DIY: Treble booster (AC128)

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Besvar
JSThomsen
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 436
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

DIY: Treble booster (AC128)

Indlæg af JSThomsen »

Hejsa

Jeg har længe gerne villet lave en "Rangemaster" treble booster.
Hvorfor ikke købe den rigtige, spørger nogen? Fordi, som "tidsfordriv" er internethandel en kort fornøjelse  ;)

Jeg har nogle AC128 transistorer, som såvidt jeg ved er Ge baserede, og dukker ofte op i forbindelse med søgninger på treble boosters, men de er jo så også PNP og ikke NPN.

Hvis det man finder på nettet, står til troende så er der jo bare noget der ligner 10 komponenter i Rangemasteren.

Så det jeg vel spørger om er:
1) Er AC128'eren en værdig erstatning for den oprindelige OC44?
2) Skal den måles ud?
3) Er det korrekt at man kan benytte batteriforsyning til +9V stel?
4) Hvordan checker man at transistorerne virker - uden andet end et multimeter?

Der kommer nok mere  :blush:

Jackie van Hippie
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 453
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: DIY: Treble booster (AC128)

Indlæg af Jackie van Hippie »

Jeg har ingen erfaring med treble boostere, men jeg har en hjemmestrikket Fuzz Face som jeg har leget med lidt forskellige transistorer i, bl.a. AC 128. Mine erfaringer derfra var at AC 128 transistorer (i hvert fald dem jeg fik fat på), ikke var specielt fede. Men derfor kan de måske godt fungere i en Rangemaster kopi. 
Jeg tror jeg ville prøve mig lidt frem med nogle forskellige transistorer, i så simple kredsløb gør valget af transistorer en væsentlig forskel. Evt. kan man købe nogle små "transistor sockets" som man lodder i kredsløbet i stedet for en transistor og derefter kan man prøvekøre forskellige transistorer uden at skulle til at lodde dem af og på hver gang.
"Every so often, man comes up with a correct invention - the wheel was a good idea, wasn't it? To have that round, that was a very good idea." - Jeff Beck

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: DIY: Treble booster (AC128)

Indlæg af Sasha »

Min ydmyge erfaring er, at når det kommer til germanium-transistorer, der vel typisk har en tolerance på +/- "et par hundrede procent" eller deromkring, så betyder de helt konkrete eksemplarers egenforstærkning og lækstrøm langt mere end hvilke bogstaver, der nu lige måtte stå på dem.

Men jeg ved også, at hvis man går i gang med sådan et projekt, får man jo sjældent ro i sjælen, før man har prøvet "den rigtige løsning". Så jeg tror, at du såmænd lige så godt først som sidst kan købe sådan en OC44... :D  

F.eks:

http://www.tubeampdoctor.com/catalog.ph ... earch=oc44

Edit:

M.h.t. udmåling af germanium-transistorer er denne artikel måske værd at læse:

http://www.geofex.com/Article_Folders/ffselect.htm

Jeg skal dog skynde mig at tilføje, at jeg ikke aner, hvad der er "de fede værdier" at proppe i sådan en Rangemaster-fætter. Skulle du vælge at bygge sådan en lille test-opstilling, så gør dig selv den tjeneste at lave den sådan, at du har nogle krokodillenæb eller lignende til at forbinde transistoren til måleopstillingen. Det holder simpelthen ikke f.eks. at skulle have test-kandidaten puttet i sokler eller deslige. For så sander man ret hurtigt, at så snart du har haft ved sådan en germanium-transistor med fingrene, går der i hvert fald 10 minutter, før den overhovedet kan noget som helst. Og nok også længere, før du kan måle noget, der blot ligner en stabil værdi, p.g.a. deres ekstreme temperaturfølsomhed. Jeg skal gerne gentage, hvad jeg ofte har sagt omkring disse sager: Germanium-transistorer er cirka lige så tilregnelige som en junkie med tredjedags-abstinenser! Men det er jo dig selv, der vil...   :)
Last edited by Sasha 8 years ago, edited 1 time in total.

JSThomsen
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 436
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: DIY: Treble booster (AC128)

Indlæg af JSThomsen »

Tak for hjælpen  :)  Der er bestilt stumper, så må jeg se om jeg skal købe flere afhængigt af hvor utilregnelige de er  :D

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen