Mere "headroom" i en AC15

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Besvar
DarkoPage
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 551
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Mere "headroom" i en AC15

Indlæg af DarkoPage »

Ohøj ærede kammerater

Jeg har en dejlig AC15C1, som jeg er ret glad for. Der er dog nogen ting ved den, eller nok nærmere min måde at bruge den på, der gør at den kommer til kort.

Jeg bruger den som en "non-master-volume" forstærker, dvs. jeg skruer masteren helt op, og bruger derefter "gain" knappen til at skrue op til hvor den knækker... Og lidt til. Hvis der så skal være mindre snadder, så bruger jeg guitarens volumen. Desuden bruger jeg en EQ pedal til soloer, til at booste en my mellemtone, tage lidt bund ud og booste hele signalet en anelse (vi snakker meget lidt).

Mit problem kommer så netop når jeg tænder EQ'en eller en fuzz. Så forvrænger den bare mere uden at give mig mere volumen. Det er især et problem, da jeg helst bruger mine fuzzies med en clean, eller i hvert fald semi-clean lyd, for at få det der behårede firkant smadder, som de unge piger er helt vilde med. Der er bare ikke mere af det dersens famøse "headroom".

Kan man gøre noget her, eller er løsningen simpelthen at købe sig en større forstærker? Kan man få mere "headroom" ud af sådan en AC15? Få den til at forvrænge tidligere? Bruge en mere ren lyd og bruge overdrive til knas? Noget helt andet? Spille Marshall?

Jeg har så købt en AC30 i håb om at det kunne løse mit problem (én af de der Korg, made in UK, flotte blå højtalere og-jeg-skal-komme-efter-dig), som jo lyder svinefedt, og som kan spille højere, men her er mit problem så bare at den jo spiller hjernedødt højt, når først man har skruet den derop hvor det lyder af fest.

Et par bonusspørgsmål til AC15'eren:

Kan man opgradere rumklangen? Den der er deri nu er ikke just noget at onanere over. EDIT: Lidt research viste at man kan opgradere "tanken" til en der skulle være bedre.

Kan man gøre tremoloen lidt federe? Dette spørgsmål gælder nok 15'eren. Jeg synes den der sidder i er lidt for "helikopter-on/off-choppy".

På forhånd, tak!
Last edited by DarkoPage 7 years ago, edited 1 time in total.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Mere "headroom" i en AC15

Indlæg af Sasha »

Hmm...

Du vil gerne samtidigt have mere clean headroom og en forstærker, som forvrænger tidligere..???

Og så vil du gerne have en bedre rumklang og en bedre tremolo? 

I mine ører lyder det umiddelbart som om, at det er en anden forstærker, du skal have. Og måske i endnu højere grad blive enig med dig selv om, hvilket af de førstnævnte, modstridende ønsker, der vejer tungest...
Last edited by Sasha 7 years ago, edited 1 time in total.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Mere "headroom" i en AC15

Indlæg af Sasha »

Men hvis ellers dine rør er OK og dermed sætter din forstærker i stand til at levere den lovede udgangseffekt (var måske nok værd at tjekke?), er der ikke så hulens meget mere, man kan gøre for at give selve forstærkeren mere clean headroom. Derimod kunne man måske spekulere lidt i at skifte til en mere effektiv højttaler? Så vidt jeg er orienteret, er sådan AC15C1 udstyret med en 25 Watts Celestion reissue "Greenback", ikke sandt? Denne enhed har en følsomhed på 97 dB/1W/1M. Hvis man skiftede den til f.eks. en højttaler med en følsomhed på 100 dB/1W/1M, ville det svare til, at en 30 Watts forstærker drev den gamle enhed. Forskellen er ikke "Earth shattering", men dog nok værd at tage med...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

DarkoPage
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 551
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Mere "headroom" i en AC15

Indlæg af DarkoPage »

Jeg ville ikke have mere clean headroom OG en forstærker der forvrænger tidligere. Jeg var bare ikke klar over hvilken én af de to, hvis nogen af dem, kunne være løsningen.

Jeg mente det nok sådan, at jeg gerne ville have den forvrængede ved lavere volumen, så der var mere volumen "at give af", hvis det overhovedet kan lade sig gøre eller giver nogen mening. Så er det måske en løsning at skrue lidt ned, så grundlyden er mere clean, og bruge en overdrive til at få forvrængning ved lavere volumen, så der er mere headroom til volumenboost ved soloer, selvom det nok er lidt af et kompromis.

Jeg kan godt lide lyden af den, så en anden forstærker tror jeg såmænd ikke det skal være. Rumklangen og tremoloen er heller ikke en dealbreaker for mig og kan såmænd også bruges, men det ville ikke gøre noget HVIS de kunne gøres lidt federe.

DarkoPage
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 551
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Mere "headroom" i en AC15

Indlæg af DarkoPage »

Hvilke højtalere kunne man overveje at skifte til, hvis man ville prøve sig ud i sådan noget?

DarkoPage
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 551
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Mere "headroom" i en AC15

Indlæg af DarkoPage »

Mit dilemma er vel at jeg godt kan lide lydenaf en forstærker der hvor der ikke rigtig er mere headroom at give af?

JSThomsen
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 436
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Mere "headroom" i en AC15

Indlæg af JSThomsen »

DarkoPage skrev: Hvilke højtalere kunne man overveje at skifte til, hvis man ville prøve sig ud i sådan noget?

Du kunne jo prøve at "låne" en af dine egne blå højttalere og sætte i AC15'eren. Den har såvidt jeg husker en følsomhed på 100dB/1W. Men sørg for at impedansen passer.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Mere "headroom" i en AC15

Indlæg af Sasha »

DarkoPage skrev: Jeg mente det nok sådan, at jeg gerne ville have den forvrængede ved lavere volumen, så der var mere volumen "at give af", hvis det overhovedet kan lade sig gøre eller giver nogen mening.
Jamen, det er netop dét med meningen i det ovenstående, at det halter lidt med...   ;)

For så længe vi taler om (den fede) forvrængning fra udgangsrørene, så opstår denne jo altså netop, når rørene ikke kan levere mere ren effekt (spille højere). Fodrer man dem så med mere signal, bliver lydniveauet ikke ret meget kraftigere, men som du selv har konstateret, blot mere forvrænget. Så dine ønsker er svære at opnå i én forstærker. Så var der måske mere idé i at finde en forstærker med en hæderlig drive-kanal, som kunne levere en hæderlig crunch-lyd, eller en pedal, som kunne, og så bruge forstærkerens clean-kanal med din fuzz..?

I øvrigt fint forslag ang. højttaler, J.S. Thomsen kommer med. Skal man ud at investere, kunne en ting som (Gab! Vi gider ikke at høre om den igen!) Weber 1265 være interessant. WGS ET65 kan også noget af det samme til den halve pris...

Brugeravatar
udepost
Gearfreak lærling
Indlæg: 600
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Mere "headroom" i en AC15

Indlæg af udepost »

DarkoPage skrev: Jeg har så købt en AC30 i håb om at det kunne løse mit problem (én af de der Korg, made in UK, flotte blå højtalere og-jeg-skal-komme-efter-dig), som jo lyder svinefedt, og som kan spille højere, men her er mit problem så bare at den jo spiller hjernedødt højt, når først man har skruet den derop hvor det lyder af fest.
Jeg har brugt en hotplate på en AC30 til at løse det problem, og bruger nu en Dr.Z airbrake på en Fender. Det virker som en master volume, og fungerer fint.

/Søren

DarkoPage
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 551
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Mere "headroom" i en AC15

Indlæg af DarkoPage »

Tak for alle svarene!

Jeg kunne sagtens bruge en anden forstærker til den mere clean lyd, men det bliver bare for meget grej at slæbe rundt på, synes jeg.

Jeg tror løsningen i første omgang bliver en drivepedal, selvom det lidt er er kompromis.

Jeg prøver også lige en Hotplate på 30'eren.

Snake Boots
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 437
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Mere "headroom" i en AC15

Indlæg af Snake Boots »

udepost, hvor meget dæmper du med hotplaten og airbraken?

Jeg har et par hotplates og en airbrake. Den ene hotplate fungerer fint på -4db med en Super Reverb/Vibro King, men på -8db synes jeg godt nok at det bliver en flad fornemmelse og mast lyd... Måske kan det gå til rock hvor der høvles godt igennem på alt - men til noget hvor man skal have fine detaljer og stor dynamik er det ikke godt. 

Med mindre forstærkere, bla. en Deluxe Reverb har jeg svært ved at få airbrake og eller hotplate til at fungere overhovedet. Jeg kan ikke finde ud af om det skyldes ting ved setuppet eller det er det fysiske (akkustiske) i at alt under et vist lydniveau bliver opfattet som mere tamt (man savner lidt en loudness knap man kan skrue op...). Måske jeg skulle prøve at optage med en mikrofon og evaluere på den måde.
Last edited by Snake Boots 7 years ago, edited 1 time in total.

Brugeravatar
udepost
Gearfreak lærling
Indlæg: 600
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Mere "headroom" i en AC15

Indlæg af udepost »

Jeg synes at kunne huske -4 på hotplate, og jeg tror min airbrake står på 2 - men jeg ved ikke hvor mange DB det er. Jeg har ikke været ude og bruge det et stykke tid, men jeg kan huske at jeg tidligere bare justerede det lidt ind til stedets størrelse, og så var det fint nok :-)

/Søren

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen