Artikel - med påstande om rørforstærkere, guitarforstærkere og mål til kabinetbyggeri

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Besvar
Brugeravatar
Odgaard
Gearfreak roadie
Indlæg: 1580
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Artikel - med påstande om rørforstærkere, guitarforstærkere og mål til kabinetbyggeri

Indlæg af Odgaard »

Hej freaks

Jeg faldt over den her artikel fra Award Session omkring forstærkere, rør, højtalere og deromkring - og med mål til hjemmebyg af højtalerkabinetter.

http://www.award-session.com/pdfs/GEAR_TALK_1.pdf
Last edited by Odgaard 8 years ago, edited 1 time in total.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Artikel - om rørforstærkere, guitarforstærkere og mål til kabinetbyggeri

Indlæg af Sasha »

Odgaard skrev: Hej freaks

Jeg faldt over den her artikel fra Award Session omkring forstærkere, rør, højtalere og deromkring - og med mål til hjemmebyg af højtalerkabinetter.

http://www.award-session.com/pdfs/GEAR_TALK_1.pdf
Kan se, at man i samme ombæring lige får en guide med til, hvordan man får sin Stratocaster til at lyde som en Jazzmaster. Just what the doctor ordered ;)

Må lige læse artiklen igennem ved lejlighed...

Brugeravatar
Odgaard
Gearfreak roadie
Indlæg: 1580
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Artikel - om rørforstærkere, guitarforstærkere og mål til kabinetbyggeri

Indlæg af Odgaard »

Jow jow. Og der er dedikeret en selvstændig side til lige netop den operation :)

Brugeravatar
Odgaard
Gearfreak roadie
Indlæg: 1580
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Artikel - om rørforstærkere, guitarforstærkere og mål til kabinetbyggeri

Indlæg af Odgaard »

Han er forholdsvis frisk ift. at konstatere, at transistorforstærkere kan det samme som rørforstærkere.

Men kvaliteten af stumper har selvfølgelig noget at sige. Jeg har kun prøvet billige transistorforstærkere, og de har lydt ring' og kedeligt. Men det har nogle billige rørforstærkere bestemt også præsteret.

Award Session har også den her omkring højtalere og kabinettet


http://www.award-session.com/pdfs/Speaker_Upgrade.pdf
Last edited by Odgaard 8 years ago, edited 1 time in total.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Artikel - om rørforstærkere, guitarforstærkere og mål til kabinetbyggeri

Indlæg af Sasha »

Odgaard skrev: Jow jow. Og der er dedikeret en selvstændig side til lige netop den operation :)
OK, Jeg tilgav ham i første omgang hans ævl om, at Clapton i sin tid i Cream skulle have kreeret sin "woman tone" med en Strat´s mellempositioner. Men da han nåede til sin påstand om, at en rørforstærker skal have rør-ensretning for at levere kompression...   ja, så kunne jeg altså desværre ikke lige på stående fod kapere mere vrøvl.

Sorry!

Var mit mål at læse noget om rørforstærkere, ville jeg nok vælge nogle andre at lytte til - f.eks. en tekniker, der ikke er "biased" af at arbejde for et firma, som har en klar interesse i at sælge så mange af deres transistorforstærkere som muligt...

Edit: Og han intensiverer ævlet, da han når til symmetrisk vs. asymmetrisk klipning...     Herre Jemini! Jeg er mildest talt ikke enig i anbefalingen af denne artikel.
Last edited by Sasha 8 years ago, edited 1 time in total.

Brugeravatar
Odgaard
Gearfreak roadie
Indlæg: 1580
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Artikel - om rørforstærkere, guitarforstærkere og mål til kabinetbyggeri

Indlæg af Odgaard »

Ja, han bliver noget svævende jo længere, man kommer :) men tegningerne af kabinetter, de kan måske bruges :D (og hvordan man omformer en strat til en jazzmaster :) )
Last edited by Odgaard 8 years ago, edited 1 time in total.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Artikel - om rørforstærkere, guitarforstærkere og mål til kabinetbyggeri

Indlæg af Sasha »

Odgaard skrev: Ja, han bliver noget svævende jo længere, man kommer :) men tegningerne af kabinetter, de kan måske bruges :D (og hvordan man omformer en strat til en jazzmaster :) )
Joh, "svævende" er da vist en høflig udlægning af sagen...

Og ser man et kort øjeblik bort fra nøje afstemte kabinetter med fintunet "porting" og deslige, så har enhver kasse, som man på en eller anden måde kan få bakset én eller flere højttalere fast i, vel nærmest krav på at blive kaldt "et guitarkabinet" ? F.eks. er det jo gennem efterhånden en hel del år blevet demonstreret, at man fint kan bruge en papkasse, hvis man blot lige presser den lidt sammen. Det lyder ganske vist ikke ret godt. Men hvis man sætter et fint navneskilt på fronten - man kunne f.eks. skrive "Marshall" med flotte, svungne bogstaver eller lignende - så sælger skidtet vist egentlig som varmt brød alligevel. Så mon ikke også den gode mands tegninger over en firkantet kasse også ville resultere i noget, der ville komme lyd ud af, hvis man prøvede at følge dem?

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen