Hjælp til Burns vibratosystem

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Besvar
Brugeravatar
Odgaard
Gearfreak roadie
Indlæg: 1580
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Hjælp til Burns vibratosystem

Indlæg af Odgaard »

Hej freaks

Jeg har denne guitar, der er en blanding af stumper fra: to forskellige Burns-modeller, en Blade strat, en Fender strat og en Squier tele.

Det var for mange år siden et meget hyggeligt byggeprojekt - men vibratosystemet har mindst én svaghed.

Billede

Det handler om vibratoarmen og den måde, den er sat fast på systemet. Oprindeligt kommer den med et par spændeskiver, der er 'bølgede' i stedet for alm. flade. Det er den eneste modstand i systemet til at holde armen fra at være helt løs.

Billede

Men når de spændeskiver så bliver flade (fordi man bruger vibratoen), er der ikke andet end en dalrende, løs vibratoarm tilbage.

Et nærbillede af det, jeg har at arbejde med (skruet lidt fra hinanden for bedre overblik) :

Billede

De bølgede spændeskiver er her for længst smidt ud og erstattet med nogle lidt tykkere, mens de originale pap-spændeskiver nu også er ved at være slidt op.

Nogle idéer til, hvad man kan tilføje for at undgå en løs vibratoarm på den her? En eller anden stram, kort fjeder, en slags gummiring, andet?
Last edited by Odgaard 8 years ago, edited 1 time in total.

JSThomsen
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 436
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Hjælp til Burns vibratosystem

Indlæg af JSThomsen »

Har du prøvet med fjederskiver som disse?
http://www.byghjemme.dk/images/fjeder-p.jpg

Måske kunne du også give skruen en klat "locktite"* når den er spændt?

(* Der findes flere forskellige typer locktite og det skal selvfølgelig ikke være den der gør at du ikke kan løsne skruen igen. Måske kan neglelak gøre det.)

Brugeravatar
Odgaard
Gearfreak roadie
Indlæg: 1580
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Hjælp til Burns vibratosystem

Indlæg af Odgaard »

Fjederskiver. Hvorfor tænkte jeg slet ikke på dem? Det må være første skridt. Tak.

Skovgaard
Johnny B. Goode
Indlæg: 138
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Hjælp til Burns vibratosystem

Indlæg af Skovgaard »

Jeg tænkte umiddelbart en gummipakning (formet som en spændeskive) fra VVS-hylden i det lokale byggemarked :)

Brugeravatar
Odgaard
Gearfreak roadie
Indlæg: 1580
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Hjælp til Burns vibratosystem

Indlæg af Odgaard »

Skovgaard skrev: Jeg tænkte umiddelbart en gummipakning (formet som en spændeskive) fra VVS-hylden i det lokale byggemarked :)

Jeg har på et tidspunkt prøvet at finde en pakning, der havde den ønskede størrelse, men de var alle for store - jeg kan have været i den forkerte butik :)

Brugeravatar
Odgaard
Gearfreak roadie
Indlæg: 1580
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Hjælp til Burns vibratosystem

Indlæg af Odgaard »

Nå men det her med gummipakninger og fjederskiver virker ikke optimalt.

Til gengæld passer en helt almindelig strat-arm i systemet. Hurra!

MEN: en helt almindelig strat-arm ender med at blive alt for høj - altså svæve voldsomt højt over/langt fra guitaren.

Kan man få en strat-arm, der er kortere end normalen? Ikke ift. dens længde men dens "højde".
Last edited by Odgaard 6 years ago, edited 1 time in total.

Brugeravatar
Guitarfix
Himmelhund
Indlæg: 12
Tilmeldt: 9 years ago
Geografisk sted: Nordsjælland
Kontakt:

RE: Hjælp til Burns vibratosystem

Indlæg af Guitarfix »

Odgaard skrev: Nå men det her med gummipakninger og fjederskiver virker ikke optimalt.

Til gengæld passer en helt almindelig strat-arm i systemet. Hurra!

MEN: en helt almindelig strat-arm ender med at blive alt for høj - altså svæve voldsomt højt over/langt fra guitaren.

Kan man få en strat-arm, der er kortere end normalen? Ikke ift. dens længde men dens "højde".
Jeg plejer normalt bare at bøje dem, hvis de svæver for langt over guitaren.

Dog har jeg set forskelle i højden på forskellig strat-type guitarer, men ved ikke hvor man kan købe specifikt lavere arme (det mål er sjældent opgivet)?

Alternativt, kan du skære af den og dreje nyt gevind.
<a href="http://www.guitarfix.dk">www.guitarfix.dk</a>
Reparation og Service

Brugeravatar
Odgaard
Gearfreak roadie
Indlæg: 1580
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Hjælp til Burns vibratosystem

Indlæg af Odgaard »

Hullet i Burns-systemet et i sig selv placeret lidt over guitarkroppen og er ikke særlig dybt. Så med en standard-strat-arm kommer man virkelig op i højderne.

Nyt gevind... hmmm, jamen så har jeg jo allerede et julegaveønske: Gevindskærersæt :)

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Hjælp til Burns vibratosystem

Indlæg af Sasha »

Jeg tror desværre ikke (dog uden at skulle kunne prale af selv at have prøvet det), at man kommer så langt med et sæt almindelige snitbakker. Jeg er bange for, at der nok skal en drejebænk til...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Odgaard
Gearfreak roadie
Indlæg: 1580
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Hjælp til Burns vibratosystem

Indlæg af Odgaard »

...så du siger, jeg skal ønske mig en drejebænk :) eller, jeg har absolut ingen erfaring med at skære gevind i noget som helst. Næste skridt er vist at finde nogle test-arme og tjekke udstyret hos de håndværker-powertools-agtige typer i omgangskredsen.

JSThomsen
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 436
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Hjælp til Burns vibratosystem

Indlæg af JSThomsen »

@Odgaard: Hvad er det for noget gevind? Hvis "strat-arms-gevind" er det samme på alle strat arme, så er det ikke noget problem, så kan jeg måle på min egen.
Hvor høj skal den være inklusiv gevindets længde?
Hvor langt skal gevindet være?
Hvor lang skal armen være?

Hvis du kan fortælle mig det - måske på en skitse - så kan jeg nok lave en til dig uden at det skal koste andet end forsendelse. Jeg satser på at det bliver i rustfrit stål (og så nok børstet), da jeg ikke kan forkrome.

Brugeravatar
Odgaard
Gearfreak roadie
Indlæg: 1580
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Hjælp til Burns vibratosystem

Indlæg af Odgaard »

Det vil være fantastisk. Jeg måler op!


JSThomsen
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 436
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Hjælp til Burns vibratosystem

Indlæg af JSThomsen »

@ Odgaard
Done ;-)
PM'er du mig en adresse den skal sendes til?

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen