Spørgsmål: Tilspilning af højtaler

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Brugeravatar
Odgaard
Gearfreak roadie
Indlæg: 1580
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Spørgsmål: Tilspilning af højtaler

Indlæg af Odgaard »

Ud over den åbenlyse - brug højtaleren sammen med en forstærker og en guitar, gerne med kabler imellem - er der så andre og hurtigere metoder til at få 'masseret' en ny højtaler?

Jeg kan huske, en eller flere producenter (Weber?) sælger deres højtalere 'tilspillede'. Så underforstået at den teknik virker, må der jo være en vej.

Nogle erfaringer?
Last edited by Odgaard 8 years ago, edited 1 time in total.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Spørgsmål: Tilspilning af højtaler

Indlæg af Sasha »

Odgaard skrev: Ud over den åbenlyse - brug højtaleren sammen med en forstærker og en guitar, gerne med kabler imellem - er der så andre og hurtigere metoder til at få 'masseret' en ny højtaler?

Jeg kan huske, en eller flere producenter (Weber?) sælger deres højtalere 'tilspillede'. Så underforstået at den teknik virker, må der jo være en vej.

Nogle erfaringer?
Det kan gøres på mange måder. Metoden er såmænd ikke så afgørende - det vigtige er blot at få "masseret og blødgjort" membranophænget. Én metode kunne være følgende: Hvis du har en gammel receiver eller "konfirmationsanlæg" eller lignende, så slæb det og højttaleren med ud i grisestalden, tilslut højttaleren til højttalerudgangene, stil radioen mellem to stationer og lad så sagen stå og spille ved "pæn volume" i nogle dage. Et fif er at vende højttaleren ned mod grisestaldens betongulv. Så er der en perifer chance for, at staldens ejer også får sovet lidt om natten.


Lasse H
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 505
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

RE: Spørgsmål: Tilspilning af højtaler

Indlæg af Lasse H »

Jeg har brugt den beskrevne metode, og det fungerede fint.

Brugeravatar
Odgaard
Gearfreak roadie
Indlæg: 1580
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Spørgsmål: Tilspilning af højtaler

Indlæg af Odgaard »

Og så er vi på tredje døgn af 'radio-tilspilningen' af højtaleren :)

Billede

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Spørgsmål: Tilspilning af højtaler

Indlæg af Sasha »

Så fint, så fint... ;)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Rasser
Still Got The Blues
Indlæg: 369
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Spørgsmål: Tilspilning af højtaler

Indlæg af Rasser »

Gav det noget hørbart resultat?


Sent from my iPhone 5 using Tapatalk

Brugeravatar
Odgaard
Gearfreak roadie
Indlæg: 1580
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Spørgsmål: Tilspilning af højtaler

Indlæg af Odgaard »

Det ved jeg faktisk ikke endnu. Der har simpelthen ikke været tid til at prøve den. Men det skal meget snart ske!

Rasser
Still Got The Blues
Indlæg: 369
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Spørgsmål: Tilspilning af højtaler

Indlæg af Rasser »

Odgaard skrev: Det ved jeg faktisk ikke endnu. Der har simpelthen ikke været tid til at prøve den. Men det skal meget snart ske!

Så må du lige give en melding


Sent from my iPhone 5 using Tapatalk

Rasser
Still Got The Blues
Indlæg: 369
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Spørgsmål: Tilspilning af højtaler

Indlæg af Rasser »

Jeg tager lige en ældre tråd op igen.

Kan du sige lidt om, hvad det gjorde for højttaleren at den blev tilspillet? Gjorde det en forskel?

Jeg overvejer nemlig at skifte mine to anniversary G12h30 ud med noget andet. Jeg har to WGS ET65 liggende, men jeg har også haft et godt øje til creambacken i noget tid, så jeg er lidt interesseret i at høre, hvad du kom frem til.

Mvh.
Rasmus

Brugeravatar
Odgaard
Gearfreak roadie
Indlæg: 1580
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Spørgsmål: Tilspilning af højtaler

Indlæg af Odgaard »

Well, Her er i kronologisk rækkefølge det, jeg har gjort indtil nu (og de andre tilstedeværende til testen må rette mig, hvis jeg husker forkert på setup 2. og 3.):

Første setup: Vox Lil' Nighttrain -> Creamback. Her lød højtaleren sådan set godt fra start. Lidt "raspet" - eller hvad man nu skal kalde det - i toppen, men en klar forbedring ift. den Vintage30-enhed, jeg brugte før. Den vurdering er så 100 % smagssag.


Andet setup: Matchlessklon -> Creamback. Her var det raspede meget mere tydeligt, og ordet "stiv" 

Tredje setup: Alwans "Marshall 1-watter" -> Creamback. Den kombination lød virkelig ikke fantastisk. Om det så var pga., at højtaleren ikke var spillet til, eller pga., den bare ikke lyder godt sammen med den forstærker, ved jeg ikke. Vi prøvede ikke det setup særligt længe, så måske der kunne være tweaket mere. Det var ikke bare et spørgsmål om "raspet top" men over en bred kam, at det ikke spillede - som jeg husker det. De andre medvirkende må meget gerne spæde til, hvis de husker noget.

Herefter fik højtaleren to-tre døgn med radiostøj som vist ovenfor.

Fjerde setup: Vox Lil' Nighttrain -> Creamback. Igen som første setup en dejlig lyd, og hvis ellers min hukommelse er korrekt, er højtaleren nu også lidt mindre raspet i toppen.

To do: Jeg skal have testet højtaleren med en kraftigere forstærker igen. Når jeg ellers får tid, bliver det sikkert en Orange AD30, men ellers burde det nye år byde på mulighed for at teste med noget Marshall-agtigt.

Derudover vil jeg gerne prøve med en beamblocker - men det er en mere generel ting for at undgå at sidde lige i "issyl-retningen".

Hvem forhandler WGS højtalere? Jeg skal bruge endnu et 1x12 kabinet på et tidspunkt, og har bl.a. kigget på netop ET65.

Rasser
Still Got The Blues
Indlæg: 369
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Spørgsmål: Tilspilning af højtaler

Indlæg af Rasser »

Spændende.

Jeg er umiddelbart ikke lige ude efter raspet top. Så jeg tror, jeg prøver med ET65'erne.

Jeg købte mine i tyskland hos tube-town.net i sin tid.

Tak for svaret.

Mvh.
Rasmus.

Brugeravatar
Odgaard
Gearfreak roadie
Indlæg: 1580
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Spørgsmål: Tilspilning af højtaler

Indlæg af Odgaard »

"raspet" kunne måske også udskiftes med "stiv i betrækket". Lyd er svært at beskrive, synes jeg. Men altså, fjerde setup er jeg i hvert fald glad for.

Skovgaard
Johnny B. Goode
Indlæg: 138
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Spørgsmål: Tilspilning af højtaler

Indlæg af Skovgaard »

Odgaard skrev: de andre tilstedeværende til testen må rette mig, hvis jeg husker forkert på setup 2. og 3.:

Andet setup: Matchlessklon -> Creamback. Her var det raspede meget mere tydeligt, og ordet "stiv" 

Tredje setup: Alwans "Marshall 1-watter" -> Creamback. Den kombination lød virkelig ikke fantastisk. Om det så var pga., at højtaleren ikke var spillet til, eller pga., den bare ikke lyder godt sammen med den forstærker, ved jeg ikke. Vi prøvede ikke det setup særligt længe, så måske der kunne være tweaket mere. Det var ikke bare et spørgsmål om "raspet top" men over en bred kam, at det ikke spillede - som jeg husker det. De andre medvirkende må meget gerne spæde til, hvis de husker noget.
Det var en god dag! Her er min kortfattede oplevelse af forskellen på setup 2 og 3:
Havde jeg ikke haft øjne, så havde jeg næsten ikke troet mine ører, da jeg hørte de to setups. Det var som om kabinettet og højtaleren arbejdede meget forskelligt med hhv. 30-watteren og 1-watteren. Ikke ift. lydstyrke, men også "rummeligheden" i lyden.

Jeg husker ikke de finere nuancer ift. rasp, stivhed osv :)

Edit: Jeg skal måske tilføje, at vi også hørte de to ovennævnte forstærkere (plus flere) over andre kabinetter efter samme A/B princip, hvor eksempelvis Sørens Marshall 212 kabinet lød mere ensartet hvad end det var 30-watteren eller 1-watteren, der spillede.
Last edited by Skovgaard 7 years ago, edited 1 time in total.

Brugeravatar
Odgaard
Gearfreak roadie
Indlæg: 1580
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Spørgsmål: Tilspilning af højtaler

Indlæg af Odgaard »

Det er en vigtig pointe Skovgaard, som jeg ikke fik forklaret.
De andre tilspillede højtalere var "dem selv" over hele linjen af forstærkere, mens den helt nye Creamback skiftede karakter mellem de to forstærkere.

Er det så pga. ikke-tilspilletheden... det lugter jo af endnu en test-dag :)

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Spørgsmål: Tilspilning af højtaler

Indlæg af Sasha »

Nu efterlyses der kommentarer fra andre halvsenile individer, som vist nok deltog i samme test. Så "bare for at sige noget"... ;)  

Som jeg husker det, var mit indtryk af den ganske nye og sprøde Creamback-enhed, at den var noget "krasbørstig" i den øvre mellemtone - kald det "raspende", "hård", "kantet" eller hvad ens temperament nu byder én...

1 Watts forstærkeren befandt sig på det givne tidspunkt i maj endnu i sin forrige inkarnation, hvor lidt for mange af Marshall´s "brightness-tiltag" var taget til nåde efter dens lidt for "mulme" start på livet. Det klanglige resultat af dette kunne også meget vel med rette betegnes som "raspende", "hård" eller "kantet" - især i den øvre mellemtone. Så når de to "raspere" blev sat til at forsøge at samarbejde, blev det nok lige "en tand for friskt" til i hvert fald mine ører. Det gik straks lidt bedre, når 1 watt´eren blev sat til et kabinet med en mere "tilgivende" karakter i øvre mellemtone/top, eller Creamback´en til en forstærker med samme karaktertræk. FWIW er der siden blevet justeret lidt på "krydderiblandingen" i min 1 watt´er.

I øvrigt er dén "det var li´godt-oplevelse" fra samme dag, som nægter at forlade  mit sind, hvordan Skovgaards lille Tophat-combo - vist nok en 6V6-bestykket Club Deluxe  (i bund og grund en Vox AC15-klon), hvis jeg ikke husker helt forkert? -  gennem en Weber 1265 i et åbent 1x12 kabinet trakteret med min Gus G1 formåede at lyde som Ritchie Blackmore´s Stratocaster gennem en modificeret Marshall Major-stack...  ;)
Last edited by Sasha 7 years ago, edited 1 time in total.

Brugeravatar
Kladen
Johnny B. Goode
Indlæg: 124
Tilmeldt: 9 years ago
Kontakt:

RE: Spørgsmål: Tilspilning af højtaler

Indlæg af Kladen »

Odgaard skrev: Well, Her er i kronologisk rækkefølge det, jeg har gjort indtil nu (og de andre tilstedeværende til testen må rette mig, hvis jeg husker forkert på setup 2. og 3.):

Første setup: Vox Lil' Nighttrain -> Creamback. Her lød højtaleren sådan set godt fra start. Lidt "raspet" - eller hvad man nu skal kalde det - i toppen, men en klar forbedring ift. den Vintage30-enhed, jeg brugte før. Den vurdering er så 100 % smagssag.


Andet setup: Matchlessklon -> Creamback. Her var det raspede meget mere tydeligt, og ordet "stiv" 

Tredje setup: Alwans "Marshall 1-watter" -> Creamback. Den kombination lød virkelig ikke fantastisk. Om det så var pga., at højtaleren ikke var spillet til, eller pga., den bare ikke lyder godt sammen med den forstærker, ved jeg ikke. Vi prøvede ikke det setup særligt længe, så måske der kunne være tweaket mere. Det var ikke bare et spørgsmål om "raspet top" men over en bred kam, at det ikke spillede - som jeg husker det. De andre medvirkende må meget gerne spæde til, hvis de husker noget.

Herefter fik højtaleren to-tre døgn med radiostøj som vist ovenfor.

Fjerde setup: Vox Lil' Nighttrain -> Creamback. Igen som første setup en dejlig lyd, og hvis ellers min hukommelse er korrekt, er højtaleren nu også lidt mindre raspet i toppen.

To do: Jeg skal have testet højtaleren med en kraftigere forstærker igen. Når jeg ellers får tid, bliver det sikkert en Orange AD30, men ellers burde det nye år byde på mulighed for at teste med noget Marshall-agtigt.

Derudover vil jeg gerne prøve med en beamblocker - men det er en mere generel ting for at undgå at sidde lige i "issyl-retningen".

Hvem forhandler WGS højtalere? Jeg skal bruge endnu et 1x12 kabinet på et tidspunkt, og har bl.a. kigget på netop ET65.
Hvis du lyster en tur til Stilling ved Skanderborg, så har jeg både marshall og matchless klon til test af de creamback og en wgs et65, hvis du mangler at høre sådan en Karl i levende live :)

RenéF
Smoke On The Water
Indlæg: 59
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Spørgsmål: Tilspilning af højtaler

Indlæg af RenéF »

Kladen skrev:
Odgaard skrev: Well, Her er i kronologisk rækkefølge det, jeg har gjort indtil nu (og de andre tilstedeværende til testen må rette mig, hvis jeg husker forkert på setup 2. og 3.):

Første setup: Vox Lil' Nighttrain -> Creamback. Her lød højtaleren sådan set godt fra start. Lidt "raspet" - eller hvad man nu skal kalde det - i toppen, men en klar forbedring ift. den Vintage30-enhed, jeg brugte før. Den vurdering er så 100 % smagssag.


Andet setup: Matchlessklon -> Creamback. Her var det raspede meget mere tydeligt, og ordet "stiv" 

Tredje setup: Alwans "Marshall 1-watter" -> Creamback. Den kombination lød virkelig ikke fantastisk. Om det så var pga., at højtaleren ikke var spillet til, eller pga., den bare ikke lyder godt sammen med den forstærker, ved jeg ikke. Vi prøvede ikke det setup særligt længe, så måske der kunne være tweaket mere. Det var ikke bare et spørgsmål om "raspet top" men over en bred kam, at det ikke spillede - som jeg husker det. De andre medvirkende må meget gerne spæde til, hvis de husker noget.

Herefter fik højtaleren to-tre døgn med radiostøj som vist ovenfor.

Fjerde setup: Vox Lil' Nighttrain -> Creamback. Igen som første setup en dejlig lyd, og hvis ellers min hukommelse er korrekt, er højtaleren nu også lidt mindre raspet i toppen.

To do: Jeg skal have testet højtaleren med en kraftigere forstærker igen. Når jeg ellers får tid, bliver det sikkert en Orange AD30, men ellers burde det nye år byde på mulighed for at teste med noget Marshall-agtigt.

Derudover vil jeg gerne prøve med en beamblocker - men det er en mere generel ting for at undgå at sidde lige i "issyl-retningen".

Hvem forhandler WGS højtalere? Jeg skal bruge endnu et 1x12 kabinet på et tidspunkt, og har bl.a. kigget på netop ET65.
Hvis du lyster en tur til Stilling ved Skanderborg, så har jeg både marshall og matchless klon til test af de creamback og en wgs et65, hvis du mangler at høre sådan en Karl i levende live :)
Nu bor jeg også i Stilling ved Skanderborg, så hvis i skal teste må i gerne sige til... Jeg har en Matchless Spitfire vi kan smide efter; kunne godt være interesseret i at høre de forskellige højtalere :)

Brugeravatar
Odgaard
Gearfreak roadie
Indlæg: 1580
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Spørgsmål: Tilspilning af højtaler

Indlæg af Odgaard »

Det kunne sagtens være et projekt til det nye år.
Last edited by Odgaard 7 years ago, edited 1 time in total.

Skovgaard
Johnny B. Goode
Indlæg: 138
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Spørgsmål: Tilspilning af højtaler

Indlæg af Skovgaard »

Sasha skrev: I øvrigt er dén "det var li´godt-oplevelse" fra samme dag, som nægter at forlade  mit sind, hvordan Skovgaards lille Tophat-combo - vist nok en 6V6-bestykket Club Deluxe  (i bund og grund en Vox AC15-klon), hvis jeg ikke husker helt forkert? -  gennem en Weber 1265 i et åbent 1x12 kabinet trakteret med min Gus G1 formåede at lyde som Ritchie Blackmore´s Stratocaster gennem en modificeret Marshall Major-stack...  ;)
Heh, ja den har heller ikke lydt lige så godt siden da, som den gjorde dén dag! Så højtaleren og Gus'en samt de gamle preamprør må i dén grad have tilført en god portion mojo til at negle det Blackmore'ske lydbillede. Men det var stadigvæk "li' godt sa***s" at stå der med dét grej og i samme splitsekund blive enige om, at NU skulle vi altså lige have lidt Women From Tokyo :-)

Jeg melder i øvrigt også gerne klar på en lyttedag nær Aarhus i det nye år.

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen