Kt66 til Jtm45/100

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Besvar
kingston
Himmelhund
Indlæg: 8
Tilmeldt: 8 years ago
Kontakt:

Kt66 til Jtm45/100

Indlæg af kingston »

Jeg har en jtm45/100 klon (bygget af Lars Vad for 7-8 år siden), hvor der sidder fire El34 udgangsrør i. Forrige ejer foretrak disse fremfor for kt66

Jeg vil dog gerne prøve forstærkeren med de "rigtige" kt66-rør, men har ringe erfaring med køb af rør og installation af disse. Efter nogle timers cyklen rundt på det der indernet, er jeg sq ikke blevet mere klogere. 

Jeg bruger forstærker til blues/bluesrock/classic rock, og der sidder for det meste en strat/tele foran. 

Så jeg håber på et par vise ord/erfaringer fra d'herrer (og evt. damer), på

1) Hvilke mærke skal jeg købe? Evt hvor?

2) Hvem kan installere (justere) dem for mig i området omkring Århus. 

Jakob

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Kt66 til Jtm45/100

Indlæg af Sasha »

kingston skrev: Jeg har en jtm45/100 klon (bygget af Lars Vad for 7-8 år siden), hvor der sidder fire El34 udgangsrør i. Forrige ejer foretrak disse fremfor for kt66

Jeg vil dog gerne prøve forstærkeren med de "rigtige" kt66-rør, men har ringe erfaring med køb af rør og installation af disse. Efter nogle timers cyklen rundt på det der indernet, er jeg sq ikke blevet mere klogere. 

Jeg bruger forstærker til blues/bluesrock/classic rock, og der sidder for det meste en strat/tele foran. 

Så jeg håber på et par vise ord/erfaringer fra d'herrer (og evt. damer), på

1) Hvilke mærke skal jeg købe? Evt hvor?

2) Hvem kan installere (justere) dem for mig i området omkring Århus. 

Jakob
Hej Jakob.

Lad mig starte med at sige, at jeg er på hold med den tidligere ejer og personligt foretrækker EL34 i en Marshall. KT66´s generelt mere lineære opførsel og forvrængning, som "tager ved" højere oppe i frekvensområdet, er ikke lige mig. Dette er baseret på praktiske eksperimenter med EL34 vs. KT66 (og også 6L6, KT88 m.fl. - alle som NOS-eksemplarer) i en 50 watts Marshall.

Det kunne være godt lige at vide lidt mere om, hvilke spændinger og impedansomsætningsforhold i udgangstransformatoren, der hersker i din forstærker. For en Marshall JTM45-100 er/var absolut ikke en éntydig størrelse. Netop på de nævnte punkter - især hvilken spænding, der ligger på rørene - varierede meget imellem de i hvert fald 5-10 variationer, der findes over temaet "meget tidlig 100 watts Marshall". Så uden at have haft næsen i din forstærker, er det svært at vide, hvad det er, man står med.

Ét af problemerne er, at visse af disse tidlige 100 watt´ere havde meget (!!!) høje spændinger på rørene. Dette gør det svært at finde rør, som kan overleve ret længe i disse forstærkere. Man kunne håbe, at din forstærker ikke er lavet sådan. Men f.eks. har Marshall ikke lært meget af de sidste 50 år. Så når de laver reissues - f.eks. deres Jimi Hendrix signature-tingest - gentager de friskt samtlige "issues" frem dengang med nøjagtigt samme resultat - at rørene brænder meget hurtigt ud.

Dernæst kunne det være fint lige at vide lidt om, hvilke impedansomsætningsforhold den involverede udgangstransformator arbejder med. Jeg kan gisne om, at den nok svarer til Marshall´s måde at køre KT66´ere på. Med andre ord, at den har en primærimpedans på 4 kiloOhm for fire udgangsrør. Dette gør, at hvis du ikke kompenserer for dette (ved f.eks. at stille forstærkeren på 8 ohm, når du bruger et 16 ohms kabinet), vil EL34´erne ikke arbejde ved den optimale belastning, og du vurderer derfor lyden på et skævt grundlag.

Nu skal jeg ikke gøre mig til hverken medlem i eller dommer over klubben af "Cork sniffers", når det kommer til KT66´ere, al den stund at jeg kun har prøvet nogle få typer - bl.a. originale GEC/Genalex, JJ´s og de allestedsnærværende kinesiske. Om sidstnævnte så er stemplet med "Tube Town", "Marshall" eller noget helt tredje, er så nok ikke særligt afgørende. Jeg synes personligt, at de gamle originale engelske GEC´ere lyder klart bedst. Men de heller ikke helt gratis. F.eks:

http://www.ebay.de/itm/Matched-Quad-CV1 ... Sw3KFWgb5G

Og har man en forstærker, som er hård ved rørene p.g.a. høje spændinger, ville jeg personligt synes, at det var synd at brænde sådan et sæt af hurtigt i sådan én - uanfægtet af disse gamle NOS-rør nok trods alt ville være dem, der kunne tåle mosten i længst tid. Men det afgør man jo med sig selv og sin pengepung. Er det højspændings-scenariet, man er ude i, ville jeg nok nærmere kigge lidt i retning af noget á la dette, hvor man med Watford´s "burst testing", der netop går på at torturere rørene med høje spændinger, burde få noget, som i det mindste er gået igennem en test på dette punkt:

http://watfordvalves.com/product_detail.asp?id=1070

Jeg skal dog ikke prale af at have hørt disse rør. Men så vidt jeg kan gennemskue, er der tale om samme russiske ophav som f.eks. de KT66HP, som Groove Tubes også brugte/bruger - her blot i en testet version, som jeg personligt har langt mere tillid til end Groove Tubes´ sædvanlige dæmagogiske mundgas. Igen: Jeg har ikke hørt dem...

Men opererer din forstærker ved nogenlunde menneskelige spændinger - måske op til 520 Volt eller deromkring - tror jeg, at jeg personligt ville gå efter den kinesiske model, som sælges mange steder. Jeg ville dog sørge for at handle et sted, som jeg havde tillid til, tester deres rør grundigt. Personligt ville jeg nok købe dem hos Tube Town i Tyskland, som jeg har gpde erfaringer med. Men jeg kan se, at lige netop dette rør selvfølgelig helt typisk er udsolgt hos dem lige p.t:

http://www.tube-town.net/ttstore/Tubes/ ... 9rtlt0vst4

Men hvad er det i det hele taget, at du håber på at opnå ved at skifte til KT66 ?

Og skulle det være, skal jeg da gerne stille mine ydmyge evner til rådighed m.h.t. bias-justering og deslige...

kingston
Himmelhund
Indlæg: 8
Tilmeldt: 8 years ago
Kontakt:

RE: Kt66 til Jtm45/100

Indlæg af kingston »

Hej Søren 

Først og fremmest tak for det fornemme svar. 

For at besvare dit sidste spørgsmål om hvad jeg håber at opnå med Kt66, så er svaret nok "jeg ved det ikke". Jeg har meget ringe erfaringer med diverse rør, så det handler nok mest bare at prøve kt66, da det vel er med disse rør forstærkeren er kendt. Jeg ender muligvis op med den erkendelse at El34 passer bedre til min smag.

Det lyder som om der er stor forskel i spænding for forskellige udgave, og dette har indflydelse på valg af rørmærke. 
Ville det være bedst at få målt forstærkeren i gennem inden køb af rør? og vil du også kunne hjælpe med det?

Hvordan kontakter jeg dig for yderligere assistance? Bor du i nærheden af Århus?
Last edited by kingston 8 years ago, edited 1 time in total.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Kt66 til Jtm45/100

Indlæg af Sasha »

kingston skrev: Hej Søren 

Først og fremmest tak for det fornemme svar. 

For at besvare dit sidste spørgsmål om hvad jeg håber at opnå med Kt66, så er svaret nok "jeg ved det ikke". Jeg har meget ringe erfaringer med diverse rør, så det handler nok mest bare at prøve kt66, da det vel er med disse rør forstærkeren er kendt. Jeg ender muligvis op med den erkendelse at El34 passer bedre til min smag.

Det lyder som om der er stor forskel i spænding for forskellige udgave, og dette har indflydelse på valg af rørmærke. 
Ville det være bedst at få målt forstærkeren i gennem inden køb af rør? og vil du også kunne hjælpe med det?

Hvordan kontakter jeg dig for yderligere assistance? Bor du i nærheden af Århus?
Joh, det har da i hvert fald en vis betydning i forhold til udvalget af rør - om man bliver sådan lidt "desperado" med ryggen mod muren, der er nødt til at bruge, hvad der sådan lige med lodder og trisser kan bringes til at virke, eller om man kan tillade sig at være mere "stor i slaget" og nonchalant slå ud med hånden og vælge frit på alle hylder. Så det ville da bestemt være en god idé lige at tjekke driftsspændingerne i den helt konkrete forstærker, før man ræser ud og køber (dyrt) ind.

I øvrigt havde der vist lige indsneget sig en lille "Fehler" i mit sidste indlæg - men dét havde du og de fleste andre vel luret?  ;)   :

Jeg havde lige fået den beskrevne impedans-korrektion vendt forkert. Så du skal nok nærmere stille din forstærker på 16 ohm, hvis du bruger et 8 ohms kabinet. Så bliver man selvfølgelig "slightly f.cked", hvis bruger et 16 ohms kabinet, da forstærkeren nok næppe har en 32 ohms indstilling. Heldigvis er fejlen til "den sikre side". Og der sker da heller ikke noget ved det - andet end at tingene vitterligt lyder lidt anderledes, end de ville have gjort med det rette impedansforhold - især når man skruer forstærkeren så højt op, at udgangsrørene begynder at forvrænge.

Jeg bor ca. 20 km fra Århus. Og du kan enten sende mig en PM herinde eller kontakte mig direkte på mail: sorenalwan@gmail.com

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen