Bassman 50 - 6,5ohm?

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Besvar
Lasse H
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 505
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

Bassman 50 - 6,5ohm?

Indlæg af Lasse H »

Hej

Er det ikke korrekt, at en Bassman 50 altid skal se 4ohm? Hvis to 16ohms enheder i parallel giver 6,5ohm, hvad skal jeg så tænke? Er det bedre med to 8ohms enheder som måske lander på omkring de 3ohm i parallel?

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Bassman 50 - 6,5ohm?

Indlæg af Sasha »

Lasse H skrev: Hej

Er det ikke korrekt, at en Bassman 50 altid skal se 4ohm? Hvis to 16ohms enheder i parallel giver 6,5ohm, hvad skal jeg så tænke? Er det bedre med to 8ohms enheder som måske lander på omkring de 3ohm i parallel?
Nu skal vi vist lige - om ikke andet så for forståelsens skyld - holde impedans og DC-modstand adskilt. To enheder med en nominel impedans på 16 ohm resulterer i en samlet nominel impedans på 8 ohm, når de parallelkobles. Hvis du når frem til 6,5 Ohm, lyder det som om, at du har haft multimeteret fremme og har været ved at måle på deres DC-modstand? Det er altså to forskellige størrelser.

Dermed vel også nærmest sagt, at dine to parallelkoblede 8 ohms enheder vil resultere i en nominel impedans på 4 ohm, hvilket jo er "spot on" til din Bassman. Så det ville jeg da klart vælge, når nu det lader til, at muligheden er der. Når det så er sagt, sker der næppe det helt vilde ved at gå ét skridt i den "sikre retning", som du ville gøre ved at slutte et 8 ohms kabinet til. Du vil ikke få den fulde udgangseffekt. Og det vil lyde lidt anderledes - næppe så godt som den "rigtige" løsning. Men universet imploderer altså ikke, hvis du gør det. Den anden vej - altså at sætte et 2 ohms kabinet til - ville være værre. Det er ikke sikkert, at dine rør ville bøje sig i tak for den behandling. De ville nærmere kvittere med et kortere liv - især hvis du samtidig presser dem via volumeknappen...

Lasse H
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 505
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

RE: Bassman 50 - 6,5ohm?

Indlæg af Lasse H »

Jeg har netop anskaffet mig setuppet for at få afprøvet ideen med en fender og en marshall i kombi. Jeg åbner så til enhederne og konstaterer til min store overraskelse, at det er to 16ohms enheder, der sidder i. Jeg har ikke umiddelbart et alternativ, men jeg havde nu overvejet at skifte enhederne alligevel, da jeg tidligere har haft en meget god oplevelse med Webers 12a150 til noget fender lydende.

Du har ret mht. multimeteret - og jeg får blot igen bekræftet, at den slags bør jeg overlade til andre :-)

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Bassman 50 - 6,5ohm?

Indlæg af Sasha »

Lasse H skrev: Jeg har netop anskaffet mig setuppet for at få afprøvet ideen med en fender og en marshall i kombi. Jeg åbner så til enhederne og konstaterer til min store overraskelse, at det er to 16ohms enheder, der sidder i. Jeg har ikke umiddelbart et alternativ, men jeg havde nu overvejet at skifte enhederne alligevel, da jeg tidligere har haft en meget god oplevelse med Webers 12a150 til noget fender lydende.

Du har ret mht. multimeteret - og jeg får blot igen bekræftet, at den slags bør jeg overlade til andre :-)
Det skal jeg ikke gøre mig til dommer over ;)

Husk blot, at en Fender Bassman kan være mange forskellige ting - nogle langt bedre end andre...

Lasse H
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 505
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

RE: Bassman 50 - 6,5ohm?

Indlæg af Lasse H »

Jamen det husker jeg skam. Og den er da ifølge dine tideligere indlæg blandt "de andre", selvom den er blandt de tidligste silverface Bassman.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Bassman 50 - 6,5ohm?

Indlæg af Sasha »

Lasse H skrev: Jamen det husker jeg skam. Og den er da ifølge dine tideligere indlæg blandt "de andre", selvom den er blandt de tidligste silverface Bassman.
Hmm...

Det kan jo så være så mange forskellige ting. Farven på betjeningspanelet på sådan en Bassman siger cirka lige så meget om, hvad der gemmer sig "under hjelmen", som f.eks. materialet, betjeningspanelet på en Marshall er lavet af, siger om dens indmad. Eller cirka lige så meget som din skostørrelse siger om, hvad du spiste til morgenmad osv. osv.

;)

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen