Piezo, Preamp og Balalaika

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Besvar
Brugeravatar
Simon Helm-Petersen
Himmelhund
Indlæg: 4
Tilmeldt: 9 years ago
Kontakt:

Piezo, Preamp og Balalaika

Indlæg af Simon Helm-Petersen »

Hej Gearfreaks, da jeg ikke fik de store svar på min sidste besked, har jeg forsøgt at undersøge videre.

Jeg skal have fundeten løsning på en pickup i min Balalaika.
Jeg har fundet følgende materialer på Thomann og tænker at det kunne virke. Mit spørgsmål til jer er: Er der noget jeg ikke har tænkt over?

Jeg har tænkt mig at købe denne Balalaika og sætte en pickup fra en Saz/Baglama på. For det første, ud over at tingene muligvis skal fittes bedre sammen, er der så noget elektronisk jeg ikke har tænkt over?

Jeg har i samme omgang overvejet om det ville være nødvendigt/en god idé at sætte en forforstærker i? Der havde jeg overvejet bare at bruge noget i dene stil. Hvad tænker i om det?

Alle kommentarer eller overvejelser ville være MEGET velkomne, jeg har lidt rodet mig ud på semi dybt vand.

Bedste Hilsner

Simon Helm

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Piezo, Preamp og Balalaika

Indlæg af Sasha »

Simon Helm-Petersen skrev: Hej Gearfreaks, da jeg ikke fik de store svar på min sidste besked, har jeg forsøgt at undersøge videre.

Jeg skal have fundeten løsning på en pickup i min Balalaika.
Jeg har fundet følgende materialer på Thomann og tænker at det kunne virke. Mit spørgsmål til jer er: Er der noget jeg ikke har tænkt over?

Jeg har tænkt mig at købe denne Balalaika og sætte en pickup fra en Saz/Baglama på. For det første, ud over at tingene muligvis skal fittes bedre sammen, er der så noget elektronisk jeg ikke har tænkt over?

Jeg har i samme omgang overvejet om det ville være nødvendigt/en god idé at sætte en forforstærker i? Der havde jeg overvejet bare at bruge noget i dene stil. Hvad tænker i om det?

Alle kommentarer eller overvejelser ville være MEGET velkomne, jeg har lidt rodet mig ud på semi dybt vand.

Bedste Hilsner

Simon Helm
Lad mig starte med at understrege, at jeg INTET ved om balalaika! Uden at vide det, kunne jeg forestille mig, at noget lignende gør sig gældende for de fleste medlemmer af dette noble forum, og at grunden til den beskedne respons skal findes her.

En hurtig Google-søgning afslører dog, at sådan en trekantet fætter tilsyneladende har både metal- og nylonstrenge, hvilket absolut ikke gør tingene lettere...

Kender ikke dét piezo-system, du nævner. Men jeg tror - baseret udelukkende på øjemål - det ville knibe med at få plads til sådan en guitar-forforstærker med EQ og hele gøjemøjet.

Jeg tror, at jeg måske ville kigge lidt i denne retning:

http://kksound.com/products/twinspot.php

Og så evt. downloade den første balalaika-podcast, jeg nogensinde er faldet over, her:

http://kksound.com/support/soundbites.php

Jeg har ikke hørt den. Men det kunne da være, at der var et guldkorn eller to, når det kommer til, hvordan man bedst muligt bringer signalet videre ud i verden. Jeg kan se, at sådan et Twinspot-pickupsystem har et højimpedant udgangssignal. Så én eller anden form for forforstærker skal der jo nok til. Men hvordan og hvorledes...???  Jeg tror dog, at jeg i et tilfælde som dit nok ville satse på en ekstern forforstærker. Men igen: Jeg har IKKE forstand på balalaika! ;)

Brugeravatar
Simon Helm-Petersen
Himmelhund
Indlæg: 4
Tilmeldt: 9 years ago
Kontakt:

RE: Piezo, Preamp og Balalaika

Indlæg af Simon Helm-Petersen »

Se, det var LIGE præcis derfor at jeg lagde et opslag her ind. Jeg ved godt at folk herinde ikke er Balalaika nørder, men det svar var sindsygt brugbart. Balalaikaer er jo "for all use and purposses" en lille guitar med floating bridge og både nylon og metalstrenge.

Mange tak Søren

Brugeravatar
Kallum
Still Got The Blues
Indlæg: 333
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Piezo, Preamp og Balalaika

Indlæg af Kallum »

har du prøvet på balalaika-freak.dk?
Last edited by Kallum 8 years ago, edited 1 time in total.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Piezo, Preamp og Balalaika

Indlæg af Sasha »

Simon Helm-Petersen skrev: Se, det var LIGE præcis derfor at jeg lagde et opslag her ind. Jeg ved godt at folk herinde ikke er Balalaika nørder, men det svar var sindsygt brugbart. Balalaikaer er jo "for all use and purposses" en lille guitar med floating bridge og både nylon og metalstrenge.

Mange tak Søren
Åh jeg be´r...

Håber du får gang i den benhårde balalaika. Jeg er sikker på, at den ville gøre sig godt gennem et par velvoksne Marshalls... ;)

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen