Phaser

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Besvar
Lasse H
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 505
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

Phaser

Indlæg af Lasse H »

Jeg skal have mig en phaser.

Hvad kunne jeg lige prøve? Findes der forskellige typer?

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Phaser

Indlæg af Sasha »

Der findes i hvert fald phasere, der lyder meget forskelligt.

Så det kunne måske være fint lige at vide lidt om, hvilken lyd du hører for dit indre øre - om det er sådan lidt blid univibe-agtig "massage" (en univibe er i bund og grund blot en fire-trins phaser), eller om vi nærmere taler om sådan flanger-agtigt "stormvejr"..?
Last edited by Sasha 8 years ago, edited 1 time in total.

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Phaser

Indlæg af Smittefar »

Phase 90 er vel klassikeren, når man taler om Phaser?

Jeg har en Boss PH-3 phase shifter, som jeg synes er meget alsidig. Jeg har brugt den til mange forskellige ting - både mere Vibe-agtige ting og de mere klassiske Van Halen Phaser ting.
Modded guitars were crap right out of the factory

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Phaser

Indlæg af Sasha »

Smittefar skrev: Phase 90 er vel klassikeren, når man taler om Phaser?
Uanfægtet at f.eks. Phase 100 lyder bedre og er langt mere alsidig...  (I hvert fald ifølge disse gamle hårdtprøvede ører)
Last edited by Sasha 8 years ago, edited 1 time in total.

Lasse H
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 505
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

RE: Phaser

Indlæg af Lasse H »

Jeg hører nok i udgangspunktet noget mere diskret. Jeg synes ikke, det er fedt, når det er meget tydeligt at høre, når den forskudte fase skifter retning.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Phaser

Indlæg af Sasha »

Lasse H skrev: Jeg hører nok i udgangspunktet noget mere diskret. Jeg synes ikke, det er fedt, når det er meget tydeligt at høre, når den forskudte fase skifter retning.
Så kunne et fingerpeg måske gå retning af en Univox Micro Fazer (findes under mange andre navne end Univox). Kompakt, særdeles musikalsk og vellydende i den "forsigtige" afdeling og kan ofte findes billigt. Jeg købte f.eks. min for en halvtredser på spejdernes loppemarked...

Skovgaard
Johnny B. Goode
Indlæg: 138
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Phaser

Indlæg af Skovgaard »

Jeg har en Carl Martin Two Faze, som jeg synes er rigtig god og varm med et mix/blend jeg vurderer omkring en 60-70%. Den kan ikke lave den der ekstreme Van Halen-ting, men jeg synes den er skøn og musikalsk til det, der minder om de gamle Rhodes-phaser-lyde. Da jeg valgte Carl Martin'en var jeg også omkring Electro Harmonix Sovjet phaseren (small stone?), som jeg også godt kan lide.

Jackie van Hippie
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 453
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Phaser

Indlæg af Jackie van Hippie »

Jeg ville starte med at prøve en MXR Phase90/100 og en Electro Harmonix Small Stone (eller en af de efterhånden mange varianter heraf) hvis du går efter en klassisk phaser lyd. En Uni-Vibe er mere sin egen ting, selvom den bygger på samme principper. 
Alternativt findes der også et hav af pedaler, som f.eks. TC's Toneprint pedal, der kan simulere et væld af phaser effekter (og som du iøvrigt kan skræddersy til din egen smag) og så danne dig en idé om hvad du syntes er fedt og hvad virker med dit øvrige grej, inden du investerer hundredvis af kroner i en one-trick-pony pedal.
"Every so often, man comes up with a correct invention - the wheel was a good idea, wasn't it? To have that round, that was a very good idea." - Jeff Beck

calavera
Himmelhund
Indlæg: 18
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Phaser

Indlæg af calavera »

MXR er for mig Van Halen lyden (som jeg personligt aldrig rigtig har brudt mig om) mens klassisk "gammeldaws" phaser kan lyde fedt i begrænset dosis. Da jeg ledte syntes jeg at Two Faze lød rigtig godt - men endte med Red Witch Moon Phaser, som kommer ret tæt på Pink Floyd agtige phaserting fra f.esk. Dark Side of the Moon (som jo næsten er så langt væk fra Van Halen, som man kan komme) Så alt efter præference, smag og behag osv.

Moon Phaser kan bl.a. høres her - specielt sidste del er mest interessant IMHO. https://www.youtube.com/watch?v=UZinhns2HDw

Jackie van Hippie
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 453
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Phaser

Indlæg af Jackie van Hippie »

calavera skrev: Da jeg ledte syntes jeg at Two Faze lød rigtig godt - men endte med Red Witch Moon Phaser, som kommer ret tæt på Pink Floyd agtige phaserting fra f.esk. Dark Side of the Moon (som jo næsten er så langt væk fra Van Halen, som man kan komme) Så alt efter præference, smag og behag osv.
Dark side of the Moon har for mig altid mig lydt som en Uni-Vibe på forskellige hastighedsindstillinger.

Kuli
Still Got The Blues
Indlæg: 201
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Phaser

Indlæg af Kuli »

Og mig som altid har troet at en phaser var et våben...

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen