Hvordan er det nu med Gibsons kvalitet?

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Besvar
Lasse H
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 505
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

Hvordan er det nu med Gibsons kvalitet?

Indlæg af Lasse H »

I forhold til byggeår? Jeg synes det har været omtalt her på siden i nogle sidebemærkninger...

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Hvordan er det nu med Gibsons kvalitet?

Indlæg af Smittefar »

Jeg har endnu ikke set nogen komme med overbevisende årstal. Det lader til, at de fleste synes, at uanset årgang er 80% af Gibsons produktion noget lort. Til gengæld har 90% af alle guitarister en Gibson fra de sidste 20% - Does not compute
Modded guitars were crap right out of the factory

Telemaster
Gearfreak roadie
Indlæg: 1717
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Hvordan er det nu med Gibsons kvalitet?

Indlæg af Telemaster »

Right on the money, Smitte! Det samme gælder for alles stratkopi fra Tokai eller Squier , der tørrer røv på alt, hvad der har forladt Fenders amerikanske fabrik de sidste 60 år. Det er jo ikke unaturligt, at man har valgt en guitar, man godt kan lide, men når man samtidig bortdømmer alle andres guitarer, så hviler ekspertværdien på et uendelig spinkelt grundlag.

Hvad Gibson angår, så er sandheden formentlig, at der findes meget forskellige eksemplarer fra enhver årgang af produktionen, og at der vil være guitarer, som den individuelle guitarist vil trives mere eller mindre godt med. Der kan være noget med vægt, som der er lidt mere system i. Også her kan de være som dag og nat inden for samme årgang. 

Selv har jeg haft en del forskellige Gibsons fra forskellige årgange, hvoraf jeg har solgt de fleste igen. En LP Deluxe fra (vist nok) '76 og en SG fra '71 er blevet hos mig, fordi jeg elsker dem højt og lidenskabeligt, men de er helt sikkert ikke for alle. 

Konklusionen er, at man ikke kan konkludere noget. Held og lykke med jagten!  :D
So many assholes, so few bullets

Skovgaard
Johnny B. Goode
Indlæg: 138
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Hvordan er det nu med Gibsons kvalitet?

Indlæg af Skovgaard »

Til gengæld har årgangen på deres standardmodeller vel noget at sige i forhold til hvilken chambering, hvilken elektronik, hvilken saddel, gribebrædt og så videre, de er udstyret med? Det har jo skiftet med årene så vidt jeg ved, og det er måske hér, at man med fordel kan nørde lidt ud fra personlige præferencer. Såfremt du/man er interesseret i en LP Standard.

Edit: I det hele taget er der jo - i det store billede - sket meget gennem årene med LP'en og dens afskygninger. Tænker mahognihals, ahornhals, gribebrædt, 'pancake' krop, massiv osv osv.

Og bedst som man er på jagt efter kombination A kan man jo lige komme til at prøve en kombination B alligevel og falde på halen over dén specifikke guitar  :)
Last edited by Skovgaard 8 years ago, edited 1 time in total.

Snake Boots
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 437
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Hvordan er det nu med Gibsons kvalitet?

Indlæg af Snake Boots »

Mig bekendt kan man ikke sige noget generelt, bortset fra at Gibson-guitarer fra 50'erne og start 60'erne - generelt set - er i en helt anden liga. Jeg har eks. prøvet en del nye R6 og R4 Les Pauls og mere end en håndfuld gamle fra 50'erne;  forskellen er markant omend de nye nu er fede nok på deres egen præmis. 

Mistænkeligt mange af de nyere, hundedyre og CS og jeg skal komme efter dig ES-335/345/355 jeg har prøvet har været plasticagtige i både feel og lyd på trods af at de lignede en million og så ud som at de havde 'alt det rigtige'. Omvendt har jeg prøvet nogle bastarter af nogle 80'er 335'ere som havde den helt rigtige tørre, træ-lyd. Jeg har fuldstændig opgivet at finde gode og dårlige årgange med nyere Gibsons..

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen