Stratstole??

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Stratstole??

Indlæg af Smittefar »

Alle de nævnte systemer har et helt udvalg af blokke (standard, messing, forskellige forarbejdning er af stål, etc.)
Modded guitars were crap right out of the factory

Telemaster
Gearfreak roadie
Indlæg: 1717
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Stratstole??

Indlæg af Telemaster »

Morten_Lyse skrev: Hvad gør jeg (...) rigtigt..?
Det vil jeg virkelig også gerne vide. Jeg stemmer efter hver sang, fordi det er nødvendigt - uanset instrument. Både akustisk og elguitar, og det har jeg altid gjort. Det ville være en enorm ændring i livskvalitet, hvis jeg kunne være nogenlunde sikker på, at mine guitarer stemmer. Jeg tror måske bare, at jeg tager lidt for hårdt fat.

Brugeravatar
Morten_Lyse
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 497
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Stratstole??

Indlæg af Morten_Lyse »

Jeg må nok starte med at anerkende et par ting, jeg simpelthen ikke ved. - Jeg har [corksniff] ikke haft andet end US strats [/corksniff] og derfor har jeg aldrig sat mig en masse ind i, hvordan og hvorledes med stolene. - Fordi det, som det antydes i mit tidligere indlæg, ikke har givet anledning til nogen bekymringer. Min helt generelle holdning er dog, at jeg ikke har prøvet en Floyd Rose-bestykket guitar af nogen/noget mærke eller model, som jeg synes lød eller spillede godt. "Holder stemningen godt. - Måske, men umulig at få til at stemme fra en start af." Og så lyder det system på mig bare meget plink-plank-metal agtigt.

Jeg skal dog naturligvis ikke afvise, at nogen har fået en god ide eller to på området, over de seneste 40 år. Ang. hvad der giver mere/eller mindre overførsel af strengenes energi til kroppen, må jeg også melde pas. Den bedst sustain'ende guitar jeg har haft og/eller prøvet var min Rickenbacker 620. Og der er stolen det der støbte R, som sidder i en slags hængsel-ting. Sustainen her, skal nok findes i kraft af den massive ahorn-krop og hals.

Men som sagt. Jeg ved det ikke.

Mvh.
Morten Lyse.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Stratstole??

Indlæg af Sasha »

Smittefar skrev: Hmm.... 

Lad mig starte med et par postulater

1) En hardtail strat (eller et 6-screw, der er clampet ned mod kroppen) har den bedre sustain end begge Fenders flydende opsætninger. Der er simpelthen bedre vibrationsoverførsel til kroppen.

2) Et dobbelt locking Floyd Rose kan holde stemningen under de mest voldsomme whammy eskapader. Meget bedre end begge Fenders flydende opsætninger.

Man kan godt være uenig ovenstående postulater, men jeg vil mene, det må være svært.

Det lader til at være trenden som guitarist at acceptere dette og ikke forvente nogen som helst form for innovation. Hard-tail, Fender 6-screw, Fender 2-screw og Floyd har alle været kendt siden start-firserne. Det er snart 40 år siden. Jeg mener ikke, det er urimeligt at forvente, at vi kunne have fundet på noget bedre i mellemtiden. Det er jo ikke sådan, så de ovenstående systemer slet ikke virker. De har bare allesammen rimeligt anerkendte fejl og mangler, og jeg ved ikke med jer, men jeg er sgu altid på udkig efter noget bedre - specielt når jeg får mulighed for at bygge noget fra bunden.

[Rant]
Man forstår godt, hvorfor Fender de sidste 10-15 år udelukkende er gået baglæns i deres udvikling. Det er tydeligvis det, kunderne ønsker. Det er så også grunden til, jeg ikke tror, jeg nogensinde køber et Fenderinstrument igen.
[/Rant]

Så når jeg har kigget på de to ovenstående vibratosystemer (Super-Vee, Wudtone), så er det primært fordi det lover bedre vibrationsoverførsel til kroppen. At de også begge virker mere stabile i forhold til at stemme er kun et plus. Med andre ord, får man nogle flere af fordelene fra både et dobbelt locking Floyd og en fast stol. I min verden er det et plus og noget man burde tilstræbe. Alle reviews jeg har set af blade runner nævner da også først og fremmest forbedret tone og sustain. Bedre vibratooplevelse nævnes som nummer to. Begge to gør det (på hver sin måde), at der simpelthen er bedre mekanisk kontakt mellem krop og stol. Det giver mening.

Af samme årsag overvejer jeg faktisk, om jeg skal smide sådan en her i min blå PRS http://www.wudtone.com/product/wudtone- ... rade-copy/. Min PRS har et meget godt vibratosystem, og den går nærmest aldrig ud af stemning (selv om jeg laver dive-bombs og andre løjerligheder).

Her demonstrerer han lydforskellen (sammenligningen starter omkring 2:30)
[video=youtube][/video]

Nu skal man jo tage sådan noget med et gran salt, men med Wudtone systemet kan man da høre, der er så meget mere output, så hans zoom recorder overstyrer i indgangen. Jeg hører absolut også mere træ, og det er fedt. Om man kan lide forskellen eller ej er vel en smagssag, men det er svært at benægte, at der er en ret stor forskel.

De lover pengene tilbage, hvis det ikke spiller, så det er jo en begrænset risiko man løber :)  

En strat fra 65 virkede fint - og den virker stadig i dag, hvis der er passet godt på den. Hele øvelsen handler om, hvorvidt det hele kan gøres lidt bedre. Den handler ikke om, om vi kan slippe afsted med at gøre som vi altid har gjort og få det til at virke inden for nogle begrænsninger.
Er det kun mig, som synes, at - udover det øgede output - så lyder guitaren mere bright og metallisk, efter det nye vibratosystem er monteret? Der er bestemt forskel - ingen tvivl om dét! Men om jeg synes, at det utvetydigt er en forandring til det bedre...???

Edit: Hørte det lige igen. Og i mine ører lyder det nu også som om, at de to optagelser ikke er helt så ens, som han ellers påstår. But I don´t know...
Last edited by Sasha 7 years ago, edited 1 time in total.

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Stratstole??

Indlæg af Smittefar »

Jeg synes bestemt også, der er grund til det der gran salt - altså, han sidder jo slet ikke samme sted, og vi hører godt nok en forstærket lyd, men sidder han lige pludselig tættere på forstærkeren? Det vil give mere feedback/sustain. Jeg kan godt følge dig i det med den lidt metalliske klang.
Modded guitars were crap right out of the factory

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen