Impedans mismatch - hvor meget må man?

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Besvar
Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Impedans mismatch - hvor meget må man?

Indlæg af Smittefar »

Hughes & Kettner har udgivet en artikel om, hvad man kan slippe afsted med af mismatch.

Jeg går ind for, at man altid skal matche, men hvis nu det ikke lige er en mulighed, så synes, jeg de har et ret fornuftigt bud på, hvad man kan slippe afsted med for en enkelt aften eller to.

http://blog.hughes-and-kettner.com/ohm- ... impedance/
Modded guitars were crap right out of the factory

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Impedans mismatch - hvor meget må man?

Indlæg af Sasha »

Smittefar skrev: Hughes & Kettner har udgivet en artikel om, hvad man kan slippe afsted med af mismatch.

Jeg går ind for, at man altid skal matche, men hvis nu det ikke lige er en mulighed, så synes, jeg de har et ret fornuftigt bud på, hvad man kan slippe afsted med for en enkelt aften eller to.

http://blog.hughes-and-kettner.com/ohm- ... impedance/
I mine øjne er det egentlig en relativt fornuftig artikel, LIGE INDTIL de når til "case 2". Præcis dér dumper de til eksamen. Og jeg kan derfor på ingen måde anbefale, at man følger deres forslag. Det er i hvert fald ikke min skulder, man skal græde ud ved, hvis man brænder rør, udgangstransformator og sager af, hvis man følger forslaget i "case 2". Og så påstår de endda, at den er "safer"..?  Bull....! Det er netop dén slags forslag, forklædt som "videnskab", der gør, at jeg aldrig keder mig eller føler mig arbejdsløs.

"...chances are you won’t blow your amp up by accident"

Ja, det er f...´me flot! Det er ikke en chance, jeg ville tage.
Last edited by Sasha 8 years ago, edited 1 time in total.

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Impedans mismatch - hvor meget må man?

Indlæg af Smittefar »

Igennem årene har jeg lidt fået den opfattelse, at de fleste output transformere (i gode forstærkere) er dimensioneret til at kunne klare et 100% mismatch - altså et 8 ohms output burde kunne klare 16 ohm - men også 0 ohm - I hvert fald skulle en kortslutning (0 ohm) være væsentligt mindre skadeligt end at køre uden belastning (altså uendelig impedans).

Derfor giver det i mit hoved OK mening at sige, at man kan køre ved 25% impedans - Men her er jeg på komplet gyngende grund, for jeg ved reelt ingenting om dette.
Modded guitars were crap right out of the factory

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Impedans mismatch - hvor meget må man?

Indlæg af Sasha »

Smittefar skrev: Igennem årene har jeg lidt fået den opfattelse, at de fleste output transformere (i gode forstærkere) er dimensioneret til at kunne klare et 100% mismatch - altså et 8 ohms output burde kunne klare 16 ohm - men også 0 ohm - I hvert fald skulle en kortslutning (0 ohm) være væsentligt mindre skadeligt end at køre uden belastning (altså uendelig impedans).

Derfor giver det i mit hoved OK mening at sige, at man kan køre ved 25% impedans - Men her er jeg på komplet gyngende grund, for jeg ved reelt ingenting om dette.
Jamen, kære ven. Det er jo ren fysik: Jo lavere ohmsk belastning, du sætter på udgangen, jo højere strøm trækkes der (tættere på en kortslutning). Denne strøm kan kun komme ad én vej - gennem udgangsrørene! Og har du i forvejen din forstærker deroppe, hvor udgangsrørene yder deres maksimale (i visse forstærkere også mere end det maksimalt tilladte. Jeg har vist til tider underholdt med betragtninger omkring f.eks. rødglødende udgangsrør i Marshalls?) - ja, så kan man næsten sige sig selv, at en provokation til levere endnu mere strøm ikke ligefrem er dét, der står øverst på rørenes ønskeseddel.

Men man kan jo - endda uden dyre måleinstrumenter og sager - selv efterprøve sagen: Gå hjem og sæt din guitar til din forstærker. Skru så op, sådan at du direkte kan se, at det "tygger" i udgangsrørene. Prøv så at lave den beskrevne impedans-mismatch ved samme indstilling og se, hvad der sker. Jeg kan anbefale at stoppe eksperimentet, før rørenes indmad begynder at blive hvidglødende eller direkte smelte...

Brugeravatar
Odgaard
Gearfreak roadie
Indlæg: 1580
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Impedans mismatch - hvor meget må man?

Indlæg af Odgaard »

Nu kan jeg ikke kloge mig på teknikken, så derfor er idéer og forklaringer jo lette at hitte på :)

Kan det være en underliggende præmis for Hughes & Co, at rørene køres lidt til den kolde side? Jeg tænker, at hvis de er typerne, der gør den slags med deres forstærkere, kunne det ligge underforstået for dem.

Brugeravatar
Morten_Lyse
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 497
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Impedans mismatch - hvor meget må man?

Indlæg af Morten_Lyse »

Søren. - Skulle du blive sår'n lidt halv-arbejdsløs og/eller kede dig.

Så er der så rigeligt i Facebook-gruppen "Danske guitarister" at tage fat på. Du skal være velkommen.

Mvh,
Morten Lyse

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Impedans mismatch - hvor meget må man?

Indlæg af Sasha »

Morten_Lyse skrev: Søren. - Skulle du blive sår'n lidt halv-arbejdsløs og/eller kede dig.

Så er der så rigeligt i Facebook-gruppen "Danske guitarister" at tage fat på. Du skal være velkommen.

Mvh,
Morten Lyse
Tak-tak.

Nu har det vist lange udsigter, da jeg har rigeligt at lave. Så måske netop i et forsøg på ikke at spilde min tid på ting, som ikke gør meget andet end at deprimere og stresse mig, har jeg ikke et medlemskab af dét, som Torben Steno måske meget rammende har omtalt som "Det røvhul, vi kalder Facebook"... ;)

Men hvis folk gerne vil have den tvivlsomme ære af at få "yours truly" i tale, kan jeg da træffes bl.a. her.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Impedans mismatch - hvor meget må man?

Indlæg af Sasha »

Odgaard skrev: Nu kan jeg ikke kloge mig på teknikken, så derfor er idéer og forklaringer jo lette at hitte på :)

Kan det være en underliggende præmis for Hughes & Co, at rørene køres lidt til den kolde side? Jeg tænker, at hvis de er typerne, der gør den slags med deres forstærkere, kunne det ligge underforstået for dem.
Narh, det har vist ikke meget at sige i den sammenhæng. I hvert fald ikke, hvis man ikke ligefrem "slukker rørene helt".

Rasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Impedans mismatch - hvor meget må man?

Indlæg af Rasmus »

"Mmeeeeeen hvaaaa må man sååååååååeeeeee?!"

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Impedans mismatch - hvor meget må man?

Indlæg af Sasha »

- Må..?

Ja, det bestemmer man jo da selv. Det er udelukkende et spørgsmål om konsekvenserne af ens valg. Hvis man f.eks. synes, at det er fint med en forstærker, der ikke lyder optimalt, måske bryder ned midt i et gig, og i øvrigt ikke har noget imod at betale for udbedringen af eventuelle skader, så må man da hjertens gerne det og skal bare give den gas ud over stepperne...

Men vil man gerne undgå disse ting, vil jeg helt generelt anbefale, at man sørger for, at forstærker og højttalere matcher impedansmæssigt. At forstærkerfabrikanterne så heller ikke altid har styr på sagen - f.eks. Matchless i deres 15 watts modeller eller Hughes&Kettner med deres tydeligvis temmelig udprægede laissez faire-holdning til sagerne - kan man jo ikke rigtigt gardere sig imod. Men generelt må man jo stole på dem.

Skal man endelig forbryde sig mod ovennævnte, så vil der i de fleste tilfælde næppe ske noget, hvis du tilslutter et kabinet med en impedans, som er "et hak" for højt i impedans - f.eks et 16 ohms kabinet sat til forstærkerens 8 ohms udgang. I langt de fleste tilfælde vil udgangstransformatoren nok kunne overleve de højere spændinger, dette resulterer i. Den anden vej, som det bl.a. foreslås under "case 2" i linket, kan jeg absolut ikke anbefale at bevæge sig i. Men igen: Det er ikke min skulder, man skal græde ud ved, hvis man brænder sine ting af ved at eksperimentere med dette - heller ikke, hvis man griller sin udgangstransformator ved at gøre, som jeg skitserer som det mindst risikable ovenfor!

Det er såmænd ikke ret længe siden, at jeg hjalp en lokal knallertrocker med at skaffe nogle fine NOS Tesla EL34'ere i forbindelse med en gennemgående renovering af hans Marshall. En måned eller halvanden senere stod han her så igen, hvor de tidligere så rigtigt fine (og dyre!) Tesla-rør var brændt af, fordi vores gode ven ikke lige havde hørt ordentligt efter, da jeg forsøgte at forklare ham, hvordan det dér med impedanser og sager hang sammen, når man koblede flere kabinetter sammen. Så dét lærte han på den hårde måde. Men det han selvfølgelig også gerne. Bare jeg ikke skal betale lærepengene for hans tossestreger, som med en lille smule omtanke nemt kunne have været undgået...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen