Hvordan er lige med Gibsons fra slut 70'er-80'erne?

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Besvar
Søren
Still Got The Blues
Indlæg: 295
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Hvordan er lige med Gibsons fra slut 70'er-80'erne?

Indlæg af Søren »

Tænkte mere specifikt på om Gibsons guitar fra sådan '75 og op til slut firserne er lige så ringe som fenders guitarer fra samme periode? Ved godt der er undtagelser, men generelt set er det jo ikke "vintage" perioden for Fender i hvert fald. 

Har set et par brugte 335'ere til rimelige penge fra den periode nemlig.

Snake Boots
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 437
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Hvordan er lige med Gibsons fra slut 70'er-80'erne?

Indlæg af Snake Boots »

Mine egne spinkle erfaringer er, at de ofte er lidt off i den forstand, at de føles lidt mærkelige i det og har mærkelige specs. Men jeg har en bekendt som har en 80'er ES-347 som på trods af på papiret at være lidt off (i forhold til vintage specifikationer) føles og lyder som den fedeste 335/355'er man kunne forestille sig.

Det er så godt nok senere, men jeg har en 335 fra omk '91 som også lyder vildt godt. Den er muligvis ikke lige så vintage-korrekt som de nyere (?), men den har altså lyden.

Jeg har prøvet flere nyere (som i efter 2010) - også nogle specielle custom shop hvad end det betyder - som så fede ud, men lød lidt plastic-agtige i det og ikke træ-agtige nok. Men om det er noget generelt, ved jeg ikke.
Last edited by Snake Boots 7 years ago, edited 1 time in total.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Hvordan er lige med Gibsons fra slut 70'er-80'erne?

Indlæg af Sasha »

Søren skrev: Tænkte mere specifikt på om Gibsons guitar fra sådan '75 og op til slut firserne er lige så ringe som fenders guitarer fra samme periode? Ved godt der er undtagelser, men generelt set er det jo ikke "vintage" perioden for Fender i hvert fald. 

Har set et par brugte 335'ere til rimelige penge fra den periode nemlig.
Monstro det ikke er nogenlunde ligesom med Fender - at det meget svært at sige noget generelt om? Man kan forsigtigt tale om vage tendenser, men i praksis altid finde eksempler, som gennemhuller enhver "vedtaget og nedskrevet" forudindtagelse. FWIW har en bekendt en ´82 (mener jeg, det er - give or take a year...) ES-335, som ifølge mine ydmyge begreber og ringe viden om disse specifikke guitarer er svinefed. Jeg til enhver tid foretrække den fremfor en ´68 ditto, som tilhører en anden bekendt...

Brugeravatar
Kladen
Johnny B. Goode
Indlæg: 124
Tilmeldt: 9 years ago
Kontakt:

RE: Hvordan er lige med Gibsons fra slut 70'er-80'erne?

Indlæg af Kladen »

Fra 1969 til og med 1977 gjorde de brug af multipiece construction, bedre kendt som pancake construction og volutes. Om det så er godt eller skidt vil jeg ikke dømme :)

Søren
Still Got The Blues
Indlæg: 295
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Hvordan er lige med Gibsons fra slut 70'er-80'erne?

Indlæg af Søren »

Ok. Ja,det korte svar er så at det nok bare er ud og prøve af..

Grandad
Himmelhund
Indlæg: 32
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Hvordan er lige med Gibsons fra slut 70'er-80'erne?

Indlæg af Grandad »

Min egen LP Custom fra 76 synes jeg er en fantastisk guitar - men Gibsons fra den såkaldte 'Norlin era' har jo generelt et dårligt ry, guitarer fra den periode går også for nogle ret moderate priser.
Men tiden går - og der går 'hype' i den, åbenbart bare fordi der er gået 35 - 40 år.

F.eks. har jeg for nylig set et FB-opslag, hvor den allesteds-nærværende Søren Andersen poserer med netop en LP Custom 76 - og de fleste af kommentarerne er meget positive med opfordringer som 'køb!!!' osv.

Det er sikker også en kanon guitar, han står med - men det understreger bare, at:
- der er gode og dårlige eksempler fra alle perioder (som nævnt ovenfor i denne tråd)
- når der er gået tilpas mange år, stirrer nogle sig blinde på årstal og et hidtil dårligt ry bliver vendt til noget 'fantastisk' ...

Så ja: ud og prøv ;-)

Telemaster
Gearfreak roadie
Indlæg: 1717
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Hvordan er lige med Gibsons fra slut 70'er-80'erne?

Indlæg af Telemaster »

Jeg har også en LP fra '76. Det er en Deluxe, og jeg er meget glad for den. Æstetisk kan jeg bedre lide tidligere og senere modeller, men den spiller godt og lyder helt fantastisk. Jeg kan ikke sådan lige fornemme, at kvaliteten skulle være anderledes end min SG fra '71.

Som flere andre er inde på, er det lidt håbløst at sige ret meget generelt om det, fordi der kan være vildt gode guitar og totalt sløje hegn imellem, så man er bare nødt til at prøve sig lidt frem. Min egen filosofi er, at hvis man ikke køber for dyrt, kan man som regel få pengene hjem ved et salg, hvis man ikke bliver gode venner med en guitar.
So many assholes, so few bullets

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen