2 x 8ohm -> 4 og 16ohm

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Besvar
Lasse H
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 505
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

2 x 8ohm -> 4 og 16ohm

Indlæg af Lasse H »

Hvordan får man et 2 x 8ohms kabinet til både at kunne køre 4ohm og 16ohm? Altså hvordan udføres dette i praksis?

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: 2 x 8ohm -> 4 og 16ohm

Indlæg af Sasha »

P Lasse H skrev: Hvordan får man et 2 x 8ohms kabinet til både at kunne køre 4ohm og 16ohm? Altså hvordan udføres dette i praksis?
Jeg ville foreslå via en solid (!!!) omskifter, der skifter mellem parallel- og serieforbindelse af enhederne.

Lasse H
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 505
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

RE: 2 x 8ohm -> 4 og 16ohm

Indlæg af Lasse H »

Denne omskifter, den avanceret eller blot slags switch? Kan ikke lige regne ud, om det kan gøres på en eller anden smart måde med blot en switch.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: 2 x 8ohm -> 4 og 16ohm

Indlæg af Sasha »

Jeg har faktisk lige for nyligt lavet den beskrevne forretningsgang i et par Tube Town 2x12-kabinetter. Jeg brugte sådan en omskifter her:

http://www.tube-town.net/ttstore/Switch ... :3676.html

Som jeg - efter at have boret det éne hul op til 12 mm - monterede ved siden af en jackbøsning i sådan en plade her:

http://www.tube-town.net/ttstore/Parts- ... :3155.html

Den fine stiksav skulle selvfølgelig lige findes frem for at save ud til denne plade. Men ellers tror jeg nok, at jeg vil overlade det til eget initiativ, hvorvidt man vil bruge prædikatet "avanceret" i denne sammenhæng... ;)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Rasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: 2 x 8ohm -> 4 og 16ohm

Indlæg af Rasmus »

Det virker interessant! Hvordan skal det wires op?

Lasse H
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 505
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

RE: 2 x 8ohm -> 4 og 16ohm

Indlæg af Lasse H »

Tak. 

Ja, det er også det, jeg tænker på, Rasmus.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: 2 x 8ohm -> 4 og 16ohm

Indlæg af Sasha »

OK.

Den slags er dælme ikke ret nemt at forklare på skrift. Så jeg har prøvet så pædagogisk, som jeg formår, at lave et par tegninger, som - og jeg skal på forhånd beklage, at jeg stinker til at tegne - forhåbentlig illustrerer, hvordan man kan lave det.

Jeg håber, vi er enige om, at det er disse to scenarier, vi gerne vil kunne vælge imellem. Right?

https://picasaweb.google.com/117055294410182563619/6276843047571688321?authkey=Gv1sRgCLXMiMibk5Cw-gE#6276843052129106178

Så er det jo sådan set bare at sætte sig og bevæbne sig med sine bedste krydsogtværs-evner og forsøge at få kabalen til at gå op. Ét hæderligt bud kunne se sådan ud, hvis man bibeholder nummereringen fra den første tegning:

https://picasaweb.google.com/117055294410182563619/6276843047571688321?authkey=Gv1sRgCLXMiMibk5Cw-gE#6276843054652918338

Håber, det giver en vis form for mening? Ellers må I sige til.

Bemærk, at hver af de to 8 ohms enheder selvfølgelig lige så godt kunne udgøres af to parallelkoblede 16 ohms enheder i f.eks. et 4x12 kabinet.

Hvis man forestiller sig, at man ser omskifteren inde fra kabinettet, og tingene vender som på tegningen, burde det med de fleste omskiftere - bl.a. den, jeg linkede til tidligere - virke sådan, at kabinettet er på 4 ohm, når tangenten på omskifteren er nedad, og - trommehvirvel....  - på 16 ohm, når tangenten er opad. Men nu skal gamle Vladimir Lenin jo ikke have levet forgæves. Så som altid: Tillid er godt. Kontrol er bedre! Så tjek, tjek, tjek...
Last edited by Sasha 8 years ago, edited 1 time in total.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Lasse H
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 505
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

RE: 2 x 8ohm -> 4 og 16ohm

Indlæg af Lasse H »

Perfekt! tak.

Det var præcis det, jeg ikke lige kunne regne ud. Det opklarede for mig, hvordan omskifteren kan bruges. Tænkte nok, det kunne gøre meget simpelt. Den højre del af tegning to, kan jeg så ikke lige regne ud, hvad er. Et jackstik?

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: 2 x 8ohm -> 4 og 16ohm

Indlæg af Sasha »

Selv tak.

Jeg advarede jo om, at jeg er absurd dårlig til at tegne... ;)

Men jo, dét, det skulle forsøge at ligne, var en jackbøsning af "den engelske type" som f.eks. denne:

http://www.tube-town.net/ttstore/Jacks-Plugs/Jacks-6-3-mm/Cliff-6-3-Mono-Switched-Jack::1434.html

"Hatten" på den skulle så symbolisere den del, som man skruer møtrikken på...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Rasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: 2 x 8ohm -> 4 og 16ohm

Indlæg af Rasmus »

Jeg havde også lidt svært ved at se det var det. 

Er de to nederste ben på Switch forbundet med en lus?

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: 2 x 8ohm -> 4 og 16ohm

Indlæg af Sasha »

Ja, de der "personlige symboler", man efterhånden udvikler, når man tegner diagrammer o.l. til sig selv, er ikke altid lige nemme for andre at decifrere...  ;)  Og ja, det er en lus mellem de to nævnte ben.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Rasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: 2 x 8ohm -> 4 og 16ohm

Indlæg af Rasmus »

:P   Haha, ja, sådan kan det jo gå. Men tak fordi du deler din viden.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: 2 x 8ohm -> 4 og 16ohm

Indlæg af Sasha »

- Så lidt...

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen