eksperiment - flash - update!

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Brugeravatar
udepost
Gearfreak lærling
Indlæg: 600
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

eksperiment - flash - update!

Indlæg af udepost »

hej folkens

først lidt historie: jeg synes en les paul er en af de fedeste guitarer at se på og spille på, og derfor har jeg altid gerne ville ha en som en fast del af mit setup. desværre har jeg gang på gang måtte sande, at les paul humbucker lyd bare ikke er mig. en enkelt gang har jeg haft en med p90, og det gav lidt af det jeg søger, men jeg synes alligevel at de p90'ere var lidt for søvnige i det. jeg mangler simpelthen single coil twang og bid, og hvordan får man så det?
joh, min ide har så været at forsøge mig måske med en gretsch 6128 (les paul model med filtertrons eller dynasonic), eller rent faktisk bare smide nogle dynasonic i en les paul? det må da kunne gi noget?

og for 14 dage siden, byttede jeg mig så til en helt almindelig lp fra 1996. planen var egentlig at den bare skulle sælges, og en tur i øveren kunne da også bekræfte, at jeg stadig synes lyden er dårlig. problemet er bare, at jeg slet ikke kan slippe guitaren! halsen er perfekt, er perfekt sat op, og alt er bare helt vildt godt. der er masser af akustisk lyd, og den vejer beskedne 4,5 kg. i weekenden startede tankerne så om de andre pickupper. desværre har jeg ingen dynasonic, men til gengæld har jeg en gammel harmony meteor med dearmond/harmony "moustache" pickupper i. de lyder rigtigt godt, masser af twang tele/gretsch lyd her, så det er vel forsøget værd. og som sagt, så gjort...

jeg tog den kraftigste af pickupperne for at få så meget output som muligt, men de er stadig kun på strat niveau. de passer heller ikke helt i, så jeg har måtte købe en ny pickupring, og skære lidt hist og pist. højde er justeret med tændstikker :) min plan var egentlig at pickringende skulle være creme, men jeg synes måske de sorte er federe. lidt som en custom med alnico og p90

og lyden er vildt fed! en blanding mellem en tele og en les paul, eller bare en meget slank og tæt les paul lyd med top og twang! jeg glæder mig ustyrligt til øveren i morgen. hvis det er et hit må jeg finde mig nogle på ebay + et bigsby :)

Billede

Billede

Telemaster
Gearfreak roadie
Indlæg: 1717
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: eksperiment - flash

Indlæg af Telemaster »

God stil :-)

Overvejer du slet ikke minihumbuckers? Dem æææææælsker jeg jo! Både i min ene Tele og min LP Deluxe er det fandeme fed lyd, der netop er den der seje mellemting mellem autoriteten og fylden fra humbuckers og klarheden fra single coils. Du er selvfølgelig velkommen til at prøve mine minihumbuckerguitarer med høj lyd på en dag, hvis lysten skulle melde sig :-)
So many assholes, so few bullets

Brugeravatar
Pluto
Gearfreak roadie
Indlæg: 1644
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: eksperiment - flash

Indlæg af Pluto »

Spændende ,men lidt synd IMO.Men vi har jo ikke samme lyd referencer ,mener jeg at have opklaret.Fed spade iøvrigt ;)
Sorte strater lyder bare bedst..

Brugeravatar
Jake
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 459
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: eksperiment - flash

Indlæg af Jake »

Unikt og fedt! Men er halspickuppen ikke meget højere end broen? Eller har du skiftet begge pickupper?

Mvh Jake
http://www.divineamps.com - OPDATERET - BASSMAN-REBUILD, RØR BOOSTER/BUFFER og andet nyt! :-)

Funkis
Still Got The Blues
Indlæg: 356
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: eksperiment - flash

Indlæg af Funkis »

mini humbuckere er det vildeste... Helt enig med telemaster.
En god ide med almene humbuckere er at skrue dem rigitg langt ned. Mine sidder faktisk under selve pickup ringen. Dog kræver dette nogle gange at man smider ekstra lange skruer i spaden.
Nu studerende uden tilknytning musikbranchen.
Stadig den samme idiot!

Brugeravatar
AnotherDan
Gearfreak lærling
Indlæg: 793
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: eksperiment - flash

Indlæg af AnotherDan »

Minihumbuckers i en les paul gør det også for mig :)

Udepost du kan få denne til en god pris: <a href="http://gear-freak.dk/forum/viewtopic.php?f=9&t=236" rel="nofollow">http://gear-freak.dk/forum/viewtopic.php?f=9&t=236</a> hvis du tør prøve noget der ikke står bigsby på.
Bah

Brugeravatar
udepost
Gearfreak lærling
Indlæg: 600
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: eksperiment - flash

Indlæg af udepost »

hejsa

tak for kommentarerne.

telemaster: jeg har haft en lp med minis, de er fine, men jeg synes bare de er en slankere almindelig humbucker. jeg havde en lp pro med p90 på et tidspunkt, og der var lidt bid, men slet ikke som i dem her. jeg ved heller ikke om det bliver sådan her, men ligenu er jeg helt oppe og ringe :)

jake: jeg har kun skiftet bridgen, den anden er den normale neck hb. men hvis det er fedt, vil jeg finde stykker på ebay

/søren

Brugeravatar
udepost
Gearfreak lærling
Indlæg: 600
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: eksperiment - flash

Indlæg af udepost »

anotherdan: tak, men jeg er en snob og helt afklaret med det, der skal stå bigsby på :)

/søren

Brugeravatar
Morten_Lyse
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 497
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: eksperiment - flash

Indlæg af Morten_Lyse »

Jamen hvis det er dét der der skal til, er det jo bare godt.

Men, mine erfaringer med Les Pauls, og det har gjort mig både skaldet og gråhåret at få dem, er, at man godt i nogen grad kan skrue pickupperne noget ned som Funkis skriver. Det koster så lidt top og "nærvær" IMO. Prøv at supplere det at sænke pickupperne med at hæve dine polepieces et par millimeter, og tilpas dem evt i nogen grad til guitarens 12" radius. Ud over det bør du (kraft-fandme!) få skiftet de skod 300K pots, som Gibson har udstyret alt for mange af deres humbucker-guitarer med til 500K. Det giver en masse ekstra top, og (desværre IMO) lidt ekstra output. - Her ligger endnu en af grundene til, at jeg tror mange ikke bryder sig om Les Pauls lyd, det relativt høje output overtyrer mange forstærkeres input på en ikke særligt lækker måde. Det betyder at mange vil synes deres LP lyder godt med overdrive på, men larmende og u-fin clean. (Her gavner dine 490R og T pickupper så absolut heller ikke..) Så prøve at skrue gain lidt ned på forstærkeren samtidigt med. Her kan du så også udnytte det lidt, hvis din forstærker har bright-caps monteret over sine gain/volume kontroller. Mine LP's er begge udstyrede med Gibson burstbuckers 1 og 2, som også har ry for at være lidt "bright" i det. Alt i alt har jeg den les paul lyd jeg gerne vil have, og værende stor CCR fan, er det afgørende for mig at min LP kan lyde godt nogenlunde clean..

Just my $0,02
Morten Lyse

EDIT: Bruger jeg min LP til rytme, og jeg gerne vil have en lidt roligere lyd bruger jeg også et noget blødere plekter end jeg ellers bruger når der er tryk på.. Det tager også lidt af "attacket," og giver en lidt lysere, pænere klang..

Brugeravatar
Barf
Gearfreak roadie
Indlæg: 1350
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: eksperiment - flash

Indlæg af Barf »

[quote="udepost"]

telemaster: jeg har haft en lp med minis, de er fine, men jeg synes bare de er en slankere almindelig humbucker. jeg havde en lp pro med p90 på et tidspunkt, og der var lidt bid, men slet ikke som i dem her. jeg ved heller ikke om det bliver sådan her, men ligenu er jeg helt oppe og ringe :)

[/quote]

Og jeg er da glad for at du ikke blev så gode venner med din gamle Deluxe. Den har det rigtig godt her hos mig i stedet. Den ligner i grunden lidt den du har anskaffet dig nu, Deluxen er bare lidt mere slidt. Jeg er også faldet pladask for minihumbucker-lyden, synes virkelig det klæder en LP. Men jeg kunne bestemt også godt tænke mig at høre den opsætning du har gang i der, spændende ser det i hvert fald ud.

Mvh Jonas

Brugeravatar
udepost
Gearfreak lærling
Indlæg: 600
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: eksperiment - flash

Indlæg af udepost »

[quote="Morten_Lyse"]Jamen hvis det er dét der der skal til, er det jo bare godt.

Men, mine erfaringer med Les Pauls, og det har gjort mig både skaldet og gråhåret at få dem, er, at man godt i nogen grad kan skrue pickupperne noget ned som Funkis skriver. Det koster så lidt top og "nærvær" IMO. Prøv at supplere det at sænke pickupperne med at hæve dine polepieces et par millimeter, og tilpas dem evt i nogen grad til guitarens 12" radius. Ud over det bør du (kraft-fandme!) få skiftet de skod 300K pots, som Gibson har udstyret alt for mange af deres humbucker-guitarer med til 500K. Det giver en masse ekstra top, og (desværre IMO) lidt ekstra output. - Her ligger endnu en af grundene til, at jeg tror mange ikke bryder sig om Les Pauls lyd, det relativt høje output overtyrer mange forstærkeres input på en ikke særligt lækker måde. Det betyder at mange vil synes deres LP lyder godt med overdrive på, men larmende og u-fin clean. (Her gavner dine 490R og T pickupper så absolut heller ikke..) Så prøve at skrue gain lidt ned på forstærkeren samtidigt med. Her kan du så også udnytte det lidt, hvis din forstærker har bright-caps monteret over sine gain/volume kontroller. Mine LP's er begge udstyrede med Gibson burstbuckers 1 og 2, som også har ry for at være lidt "bright" i det. Alt i alt har jeg den les paul lyd jeg gerne vil have, og værende stor CCR fan, er det afgørende for mig at min LP kan lyde godt nogenlunde clean..

Just my $0,02
Morten Lyse

EDIT: Bruger jeg min LP til rytme, og jeg gerne vil have en lidt roligere lyd bruger jeg også et noget blødere plekter end jeg ellers bruger når der er tryk på.. Det tager også lidt af "attacket," og giver en lidt lysere, pænere klang..[/quote]

hej morten

jeg må indrømme, at så meget har jeg aldrig fået eksperimenteret med humbuckerne, men for mig virker det også lidt som at piske en død hest :) jeg synes det er ærgeligt hvis man skal ændre for meget for at få det til at lyde ordentligt, så jeg skal helst grundlæggende være glad for pickuplyden inden jeg begynder at eksperimentere, og der er gibson humbuckere altså stadig ret langt væk fra mit ideal. når det så er sagt, så har jeg været positivt overrasket over tim shaw humbuckeren samt tvjones filtertrons, men mit udgangspunkt er jo også at det skal lyde som en single coil, da det jo er det jeg kan li. strat, tele og jazzmaster ftw, og jeg tvivler på jeg får den lyd i en burstbucker eller ved at justere en skrue eller ændre et potmeter...

/søren

Brugeravatar
Morten_Lyse
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 497
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: eksperiment - flash

Indlæg af Morten_Lyse »

[quote="udepost"]k... men mit udgangspunkt er jo også at det skal lyde som en single coil, da det jo er det jeg kan li. strat, tele og jazzmaster ftw, og jeg tvivler på jeg får den lyd i en burstbucker eller ved at justere en skrue eller ændre et potmeter...

/søren[/quote]

... Nej, det ville sandelig da også være en skam..? Mit indlæg gik også bare på, at lyden i mange les pauls efter min mening er handicappet af forskellige faktorer, som jeg egentlig anser for fejl, der "skal" rettes. På den ene side i sit setup, på den anden ved at hæve potmetrenes værdier til den, det er "besluttet og vedtaget" er det mest passende til humbuckere. But why all the trouble..? Når du ikke kan lide humbuckere, fåes der jo forskellige LP modeller (og et utal, hvis det ikke skal være gibson) med single coils, og ellers laver Gibson da den ganske udmærkede P94, som direkte kan erstatte pickupper i klassisk humbucker-størrelse. - Ikke at din nuværende løsning er "lots of trouble," men jeg prøver bare at byde ind med de idéer jeg tror kunne være til hjælp..

Mvh;
Morten

Brugeravatar
udepost
Gearfreak lærling
Indlæg: 600
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: eksperiment - flash

Indlæg af udepost »

hej morten

tak for dit input, og jeg kan sagtens se hvad du mener, og du har helt sikkert ret. jeg tror bare jeg er lidt for farvet af single coil lyden, til at jeg vil kunne stille mig tilfreds med det der kan komme ud af en humbucker. jeg har også prøvet med p90, og det giver helt sikkert noget af det jeg vil ha...

og, efter en tur i øveren i dag er jeg kommet frem til en delkonklusion. pickuppen lyder vildt fedt, og er helt klart vejen frem. desværre sidder den alt for lavt, så outputtet var slet ikke højt nok til at jeg kunne vurdere den ordentligt. vi taler noget under std. strat niveau, så jeg må rode med lidt tændstikker inden næste gang. jeg tror dog sagtens det kan blive en fed guitar...

/søren

Brugeravatar
udepost
Gearfreak lærling
Indlæg: 600
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: eksperiment - flash - update!

Indlæg af udepost »

så er jeg kommet lidt videre. tilføjet er et bigsby, sorte knapper og en sort switch ring. målet er at få den til at lyde og se ud som denne: <a href="" rel="nofollow"> og det synes jeg er lykkedes ret godt. jeg mangler dog stadig en neck pickup af samme type som den anden, + egentlig også en bridge pickup, da denne her jo er lånt fra en anden guitar. måske jeg kan finde det på vintage-showet. uanset hvad, så lyder den røv godt... :)

Billede

/søren

Izzy
Still Got The Blues
Indlæg: 208
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: eksperiment - flash - update!

Indlæg af Izzy »

... orv! Den er blevet pænt. Selv med så "små" anderledes detaljer er det noget anderledes end den første billede! Held og lykke med jagten på pickupperne!
Hemmeligheden ved lykke er at være tilfreds med det man har.. så, saml så meget mulig!!

Rasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: eksperiment - flash - update!

Indlæg af Rasmus »

[quote="udepost"]så er jeg kommet lidt videre. tilføjet er et bigsby, sorte knapper og en sort switch ring. målet er at få den til at lyde og se ud som denne: <a href="" rel="nofollow"> og det synes jeg er lykkedes ret godt. jeg mangler dog stadig en neck pickup af samme type som den anden, + egentlig også en bridge pickup, da denne her jo er lånt fra en anden guitar. måske jeg kan finde det på vintage-showet. uanset hvad, så lyder den røv godt... :)

Billede

/søren[/quote]

billede?

Brugeravatar
udepost
Gearfreak lærling
Indlæg: 600
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: eksperiment - flash - update!

Indlæg af udepost »

og tinypic virker alligevel..

/søren

Rasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: eksperiment - flash - update!

Indlæg af Rasmus »

Den ser flot ud. Min eneste tanke er, hvordan er det med at komme til volumeknappen? Åh, det kunne sku' også være fedt med et bigsby på min guld les paul.

Brugeravatar
udepost
Gearfreak lærling
Indlæg: 600
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: eksperiment - flash - update!

Indlæg af udepost »

[quote="Rasmus"]Den ser flot ud. Min eneste tanke er, hvordan er det med at komme til volumeknappen? Åh, det kunne sku' også være fedt med et bigsby på min guld les paul.[/quote]

det er lidt besværligt med volumen knappen, men det er nok bare lige noget jeg skal vende mig til. alternativet uden bigsby er ihvertfald værre :)

/søreh

Rasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: eksperiment - flash - update!

Indlæg af Rasmus »

[quote="udepost"][quote="Rasmus"]Den ser flot ud. Min eneste tanke er, hvordan er det med at komme til volumeknappen? Åh, det kunne sku' også være fedt med et bigsby på min guld les paul.[/quote]

det er lidt besværligt med volumen knappen, men det er nok bare lige noget jeg skal vende mig til. alternativet uden bigsby er ihvertfald værre :)

/søreh[/quote]

Jeg klarer mig fint med volume knappen og bigsby på 330'eren, men der er der også lige lidt mere plads!

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen