Muligvis sprunget enhed.

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Lasse H
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 505
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

Muligvis sprunget enhed.

Indlæg af Lasse H »

Hej

Jeg har nogle gamle enheder. En af dem gav noget brum fra sig i dag. Jeg kunne ikke lige umiddelbart lokalisere det. De sidder i 4x12" kabinet og er 25W enheder. De er spillet på med 50W marshall og neddroslet 100W marshall, så det er måske lidt kriminelt. Det første jeg lige ville tjekke var, om der skulle være synlige skader på dem. På billedet kan ses, hvad jeg fandt. Det er på alle enheder, og det kan ikke ses for forsiden på enheden. Jeg tror enhederne er forstærkede i kanten på forsiden med noget, der kunne minde om en gummibelægning.

Mit spørgsmål er nu, om dette er almindeligt på gamle enheder og sandsynligvis ikke der, problemet har ligget? Jeg er ikke sikker på, at enhederne ikke har set sådan ud al den tid, jeg har haft dem.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.

Lasse H
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 505
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

RE: Muligvis sprunget enhed.

Indlæg af Lasse H »

Den forstærkning jeg ser, er doping. Troede faktisk det var noget andet.

Kuli
Still Got The Blues
Indlæg: 201
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Muligvis sprunget enhed.

Indlæg af Kuli »

Det kan sagtens være noget 'voice coil/cone cry', dette kan fixes ved at centrere membranen.
De gamle celestions kan også miste deres 'spider support' - dette kan fixes ved at lime 'spider supporten' fast på enheden på ny - her kan det også være at membranen skal centreres igen.


Lasse H
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 505
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

RE: Muligvis sprunget enhed.

Indlæg af Lasse H »

Tak for linket. Skaden er netop omtalt deri. Det kunne måske være, man skulle få en fagmand til at forstærkere enhederne og generelt se dem efter. Det er de bedste greenbacks, jeg har haft.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Muligvis sprunget enhed.

Indlæg af Sasha »

Lasse H skrev: Tak for linket. Skaden er netop omtalt deri. Det kunne måske være, man skulle få en fagmand til at forstærkere enhederne og generelt se dem efter. Det er de bedste greenbacks, jeg har haft.
Hvis du finder en fagmand inden for en radius af måske 300 km, som du kan anbefale til dén slags, hører jeg gerne om det!
Last edited by Sasha 7 years ago, edited 1 time in total.

Lasse H
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 505
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

RE: Muligvis sprunget enhed.

Indlæg af Lasse H »

Det skal jeg gerne gøre! Du har måske enheder, der har de samme tegn på at være godt brugte?

Jeg har sendt en forespørgsel til basrep.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Muligvis sprunget enhed.

Indlæg af Sasha »

Narh, måske ikke helt samme symptomer. Men jeg har da en mindre køkkenmødding bestående af ældre Celestions i alverdens afskygninger af "smadrede"... ;)  

Og imens Basrep ville være mit første valg, hvis jeg f.eks. havde et par JBL-monitors eller et par hifi-højttalere, jeg skulle have fikset - ja, så har jeg da endnu ikke sendt mine Celestions derned. Men det kan da selvfølgelig godt være, at jeg tager fejl. Så jeg glæder mig til at høre om dine erfaringer.

Lasse H
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 505
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

RE: Muligvis sprunget enhed.

Indlæg af Lasse H »

Jeg har da fået lavet en lille reparation på en Celestion enhed deroppe, men det var nu vist en af de mindre. Det ser ud til at være gået ganske fint.

Kuli
Still Got The Blues
Indlæg: 201
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Muligvis sprunget enhed.

Indlæg af Kuli »

På mine egne (og min bassists) enheder har jeg selv fixet både spider support og centreret membraner, det er nødvendigvis ikke så svært igen...

Ptessing
Smoke On The Water
Indlæg: 84
Tilmeldt: 9 years ago
Kontakt:

Muligvis sprunget enhed.

Indlæg af Ptessing »

Jeg har fået lavet et par gamle Jensen enheder ved basrep. Jeg er tilfreds.


Sent from my Hal9000 using Tapatalk

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Muligvis sprunget enhed.

Indlæg af Sasha »

Kuli skrev: På mine egne (og min bassists) enheder har jeg selv fixet både spider support og centreret membraner, det er nødvendigvis ikke så svært igen...
Kunne du eventuelt lokkes til at folde dette interessante og tilsyneladende ikke nødvendigvis så svære emne lidt ud?

Kuli
Still Got The Blues
Indlæg: 201
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Muligvis sprunget enhed.

Indlæg af Kuli »

Spider support er ret lige til: Hvis den originale lim er mere eller mindre tørret ud, kan/skal hele 'spideren' løsgøres og ALLE limrester osv. fjernes helt, evt. forsigtigt med en støvsuger. Bagefter limes den på igen, sørg for at der ikke er nogen 'lufthuller', dvs. lim hele vejen rundt. Brug noget lim der kan binde papir og metal.
Bagefter skal membranen evt. centreres:
'Dust cap' skal løsnes: skær meget forsigtig hvor den er limet fast på membranen, så du ikke ødelægger membranen. Skær så et tyndt stykke pap som passer i hullet og skub det FORSIGTIGT ned imellem membran og 'coil'. Væd så selve membranen hele vejen rundt med acetone på ydersiden og lad enheden stå sådan natten over. Fjern pappet igen og lim dust-cap på igen. Denne metode har jeg haft held med at udføre et par gange på enheder med 'cone-cry'.

Lasse H
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 505
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

RE: Muligvis sprunget enhed.

Indlæg af Lasse H »

Forslag til hvordan man selv kan forstærke enheden på bagsiden a la dope?

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Muligvis sprunget enhed.

Indlæg af Sasha »

Kuli skrev: Spider support er ret lige til: Hvis den originale lim er mere eller mindre tørret ud, kan/skal hele 'spideren' løsgøres og ALLE limrester osv. fjernes helt, evt. forsigtigt med en støvsuger. Bagefter limes den på igen, sørg for at der ikke er nogen 'lufthuller', dvs. lim hele vejen rundt. Brug noget lim der kan binde papir og metal.
Bagefter skal membranen evt. centreres:
'Dust cap' skal løsnes: skær meget forsigtig hvor den er limet fast på membranen, så du ikke ødelægger membranen. Skær så et tyndt stykke pap som passer i hullet og skub det FORSIGTIGT ned imellem membran og 'coil'. Væd så selve membranen hele vejen rundt med acetone på ydersiden og lad enheden stå sådan natten over. Fjern pappet igen og lim dust-cap på igen. Denne metode har jeg haft held med at udføre et par gange på enheder med 'cone-cry'.
Jo, jeg har gennem tiderne også repareret alverdens former for "ting, der skulle limes". Jeg kan i øvrigt anbefale helt almindelig hvid snedkerlim (er stadig en anelse elastisk i tør tilstand) påført i mindst mulig mængde - typisk dråbevis på spidsen af en tandstikker - til limning af højttalere.

Tak for din beskrivelse af centrering! Jeg har vist et par værdige kandidater liggende, hvor princippet om "alt at vinde - intet at miste" gælder. Jeg skal dog vist lige have det præciseret en anelse mere, hvor du væder sagerne med acetone (giver måske sig selv, når man ser tingene i virkeligheden)

Til gengæld byder min nysgerrighed mig at spørge om, hvad begrebet "Cone Cry" dækker over. Nu har jeg efterhånden set dette fænomen nævnt så mange gange - her og mange andre steder. Men jeg må erkende, at jeg ikke aner, hvad det betyder...

Kuli
Still Got The Blues
Indlæg: 201
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Muligvis sprunget enhed.

Indlæg af Kuli »

I forhold til cone-cry vil jeg sige at løsningen er centrering. Cone-cry kan høres hvis man stille og roligt bevæger membranen op og ned - med et rimeligt 'lige fordelt' tryk og man så kan høre membranen rammer op og ned af 'voice-coil'. Når enheden spiller, kan man også høre mislyde, typisk kun ved bestemte frekvenser, f.eks. en dyb E eller A streng, eller samme tone bare på 12-bånd eller lign.

Jeg har bare brugt en fugtet vatpind til at påføre acetone hele vejen rundt lige over spideren på ydersiden af membranen. Vi kan evt. prøve det en dag? Netop ved alt at vinde - intet at miste, kan man jo lige så godt prøve at ekperimentere!

Frost
Smoke On The Water
Indlæg: 83
Tilmeldt: 11 years ago
Kontakt:

RE: Muligvis sprunget enhed.

Indlæg af Frost »

Hvis det var mine favorit greenbacks ville jeg være tilbageholdende med at pladre acetone ud over herlighederne. Min mavefornemmelse siger mig, at alfa og omega ved reperation af løse membran eller "spider'en", er at benytte den korrekte lim.
Jeg har tidligere anvendt basrep - bevares bare noget kantophæng til JBL'er - men de har spillet lystigt og upåklageligt lige siden. Så de penge var givet godt ud.
Jeg ville ikke tøve med at give basrep et kald, forklare situationen,og lade ham give et bud.
Og han reparerer meget andet end blot kantophæng

DarkoPage
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 551
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Muligvis sprunget enhed.

Indlæg af DarkoPage »

Hvilken slags lim bruges til at lime dust cap'en på igen efter sådan en "cone cry" operation?

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Muligvis sprunget enhed.

Indlæg af Sasha »

DarkoPage skrev: Hvilken slags lim bruges til at lime dust cap'en på igen efter sådan en "cone cry" operation?
Jeg har tidligere med held brugt den ovennævnte hvide snedkerlim til at lime støvhætter på med. Nøgleordet er igen at bruge så lidt lim, som man på nogen måde kan slippe afsted med.
Last edited by Sasha 7 years ago, edited 1 time in total.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Muligvis sprunget enhed.

Indlæg af Sasha »

Kuli skrev: I forhold til cone-cry vil jeg sige at løsningen er centrering. Cone-cry kan høres hvis man stille og roligt bevæger membranen op og ned - med et rimeligt 'lige fordelt' tryk og man så kan høre membranen rammer op og ned af 'voice-coil'. Når enheden spiller, kan man også høre mislyde, typisk kun ved bestemte frekvenser, f.eks. en dyb E eller A streng, eller samme tone bare på 12-bånd eller lign.

Jeg har bare brugt en fugtet vatpind til at påføre acetone hele vejen rundt lige over spideren på ydersiden af membranen. Vi kan evt. prøve det en dag? Netop ved alt at vinde - intet at miste, kan man jo lige så godt prøve at ekperimentere!
Hmm...   Der kan man bare se. Jeg har vist altid bare kaldt det "dødslyde" eller "dødsrallen"... :sleepy: Under alle omstændigheder har jeg vist et par enheder liggende, som lider af fænomenet. Jeg er desværre også bange for, at jeg gennem tiden har kørt i hvert fald en håndfuld ældre Celestions med disse lidelser på lossepladsen :huh:

Under alle omstændigheder er jeg da helt klar på at mødes engang ved lejlighed til en lille "højttaler-reparations-workshop"...

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen