Spørgsmål: Tilspilning af højtaler

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Brugeravatar
Odgaard
Gearfreak roadie
Indlæg: 1580
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Spørgsmål: Tilspilning af højtaler

Indlæg af Odgaard »

...og så var der alt det med, hvilket kabinet de forskellige højtalere sad i.

Skovgaard
Johnny B. Goode
Indlæg: 138
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Spørgsmål: Tilspilning af højtaler

Indlæg af Skovgaard »

@Smittefar:
Der er tale om G12M 25 watt fra cirka 1971 (Pulsonic)

RenéF
Smoke On The Water
Indlæg: 59
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Spørgsmål: Tilspilning af højtaler

Indlæg af RenéF »

Takker også for sidst, ørerne er ved at være funktionsdygtige igen :)

Spændende at lytte til forskellige kombinationer; og som Søren skriver, så er det umuligt at sige hvilken kombination lød bedst. 

Parks/Marshall ind i skovgaards og Sørens kabinet var klassisk rock sound; defineret og lækkert (greenbacks)

Matchless -- > Greenbacks; klassisk lyd af rock; lød overraskende godt. Dog manglede der nogle sparkle på toppen ved Clean lyd. Her lød, for mit vedkommende, original højtaler (vintage 30) og 1265'erne bedre (både weber/WGS).
Mon ikke jeg prøver at smide en WGS 1265 i matchlessen og ser hvordan det fungerer.   

Næste test må blive forskellige enheder i samme kabinet, for trods meget ens karakteristik på weber 1265 og WGS 1265, var der stor forskel på hvordan de lød i hver deres kabinet. Og vi blev også lidt klogere på closed back vs. opened back kabinetter :)

Brugeravatar
Odgaard
Gearfreak roadie
Indlæg: 1580
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Spørgsmål: Tilspilning af højtaler

Indlæg af Odgaard »

Helt enig René! Jeg vil meget gerne høre de tre enheder byttet rundt i kabinetterne.

Brugeravatar
drmaawenz
Johnny B. Goode
Indlæg: 145
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Spørgsmål: Tilspilning af højtaler

Indlæg af drmaawenz »

Baggrunden for at teste med greenbacks var, at matchless-WGS kombinationen, hvis man spørger mig, var dagens absolut værste kombination, da den havde noget virkelig skingert top, som bare var trælst at lytte til, dog med noget ok bund (sammen med creambacks var denne irriterende top mindre udpræget, og derfor mere langt mere lyttevenlig).
Valget at teste med greenbacks, tror jeg, var et af de få metodiskte valg, da hypotesen var, set ud fra hvordan langt nyere eksemplarer opfører sig (jeg har erfaringer med et tilvarende kabinet, med langt nyere enheder), at forstærkere vil bibeholde toppen og den høje mellemtone, men højtaleren ikke ville gengive det helt høje tone register.
Det viste sig, at årgang 1971 opfører sig i store træk som nyere enheder ville gøre, og derfor forudsigeligt. Med fare for at være kætterisk, vil jeg påstå, at i dette konkrete tilfælde var det ikke alderen som spillede ind, men derimod højtalerkarekeristikken. ;)
Last edited by drmaawenz 7 years ago, edited 1 time in total.

Brugeravatar
Odgaard
Gearfreak roadie
Indlæg: 1580
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Spørgsmål: Tilspilning af højtaler

Indlæg af Odgaard »

I en total sidebemærkning:
Nu spurgte et par af jer til, hvilke pickupper, der sidder i min strat. jeg har købt guitaren i den tro, at det er stockpickupper, men jeg skifter inden alt for længe slagpladen og skal i den sammenhæng tjekke hvilke pickupper, der sidder i. Det er ikke keramiske, som Google har vist mig på andre japaner-strats - så meget husker jeg fra første kig under kølerhjelmen.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Spørgsmål: Tilspilning af højtaler

Indlæg af Sasha »

RenéF skrev:
... Næste test må blive forskellige enheder i samme kabinet, for trods meget ens karakteristik på weber 1265 og WGS 1265, var der stor forskel på hvordan de lød i hver deres kabinet...
Helt enig.

Jeg kunne enormt godt tænke mig at høre, hvordan det ville opføre sig, hvis man f.eks. pillede Weber 1265´eren ud af min Park-combo og monterede den i det andet af Klaus´ kabinetter (hint, hint...), som huser WGS ET65. Alternativt har jeg på loftet et tomt Peter Korsgaard-2x12 kabinet stående, som man måske kunne prøve at montere én af hver af de to enheder i.

Også ret tankevækkende, at det var svært at finde en klar rød tråd især i sammenligningen mellem disse to enheder - at resultatet afhang meget af, hvilken forstærker de blev testet med.

Men ellers er jeg nu ret enig i det meste, der allerede er sagt. Dagens positive overraskelse var for mit vedkommende nok, da vi prøvede at sætte Skovgaards kabinet med de to gamle 25 watts "Greenbacks" til Matchless Spitfire´n...

Er det i øvrigt 55 eller 75 Hz-versionen af disse enheder, der sidder i dit kabinet, Søren?

Og på et sådan lidt mere navlepillende plan fik jeg truffet den endelige beslutning om, at mit 2x12 kabinet (dét med to gamle G12H30´ere i) vitterligt skal omdannes til et åbent kabinet, selv om tanken har rumsteret i baghovedet i noget tid efterhånden. Men det var fedt endelig lige at få muligheden for at teste det i praksis op imod et "reference-kabinet" ;)

Edit: Og jeg synes da endelig ikke, at du skal skifte pickupperne i din fine "nye" Strat, Mikkel. De nuværende lyder da superfedt!
Last edited by Sasha 7 years ago, edited 1 time in total.

Brugeravatar
Odgaard
Gearfreak roadie
Indlæg: 1580
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Spørgsmål: Tilspilning af højtaler

Indlæg af Odgaard »

Sasha skrev:
RenéF skrev:
... Næste test må blive forskellige enheder i samme kabinet, for trods meget ens karakteristik på weber 1265 og WGS 1265, var der stor forskel på hvordan de lød i hver deres kabinet...

Edit: Og jeg synes da endelig ikke, at du skal skifte pickupperne i din fine "nye" Strat, Mikkel. De nuværende lyder da superfedt!
Uha nej, jeg regner heller ikke med at skifte dem. Det var bare fordi, et par stykker spurgte til, hvilke pickupper der sidder i. jeg ved egentligt ikke andet, end at det ikke er de billige keramiske udgaver, men jeg har - så vidt jeg husker - heller ikke fået noget specifik info omkring dem fra sælger.

Jeg stiller gerne op til lyttesession nr. 2 :)

Skovgaard
Johnny B. Goode
Indlæg: 138
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Spørgsmål: Tilspilning af højtaler

Indlæg af Skovgaard »

Sasha: Det er 75 Hz-versionen.

Jeg var, som flertallet, også meget begejstret for Matchless + Greenbacks.

Til en næste lyttesession kunne jeg godt tænke mig at høre en kombination af G12M + G12H30!

Brugeravatar
Kladen
Johnny B. Goode
Indlæg: 124
Tilmeldt: 9 years ago
Kontakt:

RE: Spørgsmål: Tilspilning af højtaler

Indlæg af Kladen »

Jeg stiller også gladeligt op til endnu en lytte session :)
Og så snupper jeg begge kabinetter med næste gang. Udover det med wgs et65 i
Så har jeg et med en weber c1230 75hz uden dope, som jeg godt kunne tænke mig at høre op mod en G12h30 af ældre dato. Vi kan sagtens bruge mine kabinetter til test, de er frontloaded og laver man noget smart med "kabelsko" burde det ikke tager mange minutter at smide en anden enhed i.

Som en sjov sidenote, så kommenterede Jonas, at den bastante bund og krop, som mit wgs cab kan smide ud, sagtens kunne blive svær at håndtere i et mix. Og ganske rigtigt i et lille øvelokale med min matchless klon smidt foran, så skulle der fires mere end almindeligt forsigtigt på bas kontrollen.

Til næste lyttedag stiller jeg gerne min klon til rådighed, da jeg godt kunne tænke mig at høre lidt forskelligt bagefter klonen :)

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Spørgsmål: Tilspilning af højtaler

Indlæg af Sasha »

Jamen, udelukkende for at forplumre vandene lidt yderligere vil jeg så blot lige sige, at det er "vedtaget og nedskrevet", at den vindende ting at sætte efter sådan en Matchless (og mange andre ting i øvrigt også - Vox, Marshall, you name it) er et (godt birkefinér-) 2x12 med én G12H30 og én Celestion Alnico Blue (selv om jeg er sikker på, at det havde en positiv indvirkning på lyden, da de begyndte at male dem sølvfarvede istedet...)

Brugeravatar
Kladen
Johnny B. Goode
Indlæg: 124
Tilmeldt: 9 years ago
Kontakt:

RE: Spørgsmål: Tilspilning af højtaler

Indlæg af Kladen »

Jamen så er det jo så afgjort ? Så må jeg i sving med at lede efter et 2x12 cab.
Jeg har to weber c1230 så tænker at en af dem kan gøre det ud for en g12h30.
Er der consensus om, hvilken alnico blue, der er fornuftig at smide sammen med?

Og så næste spørgsmål, hvad med powerhandling?
Selvom mon marshall kun kører på to el34, så lukker den mere end 50-60 watt ud.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Spørgsmål: Tilspilning af højtaler

Indlæg af Sasha »

Nu skal man jo aldrig blindt rette sig efter "vedtagne og nedskrevne" konventioner!  ;)  Men jeg står dog ved, at mine trætte gamle ører - og hel del andres ditto - er nået frem til, at den beskrevne kombination er "ganske god".

Når jeg skriver "Alnico Blue", mener jeg den originale, gamle 15 watts version. Min ringe erfaring med andre, mere effektkapable versioner, går i retning af, at skruer man op for effektkapaciteten (f.eks. i nogle af Weber´s versioner), går det typisk ud over den "tindrende top", som netop er grunden til at elske sådan en Alnico Blue. Når dét så er sagt, synes jeg nu, at f.eks. Celestion Gold også er en fremragende højttaler på sin egen forled.

Så må du jo bare opgradere til et 4x12 og have to af hver...  ;)
Last edited by Sasha 7 years ago, edited 1 time in total.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Kladen
Johnny B. Goode
Indlæg: 124
Tilmeldt: 9 years ago
Kontakt:

RE: Spørgsmål: Tilspilning af højtaler

Indlæg af Kladen »

Har allerede et marshall 4x12 fra 75' med g12h30 creambacks, så det kan da godt være, at man skulle igang med at lede efter 2 alnico blue :) det nye alnico blue er de noget ved? Eller skal man ud og være heldig at finde to gamle?

Nu kan jeg ikke huske, hvem jeg snakkede med om katana og højtaler. Jeg fik den sat til den weber c1230 der sidder i min laney og det gjorde en stor forskel til det bedre :)

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Spørgsmål: Tilspilning af højtaler

Indlæg af Sasha »

Kladen skrev: Har allerede et marshall 4x12 fra 75' med g12h30 creambacks, så det kan da godt være, at man skulle igang med at lede efter 2 alnico blue :) det nye alnico blue er de noget ved? Eller skal man ud og være heldig at finde to gamle?
Allerførst skal man måske lige starte med at huske, at bare fordi naboen har noget, der lyder godt, betyder det jo altså ikke nødvendigvis, at dét, man selv har, ikke lyder fedt, selv om det ikke er helt magen til...

Jeg tror faktisk ikke, at jeg nogensinde har prøvet en direkte A/B-test mellem en ny Alnico Blue og så mit eget 50 år gamle (sølvfarvede) eksemplar. Men jeg har nu deltaget i masser af tests og lignende, hvor både ny eksemplarer og min gamle har været involveret. Og min umiddelbare fornemmelse er helt klart, at de nye lyder superfint. Jeg vil tro, at de lyder, som de gamle ville have gjort i ny tilstand. Men én af de ting, som gør en stor forskel ved alle højttalere, er netop "50 års daglige prygl". Jeg har f.eks. hørt gamle Greenbacks (i betydningen 25 watts Celestion "m" enheder), som spillede væsentligt svagere og noget mørkere i forhold til andre gamle eksemplarer af samme højttalere. Og der er i mit sind ikke den store tvivl om, at det skal tilskrives, at magneterne i de førstnævnte er blevet svagere gennem de sidste ca. 50 år. Nu er én af de måder, en magnet kan blive svagere på, at den bliver udsat for slag. Så mit bud er, at vi har at gøre med at magneterne både har fået slag ved at blive smidt rundt med, men også at dét at spille højt på dem faktisk giver magneterne små "slag", sådan at de gennem mange år bliver svagere med de beskrevne lydmæssige konsekvenser til følge.

Som sagt er dette blot min helt personlige, hjemmestrikkede forklaring. Hvis andre har et bedre bud, er jeg lutter øre...

Men med mindre du er så heldig at finde et par billige gamle Alnico Blues (jeg gav 300 kroner for min for nogle år siden i en biks, der ellers normalt nok ved en ting eller to om krejleri), ville jeg ikke ligge søvnløs over at inestere i et par nye, hvis jeg stod og manglede. Til gengæld har jeg været involveret i en direkte A/B-test mellem Celestion´s Alnico Blue og så Weber´s Blue Dog (15 Watt, Alnico) - begge monteret i det samme 2x12 Peter Korsgaard-kreerede 2x12 kabinet i birkefinér. Og der vil jeg altså sige, at man skal være mere end almindeligt "på dupperne" for at kunne høre nævneværdig forskel. Så hvis du kan finde et par Weber Blue Dogs til en lavere pris, ville jeg personligt ikke tøve med at købe disse istedet.

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Spørgsmål: Tilspilning af højtaler

Indlæg af Smittefar »

Jeg har kun prøvet Silver Bell i form af simuleringer, men jeg har altid synes, de var lidt fladere i lyden på en kedelig måde end simuleringer af Blues.

Sendt fra min HUAWEI VNS-L31 med Tapatalk
Modded guitars were crap right out of the factory

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Spørgsmål: Tilspilning af højtaler

Indlæg af Sasha »

Smittefar skrev: Jeg har kun prøvet Silver Bell i form af simuleringer, men jeg har altid synes, de var lidt fladere i lyden på en kedelig måde end simuleringer af Blues.

Sendt fra min HUAWEI VNS-L31 med Tapatalk
Selv om det bestemt klør i fingrene for at gøre det, skal jeg her holde mig for god til at sige noget om simulering, sprøjteorgasme vs. almindelig vandladning osv. osv.  ;)

Men Weber Silver Bell har da hidtil ikke været nævnt i denne sammenhæng. Så hvorfor bringe den på banen nu?

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Spørgsmål: Tilspilning af højtaler

Indlæg af Smittefar »

Jeg mente bare Celestion AlNiCo Silver.

Sendt fra min HUAWEI VNS-L31 med Tapatalk
Modded guitars were crap right out of the factory

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Spørgsmål: Tilspilning af højtaler

Indlæg af Sasha »

Hmm...

Min opfattelse er - bakket op bl.a. her:

http://www.bygonetones.com/celestion-sp ... ml#alnicos

(i øvrigt et enormt nyttigt sted at gå til i ethvert spørgsmål, der har med ældre Celestions at gøre)

at de sølvfarvede alnico-Celestions (den konkrete, jeg taler om her, er en sølv-malet T1088 med et "Vox" klistermærke på) er nøjagtigt de samme højttalere som de blå, blot malet i en anden farve.

Som det fremgår af linket, findes der så andre alnico-Celestions (T0652, T0650, T0731), som utvivlsomt lyder lidt anderledes - især den sidstnævnte p.g.a. den sværere "doping". Jeg kunne forestille mig (uden at vide det særligt sikkert), at det er nogle af disse "andre" alnico-enheder, der ligger til grund for Weber´s Silver Bell. 

Min tidligere udtalelse gik udelukkende på henholdsvis den klassiske Celestion "Blue" (uanset farve) - T530, T727, T1088 og Weber´s 15 Watts Blue Dog.
Last edited by Sasha 7 years ago, edited 1 time in total.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Odgaard
Gearfreak roadie
Indlæg: 1580
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Spørgsmål: Tilspilning af højtaler

Indlæg af Odgaard »

Til næste lyttesession kan der sagtens sidde en WGS ET65 i en open back udgave af mit Orange kabinet.
Det lader i hvert fald til, at jeg har købt sådan en på dba :D

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen