"Tager ikke godt imod pedaler"

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Besvar
Brugeravatar
Odgaard
Gearfreak roadie
Indlæg: 1580
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

"Tager ikke godt imod pedaler"

Indlæg af Odgaard »

Jeg synes, sælgere af forstærkere tit lovpriser den måde, deres forstærker tager imod pedaler.

Fint nok.

Jeg har haft omkring ti forskellige rørforstærkere gennem årene indenfor mærkerne: Peavey, hjemmebyg, RedBear, Mesa/Boogie, Orange, Vox, Ampmaker (Champ klon) og Bradley.

Så vidt min hukommelse... husker, har jeg aldrig oplevet en forstærker, der ikke fungerede sammen med pedaler. Der har selvfølgelig været forskel på, hvordan én type forstærker har lydt eller reageret på f.eks. en overdrivepedal i forhold til en anden type forstærkers lyd - det, tænker jeg, handler om kredsløb og højtalere (og rør osv. osv.).

En 2-watts Vox kan f.eks. heller ikke klare samme headroom som en 50 watts Mesa/Boogie, men den slags er jo et spørgsmål om kredsløb.

Er det bare mig, der læser "tager godt imod pedaler" som 100 % mojo-salgsgas, eller har I haft rørforstærkere, der ikke "tog godt imod pedaler"?

Hvis ja, hvilke, hvordan, hvorfor?
Last edited by Odgaard 7 years ago, edited 1 time in total.

Snake Boots
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 437
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: "Tager ikke godt imod pedaler"

Indlæg af Snake Boots »

Som det anvendes på dba og på internetfora er det det rene BS.

Brugeravatar
Odgaard
Gearfreak roadie
Indlæg: 1580
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: "Tager ikke godt imod pedaler"

Indlæg af Odgaard »

Et tillægsspørgsmål kunne være:

Hvor stammer det fra - altså hvilke setups af forstærkere og pedaler kan man forestille sig, hvor konklusionen må være, at forstærkeren ikke "tager godt imod pedaler"?

Snake Boots
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 437
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: "Tager ikke godt imod pedaler"

Indlæg af Snake Boots »

Tja, det kommer meget an på hvilke effekter og hvilke forstærkere. Det er ikke nødvendigvis det samme der gør, at en fuzz lyder godt gennem en forstærker som det er, at en delay eller stereo chorus gør. 

Som generelt begreb giver det ikke meget mening - men det kan måske godt give mening at tale om det mere specifikt som eks. forstærkere som er lettere eller vanskeligere at få til at spille sammen med eks. en fuzz pedal ved et givent lydniveau, givet at det er en ganske bestemt lyd, man går efter.

Vibratokanelen på stock bf/sf fender forstærkere er meget bright - tenderende til issyl i øret - og fungerer ofte skidt med dist/fuzz pedaler. Det bliver tyndt og harskt. Men bare det at skrue (godt) op og skifte til nogle mere solide højtalere kan gøre en hel verden til forskel her. 

Jeg må indrømme, at når jeg ser en annonce eller andet hvor der står "forstærkeren tager godt imod pedaler", så tænker jeg, at personen ikke ved en fløjtende fis om (anvendelse af) grej eller bare er fuld af salgsgas.

'Tager ikke tager godt imod pedaler' vil jeg - hvis jeg overhovedet tror på det og tillægger det nogen mening - have en formodning om var en forstærker med lavt headroom og ikke-vellydende forvrængning, en forstærker med et meget udtalt 'peak' eller 'scoop' et sted o.lign.
Last edited by Snake Boots 7 years ago, edited 1 time in total.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: "Tager ikke godt imod pedaler"

Indlæg af Sasha »

Har ofte stillet det samme spørgsmål - uden hidtil at få noget, der blot ligner et fornuftigt svar. Så jeg lytter lige med her...  ;)  Og indtil videre hælder jeg også kraftigt i retning af "Bull-teorien", når vi taler om generelle betragtninger. Der er ifølge min ydmyge opfattelse tale om (endnu) et af de her modeudtryk, som folk ser på nettet, tænker "Wow, dét var godt nok et fedt udtryk. Dét vil jeg også bruge, for at lyde som en af de seje drenge, når jeg skal sælge min forstærker". Men spørger man folk, kan ingen definere, hvad det egentlig er, de taler om. Flot, flot, flot...

Som det ganske fornuftigt nævnes ovenfor, tager begrebet nok oprindeligt sit udgangspunkt i noget med en given forstærkers clean headroom (endnu et fantastisk udtryk - i mange salgsannoncer har den samme forstærker ofte både "masser af headroom" og "knækker fedt ved en passende volume"..?) - ikke mindst indgangstrinnets headroom, som helt klart er medvirkende til at diktere, hvordan selvsamme forstærker reagerer dynamisk på det indkommende signals styrke. Men igen: At tale om dette i generelle termer og som om, at der er én "god" løsning..? Bull....!

FWIW lavede Groove Tubes på et tidspunkt nogle forstærkere, som de solgte som "The most pedal-friendly amp you have ever played". Jeg mener, de hed noget med "Soul o'45" eller noget i den stil. Min gode ven Mikkel Bøggild har på godt og ondt én. Og deri har den gode Aspen Pitman begået den - i hvert fald ifølge ham selv - geniale detalje, at lave en modkoblingssløjfe i forforstærkeren, som i dén grad sikrer, at den forforstærker f.....galeme ALDRIG kommer i nærheden af at forvrænge, med dét resultat at f.eks. En Roland Jazz Chorus i direkte sammenligning opleves som en noget "beskidt affære". Personligt vil jeg nok mene, at man skal have nogle særdeles velvalgte pedaler fløjet direkte ind fra helvede, før det nogensinde kommet til at lyde godt på den måde, selv om pedalerne altså øjensynligt skulle få verdens fineste modtagelse. Men heldigvis var forstærkerens ejermand da enig med mig i, at tingene lød adskilligt meget bedre (i øvrigt både med og uden diverse overdrive-pedaler og lignende spændt foran), da vi afmonterede denne modkobling, og forstærkeren begyndte at lyde som dét, den stort set i bund og grund så er - en kopi af en Fender. 

Well, go figure...
Last edited by Sasha 7 years ago, edited 1 time in total.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: "Tager ikke godt imod pedaler"

Indlæg af Smittefar »

Er det ikke noget man skriver om sin one-trick-pony rene fenderforstærker, for at fortælle at selvom forstærkeren altså lyder rent stort set ligegyldigt, hvad man gør, så kan man altså godt få den til at lyde fedt, hvis man bruger nogle pedaler.
Modded guitars were crap right out of the factory

Brugeravatar
Kallum
Still Got The Blues
Indlæg: 333
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: "Tager ikke godt imod pedaler"

Indlæg af Kallum »

Jeg havde engang en Marshall 6100 (den sorte, ikke den blå jubilæumsting), som jeg vil påstå ikke tog godt imod pedaler. Det skal måske også nævnes at den heller ikke tog særlig godt imod guitar.. Man kunne vride nogen ok stoner/heavy lyde ud af den, med diskanten i bund og volumen godt deropad, men men ved den lydstyrke hoppede malerierne også ned fra væggen, og det blev svært at høre trommeslageren (så det var ikke helt skidt...).

Generelt er frasen "tager godt imod pedaler" en intetsigende floskel, og rent salgsgas. Selvfølgelig findes der pedal- og forstærkerkombinationer som virker bedre end andre, og den samme pedal som lyder fantastisk foran en marshall på kogepunktet, lyder måske skrækkeligt foran en clean fender, eller omvendt.

JimR
Himmelhund
Indlæg: 20
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: "Tager ikke godt imod pedaler"

Indlæg af JimR »

Jeg havde en Deluxe Reverb reissue som jeg aldrig blev gode venner med og slet ikke med pedaler. Den havde altid en rest af noget metallisk 'rasp' i lyden uanset hvor meget jeg skiftede rør, indkørte højttaler med tonegenerator etc etc. Den blev udskiftet med en Bruno Cowtipper Pro 22 og problemet var løst!

Jim

Søren
Still Got The Blues
Indlæg: 295
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: "Tager ikke godt imod pedaler"

Indlæg af Søren »

Men det har jo også en masse at gøre med forstærkerens egen frekenser. F.eks. er fenderforstærkere ofte scooped i mellemfrekvenserne, og det går ikke godt sammen med nogen pedaler. Men f.eks. en tubescreamer der booster mellemfrekvenserne passer rigtig godt sammen med en fender amp. Strat+TS+Fender-Deluxe-Reverb = Happy days i mine ører.

JimR
Himmelhund
Indlæg: 20
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: "Tager ikke godt imod pedaler"

Indlæg af JimR »

Jeg fandt ud af ikke meget senere at jeg var færdig med den mid-scoopede Fender guitarlyd da jeg var hos Reinau og sammenligne min Cowtipper med hans forskellige Tweed comboer. Man ved ikke hvad det er man savner indtil man hører det!

Så nu er Cowtipperen (modvilligt) blevet skiftet ud med en Dr Z Route 66 top + 1x12 kabinet, den er ufattelig tyk og lækker i lyden og den synger fantastisk på min Texas Specials Strat sammen med en Joyo Sweet Baby (229 kr!) og den virker også perfekt med min Zendrive klon.

Jim

Brugeravatar
Odgaard
Gearfreak roadie
Indlæg: 1580
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: "Tager ikke godt imod pedaler"

Indlæg af Odgaard »

jeg synes, denne video meget fint viser, hvordan alle tre brugte forstærkere "tager godt imod pedaler" - de gør det bare på hver sin facon.

[video=youtube]https://youtu.be/fXSSE7SkDQg[/video]

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen