Nye pickuper og ny elektronik i LP

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Besvar
Lars E
Himmelhund
Indlæg: 10
Tilmeldt: 8 years ago
Kontakt:

Nye pickuper og ny elektronik i LP

Indlæg af Lars E »

Jeg har lige bestilt nogle nye pickupper til min Gibson LP standart 2008. Valget faldt på Bare Knuckles the Mule.
Nu er næste skridt at finde ny indmad i form af volume og tone pots. Min LP er født med en printplade hvor pots sidder i og pickupperne sidder med stik. Dette vil jeg gerne benytte lejligheden til at skifte ud. Da jeg aldrig udnytter den oprindelige LP opsætning med 2 vol og 2 tone, vil jeg også prøve noget andet på den front.

Min tanke er derfor at kun have 1 master vol og 1 master tone (lidt som en telecaster). Men for at bevare guitarrens udseende med 4 knapper, tænker jeg at de sidste 2 skal kunne noget andet. F.eks. kunne en af dem splitte neck pickuppen og den anden fasevende eller vælge serie eller parallel. Jeg vil som sagt gerne beholde udseende med drejeknapper i stedet for switches.

Efter at have ledt efter et diagram der kan dette (uden held), vil jeg rådføre mig herinde. Kan det lade sig gøre og hvor køber jeg pots og lign?
Jeg vil gerne have kvalitets pots, men er rimelig blank på den front og bliver let forvirret over alle mulighederne. Jeg havde egentlig tænkt mig at få en prof til at udføre selve pickup udskiftningen da guitarren alligevel trænger til en justering.

Håber at få nogle indput til om projektet er realistisk, hvor jeg køber dimserne og eventuelle forslag til alternative løsninger.
På forhånd tak for hjælpen.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Nye pickuper og ny elektronik i LP

Indlæg af Sasha »

Lars E skrev: Jeg har lige bestilt nogle nye pickupper til min Gibson LP standart 2008. Valget faldt på Bare Knuckles the Mule.
Nu er næste skridt at finde ny indmad i form af volume og tone pots. Min LP er født med en printplade hvor pots sidder i og pickupperne sidder med stik. Dette vil jeg gerne benytte lejligheden til at skifte ud. Da jeg aldrig udnytter den oprindelige LP opsætning med 2 vol og 2 tone, vil jeg også prøve noget andet på den front.

Min tanke er derfor at kun have 1 master vol og 1 master tone (lidt som en telecaster). Men for at bevare guitarrens udseende med 4 knapper, tænker jeg at de sidste 2 skal kunne noget andet. F.eks. kunne en af dem splitte neck pickuppen og den anden fasevende eller vælge serie eller parallel. Jeg vil som sagt gerne beholde udseende med drejeknapper i stedet for switches.

Efter at have ledt efter et diagram der kan dette (uden held), vil jeg rådføre mig herinde. Kan det lade sig gøre og hvor køber jeg pots og lign?
Jeg vil gerne have kvalitets pots, men er rimelig blank på den front og bliver let forvirret over alle mulighederne. Jeg havde egentlig tænkt mig at få en prof til at udføre selve pickup udskiftningen da guitarren alligevel trænger til en justering.

Håber at få nogle indput til om projektet er realistisk, hvor jeg køber dimserne og eventuelle forslag til alternative løsninger.
På forhånd tak for hjælpen.
Hej Lars.

Jo, dit projekt er da bestemt realistisk. Men du bliver nok nødt til at være lidt mere specifik omkring, hvad du vil have de sidste to knapper til at gøre, før man kan hjælpe dig helt præcist.

Hvad angår valg af stumper, har jeg gode erfaringer med disse potmetre, som ifølge mine ydmyge oplevelser er langt bedre end mange langt dyrere alternativer - bl.a. CTS og disse stemplet med fancy navne. Til en Les Paul ville jeg vælge sådan et her som volume:

http://www.thomann.de/dk/goeldo_e500l_poti_500.htm

(Og ja, det er korrekt: Jeg ville - i modsætning til de "vedtagne og nedskrevne regler" vælge et lineært potmeter til volumen. Ifølge mine erfaringer giver det et langt mere lineært "sweep" på kontrollen.)

Til tonekontrollen:

http://www.thomann.de/dk/goeldo_el500.htm

Disse potmetre har, hvad jeg ville betegne som "normal stramhed". Vil man gerne have meget let-løbende kontroller, ville jeg kigge i retning af Bourns-potmetre. Skal det være strammere potmetre, er det Alpha, der gælder. Men igen: Jeg ville personligt vælge de nævnte Göldo. Det er min erfaring, at så længe du udelader printpladen, er der ingen grund til at spekulere i potmetre med ekstralange gevindstykker. Disse "normale" potmetre har sagtens kunnet nå på de Les Pauls, jeg har haft med at gøre.

M.h.t. omskiftere, der kan bruges til de andre ting, du beskriver, så afhænger antallet af stillinger, de skal have, jo meget af, hvad man vil have dem til at gøre. Men f.eks. til en simpel coil-split skal du bruge noget i denne stil med kun to positioner:

http://www.musikding.de/Rotary-switch-6P2T-open

Og lad nu være med at lade dig lokke til at købe nogle af de dér infame plastik-tingester, hvor man selv kan flytte "stopklodsen" og derved bestemme, hvor mange positioner, de skal have. Dét i sig selv er selvfølgelig smart. Men kvaliteten af selve plastik-omskifteren er altså ikke noget, jeg ville løbe an på...

Edit: Men hvis du kan blive lidt mere specifik omkring, hvad du vil have sagerne til at gøre, bliver det utroligt meget nemmere at finde/lave et diagram til dig, som kan dét, du efterspørger.
Last edited by Sasha 8 years ago, edited 1 time in total.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Nye pickuper og ny elektronik i LP

Indlæg af Sasha »

Halløj igen.

Og hvis du alligevel er i gang med at købe ind, får du nok også brug for en kondensator til tonekontrollen. F.eks. noget i denne stil:

http://www.musikding.de/Greenie-22nF_1

Jeg er ganske klar over, at visse mennesker køber sig fattige i diverse former for "snake oil" kondensatorer til brug i tonekontrollerne i deres Gibsons. Men jeg må erkende, at jeg aldrig helt har fattet rationalet bag dette. Som jeg ser det, er det eneste signal, der går gennem disse kondensatorer i tonekontrollerne på en guitar, dén del, som man "smider væk". Og jeg har da aldrig hørt folk klage over, at f.eks. deres vintage Fendere skulle lyde dårligt, fordi Leo Fender her tænkte rationelt og brugte de "usleste" keramiske kondensatorer til samme formål. Jeg tror ikke, at man ville forbedre lyden fra en Vintage Fender nævneværdigt, hvis man skiftede denne 25 øres keramiske kondensator ud med en 500 kroners "snake oil" ditto. Men det står da selvfølgelig enhver frit for at prøve. Det må man gøre op med sig selv og sin pengepung. Jeg ville som antydet ovenfor vælge en ganke almindelig, hæderlig foliekondensator...
Last edited by Sasha 8 years ago, edited 1 time in total.

Lars E
Himmelhund
Indlæg: 10
Tilmeldt: 8 years ago
Kontakt:

RE: Nye pickuper og ny elektronik i LP

Indlæg af Lars E »

Tak for svar Sasha. Hvor er det dejligt med et sted hvor man får klare svar på kort tid. Det var lige sådan en hjælp jeg kunne bruge. Det er rart at høre at man ikke skal lade sig forblænde af diverse beskrivelser om fordelen ved den ene og den anden dims. Jeg har brugt det meste af eftermiddagen på at søge rundt på forskellige hjemmesider der tilbyder potmetre til sindssyge summer.

Jeg er klart med på ideen om lineært volumen potmeter.
Jeg er overrasket over at de potmetre med kort skaft, kan nå i en LP, når nu de gør så meget ud af snakke om langskaftede potmeter. Men det gør det da noget nemmere at have med at gøre.


Med hensyn til hvad jeg vil have de 2 switches til, så har jeg kun lagt mig fast på den ene, nemlig til at splitte neck pickuppen. Jeg havde egentlig forestillet mig push pull, men kan da godt se at en dreje switch er en lidt mere elegant løsning. Og til de priser kan man jo købe nogle stykker.

Med hensyn til den anden switch kunne jeg godt tænke mig at høre hvad i andre ville gøre? Og hvad der kan lade sig gøre. Jeg har ikke så meget praktisk erfaring i hvilke muligheder der foreligger. Har altid bare spillet guitar uden at interessere mig særlig meget for elektronikken.

Endnu en gang tak for hjælpen so far...

Brugeravatar
Kallum
Still Got The Blues
Indlæg: 333
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Nye pickuper og ny elektronik i LP

Indlæg af Kallum »

2 af de 4 les pauls jeg har haft skulle bruge de lange potmetre, bare fyi

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Nye pickuper og ny elektronik i LP

Indlæg af Sasha »

Selv tak.

Som antydet, er der vist lidt forskel på, hvor tykt dækket er på div. Les Pauls. Så på visse eksemplarer kommer man nok ikke uden om at skulle bruge potmetre med lange gevindstykker. Men som sagt: På de to Les Pauls, som jeg for nyligt har rodet med, har der ikke været problemer med at bruge normale potmetre. Kallums erfaringer peger jo i samme retning. Men man kunne jo måske starte med at prøve at se, om de normale kunne nå. Kan de ikke det, må man jo så tage bestik af situationen derfra. Så har man selvfølgelig investeret forgæves i et par potmetre. Men heldigvis ikke til flere millioner...

Og man kunne selvfølgelig også lave diverse switching-funktioner via push/pull-potmetre, hvor man ikke brugte selve potmeteret til noget. Men det er jo op til eget temperament, hvad man synes, er smartest/mest elegant.

Nu er jeg jo ikke den helt store Les Paul-mand eller -kender. Og jeg er samtidig også "helvedes gammeldags". Så på min Les Paul har jeg blot den helt klassiske løsning med to volume og to tonekontroller und nix weiter. Det er rigeligt for mig at forsøge at holde styr på i kampens hede ;)   Så jeg er næppe den rette at spørge til råds omkring div. ekstra features, man kunne hitte på. Mulighederne er ellers talrige. Men hvad der er fedt i praksis, skal jeg afholde mig fra at kloge mig på...
Last edited by Sasha 8 years ago, edited 1 time in total.

Brugeravatar
Kladen
Johnny B. Goode
Indlæg: 124
Tilmeldt: 9 years ago
Kontakt:

RE: Nye pickuper og ny elektronik i LP

Indlæg af Kladen »

Nu ved jeg ikke om der fysisk er plads, men en mulighed kunne være en boost funktion.
Det kræver lidt elektronik og et batteri.

Snake Boots
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 437
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Nye pickuper og ny elektronik i LP

Indlæg af Snake Boots »

Jeg har en les paul, hvor begge mikrofoner kører på samme tone og volume. De to øvrige kontroller var så bare ikke-forbundne. Det var det eneste håndterbare for mig efter mange år på strat. Men efter noget tid på en 335 med standard wiring, ville jeg fakstisk nu ønske, at les paul'en havde alle kontrollerne. I midterpositionen kan det bare noget, det der med at blende vol og toneknapperne efter behov.

Lars E
Himmelhund
Indlæg: 10
Tilmeldt: 8 years ago
Kontakt:

RE: Nye pickuper og ny elektronik i LP

Indlæg af Lars E »

Så kom jeg lidt videre med mit projekt. Eller det vil sige kun lidt, for i min iver efter at købe pots på nettet fik jeg ikke lige målt efter på guitarren. Så jeg købte bare standart længde. Nu fik jeg så skilt elektronikken ad i Les Paul'en og selvfølgelig viser det sig at jeg skal bruge de lange pots.
I mellemtiden er jeg så også blevet i tvivl om jeg virkelig vil forenkle elektronikken til kun master vol og master tone. Jeg tror måske, efter anbefaling fra Snake Boots ovenfor, at jeg laver en traditionel opsætning, men med push pull til coilsplit af begge pickupper. Er der nogen der kan anbefale et godt diagram til det?

Så hvis der er nogen der mangler nogle potmeter af typerne i linket ovenfor, så sig til da jeg selvfølgelig købte ekstra:-)

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Nye pickuper og ny elektronik i LP

Indlæg af Sasha »

Lars E skrev: Så kom jeg lidt videre med mit projekt. Eller det vil sige kun lidt, for i min iver efter at købe pots på nettet fik jeg ikke lige målt efter på guitarren. Så jeg købte bare standart længde. Nu fik jeg så skilt elektronikken ad i Les Paul'en og selvfølgelig viser det sig at jeg skal bruge de lange pots.
I mellemtiden er jeg så også blevet i tvivl om jeg virkelig vil forenkle elektronikken til kun master vol og master tone. Jeg tror måske, efter anbefaling fra Snake Boots ovenfor, at jeg laver en traditionel opsætning, men med push pull til coilsplit af begge pickupper. Er der nogen der kan anbefale et godt diagram til det?

Så hvis der er nogen der mangler nogle potmeter af typerne i linket ovenfor, så sig til da jeg selvfølgelig købte ekstra:-)
Hvis du går ind her:

https://bareknucklepickups.co.uk/main/schematics.php

og så downloader diagram "nummer 11", burde det passe.

M.h.t. potmetre, er det så nok noget i denne stil, du skal have fat i:

http://www.thomann.de/dk/goeldo_pushpul ... l_107421_5

Hvad man skal vælge til volume-potmetre, er jeg lidt mere loren omkring. Men måske enten sådan nogle:

http://www.thomann.de/dk/goeldo_us5xl_gitarrenpoti.htm

som så godt nok er et logaritmisk potmeter. Eller også noget i denne stil, som jeg tror, er langt nok til at nå gennem dækket på en Les Paul. Bemærk, at jeg siger "tror":

http://www.banzaimusic.com/Sealed-Pot-500k-lin.html
Last edited by Sasha 8 years ago, edited 1 time in total.

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen