Diskant lyd på strat.

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
the-rabbit
Smoke On The Water
Indlæg: 89
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Diskant lyd på strat.

Indlæg af the-rabbit »

Hej GF'ere. :) - Så er jeg også tilbage igen. Dejligt at siden er kommet op at køre igen.

Jeg har den senere tid skiftet lidt ud i mit gear. Bla. en ny forstærker, i stedet for min VOX. Her har jeg så selvfølgeligt leget en del med forskelligs amps for at finde frem til den rigtige.
Jeg har, under alle disse forsøg opdaget, at min strat lyder utrolig diskant på rigtigt mange forstærkere. Også i forhold til min Tele, og specielt Les Paul (hvilket nu er logisk nok.)
Det er en US '62 VRI strat med Suhr V60LP pickupper. De er forbundet med en 3-way switch. Der er ingen tonecontrol som virker på bridge-pickuppen.
Faktisk er det så slemt, at jeg faktisk sjældent bruger andre pickupper end neck, da det simpelthen bliver for diskant og skarpt i lyden.

Er der noget jeg kan gøre?! :)

Kæden ser således ud:
Strat/Tele/Les Paul --> Cry Byaby Wah --> OCD --> T-Rex Alberta --> Rivera Chubster 50
Send --> Ernie Ball Volume --> Boss GE-7 --> Boss DD7 --> Return

Selvom at pressence er rullet godt tilbage, og jeg har brugt EQ'en på kanalerne til at fjerne det værste skærer den stadigt i ørene. - Isæt med andre pickupper end neckpickuppen

Håber I har en idé eller to til, hvad det kan være.

Mvh.
Emil Hansen

Kaptajn Kropp
Still Got The Blues
Indlæg: 341
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Diskant lyd på strat.

Indlæg af Kaptajn Kropp »

Prøv at tjek værdierne på dine tone-potmetre de ligger typisk på en strat omkring 250 Kohm
<!-- m --><a class="postlink" href="http://kaptajnkroppsorkester.dk/">http: ... ter.dk/</a><!-- m --> Kaptajn Kropps Orkester - Spiller til alle slags fester!

the-rabbit
Smoke On The Water
Indlæg: 89
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Diskant lyd på strat.

Indlæg af the-rabbit »

[quote="Kaptajn Kropp"]Prøv at tjek værdierne på dine tone-potmetre de ligger typisk på en strat omkring 250 Kohm[/quote]

Okay. Jeg vil tjekke op på det når jeg kommer hjem.
Jeg overvejer alligevel at montere en 5-way switch i stedet, og forbinde det sådan, at den nederste tonekontrol også fungerer på bridge pickuppen.
- Faktisk har jeg endda også været ude i at overveje en humbucker i bridge. HVIS der ryger en humbucker i, skal det så stadig være 250 Kohm potmeter?

Rasser
Still Got The Blues
Indlæg: 369
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Diskant lyd på strat.

Indlæg af Rasser »

Er lyden også diskant, når du plugger stratten direkte i forstærkeren udenom dine effekter?

Runem
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 454
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Diskant lyd på strat.

Indlæg af Runem »

Først og fremmest kan du med fordel lige lave en lille modificering, så bridgepickuppen kan styres fra den nederste tonekontrol. Udover at give muligheden for at styre tonen, tager det faktisk også noget af toppen generelt. Det var et råd jeg selv fik, og det virkede fortrinligt.

Jeg tror, det ville være en god ide at sætte en 5-vejs switch i ved samme lejlighed. Det foretrækker jeg i hvert fald selv.

Men hvis du vil udelukke boardet, så smæk guitaren direkte i ampen. Evt. prøv forskellige kabler. Og hvis det ikke forsvinder, har du jo udelukket boardet som synderen...

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Diskant lyd på strat.

Indlæg af Sasha »

Når du vurderer sådanne ting, bør du altid køre med guitaren diren direkte i forstærkeren uden noget i loopet osv. Prøv også helst med forskellige kabler. Der er ikke noget så forbandet som at have splittet sin guitar ad et par gange og skiftet alt, der næsten skiftes kan, for derpå at opdage, at et defekt kabel var den virkelige synder...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

the-rabbit
Smoke On The Water
Indlæg: 89
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Diskant lyd på strat.

Indlæg af the-rabbit »

Hej alle.

Tak for de mange gode bud.

Det skal siges at den diskante lyd også er der når jeg ikke har mine effekter imellem. Dog bliver den en smule værrere når der kommer effekter igennem også. Jeg har en lille idé om, at min Ernie-Ball volume kan have lidt med sagen at gøre.

Derudover har jeg lige købt helt nye kabler for at sikre mig at dette ikke er synderen. - Og det hjalp ikke :(

Jeg overvejer kraftigt at lave "tricket" så man kan bruge tone-potmeteret på bridgepickuppen.
- Er der nogle der har et diagram over det? Hvor får man forresten fat i en 5-vejs omskifter i ordentlig kvalitet?

Jeg må hjem og lege lidt mere med det, og se om jeg kan komme nærmere en løsning.

En helt anden ting.
- Min nye Rivera har justerbart effekt-loop, hvor man kan justere "send" og "return". Er der en der kan give en forklaring på, hvordan man justerer dette korrekt ind, og hvad fordelen ved denne type loop er?

Mange tak, drenge. :)

Mvh.
Emil

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Diskant lyd på strat.

Indlæg af Sasha »

F.eks. her:

<a href="http://www.rockinger.com/index.php?cat= ... bb0b2ac48c" rel="nofollow">http://www.rockinger.com/index.php?cat= ... b2ac48c</a>

M.h.t. til at få den nederste tonekontrol til at virke på både den bagerste og midterpickuppen: Hvis du kigger på denne "plan":

<a href="http://www.seymourduncan.com/support/wi ... s_1v_2t_5w" rel="nofollow">http://www.seymourduncan.com/support/wi ... v_2t_5w</a>

Så kan du se, at der på omskifteren er en "ubeboet" loddeterminal. Fra denne sætter du såmænd blot en lus til terminalen ved siden af, hvorfra der går en ledning til den nederste tonekontrol.

Idéen i loopet er vel, at det kan justeres til at passe sammen med alverdens forskelligt grej, som arbejder med forskellige signal-niveauer. Jeg ved ikke, om der findes nogen rigtig måde. Men jeg ville skrue "send" niveauet så højt op som muligt, indtil effekterne i loopet begyndte at forvrænge (på den vildeste indstilling af forstærkeren). Og så ville jeg indstille "return", så niveauet var det samme, uanset om loopet er aktiveret eller ej.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Pluto
Gearfreak roadie
Indlæg: 1644
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Diskant lyd på strat.

Indlæg af Pluto »

Jeg fik en bekendt til at lodde en lus i så bridge middle tone og bridge tonekontrollen kører sammen.Det gjorde han på 3 af mine strater og det er virkeligt fedt.(gf*er kender min bekendte)så det kan være han vil fortælle nøgagtig hvad han gjorde. ;)
Sorte strater lyder bare bedst..

the-rabbit
Smoke On The Water
Indlæg: 89
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Diskant lyd på strat.

Indlæg af the-rabbit »

Okay.

Jeg må en tur til gearpusheren imorgen og hente en 5-vejs omskifter, og lodde en lus derpå samtidig. :)

Desuden var lige lige en tur i øvelokalet her i eftermiddag. Jeg fik justeret effekt-loopet ind, og det hjalp lidt.. Egentligt er den ikke så skærende mere.
- Og specielt ikke med min tele og Les Paul.
Nu skal jeg bare have min strat til at spile max også :)

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Diskant lyd på strat.

Indlæg af Sasha »

Men gør dig dén tjeneste at få fat i en "rigtig" CLR-omskifter og ikke de dersens billige pjat-omskiftere, de fleste sælger. Du bliver gladere for det i længden...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Jake
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 459
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Diskant lyd på strat.

Indlæg af Jake »

[quote="Sasha"]Men gør dig dén tjeneste at få fat i en "rigtig" CLR-omskifter og ikke de dersens billige pjat-omskiftere, de fleste sælger. Du bliver gladere for det i længden...[/quote]

Helt enig. Der er intet værre end en dårlig omskifter. Ikke blot holdbarheden, men også feelingen går tabt, når prisen går ned af.

Mvh Jake
http://www.divineamps.com - OPDATERET - BASSMAN-REBUILD, RØR BOOSTER/BUFFER og andet nyt! :-)

the-rabbit
Smoke On The Water
Indlæg: 89
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Diskant lyd på strat.

Indlæg af the-rabbit »

Hej drenge.

Den eneste 5-vejs switch jeg har kunnet opdrive her i nærheden er denne:
<a href="http://www.banzaimusic.com/Schaller-5-W ... -105S.html" rel="nofollow">http://www.banzaimusic.com/Schaller-5-W ... 5S.html</a>

Men der er kun 7 terminaler på. :/

EDIT: Der er én termenal mere på siden, som jeg gætter på er stel?
- Jeg er dig stadig i tvivl om hvordan jeg skal forbinde denne.

Er der nogle der kan fortælle mig hvordan jeg skal lodde det, for det passer med
1 - neck
2 - neck og middle
3 - middle
4 - middle og bridge
5 - bridge.

Derudover lave tricket så det nederste tone potmeter virker på både middle - og bridgepickupperne?

Håber sgu jeg kan få det til med denne, da jeg skal bruge guitaren i aften.

the-rabbit
Smoke On The Water
Indlæg: 89
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Diskant lyd på strat.

Indlæg af the-rabbit »

Update.

Det lykkedes mig i dag at få fat i en ordentlig omskifter (en "CLR", som tidligere nævnt), og den anden med 7 terminaler fik han tilbage i hovedet.
Den er nu loddet i guitaren. Samtidig lavede jeg tricket, hvor man, ved at lodde en "lus" imellem de to terminaler på omskifteren, kan styre tone på både bridge og middle-pickupperne på det nedeste tonepotmeter.

Jeg har lige været en tur i øvelokalet, og det ser ud til at virke rigtigt godt! :) Bridgepickuppens lyd er meget mere tålelig nu, end den var før. Selv med tonepotmeteret på "10".
Derudover har jeg længe tænkt på at få monteret en 5-vejs kontant, og det er da vildt dejligt endeligt at have de ekstra muligheder.
Nu glæder jeg mig til vi skal øve med bandet imorgen, så det rigtigt kan blive testet.

Derudover har jeg leget en del med forstærkeren siden. - Og jeg er nået frem til nogle indstillinger hvor diskanten ikke træder så skarpt igennem med min strat, men samtidig lyder superfedt med alle mine 3 guitare.

Mange tak for hjælpen, drenge! :)

Mvh.
Emil

the-rabbit
Smoke On The Water
Indlæg: 89
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Diskant lyd på strat.

Indlæg af the-rabbit »

*UPDATE*

Tja, så tager jeg lige denne tråd op igen.
De af jer som har fuldt med i min anden tråd om "ny forstærker" ved, at jeg stadig ikke er blevet tilfreds med min lyd.

Situationen er nu, ar jeg er kommet af med min Rivera Chubster, og ind er i stedet kommet en Orange Rocker 30. Den lyder SUPER fedt sammen med min Tele og min Les Paul. - Men næsten uanset hvad jeg sætter min Strat til, har den en irriterende, skærende diskant. Selv efter den fik lavet det omtalte trick med tone-kontrollen.

Jeg tror måske at det er nogle nye pickupper jeg bliver nødt til at skal ud i.
Der sidder Suhr V60LP i guitaren nu.

Jeg er flere steder blevet anbefalet at skifte til nogle pickupper med lidt mere output for at afhjælpe problemet.
- Er der nogle der ved om der er/kan være hold i dette?

Jeg har haft kig på et sæt Lundgren Blues i Neck/Middle og en Lundgren Hot i Bridge. Ud fra demoer på deres side syntes jeg de lyder fedt.
- Er der nogle der har erfaringer med dem?

Håber på et godt råd igen. :)

Mvh.
Emil

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Diskant lyd på strat.

Indlæg af Sasha »

Det forudsætter jo, at det er pickupperne, som fra start er årsagen til problemet. Hvis det i virkeligheden skyldes, at selve guitaren kun leverer "en tynd kop te" rent akustisk, kan du skifte pickupper herfra og til månen, uden at det bliver fedt. Men du er jo næsten den nærmeste til at bedømme guitarens akkustiske klang. Det er pokkers svært at gøre over nettet... :-)

Jeg havde også et sæt Suhr V60LP, som ikke fungerede lydmæssigt i én af mine Strater. Jeg ved nu ikke, om jeg vil kalde dem "for tynde": Det var nærmere noget med mellemtone-karakteren, der ikke virkede med guitarens egenklang. Til gengæld syntes jeg næsten, at de havde lidt for meget output til at levere den helt klassiske Strat-tone, som ifølge min ydmyge opfattelse kun fås med pickuuper med lavt output. Til gengæld fungerer disse Suhr-pickkuper nu fint på én af mine andre Strater. Go figure...

Så det hér med pickup-valgt er utroligt svært at udtale sig generelt om, da det, der virker i én guitar, kan være fuldstændigt katastrofalt i den næste "identiske" guitar..
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Rasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Diskant lyd på strat.

Indlæg af Rasmus »

[quote="the-rabbit"]*UPDATE*

Tja, så tager jeg lige denne tråd op igen.
De af jer som har fuldt med i min anden tråd om "ny forstærker" ved, at jeg stadig ikke er blevet tilfreds med min lyd.

Situationen er nu, ar jeg er kommet af med min Rivera Chubster, og ind er i stedet kommet en Orange Rocker 30. Den lyder SUPER fedt sammen med min Tele og min Les Paul. - Men næsten uanset hvad jeg sætter min Strat til, har den en irriterende, skærende diskant. Selv efter den fik lavet det omtalte trick med tone-kontrollen.

Jeg tror måske at det er nogle nye pickupper jeg bliver nødt til at skal ud i.
Der sidder Suhr V60LP i guitaren nu.

Jeg er flere steder blevet anbefalet at skifte til nogle pickupper med lidt mere output for at afhjælpe problemet.
- Er der nogle der ved om der er/kan være hold i dette?

Jeg har haft kig på et sæt Lundgren Blues i Neck/Middle og en Lundgren Hot i Bridge. Ud fra demoer på deres side syntes jeg de lyder fedt.
- Er der nogle der har erfaringer med dem?

Håber på et godt råd igen. :)

Mvh.
Emil[/quote]

Hej Emil
jeg kan nok godt nikke genkendende til dit problem, jeg har også V60LP i min strat, og den er til tider også ret diskant i forhold til resten af mine guitarer.
Men jeg har nu aldrig tænkt over at det var guitaren, jeg tænkte nok mere at det var fordi det var en swamp ash krop. Men måske pickupper med højere output hjælper. Hvor har du hørt det henne?

the-rabbit
Smoke On The Water
Indlæg: 89
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Diskant lyd på strat.

Indlæg af the-rabbit »

Hej Rasmus.

Det er en US '62 VRI Strat jeg har. Med Rosewood gribebræt. Og den er meget diskant i forhold til mine andre to.

Det var de venlige mennesker i Woodstock i Århus som sagde det. Jeg har aldrig hørt det før, men måske de kan have ret?
- Ser frem til at nogle af de kloge elektronikkyndige melder sig på banen, for at se om det kan af/bekræftes. :)

Brugeravatar
Pluto
Gearfreak roadie
Indlæg: 1644
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Diskant lyd på strat.

Indlæg af Pluto »

I skulle prøve Suhrs Fletcher landau pick uper. Dem har jeg i 2 af mine strater og især efter jeg fik loddet tonpotmetre til bridge pick uperne lyder de konge.
Men til den helt klassiske strat lyd er der sikkert for meget output på dem som sasha beskriver ,men de er lige mig.
Sorte strater lyder bare bedst..

reindane
Johnny B. Goode
Indlæg: 133
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Diskant lyd på strat.

Indlæg af reindane »

Jeg har ikke prøvet Suhrs FL Standard (high output) pickupper, men jeg har et sæt Suhr FL Classic (low output) i en elletræsstrat med rosewood gribebrædt.
Disse pickups har en mere klokkeagtig mellemtone og mere fremtrædende top end Suhrs V60LP pickups, som jeg har i en anden strat med rosewood gribebrædt. Så hvis Emil har for meget diskant med V60LP's så tvivler jeg på at et sæt Suhr FLs er vejen at gå. Ihvertfald ikke Classic (low output) versionen. Men måske har FL Standards mere mellemtone på bekostning af diskanten. Dem har jeg bare ikke prøvet.

Vh
Lars Reinau
Venlig hilsen
Lars Reinau
<!-- w --><a class="postlink" href="http://www.larsreinau.dk">www.larsreinau.dk</a><!-- w -->

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen