Hvilken str. nøgle til fender højtaler-møtrikker?

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Besvar
Snake Boots
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 437
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Hvilken str. nøgle til fender højtaler-møtrikker?

Indlæg af Snake Boots »

Hej folkens

Er her nogen som ved hvilken str. nøgle jeg skal have fat i til møtrikkerne som holder højtaleren i fender amps (gammel bf combo) på plads? Et det mest praktisk med en fastnøgle eller noget andet? En svensknøgle kan vel klare det, men jeg vil hellere have en fast, da jeg har 10 tommelfingre!

Tillægsspørgsmål: Er en alm. god loddekolbe i 'standard-størrelse' kraftig nok til at lodde højtalerkabel på højtalerterminaler eller skal man have fat i noget kraftigere?

På forhånd tak for svar.
Last edited by Snake Boots 8 years ago, edited 1 time in total.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Hvilken str. nøgle til fender højtaler-møtrikker?

Indlæg af Sasha »

Snake Boots skrev: Hej folkens

Er her nogen som ved hvilken str. nøgle jeg skal have fat i til møtrikkerne som holder højtaleren i fender amps (gammel bf combo) på plads? Et det mest praktisk med en fastnøgle eller noget andet? En svensknøgle kan vel klare det, men jeg vil hellere have en fast, da jeg har 10 tommelfingre!

Tillægsspørgsmål: Er en alm. god loddekolbe i 'standard-størrelse' kraftig nok til at lodde højtalerkabel på højtalerterminaler eller skal man have fat i noget kraftigere?

På forhånd tak for svar.
Åh, jeg er ikke sikker. Men det kunne meget vel være enten 5/16" eller 3/8". Vil man være sikker, er det nemmeste vel lige at sætte en skydelære på og måle efter? Om man så synes, at en enkelt højttaler er grund nok til at gå ud og anskaffe sig en dedikeret fastnøgle (eller endnu bedre en topnøgle)..? Well, jeg ville i dit tilfælde nok "nøjes" med en svensknøgle samt passende doserede mængder tålmodighed og forsigtighed.

Tillægssvar: Ja, du kan sagtens lodde højttalerledninger med en almindelig loddekolbe på f.eks. 25-50 watt. Især hvis dens spids ikke er helt smadret.
Last edited by Sasha 8 years ago, edited 1 time in total.

Snake Boots
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 437
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Hvilken str. nøgle til fender højtaler-møtrikker?

Indlæg af Snake Boots »

OK, tak for svar. Jeg prøver mig frem. :-) Ved du om det er nødvendigt eller nemmest at tage hele 'bafflen' og/eller 'grillen' af før man skifter højtaleren i en bf Deluxe Reverb/Super Reverb? Eller kan man bare komme til at skifte den fra bagsiden?

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Hvilken str. nøgle til fender højtaler-møtrikker?

Indlæg af Sasha »

Snake Boots skrev: OK, tak for svar. Jeg prøver mig frem. :-) Ved du om det er nødvendigt eller nemmest at tage hele 'bafflen' og/eller 'grillen' af før man skifter højtaleren i en bf Deluxe Reverb/Super Reverb? Eller kan man bare komme til at skifte den fra bagsiden?
Selv tak.

Du skal nok have selve forstærker-delen ud for at kunne komme til. Men du behøver ikke at pille baffelen af. Det kan dog godt være en fordel også at pille det nederste bagpanel af...
Last edited by Sasha 8 years ago, edited 1 time in total.

Per Ørum
Johnny B. Goode
Indlæg: 159
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Hvilken str. nøgle til fender højtaler-møtrikker?

Indlæg af Per Ørum »

Vær opmærksom på at på de fleste gamle black face fenderforstærkerr kan man ikke uden videre tage baflen af. Den sidder ofte i en revne i kabinettet som så er samlet omkring baflen. Senere fandt man på at skrue baflen på en liste med skruer.

Held og lykke

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Hvilken str. nøgle til fender højtaler-møtrikker?

Indlæg af Sasha »

Per Ørum skrev: Vær opmærksom på at på de fleste gamle black face fenderforstærkerr kan man ikke uden videre tage baflen af. Den sidder ofte i en revne i kabinettet som så er samlet omkring baflen. Senere fandt man på at skrue baflen på en liste med skruer.

Held og lykke
Hvis vi skal være helt pernitne, er kronologien så ikke den anden vej rundt? Jeg synes da i hvert fald at have bemærket, at baffelen på de fleste (hvis ikke alle?) Silverface-Fendere er af typen, der er "indbygget" i en slids i siderne, og som derfor ikke er sådan ligetil at pille ud.

Per Ørum
Johnny B. Goode
Indlæg: 159
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Hvilken str. nøgle til fender højtaler-møtrikker?

Indlæg af Per Ørum »

Søren.
Det tror jeg faktisk du har ret i.
Hukommelsen svigter og en demens light er vist på trapperne....

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Hvilken str. nøgle til fender højtaler-møtrikker?

Indlæg af Sasha »

Ja, man kender det jo, gør man...  ;)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Rasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Hvilken str. nøgle til fender højtaler-møtrikker?

Indlæg af Rasmus »

Jeg har tilbudt den kære Andersen lidt fingernem assistance, da han for nylig er flyttet til min bydel. Han lader til at være ramt af påsketravlhed.

Snake Boots
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 437
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Hvilken str. nøgle til fender højtaler-møtrikker?

Indlæg af Snake Boots »

Og så vågnede jeg op. :-)

Jeg kan da godt lige fortælle lidt om højtalerskiftene, nu hvor jeg har kedet jer med møtrikstørrelser!

Nogle af de højtalere jeg har i mine forstærkere er lidt af en blandet fornøjelse. Bla. en Weber 12F150 i en gammel Deluxe Reberb. Højtaleren lyder ret autentisk - tæt på nogle gamle keramiske Jensen jeg har prøvet, kan ikke huske om det var c12n - men den forvrænger for meget og for harsk til min smag ved høje lydtryk. Så jeg skifter den ud, faktisk med det allermest ordinære valg: en ny C12K som er standardhøjtaleren i DRRI. Hvorfor så denne kedelige sag? Den kan klare mosten og lyder samtidig fenderagtigt. I forrige weekend havde jeg fornøjelsen af kunne A/B teste mellem min DR og Rampelysets DRRI, både med forstærkernes egne højtalere og men hinandens. Heldigvis lød min DR klart bedst, he he!! Og C12K'eren præcis som jeg husker den bortset fra at den lød bedre med min gamle DR end de DRRI, jeg har hørt den i. 

Jeg har også købt 4 stk. dødalmindelige Fender (Eminence) OEM V-1030. Det er dem som Fender har proppet i deres Devilles i årevis, udover de blå alnico-højtalere. De ryger i min Super Reverb som har nogle dyre Weber højtalere, som jeg er meget ubegejstret for. 1030'erne har jeg prøvet i et par Devilles som har været stillet til rådighed som backline amps, og de har fungeret rigtig fint. Så det kan kun være bedre end Weberne. 

For sjov skyld og narrestreger prøvede jeg lige min DR gennem en gammel EVM 12L og også Super Reverben, her dog med EV'en i extension cab udgangen. AV AV AV!!! Der skal man godt nok holde på hat og briller!!! Det er en fantastisk oplevelse. Det føles som at sætte sig ind i en F1 når man til daglig kører Fiat Punto. Men den lyder for moderne og ren til min smag. Jeg vil egentlig gerne have noget som lyder gammelt og karakterfuldt, men bare uden for store doser grim forvrængning ved høje lydniveauer. Måske det ideelle rent lydmæssigt ville være 4x12 eller endda 8x12 med lavtfølsomme vintage-højtalere... men det kommer ikke til at ske! Kompromiset må nok være en mere potent udgave af en vintagehøjtaler som C12K 'eren virker som et rigtig godt bud på. C12K'en lyder og føles faktisk i mine ører og hænder som en krydsning mellem en klassisk keramisk Jensen og en 12L, dog med markant overvægt af Jensen. En højtaler jeg rigtig godt gad at kunne afprøve med mine egne forstærkere er D120F som efter min erfaring på sin egen måde har kombinationen af stor klarhed men samtidig noget kompleksitet og karakter. Men jeg kommer vist aldrig til at give flere tusind kr for en 30 år gammel mørnet højtaler som man ikke engang kan få nogenlunde fornuftige reservedele til.
Last edited by Snake Boots 8 years ago, edited 1 time in total.

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen