Ohm spørgsmål

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Dannyboy
Gearfreak roadie
Indlæg: 1032
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Ohm spørgsmål

Indlæg af Dannyboy »

Hep!

Kan jeg bruge to stk 8ohms Vintage 30'ere i mit 4x12 kabinet sammen med to 16ohms Greenbacks som allerede sidder i? Eller SKAL det være 16 ohm alle fire? Måske kunne man lodde det på en fix måde?

Peter C
Gearfreak lærling
Indlæg: 796
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Ohm spørgsmål

Indlæg af Peter C »

Sådan som jeg ser det, skal de alle 4 være på 16 ohm.

Brugeravatar
munch_30
Still Got The Blues
Indlæg: 288
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Ohm spørgsmål

Indlæg af munch_30 »

[quote="Peter C"]Sådan som jeg ser det, skal de alle 4 være på 16 ohm.[/quote]

Sådan "ser" jeg det også :D enten 16 eller 8 ohm over hele linjen (altså alle 4 enheder samme ohmtal).
Kim

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Ohm spørgsmål

Indlæg af Sasha »

Well, well, well...

Hvis tingene skal fungere "helt efter bogen", skal alle enheder have samme impedans. Man kunne til nødt prøve at lodde de to Vintage 30 i serie for en "kæde" på 16 ohm og så de to Greenbacks i parallel for en "kæde" på 8 ohm og derpå parallelkoble de to "kæder" for en samlet impedans på 5,33 ohm, da Vintage 30´erne har en noget højere følsomhed en Greenbacks´ene. Men helt ideelt bliver det ikke. Og din Marshall kan vel heller ikke i sin nuværende konfiguration sættes til 4 ohms-drift, som jeg nok ville vælge i det givne tilfælde...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Dannyboy
Gearfreak roadie
Indlæg: 1032
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Ohm spørgsmål

Indlæg af Dannyboy »

Oki doki, så burde jeg nok finde nogle 16 ohms. Jeg fik bare lige tilbudt et sæt 8 ohms til en fin pris.

.. jeg fandt bare ud af at de greenbacks jeg har i nok alligevel er en my for skramlede i lyden til det jeg spiller. Måske fordi der kun er to? Jeg er sgu lidt flad så jeg overvejer lidt at købe de to v30ere alligevel og så sælge mine greenbacks, for så at finde nogle g12h30 i 8 ohm efter d.1? Kan min SuperLead trække 4 stk 8ohms højttalere Søren?

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Ohm spørgsmål

Indlæg af Sasha »

Ja, hvis du forbinder dem, så du i sidste ende får en samlet impedans på 8 ohm, kan den fint.

I princippet kunne du også forbinde dem til 32 ohm, da Marshallen faktisk kan køre i 32 ohm, som den står nu. Men det ville nok næppe være så smart, hvis man også skulle kunne bruge kabinettet med andre forstærkere. Så 8 ohm er vejen frem...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Dannyboy
Gearfreak roadie
Indlæg: 1032
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Ohm spørgsmål

Indlæg af Dannyboy »

Cool burger, så er det da bare det jeg gør.

Dannyboy
Gearfreak roadie
Indlæg: 1032
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Ohm spørgsmål

Indlæg af Dannyboy »

Det skal lige tilføjes at kabinettet lyder fremragende med min strat, men at det er som om højttalerne overstyrer helt med LPen. Nu har jeg så lige en byttehandel igang, så jeg får 4 stk V30 i stedet for kun to. Håber begge spader lyder godt med v30.. Ellers må jeg jo nok ud i en form for combi

Brugeravatar
GuitaRasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Ohm spørgsmål

Indlæg af GuitaRasmus »

Jeg bruger selv G12H30 og Vintage30 i mit kabinet i krydsformation, og det lyder stinkefedt, til tight hård rock lyd.
"Lyder den ikke lidt forkølet, sådan en Les Paul?"

"Eric Johnson kan høre, om ham der viklede pickupperne, havde boxershorts eller tights på den dag".


Brugeravatar
Jake
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 459
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Ohm spørgsmål

Indlæg af Jake »

En tredje mulighed er også, at sætte de to 8 ohm enheder i serie, og tilslutte dem 8 ohm udtaget, og de to 16 ohm enheder i serie, og tilslutte dem 16 ohm udtaget. Såfremt udgangstransformatoren passer med det antal rør du har i (hvilket det dog ikke lyder til her), så vil dette være den mest korrekte måde at tilslutte disse højtalere og stadig få fuld power og ingen impedans mismatch.

Mvh Jake
http://www.divineamps.com - OPDATERET - BASSMAN-REBUILD, RØR BOOSTER/BUFFER og andet nyt! :-)

Dannyboy
Gearfreak roadie
Indlæg: 1032
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Ohm spørgsmål

Indlæg af Dannyboy »

Jeg tror ikke helt jeg forstår hvad det er du skriver Jake. Jeg tror bare jeg tager de 4 stk V30 8ohm og smider dem i i aften. Hvordan skal de loddes for at passe til min top?

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Ohm spørgsmål

Indlæg af Sasha »

[quote="Jake"]En tredje mulighed er også, at sætte de to 8 ohm enheder i serie, og tilslutte dem 8 ohm udtaget, og de to 16 ohm enheder i serie, og tilslutte dem 16 ohm udtaget. Såfremt udgangstransformatoren passer med det antal rør du har i (hvilket det dog ikke lyder til her), så vil dette være den mest korrekte måde at tilslutte disse højtalere og stadig få fuld power og ingen impedans mismatch.

Mvh Jake[/quote]

Er du nu også helt sikker på det?

Om ikke andet er det jo et noget teoretisk tilfælde, da du på den givne forstærker ikke umiddlebart har adgang til forskellige impedans-udtag. Hvis man ellers kender lidt til Marshalls, vil man vide, at disse siden engang midt i 60´erne har været forsynet med en omskifter, der skifter impedansen for samtlige højttalerudgange (og for de krakilske: Før da havde Marshalls som udgangspunkt blot ét eller to udtag med én fast impedans).
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Ohm spørgsmål

Indlæg af Sasha »

[quote="Dannyboy"]Jeg tror ikke helt jeg forstår hvad det er du skriver Jake. Jeg tror bare jeg tager de 4 stk V30 8ohm og smider dem i i aften. Hvordan skal de loddes for at passe til min top?[/quote]

Hvis du f.eks. kigger her:

<a href="http://www.soundcitysite.com/sc_webpages/wire_diags.htm" rel="nofollow">http://www.soundcitysite.com/sc_webpage ... ags.htm</a>

Og går lidt ned på siden, så er der et link, som hedder "parallel-series 4x12". Sådan ville jeg gøre det.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
cry, baby
Smoke On The Water
Indlæg: 57
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Ohm spørgsmål

Indlæg af cry, baby »

Undskyld afbrydelsen, men det var da et super link (<a href="http://www.soundcitysite.com/sc_webpages/wire_diags.htm" rel="nofollow">http://www.soundcitysite.com/sc_webpage ... ags.htm</a>).
Sidder lige og overvejer at bruge 2 x 12 i et kabinet som ekstrahøjttalere til en combo.
Højttalerne er 8 ohm men skal "drosles ned" til de 4 ohm, som combo´en beder om. Vil således antage, at når
2 x 8 ohm bliver parallelforbundet, så yder de herefter 4 ohm - er det korrekt forstået..?

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Ohm spørgsmål

Indlæg af Sasha »

Ja. Selv om der vel nærmere er tale om en belastning fremfor en ydelse... :-)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
cry, baby
Smoke On The Water
Indlæg: 57
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Ohm spørgsmål

Indlæg af cry, baby »

:-) ok, tak for svar.

Brugeravatar
Jake
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 459
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Ohm spørgsmål

Indlæg af Jake »

[quote="Sasha"]
Er du nu også helt sikker på det?[/quote]

Ellers ville jeg ikke have skrevet det. Hvis vi antager, at en korrekt dimensioneret udgangstransformator er en relativt lineær enhed, så kan vi opstille følgende regnestykke:

Siger vi at primærimpedansen er 4.000 ohm, så repræsenterer 8 ohm udgangen en 1:500, og en 8 ohm højtaler vil repræsentere 4.000 ohm på primærsiden. Sætter vi en 16 ohm højtaler på denne vikling, så vil denne højtaler repræsentere end impedans på 8.000 ohm for rørene på primærsiden. Sætter vi nu denne i parallel med en 8 ohm højtaler på 4 ohm udtaget, så repræsenterer denne også 8.000 ohm - i parallel giver dette 4.000 ohm, og højtalerne er da matchet.

Vi kan også udregne effekten: De fleste 50 watt forstærkere leverer ved det effektniveau (relativt rent) 20 volt over 8 ohm og ca. 14 volt over 4 ohm.
( (20V^2) / 16 ohm = 25 watt ) + ( (14,14^2) / 8 ohm = 25 watt) = 50 Watt.

Det hele kan du finde i enhver god bog omkring dette emne. Forklaringen her er fra RCA's Radio Designers Handbook, 4. udgave fra 1952.

[quote="Sasha"]Om ikke andet er det jo et noget teoretisk tilfælde, da du på den givne forstærker ikke umiddlebart har adgang til forskellige impedans-udtag. Hvis man ellers kender lidt til Marshalls, vil man vide, at disse siden engang midt i 60´erne har været forsynet med en omskifter, der skifter impedansen for samtlige højttalerudgange (og for de krakilske: Før da havde Marshalls som udgangspunkt blot ét eller to udtag med én fast impedans).[/quote]

Jeg har set en Marshall forstærker før i mit liv... så vidt jeg husker! Det er ikke umiddelbart, men det er da ikke nogen svær sag, hvis det resulterer i tonalt nirvana. Det handler om at lodde fire ledninger om.

Mvh Jake
http://www.divineamps.com - OPDATERET - BASSMAN-REBUILD, RØR BOOSTER/BUFFER og andet nyt! :-)

Dannyboy
Gearfreak roadie
Indlæg: 1032
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Ohm spørgsmål

Indlæg af Dannyboy »

Fedt drenge. Tak for link. Jeg lodder lortet i aften!

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Ohm spørgsmål

Indlæg af Sasha »

[quote="Jake"]


Jeg har set en Marshall forstærker før i mit liv... så vidt jeg husker!

Mvh Jake[/quote]

Ja, det er jo ikke altid nemt at se ud fra dét, du så skriver.

M.h.t. det andet spørgsmål må jeg vist lige konsultere "en god bog". For sådan én stoler jeg unægteligt lidt mere på...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen