Stratstole??

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Stratstole??

Indlæg af Smittefar »

Jeg har jo fået løftet sløret for, at jeg så småt er ved at sætte gang i at få lavet en Rahbekguitar, og vi skal jo have lidt liv i forummet, så nu skal jeg sgu bruge lidt hjælp.

Rahbek vil gerne have, at jeg bestemmer mig for alt muligt, jeg aldrig rigtig har interesset mig for - for eksempel, hvilken stol jeg skal have på min guitar. Det har jeg aldrig rigtig tænkt så meget over, det skal bare virke.

Jeg bruger ikke vibratoarmen sådan vanvittig meget, så det er vigtigst for mig, at den lyder godt, og at den kan holde til aggresiv sved(ning). Men vibratoarmen må nu gerne virke mindst lige så godt som på min PRS. Vibratosystemet på min strat har ikke været monteret i flere år. Det holder egentlig stemningen meget godt, men der er for meget slør i armen, og vibratomodstanden/bevægelsen er ikke glat/glidende, så det nye skal helst være bedre end et standard strat 6-point trem.

Er der nogen, der kan sige noget fornuftigt om Wudtone eller Blade Runner stole??
http://www.wudtone.com/pro…/wudtone-complete-tremolo-system/
https://www.super-vee.com/technology.html

Begge er nyudviklinger af Fenders 6 point trem, begge lover væsentligt forbedret tuning stability og væsentligt forbedret tone, fordi kontakten til guitarkroppen simpelthen er bedre.
Der er rigtig mange reviews (overvejende positive) af blade runner, men det lader til at wudtone stadig er relativt ukendte.

Jeg synes, det giver mening, at man får mere sustain og tone, hvis stolen har bedre kontakt til guitarkroppen, og jeg tror, det er sådan noget, jeg er ude i. 
Modded guitars were crap right out of the factory

Brugeravatar
Kallum
Still Got The Blues
Indlæg: 333
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Stratstole??

Indlæg af Kallum »

Som om det betyder noget når du sender signalet igennem din Line6..

Brugeravatar
Odgaard
Gearfreak roadie
Indlæg: 1580
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Stratstole??

Indlæg af Odgaard »

Hvad sidder der på den Andersonguitar, der er inspiration for projektet?

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Stratstole??

Indlæg af Smittefar »

Et eller andet, der er Andersons eget.

Sendt fra min HUAWEI VNS-L31 med Tapatalk
Modded guitars were crap right out of the factory

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Stratstole??

Indlæg af Sasha »

Jamen, hvis man grundlæggende vil have en Anderson, fordi man har set en video med den, hvorfor så købe sig en Rahbek, som man har prøvet lige så lidt, og som man forsøger at finde flest muligt Anderson-stumper til..?
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Stratstole??

Indlæg af Smittefar »

Jeg vil ikke have en Anderson, de laver ikke alt som jeg vil have det, men de laver efter min mening det bedste bud på en moderne strat, hvor man ikke bruger inferiøre løsninger, bare fordi man gjorde sådan i tresserne, og at det var godt nok til Jimi.

Rahbek er efter min opfattelse den danske forbygger, der mest vender sig mod moderne guitarer, hvor innovation ikke blot er et spørgsmål om, hvor meget man kan smadre lakken.

Sendt fra min HUAWEI VNS-L31 med Tapatalk
Modded guitars were crap right out of the factory

Brugeravatar
Odgaard
Gearfreak roadie
Indlæg: 1580
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Stratstole??

Indlæg af Odgaard »

Smittefar skrev: ...hvor innovation ikke blot er et spørgsmål om, hvor meget man kan smadre lakken.

Haha :)

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Stratstole??

Indlæg af Sasha »

Smittefar skrev: ... hvor man ikke bruger inferiøre løsninger, bare fordi man gjorde sådan i tresserne...
Blot af nysgerrighed: Hvad taler vi om her?

Ellers er jeg sådan set enig med dig. Jeg har jo også selv købt mig en moderne strat inden for de senere år - endda noget mere moderne end noget, jeg har set fra både Rahbek eller andre... ;)

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Stratstole??

Indlæg af Sasha »

Dét, du skriver om "bedre kropskontakt", hvordan skal det lige forstås? Man får vel næppe ret meget bedre kropskontakt end et Strat-vibrato, som er sat op som "fastligger"? Det er klart, at hvis man insiterer på, at det skal "svæve", så forringes kontakten mellem vibratosystem og krop. Men trods ald har jeg da hørt guitarer, der var sat op på denne måde, lyde ret godt. Men de samme regler gælder vel for ethvert andet system? Man kan vel ikke have det sat op til "svævende" og så samtidig have optimal kontakt til kroppen?

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Stratstole??

Indlæg af Smittefar »

du har da ret i, at en hardtail strat resonerer rigtig godt :)  Men lige så snart, den skal sættes op flydende, så bliver der sgu indgået lidt mange kompromisser. Dels har den netop ikke rigtig kontakt med kroppen længere, og dels bliver stemningen altså ustabil - også selv om det kan sættes op, så det virker næsten 100%, så er der langt op til et Floyd Rose systems stabilitet.
 
Blade runner er klampet direkte ind i kroppen, og vibratosystemet bevæger sig på fjederstål. Det giver både bedre vibrationsoverførsel og bedre stemningsstabilitet. Wudtone systemet vipper frem og tilbage på en metalplade, der trykkes hårdt ind mod kroppen af strengene, så der er også rigtig god vibrationsoverførsel, og det burde også falde tilbage til udgangspunktet hver gang.

Det er i øvrigt endt med at blive en Blade Runner. Men jeg kunne godt finde på at købe en wudtone til min blå PRS.
Modded guitars were crap right out of the factory

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Stratstole??

Indlæg af Sasha »

Nu er der vel ikke meget idé i at tale om hardtail i en tråd, som vel i bund og grund handler om vibrato-systemer? Mig bekendt er du også den første, der nævner fænomenet i dit sidste indlæg... ;)  

Når det så er sagt, vil jeg tillade mig ud fra mine ydmyge erfaringer at mene, at det er de færreste stemningsproblemer i forbindelse med et (veljusteret!) Strat-vibrato, som stammer fra "dén ende" af strengene. I min garanteret snævertsynede optik er ting som sadlens tilpasning, udformning og tilpasning af "string tress" mm. generelt langt større syndere. Andre har sikkert gjort sig helt andre erfaringer...

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Stratstole??

Indlæg af Smittefar »

Hardtail relateret til din beskrivelse af et strat system, der er klamper helt ned mod kroppen.

Du har ret i, at hvis ikke sadlen er skåret rigtigt, kan vibratosystemet være lige meget. String trees hører også til i kategorien af ting, der burde være afskaffet for længst og erstattet af stacked tunere.

Sendt fra min HUAWEI VNS-L31 med Tapatalk
Modded guitars were crap right out of the factory


Vis indlægget.

Brugeravatar
Michael Vajhøj
Gearfreak groupie
Indlæg: 886
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Stratstole??

Indlæg af Michael Vajhøj »

Jeg har sådan en her på min Mørch: http://g-gotoh.com/international/product/510t-fe2.html

...og har fået monteret sådan en her på min Fender: http://g-gotoh.com/international/product/510ts-fe1.html

Begge dog i almindeligt chrome-farve og ikke det der nymodens Guld o.l.

...og begge (ikke mindst) med en TS-blok, altså en solid jernklods.

Jeg er overordentligt godt tilfreds med stabiliteten i systemet og lyden - om man er til 2 eller 6 skruer er vist mest af alt et spørgsmål om personlige præferencer for hvad man ønsker at kigge på. Til en "moderne" strattingest havde jeg nok valgt en 2-point, og til en mindre moderne havde jeg nok valgt en med 6 skruer. :-)

/Michael
Last edited by Michael Vajhøj 7 years ago, edited 1 time in total.
RoadHigh.dk

Stevi
Gearfreak lærling
Indlæg: 648
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Stratstole??

Indlæg af Stevi »

Michael Vajhøj skrev: Til en "moderne" strattingest havde jeg nok valgt en med 6 skruer, og til en mindre moderne havde jeg nok valgt en 2-point. :-)
Mener du ikke det modsatte?

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Stratstole??

Indlæg af Smittefar »

Det endte med en Super-Vee Blade Runner - Jeg kan ikke se andet end, at det er en væsentlig opgradering fra både 2 og 6 skruers systemerne - der er også et udvalg af tone blokke, der passer i sådan en.
Modded guitars were crap right out of the factory

Brugeravatar
Morten_Lyse
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 497
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Stratstole??

Indlæg af Morten_Lyse »

Jeg skal lige være en blanding af konkret og generaliserende her et øjeblik.

Smittefar skriver om et Strat-setup med en flydende bro: "... bliver stemningen altså ustabil - også selv om det kan sættes op, så det virker næsten 100%, så er der langt op til et Floyd Rose systems stabilitet."

Det var den konkrete del. Den generelle var en video, delt flittigt på bla. fb. om, "Why Les Pauls won't stay in tune."
- Og der er masser af andre videoer/posts og påstande om/med broer, sadler, låsende stemmeskruer, software i PolyTunes og hvad har vi, som beskriver de uoverkommelige genvordigheder det kan afstedkomme, at bringe 6 strenge til at afgive 6 forudønskede toner. - Og rimeligt blive ved med det.

Og jeg forstår det simpelthen ikke. Kristian, du har på det seneste lagt nogle videoer ud med dig, der spiller div. ting via dit Ax8. Jeg vil godt turde sige, at vores repertoire, spillestil og sådan, "betjening af instrumentet" er rimeligt sammenligneligt. ( - Dine videoer, din spillestil og lyd er til thumbs up herfra, btw..!)

Jeg spiller på en '96 American Standard Strat, (2-point tremolo.) En '00 American Vintage '62 Strat, (6-point tremolo.) De er begge flydende sat op, og jeg bruger vibrato-systemet. En Gibson Les Paul R7. Og en Rickenbacker 360. Alle med helt almindelige specs, stemmeskruer og .010 Darco Strenge. De bliver stemt, én gang når jeg går i gang med at spille på dem, på daglig eller ugentlig basis. Og ellers er der i praksis aldrig behov for at stemme. I pauser og lign. De kan hænge i min musikbunker i ugevis, og stemmer stort set uden undtagelser. Jeg bruger Boss Tu-2 og Tu-3.

Jeg har haft 4 Les Pauls af forskellig alder og model(ler.) Alt imens de ikke har været lige gode instrumenter, så skal de meget sjældent stemmes.


Hvad gør jeg enten galt eller rigtigt..?

Brugeravatar
Michael Vajhøj
Gearfreak groupie
Indlæg: 886
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Stratstole??

Indlæg af Michael Vajhøj »

Stevi skrev:
Michael Vajhøj skrev: Til en "moderne" strattingest havde jeg nok valgt en med 6 skruer, og til en mindre moderne havde jeg nok valgt en 2-point. :-)
Mener du ikke det modsatte?
Ups - jeps... Hermed rettet. :-)

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Stratstole??

Indlæg af Smittefar »

Hmm.... 

Lad mig starte med et par postulater

1) En hardtail strat (eller et 6-screw, der er clampet ned mod kroppen) har den bedre sustain end begge Fenders flydende opsætninger. Der er simpelthen bedre vibrationsoverførsel til kroppen.

2) Et dobbelt locking Floyd Rose kan holde stemningen under de mest voldsomme whammy eskapader. Meget bedre end begge Fenders flydende opsætninger.

Man kan godt være uenig ovenstående postulater, men jeg vil mene, det må være svært.

Det lader til at være trenden som guitarist at acceptere dette og ikke forvente nogen som helst form for innovation. Hard-tail, Fender 6-screw, Fender 2-screw og Floyd har alle været kendt siden start-firserne. Det er snart 40 år siden. Jeg mener ikke, det er urimeligt at forvente, at vi kunne have fundet på noget bedre i mellemtiden. Det er jo ikke sådan, så de ovenstående systemer slet ikke virker. De har bare allesammen rimeligt anerkendte fejl og mangler, og jeg ved ikke med jer, men jeg er sgu altid på udkig efter noget bedre - specielt når jeg får mulighed for at bygge noget fra bunden.

[Rant]
Man forstår godt, hvorfor Fender de sidste 10-15 år udelukkende er gået baglæns i deres udvikling. Det er tydeligvis det, kunderne ønsker. Det er så også grunden til, jeg ikke tror, jeg nogensinde køber et Fenderinstrument igen.
[/Rant]

Så når jeg har kigget på de to ovenstående vibratosystemer (Super-Vee, Wudtone), så er det primært fordi det lover bedre vibrationsoverførsel til kroppen. At de også begge virker mere stabile i forhold til at stemme er kun et plus. Med andre ord, får man nogle flere af fordelene fra både et dobbelt locking Floyd og en fast stol. I min verden er det et plus og noget man burde tilstræbe. Alle reviews jeg har set af blade runner nævner da også først og fremmest forbedret tone og sustain. Bedre vibratooplevelse nævnes som nummer to. Begge to gør det (på hver sin måde), at der simpelthen er bedre mekanisk kontakt mellem krop og stol. Det giver mening.

Af samme årsag overvejer jeg faktisk, om jeg skal smide sådan en her i min blå PRS http://www.wudtone.com/product/wudtone- ... rade-copy/. Min PRS har et meget godt vibratosystem, og den går nærmest aldrig ud af stemning (selv om jeg laver dive-bombs og andre løjerligheder).

Her demonstrerer han lydforskellen (sammenligningen starter omkring 2:30)
[video=youtube][/video]

Nu skal man jo tage sådan noget med et gran salt, men med Wudtone systemet kan man da høre, der er så meget mere output, så hans zoom recorder overstyrer i indgangen. Jeg hører absolut også mere træ, og det er fedt. Om man kan lide forskellen eller ej er vel en smagssag, men det er svært at benægte, at der er en ret stor forskel.

De lover pengene tilbage, hvis det ikke spiller, så det er jo en begrænset risiko man løber :)  

En strat fra 65 virkede fint - og den virker stadig i dag, hvis der er passet godt på den. Hele øvelsen handler om, hvorvidt det hele kan gøres lidt bedre. Den handler ikke om, om vi kan slippe afsted med at gøre som vi altid har gjort og få det til at virke inden for nogle begrænsninger.
Modded guitars were crap right out of the factory

Brugeravatar
Michael Vajhøj
Gearfreak groupie
Indlæg: 886
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Stratstole??

Indlæg af Michael Vajhøj »

Det jeg har oplevet, der har gjort størst forskel, har været at opgradere blokken fra en af de billige standard-blokke til en støbejernsblok. Meget mere attack, og mere "tone". :-)
RoadHigh.dk

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen