Diskant lyd på strat.

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
strattitude
Johnny B. Goode
Indlæg: 127
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Diskant lyd på strat.

Indlæg af strattitude »

Jeg går ud fra at du allerede har eksperimenteret med højde justering af pickupperne?

Min erfaring er ihvertfald at det er vigtigt at gøre inden man kasserer pickupperne.

Jo lavere de sidder, jo "blødere" er de efter min mening. Men for lavt bliver de tynde i lyden. Hvis de sidder for højt kan nogle pickupper være for diskante.

Min neck pickup sidder næsten helt nede ved slagpladen.

Brugeravatar
Ingstrup
Smoke On The Water
Indlæg: 81
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Diskant lyd på strat.

Indlæg af Ingstrup »

Det er sært. Jeg har selv haft samme pickupper i en strat af samme model. Og jeg synes netop, at lyden var behageligt afrundet.

the-rabbit
Smoke On The Water
Indlæg: 89
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Diskant lyd på strat.

Indlæg af the-rabbit »

Ja, det er virkeligt sjovt hvordan det hele spiller sammen. Både på godt og ondt. :)

Jeg har dog (delvist) løst problemet nu. :)

Sanne
Himmelhund
Indlæg: 35
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Diskant lyd på strat.

Indlæg af Sanne »

[quote="strattitude"]Jeg går ud fra at du allerede har eksperimenteret med højde justering af pickupperne?

Min erfaring er ihvertfald at det er vigtigt at gøre inden man kasserer pickupperne.

Jo lavere de sidder, jo "blødere" er de efter min mening. Men for lavt bliver de tynde i lyden. Hvis de sidder for højt kan nogle pickupper være for diskante.

Min neck pickup sidder næsten helt nede ved slagpladen.[/quote]

Hej
Har også samme problem med min Fender RI´62 stratocaster efter jeg har fået den justeret. Før var den blød og lidt mørk i lyden, men nu er den diskant, tynd og skarp. Det er stadig samme pickupper der sidder i, så pickupperne må jo ligge for højt? Vil det sige at jeg bare kan skrue men længere ned, og skal de være lige høje både på de lyse og dybe strenge?

Kh Sanne

Telemaster
Gearfreak roadie
Indlæg: 1717
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Diskant lyd på strat.

Indlæg af Telemaster »

[quote="Sanne"][quote="strattitude"]Jeg går ud fra at du allerede har eksperimenteret med højde justering af pickupperne?

Min erfaring er ihvertfald at det er vigtigt at gøre inden man kasserer pickupperne.

Jo lavere de sidder, jo "blødere" er de efter min mening. Men for lavt bliver de tynde i lyden. Hvis de sidder for højt kan nogle pickupper være for diskante.

Min neck pickup sidder næsten helt nede ved slagpladen.[/quote]

Hej
Har også samme problem med min Fender RI´62 stratocaster efter jeg har fået den justeret. Før var den blød og lidt mørk i lyden, men nu er den diskant, tynd og skarp. Det er stadig samme pickupper der sidder i, så pickupperne må jo ligge for højt? Vil det sige at jeg bare kan skrue men længere ned, og skal de være lige høje både på de lyse og dybe strenge?

Kh Sanne[/quote]

Det er meget individuelt fra guitar til guitar, hvordan man får det bedste resultat. Resten af dit grej spiller jo også en rolle, så det er nok svært at sige på afstand, hvordan dine pick ups skal højdejusteres. TIl gengæld er det ret nemt at eksperimentere med på en Strat, fordi man jo bare justerer højden på de to stjerneskruer, der holder hver pick up fast. Med andre ord: prøv dig frem :-)
So many assholes, so few bullets

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Diskant lyd på strat.

Indlæg af Sasha »

Er der blevet skruet på pickuppernes højde i forbindelse med justeringen?
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Sanne
Himmelhund
Indlæg: 35
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Diskant lyd på strat.

Indlæg af Sanne »

[quote="Sasha"]Er der blevet skruet på pickuppernes højde i forbindelse med justeringen?[/quote]

Hej Søren ;-)
Ja det er der. Han sagde at det var en standard opsætning....?

Brugeravatar
Odgaard
Gearfreak roadie
Indlæg: 1580
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Diskant lyd på strat.

Indlæg af Odgaard »

[quote="Sanne"][quote="Sasha"]Er der blevet skruet på pickuppernes højde i forbindelse med justeringen?[/quote]

Hej Søren ;-)
Ja det er der. Han sagde at det var en standard opsætning....?[/quote]
Så passer den "standard opsætning" nok bare ikke til dine ører. (og velkommen til :) )

Sanne
Himmelhund
Indlæg: 35
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Diskant lyd på strat.

Indlæg af Sanne »

[quote="Odgaard"][quote="Sanne"][quote="Sasha"]Er der blevet skruet på pickuppernes højde i forbindelse med justeringen?[/quote]

Hej Søren ;-)
Ja det er der. Han sagde at det var en standard opsætning....?[/quote]
Så passer den "standard opsætning" nok bare ikke til dine ører. (og velkommen til :) )[/quote]

Hahaha... og tak ;-)

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Diskant lyd på strat.

Indlæg af Sasha »

[quote="Sanne"][quote="Sasha"]Er der blevet skruet på pickuppernes højde i forbindelse med justeringen?[/quote]

Hej Søren ;-)
Ja det er der. Han sagde at det var en standard opsætning....?[/quote]

Hmm... Fa´en ta´ de dér guitarmekanikere med skruetrækkeren fyldt med hormoner! :-)

Men som det skrives tidligere i tråden, er det jo bare at prøve sig frem. Jeg ville personligt starte med at justere halspickuppen, til jeg synes, at den lyder "rigtigt". Og så ville jeg så justere de andre ind efter den, så volumen imellem dem passer (samme volume, når du skifter mellem pickupperne). Vær dog opmærksom på, at du ikke hæver pickupperne så meget, at den begynder at lide at "Stratitis" - altså dét fænomen, at især den dybe E-streng bliver underligt falsk på de høje bånd, fordi magneterne i pickupperne påvirker strengens svingninger.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Sanne
Himmelhund
Indlæg: 35
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Diskant lyd på strat.

Indlæg af Sanne »

[quote="Sasha"][quote="Sanne"][quote="Sasha"]Er der blevet skruet på pickuppernes højde i forbindelse med justeringen?[/quote]

Hej Søren ;-)
Ja det er der. Han sagde at det var en standard opsætning....?[/quote]

Hmm... Fa´en ta´ de dér guitarmekanikere med skruetrækkeren fyldt med hormoner! :-)

Men som det skrives tidligere i tråden, er det jo bare at prøve sig frem. Jeg ville personligt starte med at justere halspickuppen, til jeg synes, at den lyder "rigtigt". Og så ville jeg så justere de andre ind efter den, så volumen imellem dem passer (samme volume, når du skifter mellem pickupperne). Vær dog opmærksom på, at du ikke hæver pickupperne så meget, at den begynder at lide at "Stratitis" - altså dét fænomen, at især den dybe E-streng bliver underligt falsk på de høje bånd, fordi magneterne i pickupperne påvirker strengens svingninger.[/quote]

;-) Hm... men jeg synes jo nærmere at de skal ned ad - altså ned mod slagpladen. Jeg fik ikke helt svar på om den skal stå lige langt fra slagpladen i begge ender af pickuppen?

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Diskant lyd på strat.

Indlæg af Sasha »

Jo-jo, det var såmænd også bare lige for at anskueliggøre det værste, der kan ske. I den modsatte retning kan man så skrue dem så langt ind, at man "ryger ud over skruen". Og så skal man have slagpladen af, for at få pickuppen skruet fast igen. Men så skal pickuppen typisk helt ned og ligge plant med slagpladen eller noget i dén stil.

Der er ingen faste regler om, hvordan tingene SKAL være. Så brug ørerne. "vinklingen" fra side til side kan du jo bruge til at bestemme volumen imellem de dybe og de høje strenge. Typisk skal den bagerste pickup dog justeres lidt tættere på strengene end de to andre, da strengenes udsving er mindre helt henne ved stolen.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Sanne
Himmelhund
Indlæg: 35
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Diskant lyd på strat.

Indlæg af Sanne »

[quote="Sasha"]Jo-jo, det var såmænd også bare lige for at anskueliggøre det værste, der kan ske. I den modsatte retning kan man så skrue dem så langt ind, at man "ryger ud over skruen". Og så skal man have slagpladen af, for at få pickuppen skruet fast igen. Men så skal pickuppen typisk helt ned og ligge plant med slagpladen eller noget i dén stil.

Der er ingen faste regler om, hvordan tingene SKAL være. Så brug ørerne. "vinklingen" fra side til side kan du jo bruge til at bestemme volumen imellem de dybe og de høje strenge. Typisk skal den bagerste pickup dog justeres lidt tættere på strengene end de to andre, da strengenes udsving er mindre helt henne ved stolen.[/quote]

Takker ;-)
Det ville ski´være lidt nemmere hvis du boede lige rundt om hjørnet ;-)

Fortsat go aften
Kh Sanne

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Diskant lyd på strat.

Indlæg af Sasha »

Ikke nødvendigvis for mig... :-)

Og god aften!
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen