Digitalt simuleret akustisk fantasme.

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert

Hvilken version foretrækker du

 
Afgivne stemmer: 0

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Digitalt simuleret akustisk fantasme.

Indlæg af Smittefar »

Jeg er så småt begyndt at bruge min Ax8, når jeg engang i mellem tager ud og spiller akustisk. Det er et lidt stort board til et akustisk gig, men det har alle effekterne, og det lyder godt.
Oprindeligt ville jeg have købt mig en lille mikrofonpreamp, jeg kunne bruge sammen med min Ax8 og min DPA 4007g svanehalskondensatormikrofon. Men der var nogen, der overbeviste mig om, at man kunne lave tone matching* og opnå et lige så godt resultat med mit DI signal. Og jeg er sgu ved at være overbevist. Jeg ved ikke, om jeg er helt i mål endnu, men jeg er i hvert fald overbevist om, at det er brugbart.
Jeg synes stadig, den største udfordring er at lave en optagelse af min akustiske guitar, der bare lyder konge. Et tonematch bliver ikke bedre end den optagelse, den matches mod.
Anyways - Her er 4x den samme optagelse - En mikrofon og tre forskellige tone matches til DI sporet.
C og D kommer i næste post - man må åbenbart kun have tre lydfiler i hver post.
Jeg vil tro, at I rimelig hurtigt kan spotte, hvilket spor der er optaget med mikrofonen, men hvilket spor synes I lyder bedst. Lyden er fuldstændig ubehandlet bortset fra tone matches. Jeg tror, at jeg vil give mikrofonsporet lidt lækkerhedsbehandling og så tonematche igen. Det hører vist til sjældenhederne, at man undlader bare et minimum af EQ på en akustisk guitar i et mix.
* Tone Matching kaldes også match EQ. Det går ud på, at man har optaget to kilder - i det her tilfælde guitar via mikrofon og via DI - Så analyseres de to kilders frekvensspektre, og så laver Match EQ'en en EQ kurve, der får de to kilder til at have identiske frekvensspektra. Det er selvfølgelig ikke hele lyden, der matches. Hvis de to kilder har forskellig dynamik, forvrængning eller forskellig rumfornemmelse (det har de helt sikkert, når det er mikrofon vs. DI), så bliver de aspekter af lyden ikke matchet.
Modded guitars were crap right out of the factory


Brugeravatar
Kallum
Still Got The Blues
Indlæg: 333
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Digitalt simuleret akustisk fantasme.

Indlæg af Kallum »

B lyder helt klart bedst i mine ører. Resten af dem har den der kunstige, simulerede lyd som vi kender fra Line6.

Brugeravatar
JesperB
Still Got The Blues
Indlæg: 201
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Digitalt simuleret akustisk fantasme.

Indlæg af JesperB »

Jeg foretrækker også B.
- Jesper Barrit

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Digitalt simuleret akustisk fantasme.

Indlæg af Smittefar »

Well - B er jo mikrofonen
Modded guitars were crap right out of the factory

Brugeravatar
Odgaard
Gearfreak roadie
Indlæg: 1580
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Digitalt simuleret akustisk fantasme.

Indlæg af Odgaard »

I min prioriterede rækkefølge:

1: B
2: C
3: D
4: A

Særligt A har noget højfrekvent irriterende klirren eller knitren - i mangel af bedre udtryk.

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Digitalt simuleret akustisk fantasme.

Indlæg af Smittefar »

Tak

Sendt fra min HUAWEI VNS-L31 med Tapatalk
Modded guitars were crap right out of the factory

Telemaster
Gearfreak roadie
Indlæg: 1717
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Digitalt simuleret akustisk fantasme.

Indlæg af Telemaster »

Jeg kan ikke ret godt lide nogen af dem :-/

B er klart bedst, men også her bliver lyden lidt tynd og fesen for mig. Er det din Martin? Jeg synes, den lyder noget bedre IRL end det der. Jeg ved ikke, om mikrofonplaceringen er optimal her.

Hvis det skal være en af de andre, må det blive C, men det handler om marginaler.
So many assholes, so few bullets

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Digitalt simuleret akustisk fantasme.

Indlæg af Smittefar »

Jeg kunne rigtig godt tænke mig at blive bedre til at optage akustisk guitar. Jeg er åben for en hygge-øve-optage aften :-)

Sendt fra min HUAWEI VNS-L31 med Tapatalk
Modded guitars were crap right out of the factory

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Digitalt simuleret akustisk fantasme.

Indlæg af Sasha »

Smittefar skrev:  Men der var nogen, der overbeviste mig om, at man kunne lave tone matching* og opnå et lige så godt resultat med mit DI signal. Og jeg er sgu ved at være overbevist.

Jeg må så sige, at baseret på de klip, der bliver præsenteret her, er jeg sgu´ ikke ligefrem ved at være overbevist...

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Digitalt simuleret akustisk fantasme.

Indlæg af Smittefar »

Jeg må hellere inkludere et rent DI signal i næste sammenstilling. Der er ingen tvivl om at tone match lyder langt bedre end det.

Sendt fra min HUAWEI VNS-L31 med Tapatalk
Modded guitars were crap right out of the factory

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Digitalt simuleret akustisk fantasme.

Indlæg af Sasha »

Og når du siger "DI", så mener du signalet fra guitarens indbyggede pickup-system, right?
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Digitalt simuleret akustisk fantasme.

Indlæg af Smittefar »

Yes

Sendt fra min HUAWEI VNS-L31 med Tapatalk
Modded guitars were crap right out of the factory

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Digitalt simuleret akustisk fantasme.

Indlæg af Sasha »

Fuldstændigt ubrugelig kommentar:

Det kunne egentlig være lidt sjovt at se, hvordan Martin´s "Aura" simulerings-gøjl, der er indbygget i min Performing Artist-Martin, ville klare sig i sammenligning.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Digitalt simuleret akustisk fantasme.

Indlæg af Smittefar »

Det ville absolut være interessant. Jeg er ret sikker på, aura gør præcis det samme. Det er bare folk, der er lidt dygtigere til at indspille, der har lagt grundlyden.

Sendt fra min HUAWEI VNS-L31 med Tapatalk
Modded guitars were crap right out of the factory

Telemaster
Gearfreak roadie
Indlæg: 1717
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Digitalt simuleret akustisk fantasme.

Indlæg af Telemaster »

Jeg får i disse dage monteret en L.R. Baggs Anthem i min Gibson J-40. En piezo kombineret med en indvendig kondensatormikrofon. Det er jeg sgu spændt på, nu vi er ved irrelevante bemærkninger :-) Jeg har vist aldrig hørt et pickupsystem til akustisk guitar, som jeg sådan rigtig godt kan lide :-/
So many assholes, so few bullets

Rasser
Still Got The Blues
Indlæg: 369
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Digitalt simuleret akustisk fantasme.

Indlæg af Rasser »

Telemaster skrev: Jeg får i disse dage monteret en L.R. Baggs Anthem i min Gibson J-40. En piezo kombineret med en indvendig kondensatormikrofon. Det er jeg sgu spændt på, nu vi er ved irrelevante bemærkninger :-) Jeg har vist aldrig hørt et pickupsystem til akustisk guitar, som jeg sådan rigtig godt kan lide :-/

Jeg har prøvet det system i flere guitarer, og jeg er vild med det. Det skal du glæde dig til.


Sent from my iPhone 5 using Tapatalk
Last edited by Rasser 7 years ago, edited 1 time in total.

Telemaster
Gearfreak roadie
Indlæg: 1717
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Digitalt simuleret akustisk fantasme.

Indlæg af Telemaster »

Fedt! ?
So many assholes, so few bullets

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Digitalt simuleret akustisk fantasme.

Indlæg af Sasha »

Smittefar skrev: Det ville absolut være interessant. Jeg er ret sikker på, aura gør præcis det samme. Det er bare folk, der er lidt dygtigere til at indspille, der har lagt grundlyden.

Sendt fra min HUAWEI VNS-L31 med Tapatalk
Mjoh, du har utvivlsom ret i, at den grundlæggende tilgang er nogenlunde den samme. Med al respekt for dit garanteret fine mikrofonsystem, så tilbyder Aura-systemet jo simuleringer eller "images", som det så flot hedder, af ti forskellige mikrofoner fra en ydmyg SM57´er til div. vintage Neumanns o.l. i 50-100.000 kroners klassen indspillet i optimale studie-forhold. Så der er næppe noget at sige til, at det er lidt svært at hamle op med hjemme på kontoret...
Last edited by Sasha 7 years ago, edited 1 time in total.

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Digitalt simuleret akustisk fantasme.

Indlæg af Smittefar »

Præcis - for slet ikke at tale om, at de sikkert har snydt og brugt mennesker med stor erfaring med at få akustisk guitar til at lyde fedt.

Sendt fra min HUAWEI VNS-L31 med Tapatalk
Modded guitars were crap right out of the factory

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen