brøle en hel del ved højere lydtryk.
Last edited by Snake Boots 8 years ago, edited 1 time in total.

Snake Boots
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 437
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: At skære ned på mængden af grej (Forstærkerskift)

Indlæg af Snake Boots »

Du kunne også overveje en Quilter amp (evt. som top)!! De er faktisk super fede.

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: At skære ned på mængden af grej (Forstærkerskift)

Indlæg af Smittefar »

Nu smider jeg lige noget ind - hvad med en Fractal Audio Ax8 og en sktiv monitor?
Modded guitars were crap right out of the factory

Brugeravatar
Førslev
Still Got The Blues
Indlæg: 347
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: At skære ned på mængden af grej (Forstærkerskift)

Indlæg af Førslev »

@snakeboots: Jeg oplever nu at min 5w blackstar funker fint til lejlighedsbrug og jeg har ok erfaringer med 1x12" comboer på 30w eller derover. Jeg skal lige tjekke de der quilter amps ud og lytte lidt på dem om de kunne være et alternativ. Jeg kender dem ikke.

@smittefar: Jeg er ikke helt derude hvor jeg vil droppe at have en rigtig forstærker bag mig endnu :)

Skovgaard
Johnny B. Goode
Indlæg: 138
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: At skære ned på mængden af grej (Forstærkerskift)

Indlæg af Skovgaard »

Jeg hæfter mig ved, at du godt kan lide simpliciteten i din Reinau. Din Twin og HT-5 er jo også relativt simple, så jeg er i tvivl om hvor vidt en to-kanals forstærker er den rigtige løsning for dig som erstatning? Hvis du skal volumen-booste en forstærker, der selv "overdriver", skal du jo eksempelvis kable op via et effektloop for at det lykkes.

Jeg vil anbefale, at du overvejer en en et-kanals forstærker med preamp gain og mastervolume. Så får du simplicitet, du kan altid indstille efter max headroom (master op, gain tæmmes) eller punke preampen mere (master ned, gain op) og få lidt mere knas på eller finde "the sweet spot". Og hvis vi snakker lav watt men på linje med en trommeslager vil jeg turde satse på alt mellem 15 og 30 watt.

Konkrete forslag i forskellige prisklasser: Fender Blues Junior, Rivera Venus 3, Tophat Club Deluxe, Tone King Imperial (20th anniversary med indbygget attenuator), Carl Martin Roadie.

Jeg er selv fan af det simple. Jeg har altid haft en 112'er i arsenalet de sidste seks år (Blues Junior, Mesa Boogie F30, Tophat Club Deluxe). Mesa'en er to-kanals, og jeg kørte en periode med effektloop-boost og ekstern kanalskifter til ampen på gulvet ved siden af boardet, men i den sidste tid, jeg havde den, vendte jeg tilbage til at finde et sweet spot mellem gain og master volume på clean kanalen og så styre lyden med et board i en enkel serieforbindelse fra guitar til input på ampen. Dens drivekanal havde jeg et lidt skiftende forhold til :-)

Jeg håber det kan give lidt ekstra stof til eftertanke.
Last edited by Skovgaard 8 years ago, edited 1 time in total.

Lars E
Himmelhund
Indlæg: 10
Tilmeldt: 8 years ago
Kontakt:

RE: At skære ned på mængden af grej (Forstærkerskift)

Indlæg af Lars E »

Jeg hæfter mig ved 2 ting. Yaris og pianist! Ingen af delene er særlig rock n' roll. Du har nogle fede forstærkere. Så hvis du vil have nyt gear, så må du ud og shoppe bil. 
Spøg til side. Jeg har ikke nogle gyldne forslag, men har for nyligt prøvet en tone king imperial mkII. Den var fed.

Snake Boots
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 437
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: At skære ned på mængden af grej (Forstærkerskift)

Indlæg af Snake Boots »

@Førslev, det lyder egentlig som om, at du har ret godt styr på hvad, der fungerer for dig. Måske forvirrer det mere end det gavner at få alle de divergerende inputs, som du får fra os her. :-) Når alt kommer til alt, er det eneste vigtige vel at følge sin egen smag og mavefornemmelse. 

Min schweizerknivsforstærker er en meget 90'er-agtig fender pro-et eller andet, hvor jeg udelukkende bruger distortionkanalen (også når jeg spiller rent). Det er ifølge al internetvisdom helt til hest... men det fungerer fint for mig! Det er faktisk min favorit til stille hjemmebrug på trods af at den er på 60W, jammerlig 'kvalitet' og på alle objektive parametre helt forkert til mit lydideal. Men hvis man er åbensindet, vil man af og til finde ting som fungerer rigtig godt, som man ellers aldrig ville have tænkt på! Min guitarspillende og grejnørdende kammerat synes, at forstærkeren lyder halvsløj. Men det er heldigvis ikke ham, som skal spille på den. :-)
Last edited by Snake Boots 8 years ago, edited 1 time in total.

Brugeravatar
Førslev
Still Got The Blues
Indlæg: 347
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: At skære ned på mængden af grej (Forstærkerskift)

Indlæg af Førslev »

@snakeboots: Måske har du ret. Nogengange har man bare brug for at få ideen luftet og få andres input. Jeg tror heller ikke det så meget var hvilken en forstærker det skal være. Det er vel mere en biting som kom til at fylde mere end eg havde tænkt det skulle. Jeg tror mere det var det med at skifte så essentiel en del af sit setup ud som forstærkeren er og samtidigt springe ud i at prøve noget nyt som måske ligger et stykke fra det man er vant til. Mavefornemmelsen siger spring, men hovedet siger at jeg jo har god lyd nu så der er ingen grund til at lave om på det - måske man bare skal tage springet og se hvad der sker :shy:

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: At skære ned på mængden af grej (Forstærkerskift)

Indlæg af Smittefar »

Har du overvejet noget i en heeelt anden boldgade? Vox? Marshall?
Modded guitars were crap right out of the factory

Brugeravatar
Førslev
Still Got The Blues
Indlæg: 347
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: At skære ned på mængden af grej (Forstærkerskift)

Indlæg af Førslev »

begge dele faktisk. Jeg har leget med en ac30 ved flere lejligheder, men jeg kan simpelthen ikke få den til at gøre som jeg vil. Marshalls kan heg få en fed blues/rock lyd ud af, men jeg er ikke vild med de cleans jeg har hørt (TSL2000, JCM800 og Bluesbreaker) har dog ikke leget ret meget med dem. Men det er derfor jeg holder fast i noget der cleanmæssigt ligger i Fenderland og omegn. 

Jeg bruger meget clean lyde i det band jeg spiller i pt. (Jeg ved jeg kommer til at fortryde at jeg skriver det her  :) ) Vi spiller Disneycovers i noget der minder om originaludgaver, så det er ikke så tit jeg får lov at lege med meget fræs. Jeg har en del mindre projekter kørende hvor jeg fræser igennem men mit main band er Disneybandet.

Rasser
Still Got The Blues
Indlæg: 369
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

At skære ned på mængden af grej (Forstærkerskift)

Indlæg af Rasser »

Jeg er meget glad for min Suhr badger 18. Jeg synes den lyder super godt, når den er sat til crunchlyd. For clean skruer jeg ned for volume på guitaren og for lead har jeg nogle forskellige boostere. Min favorit pt. er en kokoboost, der både har clean- og midboost.

Fordelen ved badgerne er, at de har indbygget powerscaling, så man kan få fed lyd ved lave lydstyrker. Hvis jeg havde mange penge havde jeg også både en 30 og 35 watt badger.

Mvh. Rasmus


Sent from my iPhone 5 using Tapatalk

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: At skære ned på mængden af grej (Forstærkerskift)

Indlæg af Sasha »

Tag ud og prøv så mange forskellige forstærkere som muligt og se, om der er noget, der skriger "Jeg vil med hjem". Hvis der er, så lån det med hjem og se, hvordan det klarer sig i en direkte sammenligning med dit nuværende grej. Hvis ikke det klart vipper noget af pinden, så behold dit nuværende grej og aflever testkandidaten igen med tak for lån...

Af de nævnte kandidater kan jeg personligt klart bedst lide Rivera'en. Men det kan du jo sådan set ikke bruge til en sk..

Er i øvrigt også helt på linje med Snakeboots: Til hjemmebrug bruger som regel også en 30 watts forstærker, som stik imod al sund fornuft har sådan sovekammer-indstilling, der faktisk lyder ret godt.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen